Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 13:21

maralyn schreef:
Dat er te weinig zelf reflectie plaats vind.

Ik lees voornamelijk, en dan niet hier op dit topic:
Paard moet dit.
Paard moet dat.
Paard moet zus.
Paard moet zo.

Maar ik ben van mening, dat dit eigenlijk voort komt vanuit de ruiter.
Dus eigenlijk vind ik dat het moet zijn:
Ruiter moet dit, om dit te verkrijgen bij het paard.

Maar misschien denk ik te moeilijk.

Ik denk dat je vooral te letterlijk leest: Als ik zeg "Paard moet dit of dit" dan bedoel ik gewoon dat IK graag naar dat doel wil toe werken. Het is voor mij nl. vanzelfsprekend dat paard alleen maar "A" doet als ik er voor zorg dat hij daar correct naar toe begeleid wordt. :) Maar voor het duidelijk te maken aan de lezer is het veel makkelijker/sneller om te zeggen dat paard meer "A" moet doen dan om het hele proces te beschrijven dat ik moet gaan doen waardoor paard meer "a" zal gaan doen.

[RIJ-ITP] Een halve zomer-competitie met Royal Samber!
[RIJ-ITP] Royal Samber op het interprovinciaal kampioenschap!
"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

Resistance

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:32

Hoi!

Sinds de zomervakantie rijd ik op de manege elke week een uurtje op een hele leuke ruin.

We begonnen zo:

En gisteren ging het zo:

Zien jullie verbetering? Frans kan nogal flink doordraven dus momenteel werken we veel aan meer rust en ontspanning. De linkerkant is voor hem heel lastig en dat ging gisteren ook eigenlijk al veel beter.

Hebben jullie ook nog tips voor mijn eigen houding? Ik kreeg eerder al de tip dat ik te geforceerd lichtrij en daar probeer ik aan te werken, maar ik vind het heel moeilijk om verschil te voelen. Wel heb ik veel gewerkt aan een stillere beenhouding; ik dreef eerst de hele tijd aan (onbewust) en ik probeer daar tegenwoordig ook echt op te letten. Vinden jullie dat er nu goed uitzien?

Daarbij nog een vraag: ik heb bij het doorzitten echt het idee dat ik een schuddende zak aardappelen ben. Ik heb een tijd lang heel goed doorgezeten maar doordat ik veel jongere paarden reed heb ik een hele tijd vooral lichtgereden. Ik dacht dat ik daar dus heel slecht in was, maar toen zei mijn instructeur gisteren dat ik juist heel goed meezat tijdens het doorrijden en hem niet in de weg zat waardoor hij mooi bij me bleef. Hoe kan het dat ik zelf het idee heb dat het er afschuwelijk uitziet, maar dat het er van "buitenaf" toch mooi uitziet?
(Helaas geen filmpje van doorzitten)

http://www.sodrahalla.nl Apartementen in een Zweeds landhuis!

[o]

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:57

Nou.. we hebben kick off gehad vandaag! Lekker HC gestart om kilometers te maken :)

Afbeelding

En een filmpje van de proef

Degene die 1e was had ook 190,5 en de 2e plaats was 188. Verder heel weinig winst vergeven (meerdere ruiters in de 170-175). Vond dat er nog best streng gejureerd werd. De mensen die ik netjes vond rijden hadden vrij lage punten.

Givenchy heeft zich keurig gedragen!! Alleen het licht in de bak op de bakrand aan de kant van het losrijden was wat spannend :')

Had een heel trots momentje toen na het afzadelen iemand speciaal naar mij op zoek was gegaan om een compliment te geven dat ik haar zo vriendelijk, fijn en ontspannen had gereden en dat het er heel erg netjes uit zag :D

