lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:21

xyzutu2 schreef:
SinneJ schreef:
Ik heb wel eens gehoord dat, indien een lusitano als jong dier heel korte passen heeft en eventueel een onregelmatigheid of taktfout, dat er soms nog 'uitgroeit' na de pubertijd. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, simpelweg omdat het me enorm interesseert. En zou die verbetering dan vooral te wijten zijn aan leeftijd of training? Ik hoor het graag!

Ik heb dit nog nooit gehoord?
Wel dat paarden in Spanje/Portugal regelmatig vrij kort en opgericht gereden worden waardoor je kort lopende dribbelaars krijgt met af en toe ook erin gereden tactfouten. Als je zo'n paard naar Nederland haalt en vervolgens helemaal omschoolt naar een wat meer voorwaarts-neerwaarts gerichte rijstijl dan zal de gang ruimer, regelmatiger en minder hectisch worden.
Maar als een jong paard dat nog niet ingereden is - of al wel op een normale manier onder het zadel is - tactfouten heeft of onregelmatig is dan zou ik hem toch echt laten onderzoeken (of laten staan). Dit klinkt namelijk net iets teveel als een autoverkoperspraatje...

Goh ik heb het echt over paarden die van nature korte gangen hebben en 'beperkter' zijn in hun bewegen, dat wordt uiteraard verbeterd met training, maar ik heb gehoord dat er mensen zijn die ervaren dat ze ook met ouder worden nog een stuk regelmatiger kunnen worden, dus echt verkoopspraatje bedoel ik er niet mee. Ik vroeg me gewoon af of er mensen dat ook hebben ervaren. Uiteraard is het moeilijk te weten of het nu door de training of lichamelijke veranderingen komt, maar juist daarom vind ik het interessant.

edit: ik heb het echt niet over onregelmatigheid, ik heb het over kleine taktfouten die pas zichtbaar worden, voor een getraind oog, wanneer het paard tot het maximum gedreven wordt (in dat stadium). Uiteraard moet men oppassen met onregelmatigheid.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

xyzutu2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:26

Kort en beperkt zijn in beweging is in mijn ogen echt iets anders dan onregelmatig zijn en taktfouten hebben zoals je in je eerste post omschreef.
Een paard dat onregelmatig is onder het zadel door een verkeerde belasting kan natuurlijk inderdaad regelmatiger worden als hij weer goed wordt gereden, maar bij een jong paard dat onbelast op de wei al onregelmatig is en taktdouten heeft zou ik echt heel erg voorzichtig zijn: al was het alleen maar omdat je dan dus een paard koopt dat dus al 3-4 jaar zijn lichaam verkeerd belast heeft voordat jij het weer rechtbreit: dat is vragen om artrose en andere bot/peesproblemen op de lange termijn.

Even voor de duidelijkheid: over welke van de twee heb je het dan? Want dat blijft onduidelijk in je posts: heb je het over paarden die altijd onregelmatig zijn/taktfouten hebben dus ook onbelast op de wei, of over paarden die alleen onder de ruiter taktfouten/onregelmatigheden laten zien?
Dat zijn namelijk twee verschillende dingen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:35

xyzutu2 schreef:
Kort en beperkt zijn in beweging is in mijn ogen echt iets anders dan onregelmatig zijn en taktfouten hebben zoals je in je eerste post omschreef.
Een paard dat onregelmatig is onder het zadel door een verkeerde belasting kan natuurlijk inderdaad regelmatiger worden als hij weer goed wordt gereden, maar bij een jong paard dat onbelast op de wei al onregelmatig is en taktdouten heeft zou ik echt heel erg voorzichtig zijn: al was het alleen maar omdat je dan dus een paard koopt dat dus al 3-4 jaar zijn lichaam verkeerd belast heeft voordat jij het weer rechtbreit: dat is vragen om artrose en andere bot/peesproblemen op de lange termijn.

Even voor de duidelijkheid: over welke van de twee heb je het dan? Want dat blijft onduidelijk in je posts: heb je het over paarden die altijd onregelmatig zijn/taktfouten hebben dus ook onbelast op de wei, of over paarden die alleen onder de ruiter taktfouten/onregelmatigheden laten zien?
Dat zijn namelijk twee verschillende dingen.

De laatste, ik heb het inderdaad verwarrend verwoord op die manier!

