lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 08:53

rider schreef:
Daphne, wat gaaf! Op de foto ziet hij er relaxed uit zo voor de koets. :)

Amoroso: welkom!

Dank je Rider!!!

Lusitano Guapa <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 23:00

Santi is nu iets meer dan een jaar hier. Tijd om terug te kijken & te bezinnen op wat we allemaal gedaan hebben, met Een Jaar Lang in the Picture.

Als ik het zo op een rijtje zie hebben we eigenlijk best al veel bereikt & samen gedaan. :D Tegelijk voelt het echt alsof het gisteren was dat hij aankwam vanuit Portugal en heb ik bij vlagen soms nog steeds het idee dat de gebruiksaanwijzing niet meegeleverd is. :+ En op andere momenten is hij dan weer fantastisch, zoals afgelopen weekend toen we schermles hadden bij windkracht 7 en het dak bijna van de binnenbak waaide en hij onverstoorbaar z'n ding deed. De volgende dag echter werd bij een prettige gevoelstemperatuur en een zonnetje duidelijk dat die binnenbak toch echt vol kabouters zat. :Y) Met andere woorden, nooit een saaie dag met Santi. :')

DeniseSoares

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 08:47

Wat een gave foto's zeg!!
Lusitano's zijn zulke fantastische paarden, zo veelzijdig... <3

Lusitano Guapa <3

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-16 11:03

Heel veelzijdig.maar de onze is wel echt een moeilijke tante met enirm veel karakter.maar ja daar is ze ook opgefokt op dat karakter(veiga,stierenvechters paardje)

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:17

Pfoe als die van mij nou eens zo kon lopen onder het zadel. Jaloers!! Wat een gaaf dier heb je Rider.

De mijne is verder wel heel veelzeidig, van alles een beetje maar blinkt dan jammergenoeg ook echt niet ergens in uit.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:31

Ah Daph, dat komt nog wel toch!
Ceetje is een heerlijk dier.

Veigas, ja behoorlijk karakter, maar wel eerlijk en trots...

Lusitano Guapa <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:19

Thanks allemaal! :) Santi heeft ook veel Veiga bloed, hij is inderdaad trots en ook snel op z'n teentjes getrapt. Stalgenoot van me heeft ook een Luso, maar dan voornamelijk uit Coudelaria Nacional lijnen en die is echt heel anders van karakter en ook wel van bouw.

Daphne: dat komt inderdaad vanzelf wel! Ik heb het geluk dat Santi echt heel correct is gereden in Portugal, dus hij had een fijne basis, en hij heeft gewoon redelijk veel aanleg voor verzameld werk en samen met mijn instructeur krijg ik er dan makkelijk wat gaafs uit. :Y) Tegenover zo'n filmpje waar alles net ff loopt zoals het gaan moet heb ik ook genoeg momenten dat hij ergens op de plek staat te stuiteren omdat ik slordig ben met een hulp en hij dan heel boos wordt omdat ik niet duidelijk ben in wat ik wil. :+

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:30

Rider: ik vermoed dat de mijne door zijn karakter niet echt verder/hoger zal komen. Natuurlijke aanleg is er wel heb ik het idee. Hij laat vaak genoeg piaffe zien (1 keer paar pasjes onder het zadel kunnen vragen maar was denk ik toeval), keertwendingen om de achterhand in stap en verzamelen in draf is wel iets wat hij goed kan maar voor moeilijker zit zijn koppie niet mee is hij te te euh... hoe leg ik het uit xD hij raakt door het minste geringste iets meer druk volledig in de stress of hij word heel nukkig. Hij accepteerd ook eigenlijk geen druk, dat is het lastigst om ermee verder te komen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:44

Santi kan ook heel nukkig worden als ik met teveel (teugel)druk rij, ik heb de indruk dat dit ook wel een beetje rastypisch is. Dat is één van de hobbels die ik met hem in het begin moest nemen in ieder geval, ik had de neiging om teveel te willen controleren (zeker op momenten dat hij heel explosief wordt) maar dat geeft alleen maar gedoe.

