Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 12:37

haha leuk zo'n alles-etend monster!
Heb er ook zo een! Tijdens de rit afgelopen weekend draafden we een stukje door een smal paadje en dan doet Kiara ook haar hoofd snel opzij om nog een paar blaadjes van een boom mee te grissen :)
Ik heb nu bewijs dat ik tegen haar kan gebruiken, want het staat op camera haha.

Waar ga je de dagtocht maken Nessie?

LouiseB

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:19

Haha heel herkenbaar Nessie en EmEm. Nadia is ook gek op eten en 'snaait' ook zodra ze kans ziet :D

Nessie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 10:29

Ja haha er was letterlijk een "pad van verwoesting" te zien in het bos waar hij geweest was :p

De stalling waar mijn paardje staat, ligt kort bij een heel groot bos, dus daar gaan we ons een amuseren :)

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:46

Yeeey, super trots op Heros. We hebben voor eerst een oefenparcoursje gesprongen!! Hij was super braaf ondanks dat hij t heel spannend vond. Hij deed t toch maar :-)Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ornament

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:01

Afbeelding
Hallo allemaal!

Morgenmiddag is het zover!!! Dan komt mijn paard, een echte Freiberger, vanuit Zuid Duitsland, naar Nederland. Heel veel moeten regelen en veel gereisd... maar dan heb je ook wat!!! Hoewel ik sinds kort nog maar bekend ben met het ras... helemaal gek van dit ras. Want wat een bijzonder ras is het!!! Nou ja, eigenlijk weet ik niet veel meer te vertellen dat ik vreselijk trots ben op dit lieve bijzondere paard wat mijn hart heeft veroverd. Ze heet Malibu, is nog maar 3 jaar en is vreselijk lief.

groetjes van mij en fijne avond!

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 23:52

Wat gaaf HeidiHeros! Dit bewijst weer hoe veelzijdig fribi's zijn :)

Gefeliciteerd ornament! Mooie Fribi, je kunt zien dat ze nog jong is. Heel veel plezier met haar!

ornament

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:36

Ze is inderdaad heel jong, Malibu. Nog maar sinds half jaar onder zadel. Maar wat veelzijdig is ze al!! Ze kan zowel onder zadel als voor de kar (ze is ook heel geschikt voor beginners, kinderen van 8 jaar reden op haar, zowel binnen als buitenritten!), voltige, als therapiepaard (b.v. equitherapie), grondwerk en ook heel geschikt voor maken van buitenritten, want ze is het (drukke) verkeer gewend. Ik heb ook op haar gereden. Een toppaard!!! Stap, draf, galop. Moeiteloos. En verder nog, terwijl ik er op zat, een demonstratie gehad, hoe mak ze wel niet was. Wapperende zeilen waarover ze heen moest lopen.... een zwaaiende bal die in de lucht hing en vlak langs haar ging, vlaggetjes waar ze onder door liep, een grote bal nogmaals die in de binnenbak werd gerold.... nergens raakte ze van onder de indruk!! Steeds belangstellend die oortjes naar voren. En ja, dan belonen... want zo zijn de Freibergers. Ze willen zo graag voor je werken en zijn koel in het hoofd. Een prachtig ras. Ik kan niet wachten tot ze er is!! Ze is niet echt groot... 1.51 m. maar met mijn lengte van 1.68 m. ideaal. En ze komt op leuk pension te staan hier in de buurt. En... ik vind haar bouw ook erg mooi. Qua proporties. Mooie brede hals en mooi rond gebouwd.
P.S. De Feldtest heeft ze ook gedaan. Had ze hele goede score. Zowel voor kar als onder zadel. Niet dat dat nou alles zegt, is momentopname, ik weet het....maar was leuk om te zien! Nu nog een paar uur wachten!!!!!!!!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 18:31

Wat leuk, weer een nieuwe Fribi erbij!
En wat doen jullie leuke dingen met de Fribi's! Ik moet bekennen dat ik veel te weinig doe met Ello... :o Maar voornemen om er dit weekend weer eens op te stappen!

Tijdje terug hadden we het hier trouwens over vliegendekens. Ik had toen net de Horseware Aussie Allrounder gekocht. Die bleek dus toch te schuren bij Ello op z'n schouders, ondanks dat ie verder goed paste. Nu een Bucas Buzz-off Zebra Full Neck Big Neck gekocht, speciaal voor paarden met een forse nek / boeg en deze zit perfect! En nog beter, het werkt echt tegen dazen. Met de oude deken migreerden alle dazen gewoon naar z'n hoofd. Nu komen ze zelfs daar niet meer, kennelijk afgeschrikt door de zebra strepen. Ello gaat dus nu als zebra door het leven:

Afbeelding :D

Deze heeft ie nu ruim 4 weken om en geen schuurplekken en dazen meer.