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:46

Als een paard alleen onder het zadel onregelmatig is/taktfouten heeft dan kan hij of teugelkreupel zijn (wat inderdaad 'gerepareerd' kan worden door gewoon goed te gaan rijden), of hij heeft lichamelijke problemen met het dragen van het ruitergewicht. Dat laatste kan overal door komen, van een verrekte spier tot OCD's in de benen tot een SI gewricht met zware artrose, dus het ligt er maar net aan hoe het uitpakt. Sommige dingen zijn te verbeteren door beter te gaan rijden, sommige door een paard ergens voor te behandelen en sommige dingen zijn onbehandelbaar en betekenen einde oefening.
Eigenlijk weet je dus pas in welke categorie zo'n paard valt door hem zelf een paar maand op een goede manier onder het zadel te nemen: als dat helpt dan heb je geluk, anders kan het alsnog fout zijn.
Waarbij ik meteen moet zeggen dat ik zelf ook een kreupele cruzado heb gekocht en dat heeft gelukkig goed uitgepakt, maar ook onder de noemer 'teugelkreupel' kunnen stiekem een hoop echt lichamelijke en mogelijk niet te genezen oorzaken schuilen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 11:21

Ik sluit me aan bij xyzutu2.
"Teugelkreupelheid" komt natuurlijk niet alleen voor bij jonge paarden of paarden van een bepaald ras, het is meestal gevolg van slecht gereden zijn.
Soms zelfs van verkeerd zittend tuig. Zelf ernstig geval meegemaakt van een merrie die gewoon o de haverklap struikelde en met een beter passend zadel met sprongen vooruit ging. Ook een strak hoodstel/verkeerd bit kan grote gevolgen geven.

Ik heb zelf diverse onregelmatige paarden (door slecht gereden zijn) goed gekregen door dressuur.

Kort gaan dat verband houdt met heffen, wat je natuurlijk in Lusitanos en cruzados tegen kunt komen, is een stuk lastiger te veranderen daar deze paarden hun energie eerder steken in nog hoger heffen en sneller krabbelen dan in voorwaarts bewegen, maar het is niet geheel onmogelijk om ook hen verder voorwaarts te laten reiken en regelmatiger te laten gaan.

Wat betreft jonge paarden, de puberteit zit rond hun tweede jaar, dus voordat het dier bereden wordt...
Als je de uitprobeertijd bedoeld die door sommigen wordt aangeduidt als puberteit, die soms volgt na het zadelmak maken, ja daarna kan een paard anders bewegen, maar dat is meer training dan dat het te maken heeft met een werkelijk groeiproces, hoewel het uitwassen er mee te maken kan hebben.
Immers het zijn over het algemeen laatbloeiers. Om die reden worden ze ook vaak pas na hun zesde voorgesteld in de keuring voor dekhengst.

Persoonlijk koop ik rustig kneusjes en zie wel waar het schip strand, omdat mijn passie ook ligt bij uitdagingen en opknappen, maar ik zou een klant nooit aanraden om voor een paard te gaan dat niet al gewoon 3 correcte gangen heeft, als je een rijpaard zoekt.
Ik heb om die reden zelfs een koop niet door laten gaan van een paard waarvan de trainer (die hem terug op stal had) voelde dat er iets was (je zag het nog niet eens tenzij je kundig genoeg was dat soort dingen te zien). Paard loopt nu, bijna een jaar verder, wél helemaal goed.

Maar voor hetzelfde geld zit er dus wel een lichamelijke oorzaak achter die erger wordt ipv beter.
Er zijn zoveel ontzetend leuke paarden te koop dat ik zou afraden om een paard te kopen waarbij je ook maar de lichtste twijfels hebt over wat dan ook, al is het nog zo´n leuk paard.

Of je moet gewoon geen ambities hebben in de sport en een gezelschapsdier zoeken....
Of, zoals ik, plezier hebben in het goed krijgen van paarden en je er bij neer kunnen leggen als dat niet lukt.

Maar voor zo´n paard moet je natuurlijk nooit zoveel betalen als voor een correct dier.

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 15:16

Dat is precies de ervaring die ik hebben wilde, bedankt alletwee! :D Zo heb ik het al vaker gehoord, maar inderdaad, ben zelf heel geïnteresseerd in het proberen 'verbeteren' van die paarden, al is dat inderdaad een risico, daar waag ik me pas aan nadat ik nog enkele 'standaardgevallen' succesvol wat verder heb gekregen hehe, en dus ook wanneer ik enkel mijn eigen geld uitgeef en niet dat van mijn ouders :o , student hier.

