lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 07:57

Thanx!
Ben er ook wel blij mee, leuk om zo terug te zien!

Hij is super braaf op strand, ik ga altijd wel met iemand samen (zij heeft dit ook vanaf haar paard gefilmd, echt cool!) maar dat gaat echt super.
Hij wil buiten altijd wel graag gewoon lopen zoals hij wil, geen gesjor in een houdinkje ofzo, dan doe ik thuis wel in de bak... 8-) maar dan luistert 'ie ook super, ook op je stem, ho is ho...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 22:47

Pff, met die warmte van de laatste dagen weinig kunnen 'werken' dus dan maar een beetje fun & games met Santi. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij leert echt snel trouwens, pienter beest! :D

xyzutu2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:05

Slim paard. 8-)
Als ik die eerste foto zie, dan vraag ik me trouwens af of zijn zadel wel helemaal past? Rio staat ook hele dagen op het plateau :') maar die heeft dan nooit zulke diepe holtes in de driehoek schoft-schouderblad-ruggengraat. Juist bij het op het plateau staan bolt de trapeziusspier die daar moet lopen op, terwijl het hier leeg/geatrofieerd lijkt te zijn. Ook in de andere foto's zie je duidelijk de rand van het schouderblad en daarna een leegte waar je bij een paard dat al echt verzameld getraind wordt een dikke trapeziusspier moet verwachten.
Die leegte/atrofie daar valt bij de schouer meeste op, maar hij lijkt sowieso erg arm bespierd en dun voor een paard dat volop in de (verzamelings)arbeid staat, ook de achterhand is nogal hol en hoekig. Is hij soms ziek (geweest)?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:20

Ja zoals ik hier een tijdje terug melde was hij aan het kwakkelen. Nu wormen en tanden inmiddels uigesloten zijn gaat de DA uit van een maagzweer ook omdat hij daar andere symptomen voor toont (overmatig gapen, veel drinken etc. ). Endoscopie om het zeker te weten vond ik nogal heftig dus we behandelen nu gewoon voor maagzweer en ik zie nu na 2 weken ook wel langzaam verbetering.
Verder heeft hij twee weken kreupel gestaan na een aanvaring met een metalen weidehek en door een combi van dat gekwakkel zijn spieren en vet eraf geknald. Dus ik rij momenteel eigenlijk sporadisch en ben bezig met terug opbouwen aan de lange lijnen en dubbellonge.

Dus ja. Hij heeft er weleens beter uit gezien...-O-

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 23:37

Jakkes, dat kun je inderdaad wel gekwakkel met een grote K noemen... :(
Hoe behandel je de maagzweer?
Hier kwam Rio hoogstwaarschijnlijk ook met een maagzweer (en ondergewicht door compleet verkeerd voeren), en reageerde steeds 'buikpijn' (maagzweer?) op veranderingen in voer en omgeving. Dan stond hij met opgetrokken buik en kneep hij met zijn ogen. Bij hem hielp Maagcompositum van De Groene Os erg goed, ik gaf hem dan een kuur van een week en na een paar dagen merkte je al echt verschil. Daarnaast krijgt hij permanent lijnzaadolie door zijn voer en na die eerste maanden van herstellen van ondergewicht heeft hij er nooit meer last van buikpijn gehad.
Daar ben ik blij om, want zo'n endoscopie lijkt me niet gezellig. :x

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:13

Santi krijg nu gekookt lijnzaad, van die slijm zeg maar, en verder extra ruwvoer in de vorm van gehakseld hooi/gras (weet niet precies welke, zou even op de zak moeten kijken :o ) met wat krachtvoer erdoorheen. Overdag staat hij met de kudde op gras en 's avonds op een kale weide en dan met hooi, maar hij mag nu twee keer per dag even een uurtje privé eten, 1x hooi en 1x haksel/krachtvoer/lijnzaad mix. Dit omdat hij niet zo superveel interesse in eten heeft, hij is makkelijk afgeleid door dingen om hem heen en op die manier kan hij rustig voer opnemen zonder concurrentie van de groep. We kijken nu of dat voor genoeg verbetering zorgt en anders moet hij ook medicatie voor het verminderen van maagzuur. Voordeel is dat hij in pension staat bij een stalhouder die ook natuurgeneeskundige en homeophaat is, dus die denkt fijn mee over het eten. Alles wel in overleg met de DA trouwens, maar gelukkig wel een DA die niet als eerste reactie overal maar medicijnen instopt. :)

