Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Deborah2

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 13:35

Ik ging juist naar Vastenholt met het idee dat ik dan die koudbloeden vast wel af kon schrijven en eigenlijk niet van plan er eentje te kopen... Ze hadden toen een 10 jarige merrie en dus deze 5 jarige ruin. 5 vond ik zelf eigenlijk net wat te jong, maar hij was te leuk om te laten staan :D
Ze hebben daar regelmatig nieuwe aanvoer, ik zou gewoon even aangeven wat je zoekt.
Foto's genoeg natuurlijk hoor!

Afbeelding

Inderdaad een erg groot verschil met en Arabier, ik moet dan ook nog steeds erg wennen. Ik ben gewend aan direct reactie op alles en dat is bij Ello helemaal niet zo. Die is nieu zo explosief. Wel zo fijn, maar voor mij echt wel wennen.
Wat Irene zegt over het wennen van Zwitserland naar Nederland herken ik ook wel. Het heeft echt een poos geduurd voor hij zich op z'n gemak voelde en inderdaad ook last van z'n darmen gehad. Nu is het gras bij ons ook best wel rijk. Het gaat nu al veel beter.
Paarden aan huis is heerlijk, zou het niet anders meer willen. Het beperkt je alleen wel als je weg wilt... Wij wonen in het midden van het land, in de Betuwe. Qua uit rijden niet de meest geweldige omgeving. Maar als we straks met de trailer op pad kunnen (wil hem eerst nog wat beter leren kennen), zitten we in 10 minuten in het bos van de Utrechtse Heuvelrug. En ook niet van harte welkom om langs te komen hoor! Niet echt om de hoek voor jou, maar als je toch eens in de buurt bent...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-16 14:22

Monica1965 schreef:
Hallo Ir111 ,
Ik laat jullie weten hoe het was op Concours Marche in de Jura, dat is half augustus 2016. Ik werd getipt door de eigenaren van de paardenstal in Frankrijk, toen ik daar op vakantie was eind mei jl. Zij gaan ook bijna ieder jaar een dagje op en neer. Het is niet gek ver van de Vogezen af.
I keep you all posted!

Leuk joh, ik ben benieuwd. Vergeet je camera niet. O:) :D

Ik zag dat het een jaarlijks evenement is. Wie weet volgend jaar. En dan proberen zonder Freiberger veulentje terug te komen... :=

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:02

Ik weet dat leverfibrose voorkwam in de E linie en wel bij stamhengst Elu. Bij bloedtesten en keuringen is 15% van de dekhengsten uit de E linie afgekeurd. De ziekte is dus onder controle. Verder komen er geen erfelijke ziekten voor bij Freibergers.

Ik heb al 3 Freibergers uit Zwitserland gehaald. Eentje van 2,5, die inmiddels overleden is. Een veulen van 6 maanden ( inmiddels 9 nu) en een 3 jarige (inmiddels 5 nu) Ik heb bij geen van allen het idee gehad dat ze moeite hadden met aanpassen, integendeel. De 3 jarige heeft tot het moment van verhuizing zelfs in de Jura gelopen.

Ik ben in Zwitserland wezen kijken bij fokkers (Fürberg en Katriner) waar je met open armen wordt ontvangen en rondgeleid (staan heel bekend in Zwitserland) Ook ben ik bij particulieren geweest via de site http://www.freiberger-emmental.ch Ook een hele mooie ervaring. Ik krijg niet het idee dat de paarden er onder leiden dat ze met 3 al de Feldtest lopen. Ik ken ook iemand die het handig vond zijn Freiberger pas met 5 te beleren. Dom, want dan zijn ze beresterk. De paarden worden vaak klaargestoomd voor de Feldtest en gaan daarna weer een jaar of wat de wei in. Het zijn sterkte paarden, mede ook door de korte rug. Voordat ik Freibergers ging kopen heb ik wel naar de Linien gekeken. Dan weet je ongeveer wat voor karakter je kan verwachten.

Hieronder Hold On (van Valentino) die als veulen hierheen is gekomen
Afbeelding

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:10

Afbeelding

Afbeelding

Dit is Amilton ( Nadal x Libero) die 2 jaar geleden naar Nederland is gekomen, nu 5 jaar. Met hem en Hold On worden ook veel patrouilleritten gereden

Afbeelding

Afbeelding

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:24

Goh Piecon wat 'n prachtige paarden heb je, bruin, ook helemaal mijn types! :)
Leuk ook zo jouw ervaring te lezen, dat geeft de 'burger' goede moed! Zo te zien lopen jouw paarden ook aardig dressuur. Hangt Hamilton niet in het bit. Ook hier las ik iets over, dat Freibergers graag willen 'hangen' maar wellicht is dat niet bij de meesten.
Ik heb contact met iemand in Frankrijk (i.d. buurt van Jura) dus als ik mijn toekomstige FM ook direct uit Zwitserland wil halen dan kan ik wellicht nog even 'n beroep op hun paardenkennis kunnen doen. En via Bokt.nl kreeg ik ook tips van Lara, zij woont in Zwitserland. Zij zou evt. ook kunnen rondkijken, schreef ze. Fijn die meedenkende paardenmensen! :o
De Linien? Bedoel je daar de voorvaders/lijnen mee? Grappig die patrouilleritten, samenspel is altijd leuk ook voor de paarden.
Spreek jij zelf goed Frans dat je de FM-s zelf uit La Suisse hebt gehaald? Dat is mijn makken, mijn Frans is zeer slecht. Met Duits kom ik redelijk uit de voeten maar om hiermee een paard te kopen?
Binnenkort is de Concours Marche weer in de Jura, ik ga erheen maar zoals ik al in vorige bericht schreef, niet de bedoeling om een paard te kopen maar YOU NEVER KNOW! Ik zal mijn ogen uitkijken, denk ik.
Staan jouw 'beauties' bij jouw thuis of op stal elders?