Hoe staan jullie tegenover kruisingen? Hebben jullie al mooi gelukte combinaties onder je achterwerk gehad (goed bewegende dieren bedoel ik daarmee)?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:00

Over welk soort kruisingen heb je het dan?
Ik vind Anglo-Lusos fijne paarden, ik heb weinig ervaring met Luso-Arabes, die wel erg populair zijn bij stierenvechters en WE ruiters omdat ze klein, kort en wendbaar zijn.
Wil je naar de dressuur of springkant dan is een Anglo-Luso meer voor de hand liggend.

Er is hier in Portugal een man die driebloeds fokt met Anglo-Luso en Luso-Arabe merries die hij laat dekken door Hannoveranen, Holsteiners of KWPN hengsten.
Dat zijn geweldige sportpaarden die vooral uitblinken met springen. Ze combineren uithoudingsvermogen, behendigheid, goede gangen en springvermogen met een koel hoofd.

Er is ook een endurancepaard fokker die driebloeds fokt, maar dan alleen binnen net anglo-arabe-luso spectrum, dat mij persoonlijk veel meer aanspreekt, want ik heb het niet op "noordelijke warmbloeds", maar dat is persoonlijke smaak. Ik houd van Volbloedjes en ponies.

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:04

Ik ben geïnteresseerd in alle kruisingen, juist omdat ik er zo weinig van ken. Heb ooit een Luso-Arabes gereden die inderdaad ook ingezet zou worden in stierengevechten, leuk ding. Die kruisingen met Hannoveraan lijken me zeer interessant omdat ik nu zelf een halve Hannoveraan heb. Ik denk dat ik eerder voor zo'n kruising zou gaan dan voor een volle lusitano...

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 19:09

Bij Centro Lusitano in Nederland werd ook een soort fokprojectje opgezet waarbij er KWPNers met springbloed gekruist werden met Lusitanohengsten. Ik heb echter nooit meer gehoord wat dat nou precies opleverde (waarschijnlijk ook omdat CL al failliet was voor ze echt resultaten konden laten zien).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-16 19:28

Ik zou best kruisen met een Engelse volbloed of anglorarabier. Dank dat je daar hele fijne sport paarden mee kunt fokken.en het mooie in dat je ook nog papier bij je kruising krijgt.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 22:15

Nou voor het eerst een keer een Knhs wedstrijdje onderling gestart (B proefje). We zijn er nog lang niet klaar voor. Meneer raakte ook meteen al in de stress omdat er een muziekgeluids instalatie langs de bak stond (wat er nooit staat). Dat soort onrust kan hij zo moeilijk los laten.
Maar toch zijn we 2e geworden :D Ben nogsteeds trots op hem hoe ver we al gekomen zijn.

Afbeelding
Afbeelding

Mensen vonden hem toch ook wel een stoere verschijning om te zien.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 09:17

Wat leuk op de foto ziet toch al netjes uit

www.fiftyshadesofred.nl

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 15:49

Ik heb een Luso-Quarter-Anglo-Arab :P
Zelf gefokt met een Lusitano hengst uit een merrie die een QH-Anglo-Arab kruising is.
Met voorsprong het best bewegende paard dat ik heb staan ;)

Ziet er best netjes uit Daphne!

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:18

Gefeliciteerd! Ziet er netjes uit, ga zo door :)

Ik heb een lusitano x arabier merrie, zou ik niet willen bestempelen als een ideaal rijpaard. Heeft er waarschijnlijk meer mee te maken dat het een zeer sensibele merrie en snel bange merrie is. Wel een ongelofelijk lief paard en haar veulen (uit een Lusitano) is een topper, heel veelzijdig paard!

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 19:29

Denk dat niks met die kruising te maken heeft.maar eerder door karakter of dingen die ze mee gemaakt heeft

www.fiftyshadesofred.nl

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:43

@ Quinta: welkom in het topic. Leuk paardje!

@ Daphne: Tof dat je 2e bent geworden. Met spanning leren omgaan zal vast goedkomen, toch?