Mogelijk loopt hij hier ook al een tijdje mee, maar 's winters staan ze hier 's nachts opstal en dan kon hij daar ongestoord eten natuurlijk. Het afvallen begon met de start van het 24/7 weideseizoen en inde eerste instantie heb ik het (misschien te lang) laten gaan omdat ik dacht dat hij misschien wat moeite had met de omschakeling, in Portugal stond hij wel in de paddock maar ook daar altijd 's avonds op stal. Hij was de eerste maand fulltime op de zomerweide ook wat onrustig, constant bezig met zijn groepje dames te verzamelen en te 'beschermen' tegen de ruinengroep die op de weide naast hen staan. Maar toen hij toch wel erg veel vet kwijtraakte was de eerste gedachte wormen, de tweede gedachte tanden en na het bezoek van de tandarts hebben we het weer even aangekeken om te zien of er verbetering was. Omdat hij verder wel vrolijk en energiek is wilde de DA het ook even aankijken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 09:51

Even puzzelen dus, succes ermee!

Lucerne werkt ook goed tegen/bij maagzweren en ze zetten er goed van aan, misschien nog een idee?
of krijgt hij dat al?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 11:13

Nouvel schreef:
Even puzzelen dus, succes ermee!

Lucerne werkt ook goed tegen/bij maagzweren en ze zetten er goed van aan, misschien nog een idee?
of krijgt hij dat al?

Thanks voor de tip! Het zou kunnen dat dit als ingrediënt in dat hakselspul zit, ik ga het even controleren. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:30

Rio kreeg inderdaad ook lucerne, helemaal vergeten. Dat heeft namelijk een hoger calciumgehalte. :j
Grappig dat Santi ook zo'n sociale stresskip. Rio heeft/had precies hetzelfde: ontzettend leuk om mee te werken en dan ook helemaal gefocust, maar zodra hij op de paddock stond met de andere pony's bleef hij maar kijken, iedereen uit de weg gaan of juist weer contact zoeken, vreselijk hyperactief zonder ooit echt rust te kennen. Hij zit ergens in de onderste helft van de kudde, dus dan zou je denken dat hij meer rust kreeg als we hem apart zetten, maar dan was hij weer gestresst omdat hij bij de rest wilde zijn. Hij kon niet met en zonder ze, met als resultaat 24/7 aan stress. Uiteindelijk heb ik besloten om hem op kamille en valeriaan te zetten en dat maakte echt alle verschil. Nu krijgt hij alleen nog kamille en af en toe een schepje Calmer en hij is compleet veranderd: hij spurt niet meer meteen weg als een andere pony een pluk hooi laat vallen en neemt alles wat de anderen doen niet meer zo persoonlijk. Als een ranghogere erlangs wil dan maakt hij nog steeds plaats voor ze, maar dan nu in stap in plaats van in galop over de stenen paadjes weg te spurten. 8)7

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 18:28

Oef, dat klinkt als een lastig geval. Can't live with the kudde, can't live without? ;)

Santi is niet zozeer een stresskip, sociaal gezien, hij is juist ontzettend sociaal. Hij staat bovenaan in de rangorde en is best een nette leider, waar nummer 2 en 3 nog wel eens willen matten is bij hem zijn machismo genoeg om orde te houden zeg maar. :o Maar hij maakt zich wel druk om de groep, ik denk wellicht een erfenis van toch lang hengst geweest zijn en misschien gedekt hebben ook. Hij wil graag managen, staat veel op wacht, als er een vreemd paard/hert/hond/etc achter de weide langskomt moet dat direct geconfronteerd worden. Mensen die de wei opkomen moeten uitgebreid geinspecteerd worden, vooral als ze een paard van de wei willen halen. De groep moet zich gedragen, geen onnodig geruzie. Als er drie kilometer verderop iemand een scheet laat moet dat direct onderzocht worden. Dus daar heeft hij wel zo'n beetje een dagtaak aan. :D Alleen als hij aan het werk is, kan hij enorm gefocust zijn.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:09

Hier nog een foto van Boneco.
Afbeelding
ondertussen loopt Boneco in de kudde. De achterkant van bovestaande merrie heeft regelmatig een gesprek met hem. Ik moet zeggen dat Boneco er erg door is opgeknapt. In combinatie met ruin zijn.