NB. dank iedereen die mij heeft uitgenodigd om bij 'n kijkje te komen nemen, ik neem dit aanbod graag aan maar even tot later dit jaar! *\o/*

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 12:40

Dank ook voor de tips van de stallen in Zwitserland Piecon, Katheriner's Freiberger stal, ligt wel op de weg van Bazel naar Saignelégier, gevaarlijk om daar langs te gaan......

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:20

Hallo Monica,

Ik heb dus Kiara, die in dit topic ook al op foto's voorbij is gekomen. Een blonde vos, die zie je wat minder vaak, maar daar viel ik juist op! Mijn paard komt ook van Horse Aqua Therapy.

Kiara is een echte merrie. Laat zich niet de kaas van het brood eten. Heeft echt een karaktertje. Maar is ook heel lief. Fijn paard om mee in het bos te rijden. Makkelijk ook op de trailer. We gaan regelmatig op pad. Heeft wel een beetje verlatingsangst, wil liever niet alleen zijn. Gaat dan heel hard gillen (Kiara heeft een babyhinnik, maar wel heel hard :) ). Gaat ook wel alleen mee buiten naar het bos, maar vind het leuker als er een ander paard bij is. Is ook wel wat spooky. Ziet nog wel eens wat kabouters in het bos. Maar is dan ook heel snel weer relaxed. Doet dan ook geen rare dingen. Wil wel graag alles zien! Is gemakkelijk in de mond, hangt helemaal niet. Ik rijd wat dressuur met haar. Ze vindt sommige dingen lastig: galop en buiging bijvoorbeeld, maar is ook heel meewerkend.

Ben onlangs naar een nieuwe stal verhuisd en daar moet ze dan wel even aan wennen. Dan is ze niet meteen superrelaxed, terwijl sommige andere nieuwe paarden op stal (KWPN), dan weer nergens moeilijk over doen. Dus onder dat stoere Freiberger uiterlijk zit wel een gevoelig hartje.

Volgens mij is de Freiberger heel gezond. Het is hoogstens wat lastig om haar slank te houden met de rijke weides in Nederland. Ze krijgt dan ook geen brok, maar een vitaminekorrel. Ze heeft verder wel wat gevoelige darmen als in dat ze vaak veel lucht in de darmen heeft (veel scheten). Ze heeft daar verder niet echt last van. Ze heeft bij mij 1 keer koliek gehad toen ze op een verse wei had gestaan.

Leverfibrose had ik ook over gelezen, maar wordt volgens mij in de fokkerij al goed rekening mee gehouden.

Kortom ik heb er geen spijt van dat ik een Freiberger heb gekocht!
Dus ben benieuwd wanneer jij dit forum komt versterken met een Freiberger :).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 17:11

Monica1965 schreef:
Ook hier las ik iets over, dat Freibergers graag willen 'hangen' maar wellicht is dat niet bij de meesten.

Ik merk hier niks van. De Kolonel is super fijn en licht in de hand. :)

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 08:02

Goedemorgen EmEm, wat 'n mooie Freiberger die Kiara zeg, apart zo met de lichte manen! Leuk te lezen dat jij ook zo blij met de Freiberger bent. Jammer dat ze nog steeds ietsjes schrikt (maar wel logisch toch, zijn doodeng die kabouters in het bos!).
Wat erg dat ze ook koliek heeft gehad, gelukkig goed gegaan! En goed te lezen over goede ervaringen met stal Vastenholt in Olst. Ik hoop snel te horen dat ze weer nieuwe aanwinst hebben.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 09:42

Ja mijn paarden staan lekker thuis. Hangen op het bit valt heel erg mee. Op de foto was Amilton 4 en dus nog een beetje zoekende. Hij liep zo al van nature. De meeste Frans sprekende Zwitsers kunnen ook wel wat Duits hoor en met google translate kom je ook een eind. Bij Fürberg en Kathriner spreken ze Duits. Met de Linie bedoel ik idd de vaderlijn/afstamming http://www.originalfreiberger.ch/zusammenarbeit_d.html

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:51

Voor degene die even 'n sfeer willen proeven hoe het eraan toe gaat in Saignelégier tijdens het Freiberger weekend.
https://www.youtube.com/watch?v=7ib4EEurD2U
Piecon mag ik jou een privemail sturen om e.e.a. te vragen omtrent de FM?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:44

Monica1965 schreef:
Voor degene die even 'n sfeer willen proeven hoe het eraan toe gaat in Saignelégier tijdens het Freiberger weekend.