Goedkoop mooie foto's?
http://www.SenZfoto.weebly.com

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 10:10

Wat een drukte in die bak resistance!!!
Linksom zie ik idd een stijvigheid/hikje in het lopen
Het enige waar ik met deze nu aan zou proberen te werken is een iets lagere en lossere hals houding, hij loopt zichzelf iet teveel de hoogte in waardoor hij zich te strak houdt in onderhals boeg schoft,rug en borstbeen.
Als hij dat doet kan jij niet lekker zitten. Of aan je houding werken.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 13:16

knollentuin schreef:
Wat een drukte in die bak resistance!!!
Linksom zie ik idd een stijvigheid/hikje in het lopen
Het enige waar ik met deze nu aan zou proberen te werken is een iets lagere en lossere hals houding, hij loopt zichzelf iet teveel de hoogte in waardoor hij zich te strak houdt in onderhals boeg schoft,rug en borstbeen.
Als hij dat doet kan jij niet lekker zitten. Of aan je houding werken.

Het is inderdaad stijvigheid. In de galop is het zelfs zo erg dat hij er op links van gaat bokken. Toch iets verkeerd in de rug ofzo misschien? Het is helaas een manegepaard dus ik heb er weinig over te zeggen...

Ik werk er met mijn instructeur inderdaad aan om de hals wat meer te laten zakken. Als hij echt rustig is gaat dat beter, maar als hij zo doordraaft (hij kan flink zijn zin doordrijven en dan echt gaan rennen) werkt hij zichzelf inderdaad naar boven. Eerst die controle dus krijgen. Ik zit momenteel inderdaad ook niet zo lekker. :+

http://www.sodrahalla.nl Apartementen in een Zweeds landhuis!

[o]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:00

Ziet er goed uit hoor Samantha. Waarom HC gestart, als je dikke winst kan rijden. Of kun je beginnen in L?

Echt netjes gereden. Ik vind m nog wel iets teveel "uit elkaar". Daardoor krijg je bij zo'n overgang van galop naar draf dat hij iets tegen de hand is. Ook het klein beetje slingeren krijg je eruit als je hem iets meer in verbinding hebt. Ook het hals strekken zal dan beter gaan.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:37

Babootje schreef:
Ziet er goed uit hoor Samantha. Waarom HC gestart, als je dikke winst kan rijden. Of kun je beginnen in L?

Echt netjes gereden. Ik vind m nog wel iets teveel "uit elkaar". Daardoor krijg je bij zo'n overgang van galop naar draf dat hij iets tegen de hand is. Ook het klein beetje slingeren krijg je eruit als je hem iets meer in verbinding hebt. Ook het hals strekken zal dan beter gaan.

Snap wat je bedoeld :) Ben ik net toevallig ook mee aan de gang gegaan.

Ik ga denk ik in t nieuwe jaar officieel L of M starten. In nov/dec en begin jan heeft de eigenaresse zoch opgegeven voor selecties dus in die tijd ga ik lekker op mn gemak verder trainen.

Goedkoop mooie foto's?

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 14:51

Ik wil nog even inhaken op het Paard moet... En dat er gezegd wordt dat het sneller is om het zo te beschrijven. Het is inderdaad sneller maar uiteindelijk snappen niet alle mensen HOE ze daar moeten komen en dat vind ik wel jammer. Die gaan dan maar lopen trekken en te plukken en dan lukt het een keer per ongeluk of zo. En dan denken ze dat het zo moet. Hoe meer er uitgelegd wordt, hoe beter. Want snel is niet altijd beter :) dat bewijst dit topic lijkt mij?

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:46

xxdomiixx schreef:
Ik wil nog even inhaken op het Paard moet... En dat er gezegd wordt dat het sneller is om het zo te beschrijven. Het is inderdaad sneller maar uiteindelijk snappen niet alle mensen HOE ze daar moeten komen en dat vind ik wel jammer. Die gaan dan maar lopen trekken en te plukken en dan lukt het een keer per ongeluk of zo. En dan denken ze dat het zo moet. Hoe meer er uitgelegd wordt, hoe beter. Want snel is niet altijd beter :) dat bewijst dit topic lijkt mij?