Afbeelding

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:24

Boneco krijgt al een mooie bos manen! :) Is hij nog een beetje overbouwd of lijkt dat maar zo?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:36

Hoe oud is Boneco?
Hij heeft wel een aparte bouw; hij heeft de achterkant van een 1 a 2jarige, maar het hoofd van een volwassen paard, maar lijkt te iel om al onder het zadel te zijn, vandaar dat het moeilijk te schatten is. :)

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:42

Hoe oud die is weet ik niet, wij beginnen ook te twijfelen. Hij is totaal nog niet volgroeid.
En hij krijgt een mooie bos manen. Ik ben er blij mee.
Hij is in een groeispurt heb ik het vermoeden, dus dat tie overbouwd is kan makkelijk, ik hoop dat het weer bijtrekt.
En ik doe er momenteel alleen grondwerk mee, en hij wordt nu opgevoed.
Ik wil volgend jaar beginnen met het zadel, ik vind hem ook te iel. Ik kan beter nu een jaar wachten dan te vroeg beginnen.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:44

Kan de dierenarts/tandarts ook geen schatting doen op basis van de tanden?
Ik vind hem vooral al zo'n echt volwassen paardenhoofd hebben, wat dan weer helemaal niet bij zijn achterhand past. 8-) Maar misschien vertekent het ook doordat hij zijn kaken van elkaar heeft op de foto waardoor het er wat massaler uitziet?
Die manenbos is inderdaad indrukwekkend! :j

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:36

Klopt wel dat Boneco een groot hoofd heeft, wat betreft tanden moet hij 4 zijn.
Ik hoop het hier wel te laten zien hoe die verder ontwikkeld.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 23:55

O wauw, die vier jaar oud had ik er qua lichaam zeker niet achter gezocht. Maar misschien wisselt hij gewoon heel snel. :D

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 06:50

Ik heb een foto van mijn lusitano toen hij in spanje was en net onder het zadel. Hij was toen zeker al 5 a 6 jaar oud. Maar als je hem ziet was het echt nog zo een puppy! Heel anders dan hoe hij nu is nu hij helemaal volgroeit is. Het zijn natuurlijk laatbloeiers.

met ong 5,5 jaar oud
Afbeelding

Mijn knapperd nu
Afbeelding

Afbeelding

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 13:48

Dat is inderdaad echt een verschil! En dat terwijl hij op de eerste foto al zo 'oud' was. :wow: :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-16 18:11

Hier is onze nu ook pas een paard aan het worden en ook al 5jaar.en laat bloeiers andere zien misschien volwassender uit maar nog zijn ook de groeischijven van hun nog niet gesloten.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 20:28

Lusitano's zijn laatbloeiers inderdaad en de ene bloedlijn nog meer dan de andere, maar ze hebben allemaal ruim hun tijd nodig om volwassen en sterk te worden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 12:12

Haha, net een Facebook reminder dat vorig jaar op deze dag (na alle ellende met BSS) Santi hier eindelijk in de wei stond. <3 Raar idee dat hij alweer een jaar bij mij is! Het voelt als gisteren dat we in de buurt van Porto een bergweggetje opreden om dat paardje te gaan bekijken wat me toen vanaf de video al zo aansprak. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:27

Leuk om Boneco voorbij te zien komen. Hij begint mooi uit te wassen. Ik dacht ook altijd dat hij jonger was, maar mijn buurman heeft de merrie gehad waar hij uit geboren is en die zegt dat hij vier is. Dat is hier bevestigd door de dierenarts.

Ach, pas als ze ouder dan zes zijn kun je er wat van zeggen. Reden waarom ze hier vak pas laat ter keuring worden aangeboden.

Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:56

Het is een beetje stilletjes in dit toppic.
Zijn er hier lusitano mensen die ervaring hebben met mennen met hun/een lusitano? Hoe gaat dat?
Hoe staan jullie er allemaal tegenover, mennen met een lusitano?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:25

Waarom niet? Wordt hier in Portugal redelijk fanatiek gedaan. Veel Lusitanos zijn bereden en betuigd.
Bij de 5 daagse pelgrimstocht hier in de Alentejo doen ook altijd veel aanspanningen mee. Bijna allemaal Lusitanos en cruzados en een enkele pony, trekpaard of Fries ertussen.

Afbeelding

Aankomst in Viana do Alentejo dit jaar:
https://www.youtube.com/watch?v=FWn_zA9zOhI

De APSL organiseert ook wedstrijden voor aangespannen Lusitanos.

Je wilt een Iberiër kopen, paard of muilezel/muildier? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.
http://silverwing.simplesite.com/ Vakantie blog Rota Vicentina, zuidwest Portugal