@ Sinne: een showteamcollega van me heeft een Luso-Arabe, dat is een leuk paard, erg braaf. Geeft in het werk wel veel impuls maar hij is niet erg heet of sensibel. Laat makkelijk spanning afvloeien ook. Ik vind hem zelf qua uiterlijk minder mooi, maar dat is omdat je bij hem het arabierenbloed wel echt goed terug ziet en arabieren zijn mijn smaak niet. :)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:48

keona schreef:
Denk dat niks met die kruising te maken heeft.maar eerder door karakter of dingen die ze mee gemaakt heeft

Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen :)

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 19:55

Ik ben van mening dat veel sensibele angstige paarden zo gemaakt worden door een negatieve spiraal van ruiters die bangig of voorzichtig worden op zo´n paard wat het paard minder vertrouwen geeft waardoor het schrikkeriger wordt waardoor de ruiter angstiger wordt etc.
Als je er op gaat zitten met "stel je niet aan" en het weglacht worden zelfs sensibele paarden vaak een stuk moediger.

En we kunnen alleen maar uitgaan van gemiddelden en niet van elk specifiek paard want natuurlijk vind je onderlinge verschillen. Paarden hebben ook nog een karakter en niet elke krusing valt hetzelfde uit.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 20:18

Lusitana schreef:
Ik ben van mening dat veel sensibele angstige paarden zo gemaakt worden door een negatieve spiraal van ruiters die bangig of voorzichtig worden op zo´n paard wat het paard minder vertrouwen geeft waardoor het schrikkeriger wordt waardoor de ruiter angstiger wordt etc.
Als je er op gaat zitten met "stel je niet aan" en het weglacht worden zelfs sensibele paarden vaak een stuk moediger.

En we kunnen alleen maar uitgaan van gemiddelden en niet van elk specifiek paard want natuurlijk vind je onderlinge verschillen. Paarden hebben ook nog een karakter en niet elke krusing valt hetzelfde uit.

Ja, heel herkenbaar! Als ervaringsexpert met bizarre dingen zoals jousting en vuurstunts kan ik dit beamen. :o Als je bij stuntwerk als ruiter maar een klein beetje aarzelt of teveel focust op een 'raar' object, wordt de kans veel groter dat het paard wegspringt of weigert. Wij springen in de shows o.a over ca. een meter hoog vuur, je moet hier als ruiter ook echt 'overheen' kijken de eerste paar keer, alsof het niet bestaat, want als je zelf naar het vuur gaat kijken geef je toch onderbewust door dat het een obstakel is en dat moet het in de beleving van het paard niet zijn.

Sommige paarden zijn hier vergeeflijker in dan andere. Met Santi merk ik, dat als ik zelf maar een heel klein beetje teveel ergens over nadenkt, hij daar al over in de stress kan schieten. Was laatst in een kleine bak aan het losrijden en moest daarbij tussen twee onbekende hengsten door (stijgbeugel aan stijgbeugel krap) en dat in galop. Eén milliseconde dacht ik, hmm, wat als er eentje trapt en ik gesanwiched word ertussen? En hop, Santi was al 180 graden omgedraaid en dacht, toedeledoki, dat ga ik dus niet doen. :P
Dus bij de tweede ronde dacht ik, lalalal, niks te zien hier! En toen was er ook geen probleem.

Maar goed, soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan en ik denk dat iedereen weleens angst voelt tijdens het rijden. :o

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:09

Gelukkig ben ik zeker niet bang of nerveus aangelegd. Daarom zijn we gelukkig al zo ver gekomen als dat we zijn. Waar eerst niet eens normaal met mijn witte monster door de bak gereden kon worden omdat bij het minste geringste het een rodeo werd we nu zelfs samen in de woonwijken rijden etc. Hij is echt vanuit een diep dal gekomen iig.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 16:52

Afbeelding

Wat een leuk topic, mag ik mij hier ook melden? Sinds vandaag de trotse eigenaar van de 2-jarige Lusitano hengst Jabari. Hij mag nu nog een wintertje op de wei spelen, in maart komt hij naar huis!

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:30

Gefeliciteerd met je aanwinst, wat een knapperd, veel plezier samen!

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:33

Nouvel schreef:
Gefeliciteerd met je aanwinst, wat een knapperd, veel plezier samen!

Dankjewel! Die van jou is ook mooi!!

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 22:48

Afgelopen zaterdag een superleuke WE clinic gedaan bij ElCid en haar man, georganiseerd door Paard&Connect. *\o/*

Ik had thuis één keer geoefend met wat obstakels, maar dit was voor Santi de eerste keer in een 'echt' WE parcours en hij was echt superbraaf, ben heel trots. Ook voor de eerste keer met hem bitloos gereden omdat ik de bosal van ElCid mocht uitproberen. Hele gave ervaring! Ben nu zelf aan het sparen voor een bosal, hihi. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-16 06:43

Knap

www.fiftyshadesofred.nl