Dat is altijd lastig xxdomiixx, Als je een combinatie vanaf de kant kan helpen, is het al heel moeilijk om het gevoel dat gepaard gaat met de hulpen over te brengen, laat staan vanachter het toetsenbord. Als je paard links of rechts het bit vasthoudt kan ik zeggen dat dat komt omdat het zich nog scheefzet, het achterbeen buiten de massa is en hoe je dat volgens het boekje kunt oplossen. Standaard is het dan de voorhand voor de achterhand plaatsen en en het binnenachterbeen naar het buitenvoorbeen drijven.
Maar bij ons jonge paard helpt het bijvoorbeeld beter om met je binnenteugel wat door te vragen en hem dan op de buitenteugel wat op te vangen. Hoeveel van wat je moet doen is voor ieder paard weer verschillend.
Je kunt wel aangeven, hoe het paard zo ongeveer moet gaan, meer aan elkaar, meer lengtebuiging, binnenachterbeen onder de massa, losser in het lijf omdat je dat ook daadwerkelijk kunt zien.

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:51

En dan is er ook nog het punt (dat merk ik iig) dat je heel veel dingen onbewust corrigeert. Waardoor je het bij een ander ziet mis gaan en dan moet je zelf gaan denken "wat doe ik eigenlijk als ik dat voel?"
Dat is al moeilijk als je langs iemand staat maar via een scherm is dat nog veel en veel moeilijker imo. hangt ook een stuk af van het niveau van de ruiter maar toch.. :)

"You can never rely on a horse that is educated by fear. There will always be something that he fears more than you. But, when he trusts you, he will ask you, what to do when he is afraid." - Antoine de Pluvinel

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:59

Ayasha schreef:
En dan is er ook nog het punt (dat merk ik iig) dat je heel veel dingen onbewust corrigeert. Waardoor je het bij een ander ziet mis gaan en dan moet je zelf gaan denken "wat doe ik eigenlijk als ik dat voel?"
Dat is al moeilijk als je langs iemand staat maar via een scherm is dat nog veel en veel moeilijker imo. hangt ook een stuk af van het niveau van de ruiter maar toch.. :)

Klopt, en daar vul ik dan nog eens op aan dat het dus belangrijk is dat je als instructie kan schakelen naar het Nivo van je leerling, dus begrijpelijke taal, als het ware vanaf de grond meerijden en in het vermogen van de ruiter aanwijzingen geven, ik vond dat laatst erg mooi om te zien bij een menclinic, de instructie stond achterop en reed mee en zat er zo bovenop met de aanwijzingen, dat werkt!!!!

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:21

Heb tot nu toe een tweetal lesgevers (gehad) die daar ontzettend goed in waren. Beide vroegen/vragen ook steevast "wat voel je" ipv "voel je dat?" om zeker te zijn dat ik het ook effectief gevoeld en begrepen had/heb.
Maar ze liggen niet voor het oprapen helaas.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:05

S en Z wat fijn dat ze zo braaf was, hele opluchting zeker. Ziet er echt keurig uit zeg, wat heb je lage punten gekregen zeg, wat willen ze dan nog meer in de B zien? Ik dacht foto's van jullie gezien te hebben waar ze heel fijn de hals strekt, was het de spanning?
Ik zou al heel blij zijn als ik ooit zo'n proef zou kunnen rijden iig. ;)

Ik begin nu pas te voelen en echt te begrijpen wat wordt bedoeld met van achter naar voren rijden. Ik voel echt de achterbenen door het lijf doorvloeien in mijn handen. Nu ben ik nog niet aan het begrenzen, maar nog bezig met vwnw.
Vorderingen zijn dat ze nu vanaf het begin af aan de hals wil strekken, tijdens wendingen ook vwnw blijft. Het moeilijke is nog de tempocontrole, ze wil net iets over het tempo lopen.

Nog meer bokkers hiermee bezig? Ik ben ook benieuwd hoe het met Horseware gaat!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 08:06

Normaal gesproken gaat ze tot ruim voorbij haar knietjes met halsstrekken maar ze had idd wat spanning. Ze nam mijn hand/de teugel daardoor niet helemaal mee omlaag.

Ja was wel fijn te weten dat ze niet helemaal spastisch was. De mensen langs de baan waren wel een beetje raar maar ze liet zich er gelukkig wel langs sturen.