Mocht iemand dus nog interesse hebben in een Horseware Aussie Allrounder maat 190, slechts 1,5 gedragen :+

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:09

Hi Freiberger fans! *\o/*
Ik ben weer terug :)F uit Zwitserland. Wat hebben we genoten van het Freiberger Festival in Saignelégier tijdens Marché Concours! Ik heb nog nooit zoiets gezien, wat 'n organisatie en wat een boel paarden bij elkaar. Voornamelijk Freibergers in alle soorten en maten. Zelfs een race met merries en hun veulens. Als je kan gaan, echt gaan volgend jaar! Nu hebben wij enorm geboft met het mooie weer. Mijn man is geen echte paarden-fan maar zelfs hij kreeg van ontroering wat traantjes in de ogen :j tijdens de optochten. Ik ook hoor! :o Ik zal wat foto's toevoegen.
Laatst bijgewerkt door MonicaLara op 18-08-16 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:12

ik krijg de foto's er helaas nu niet bij. Ik zal later nog weer proberen!

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:14

Ah jammer, ik ben benieuwd! Moet toch eens gaan kijken naar paardenoppas aan huis, kunnen wij ook weer eens weg... Dus als iemand daar nog een idee voor heeft! ;)

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:15

Gefeliciteerd met Malibu Ornament, prachtig dier! Gedurfd zo zelf importeren uit DE. Gaat 't goed zo de 1ste dagen? Ook voor jou spannende tijden. Voor mij ook, ik krijg zondag a.s. mijn Freiberger merrietje.....

ornament

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:30

Monica1965 schreef:
Gefeliciteerd met Malibu Ornament, prachtig dier! Gedurfd zo zelf importeren uit DE. Gaat 't goed zo de 1ste dagen? Ook voor jou spannende tijden. Voor mij ook, ik krijg zondag a.s. mijn Freiberger merrietje.....

Bedankt voor alle gelukwensen! Ik leef nog beetje in een roes, kan het amper eigenlijk bevatten weer eigenaar te zijn van een paard.... Ach.. en wat dat importeren betreft... dat valt reuze mee hoor!! Echt, daar moet je niet te hoog tegenop kijken...! We zijn natuurlijk wel veel de laatste tijd op reis geweest, ieder weekeinde naar Zuid Duitsland. Paard bekijken, "uitproberen" etc.etc. Maar gelukkig heb ik een lieve man die dat graag voor mij over had... want ik moest er toch echt niet aan denken om dat eind te rijden... We hebben er steeds 2 dagen over gedaan en zagen het ook als mini-vakantie-tje. Maar alles begint bij het goede gevoel. En verder heeft de verkoper waar ik hem van gekocht heb, heel veel Freibergers en hij heeft er ook echt heel lang ervaring mee. Kinderen rijden er zo mee weg, drukke spoorbaan bij hun terrein maakt ook totaal geen indruk op de paarden daar. Het klikte bijzonder goed en hij heeft ons ook geholpen aan hoe wij bepaalde dingen moesten doen, wat we niet moesten doen, het vervoer etc. Heel veel bruikbare tips, adviezen etc. mee gekregen!! Ik ben net bij mijn paardje geweest, ze staat nu heerlijk rustig op stal en morgenvroeg gaat ze voor het eerst de Nederlandse weide op. Ik moet er nu wel voor zorgen dat ze niet teveel voer krijgt, dus ik houd het echt heel goed in de gaten! (want het zijn sobere dieren) Morgenmiddag ga ik grondwerk met haar doen en zaterdagmorgen een privéles op locatie. Allemaal leuke dingen waar ik me enorm op verheug! Ik ben nog nét niet zo gek dat ik mijn slaapzak in de stal plaats :D , maar gelukkig is het pension op 5 minuutjes rijden van mijn huis. Dus ik kan zo vaak ik wil naar haar toe.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:37

Wat een vreselijk leuk paard, Ornament!
Heel veel plezier ermee! We blijven graag op de hoogte door foto's!!!

Wat gaaf dat je in Zwitserland bent geweest, Monica! Lijkt me echt leuk!
En veel plezier alvast met je paard vanaf zondag!

Goed dat de Freiberger club hier weer wordt uitgebreid!

Die Heros wordt net zo veelzijdig als Heidi zo te zien, HeidiHeros. Goed hoor!