Gaaf hoor, erg leuk om te zien!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:20

Zo, wij zijn terug van een weekje ponykamp! Het was tof!!!! :):) De Kolonel was volledig in touch met zijn inner - Freiberger. :D

Voor de liefhebbers: [ITP] Met De Kolonel op bivak!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:59

Wat tof dat filmpje!!!! Lijkt me ook echt gaaf om een keer naar toe te gaan!!!

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:03

Wat een gaaf verslag IR111!!! Hij doet het echt goed!!!
Heb je nog nieuwe inzichten opgedaan?
Die tonnen haha!! Da's gewoon undercover zijn :)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:19

Monica1965 schreef:

Tuurlijk! Geen probleem

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-16 21:24

Afgelopen weekend weer op cc geweest tussen alle warmbloedig met Heros!! Super punten gehaald: 196 en 184.5. En 4e en 5e! Super trots op de Fribi topper *\o/* Eind augustus gaan we M starten!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 20:28

En nog zo'n multi-springtalentje op stal! Havanna heeft vandaag voor het eerst gesprongen /3
Afbeelding

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-16 19:38

wow goed hoor Roos!

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:48

Beste FM Lovers,
Gisteren in Limburg een plaatje van een Freiberger ruin uit 2009 bekeken en bereden! Prachtig paard maar helaas was er tussen ons geen klik. Wellicht wel potentie voor iemand op Bokt.nl. In de advertentie stond 'bomproof' maar dat vind ik zelf geen passende beschrijving. Een hele mooie stoere vos die veelal gebruikt is als koetspaard. Hij heeft prachtige gangen en is voorwaarts en alert. In mijn optiek geschikt voor de gevorderde ruiter met stille hand! Staat momenteel op Marktplaats.nl
Er zijn nog wel andere geinteresseerden, aldus de eigenaar

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:07

Jammer Monica, dat het tegenviel. Ken je deze al? http://freibergers.eu/index.html

Gefeliciteerd HH, met je laatste winstpunten. Ga je ook over naar het M of rij je nog even door in t L?

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:56

Ja dank je wel Ir111, :D deze heb ik gezien! Ik ben inmiddels een speurneus geworden op het Internet naar het vinden van Freiberger aanbieders!
Ik hoorde gisteren niet zo'n leuk bericht van iemand die slechte ervaring had met een stal in Belgie.
Een NL dame had een Freiberger bij onze zuider buren gekocht en zij hadden haar garantie beloofd, dat ze haar geld zou terug krijgen mocht dat nodig zijn, maar het liep anders. Paard was gekocht, toen ontdekte de nieuwe eigenaresse dat het paard zich helemaal open schuurde. Ze meldde dit maar haar geld kreeg ze niet terug, :( ze zou wel een ander paard uit mogen kiezen. Ik heb dit verhaal via via gehoord, ik weet de naam van de stal (nog) niet! Je kan pech hebben! Daarom weet ik niet of Belgie wel zo handig is, mijn voorkeur gaat uit naar Vastenholt in Olst. =:)

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:58

HeidiHeros prachtige foto's/paard en prestatie, dat vergeet ik nog te melden!

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:34

Je verhaal over het paard uit België klopt Monica. Hij had zomereczeem.. vervelend probleem..
En heel vervelend dat ze haar geld niet terug krijgt... Hopelijk vind ook zij een leuk paard! Wat ik je nog wel even mee wil geven is dat de Freiberger wel echt een paard met een sterk karakter is.. Dat weet je misschien ook al wel.. Maar soms worden ze mijn inziens te veel gepromoot als braaf, bom-proef en rustig. Dat is vaak ook niet zo.. Het is juist hetgeen mij in het ras aangetrokken heeft en me zo ver gebracht heeft in de dressuur. Als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt doen ze alles voor je.. Het zijn paarden met een sterk karakter en willen ook heel graag voor je werken.. Ben je niet consequent lopen ze over je heen en ben je ze kwijt.. Helaas ook vaker zien gebeuren! Neemt niet weg dat er wel Brave en Bom-proef freibergers zijn natuurlijk.

Ik ga na de Drentse kampioenschappen begin augustus over naar het M!
Voor de mensen die in de buurt wonen en geïnteresseerd zijn: op 4 september rijd ik met Heidi (zz-licht geklasseerd) mee in een demonstratie tijdens Paard en Erfgoed in Boschoord (Drenthe)

Wij zijn deze week heerlijk de vierdaagse van Dwingeloo aan het rijden en mennen
Afbeelding

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 20:18

Goh Heidiheros jij kent t verhaal ook. Weet jij wel de naam van de Vlaamse stal? Je mag de naam ook aan mij per pb sturen hoor want de stal hoeft niet per definitie slecht te zijn. Maar aan de andere kant ook wel weer handig om t hier te melden om mensen alert te maken!
Ik woon niet in de buurt maar mocht ik kunnen dan kom ik graag een keer naar je proefje kijken? Suc6