Ben erg benieuwd hoe het de volgende keer gaat. De L1 proefjes lijken de oefeningen lekker dicht op elkaar te zitten. Ga van t weekend wat proefoefeningen doorrijden ter voorbereiding op volgend weekend.

Had zelf de nieuwe B/L proeven ook nog helemaal niet gereden. Afgelopen maart alleen de M1 proeven een keertje.

Goedkoop mooie foto's?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 10:31

Tempocontrole is iets waar ik altijd en altijd mee bezig zal blijven denk ik. Paardlief wil nou eenmaal graag lopen, al lijken we wel de laatste tijd het iets beter onder de knie te hebben. Vrijdag in les wil ik aan de kleinere voltes gaan werken om dan de juiste impuls te houden in de verzamelde draf. Wij moeten in de proef F volte 10 mtr verzamelde draf en vervolgens hand veranderen en uitstrekken.
En dan kijken of ik misschien 20 november nog bijschrijf in Lisse :D

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 11:55

Hier zal tempo controle ook altijd een werkpunt zijn. Vooruit vindt ie prachtig maar dat terug komen he... :') Nu ben ik ook een muggenzifter. Ik wil heel veel op hele kleine hulpen. De ene dag gaat dat goed, de andere dag duurt dat wat langer.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:01

Nou exact, Bram Chardon reed zondag echt zo'n mooie overgang met zijn merrie. Stikjaloers ben ik dan, nou ja, ooit komt het goed met ons hoor :P

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Joze B + 5 en veel plezier!
Banjer, een kanjer van Shetlander

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:06

Wij willen ook naar kleine hulpen, maar ook dat ie direct luistert. Luistert hij niet naar "wiebel wiebel" (halve ophouding), dan wordt er echt wel even steviger "gewiebeld" dan wel in de mond "gerammeld". Links,rechts HO. Dan rijden we nog een keer een overgang en dan kan ie ineens wel luisteren. :D :D
Van groot kan naar klein mits je altijd consequent bent.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:11

Babootje schreef:
Wij willen ook naar kleine hulpen, maar ook dat ie direct luistert. Luistert hij niet naar "wiebel wiebel" (halve ophouding), dan wordt er echt wel even steviger "gewiebeld" dan wel in de mond "gerammeld". Links,rechts HO. Dan rijden we nog een keer een overgang en dan kan ie ineens wel luisteren. :D :D
Van groot kan naar klein mits je altijd consequent bent.

Helemaal dit! Mijns inzien paardvriendelijker dan uren aan een stuk wat ingehouden rammelen... gewoon afspraken maken en af en toe even opnieuw bevestigen.

edit: S_en_Z ziet er heel fijn uit. Een paar schoonheidsfoutjes misschien, maar je algemene rijden is vriendelijk en efficiënt en die foutjes zitten zeker de vooruitgang niet al te veel in de weg.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 13:18

Hier komt er ook wel eens een stevigere ophouding maar ik betwijfel of ik echt zo veel kracht zet dan. Ik ben er eigenlijk zelfs vrij zeker van dat ik dat niet doe. :') Maar voor mijn neuroot is het voldoende. Mijn lesgever zegt dat mooi: "De bedoeling is dat we er vanvoor af kunnen blijven maar we zullen hem toch eerst e.e.a duidelijk moeten maken, En om dat te doen zal je moeten beginnen met vragen en naar gelang hij snapt wat je wil, ga je vanzelf steeds minder moeten vragen om hetzelfde resultaat te krijgen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 14:29