Ik zag dit paard staan op de bokt-markt http://www.bokt.nl/markt/ad/419673/bijz ... e-kruising
Lijkt wel wat op een Freiberger, of niet?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:56

Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst, Ornament!
Je pakt het voortvarend aan, zelfs meteen al les! Heb Ello eerst rustig een week of wat laten wennen aan zijn nieuwe woonplaats. Hij had dat ook echt nodig. Die was dan al 5, maar in z'n gedrag nog echt een puppie.

ornament

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:33

Deborah2 schreef:
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst, Ornament!
Je pakt het voortvarend aan, zelfs meteen al les! Heb Ello eerst rustig een week of wat laten wennen aan zijn nieuwe woonplaats. Hij had dat ook echt nodig. Die was dan al 5, maar in z'n gedrag nog echt een puppie.

De rijschool/handelaar/verkoper gaf mij als advies om gewoon na één dag al er weer op te gaan rijden... dat zou geen enkel probleem zijn (en ik neem aan hij kent het paard het beste). Het is een paard waar kinderen dagelijks buitenritten op maakten dwars door drukke verkeer etc. En... mocht het echt niet gaan... ik forceer niets en heb deskundige hulp er bij. Verder begin ik gewoon vanaf begin af aan met dit toch wel erg jonge paard. Als het wat langer duurt, is ook niet erg. Zo lang we samen maar blijven genieten en groeien.

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:25

Wat leuk zoveel nieuwe Fribi bezitters erbij!

Monica: ben benieuwd naar de foto's. Zou het ook graag een keer willen ervaren :j Spannend dat je paardje dit weekend komt. Alvast veel plezier!

Ornament: geniet ervan! Je merkt vanzelf hoe ze reageert. Nadia is meestal vrij makkelijk te 'lezen'. Toen ik Nadia had gekocht, ben ik ook meteen gaan rijden, ook zelfs naar buiten. Ik had een proeftijd en wilde cker weten dat ze braaf was.

EmEm: lijkt qua bouw idd wel of er wat Fribi bloed inzit.

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:12

Goedemorgen! Ik heb aantal foto's 'uploaded' Ik weet niet waarom sommige foto's in miniatuur verschijnen? Maar zo hebben jullie alvast 'n indruk van de Marche Concours.
Warme groetjes

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:12

Afbeelding

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:31

Supergave foto's Monica! Wat een leuke aanwinsten zitten er in dit topic. Jullie gaan er vast veel plezier aan beleven! Begin september gaan we naar Zwitserland. Het ligt ook in de planning Avanches te bezoeken. Kunnen we de hengsten van onze Freibergers bekijken. Zo'n zin in!

http://www.trec-lessen.nl/ Voor alle hippische trainingen o.a trec. http://www.nhav.nl Nederlandse Hippische Activiteiten Vereniging, voor leuke activiteiten met je paard als, basis trec,patrouillerit, agility, trally, track trail enz..

LouiseB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:02

Gave foto's Monica! Lijkt me heel overweldigend om zoveel Fribi's te zien!

Leuk Piecon! Foto's zijn welkom :D

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:55

Wat gaaf zeg Monica! Lijkt me geweldig om dit mee te maken! Wanneer kwam jouw nieuwe aanwinst nou ook al weer? Zo'n beetje nu toch?

HeidiHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:37

Heel mooi om te zien al die foto's!
Volgend jaar toch misschien ook maar eens heen om te kijken :-)

Super leuk, ik ben gevraagd om met Heidi mee te rijden in een Rassendemo tijdens Paard en Erfgoed in Boschoord op 4 september (misschien had ik het ook al wel verteld).
Misschien hebben er mensen zin om te komen kijken :-) wordt super leuk!!

MonicaLara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 15:43

Hi girls/ladies
Ze is zondag jl gekomen, m'n Freiberger merrie Lara (5 jaar).
Ze is braaf, direct in de paddock met wat gehinnik. In haar stal, ook gepaard met gehinnik. En tijdens de wandeling over het terrein hinnikte ze er weer op los. Maar absoluut niet schrikken van vrachtwagens, opvliegende reigers en rond bokkende stal genoten! Ze heeft een enige stal met buitenzicht.
Gisteren gereden, onwennig voor beiden. De buiten dressuurbak (die er nog stond) was best eng en ze zag de lage witte hekjes niet altijd. In binnenbak veel kijken maar o zo braaf! Vanmorgen alleen op t land en erna in paddock met Fjord Pascal, hartstikke gezellig maar de graspollen waren toch interessanter!

Afbeelding

Leuk HeidiRoos ik zal de agenda checken!