Ik begrijp wat je wilt zeggen, bij veel paarden is snelheid voldoende en is kracht niet noodzakelijk.
Nu ben ik echt aan het proberen ook die snelheid te krijgen (mijn trainer kan dit bv beter dan mij) om mijn ruin echt los te maken wanneer hij even vergeet wat we nu weer afgesproken hadden.. maar die handigheid verkrijgen neemt tijd, voor de ene wat meer als de andere, en laat ik nu net niet gezegend zijn met fanatastische coördinatie. Het gaat steeds beter. Bolero is geen fijn damespaard en het is ook geen sensibel paard wat het vaak erg moeilijk maakt om hem te corrigeren, al begint het aardig te lukken. Op dat vlak ben ik ergens wel blij met mijn gemoedelijke ruin, die trekt zich niet veel aan van het eventuele geklungel. Het loslaten is (bij hem zeker) echt wel een voorwaarde om iets te kunnen uitvoeren want anders komt er geen enkele hulp door. Ik weet zeker dat er nog wel mensen die verandering ervaren hebben wanneer een paard nageeflijk is. Het was voor mij een verademing dat verschil in communicatie te voelen. Pas nadat de kaak los was heb ik hem scherp gekregen aan het been en die scherpte werk ik bij elk stapje vooruit wat bij :).

Ook is het zo dat zijn voorwaarts neerwaartse drang pas is gekomen bij het loslaten van de kaak en het scherper worden aan de hulpen al weet ik niet precies in welke volgorde dat gebeurd is, want ik ben aan beide beginnen werken op een gegeven moment. Het zal wel een combinatie van vanalles geweest zijn.

Ik had hem al eerder op zijn kop kunnen laten lopen, maar dan was er gewoon geen stuur meer op geweest, het is een stoomboot :')

Ik geloof wél dat sommige paarden die dingen aanbieden in een andere volgorde hoor, zo zal bv een paard dat achter de hand wil kruipen baat hebben bij het naar de hand toe gereden worden en dan kan gaandeweg die nageeflijkheid nog bijgewerkt worden.

Ik zie het wel zo; eerst nageeflijkheid en dan aanleuning. Ik denk dat het hierboven anders beschreven stond, maar vaak gaat dat ook over semantiek en zien we het in praktijk veelal hetzelfde.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:37

SinneJ schreef:
Ik begrijp wat je wilt zeggen, bij veel paarden is snelheid voldoende en is kracht niet noodzakelijk.

Klopt. Het is ook geen kwestie van kracht, maar van duidelijkheid. Je herhaalt je hulp kort na elkaar van klein naar groter als hij nog niet luistert. Je blijft niet trekken natuurlijk. Daar win je nooit wat mee.
Daarbij komt dat je goed moet voelen wanneer je paard het tempo overneemt en hem dan al terugzetten. Als je je paard voor bent, kun je het vaak al kleiner houden.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:37

Rijdt er eigenlijk iemand van jullie boomloos? Ik ben op zich blij met mijn zadel hoor, maar ben oprecht geïnteresseerd in de invloed dat zo'n zadel heeft op je zit enzo en of het even fijn/fijner africhten is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:41

Ik rijd mijn eigen paarden niet boomloos, heb wel boomloos gereden op andermans paard. Het bewuste zadel was voor mij echt niet fijn. Had het gevoel dat er heel veel materiaal tussen mij en de paardenrug zat. Was ook wel een vrij breed paard maar het zadel zelf was ook vrij bombastisch en ik kon er daardoor echt niet fijn op zitten. Kreeg er pijn van in mijn heupen. Dat icm het beperkte gevoel (in mijn beleving dan) met het paard maakt dat ik er niet voor zou kiezen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 18:44

Ayasha schreef:
Ik rijd mijn eigen paarden niet boomloos, heb wel boomloos gereden op andermans paard. Het bewuste zadel was voor mij echt niet fijn. Had het gevoel dat er heel veel materiaal tussen mij en de paardenrug zat. Was ook wel een vrij breed paard maar het zadel zelf was ook vrij bombastisch en ik kon er daardoor echt niet fijn op zitten. Kreeg er pijn van in mijn heupen. Dat icm het beperkte gevoel (in mijn beleving dan) met het paard maakt dat ik er niet voor zou kiezen.

Gek! Ik hoor juist dat je meer zou voelen en daardoor dan wel minder stabiel zou zitten? Maar goed, jouw ervaring spreek ik natuurlijk niet tegen he ;). Misschien was het bij dat paard niet zo'n goeie combinatie.