Ik weet natuurlijk niet of dat voor die van jou ook zo geldt, of wat je precies bedoelt met geen druk accepteren. Misschien vind je het een keer leuk om te komen kijken als mijn instructeur komt lesgeven? Hij heeft veel ervaring met Lusitano's (heeft zelf ook een Veiga) en heeft mij heel erg geholpen ( en helpt nog steeds) om Santi beter te begrijpen en het onderste eruit te kunnen halen zeg maar. :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:51

rider schreef:
Santi kan ook heel nukkig worden als ik met teveel (teugel)druk rij, ik heb de indruk dat dit ook wel een beetje rastypisch is. Dat is één van de hobbels die ik met hem in het begin moest nemen in ieder geval, ik had de neiging om teveel te willen controleren (zeker op momenten dat hij heel explosief wordt) maar dat geeft alleen maar gedoe.

Ik weet natuurlijk niet of dat voor die van jou ook zo geldt, of wat je precies bedoelt met geen druk accepteren. Misschien vind je het een keer leuk om te komen kijken als mijn instructeur komt lesgeven? Hij heeft veel ervaring met Lusitano's (heeft zelf ook een Veiga) en heeft mij heel erg geholpen ( en helpt nog steeds) om Santi beter te begrijpen en het onderste eruit te kunnen halen zeg maar. :)

Ik ben wel nog echt zoekende met hem wat ik beste met hem kan doen. Heb heeel veel geprobeerd. De basis zit er nu wel soort van in na 2 jaar. Maar met geen druk accepteren bedoel ik sowieso dat hij het liefst tegen druk intrekt. Longeren met een bijzet of iets kan sowieso niet, blijft hij zo hard door trekken met zijn hoofd de lucht in tot de hulpteugel lamgetrokken is. Bit accepteerd hij heel moeilijk, altijd onrustig. En nog veel meer gedoe met hem. (Ben wel nogsteeds heel blij met hem hoor, klinkt allemaal zo negatief haha)

Zou het wel leuk vinden om dat te kunnen zien, ik leer sowieso graag over allerlij verschillende aanpakken/methodes etc.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 14:49

Mijn Lusi is zo goed als puur Veiga, en inderdaad nogal een karaktertje. Hij is niet gevaarlijk, maar heeft een duidelijke mening over alles. Compromissen zoeken dus :)

Wij wonen nu sinds half september in Chili voor het werk van mijn man, dus ik moet hem nu wel missen. Gelukkig keren we een paar keer per jaar naar België terug. En het is maar tijdelijk, wanneer we terug zijn is hij ook pas 9. En intussen wordt hij goed verzorgd door vriendinnetje, die buitenritjes met hem maakt :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 19:10

Daphne, ik stuur je even een pm. :)

Liesbeth, dat lijkt me lastig zeg, je paardje moeten missen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-16 20:30

Die van ons was eigenlijk voor mijn vriendin.maar bij haar doet ze enorm tegendraads altijd.ik kan er wel goed mee door een deur omdat ik van karaktertjes hou.maar deze tante moet je ook echt geen vinger geven.denk dat veel mensen niet klaar met haar zouden komen.

www.fiftyshadesofred.nl

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:38

De clou zit er inderdaad in, dat je zo weinig mogelijk druk gebruikt.
Het is niet zozeer dat je paard de druk moet leren aanvaarden, eerder dat jij moet leren om het niet te gebruiken.
Ik heb hier toch ook niets lopen met Lusitano-bloed waar ik een bijzet aan zou moeten knopen hoor. ;)
Da gaat ni. :+ Dat zou alleen maar een dikke middelvinger van paardlief opleveren. Mijn kruising hengstje zou zich enorm zwaar beledigd voelen en er een gevecht van maken. (gevoelig ventje ;) ) en mijn luso-merrie zou er gestrest en hectisch door worden.
Het punt is net dat je zo weinig mogelijk doet, zo weinig mogelijk beweegt, zo weinig mogelijk stoort en zo weinig mogelijk druk gebruikt. En dan gaan ze pas fijn voor je werken.
Volgens mij is wat jij nu schrijft exact de reden waarom veel Veiga paarden bekend staan als "moeilijk".
Mensen verwachten ermee om te kunnen gaan zoals met elke warmbloed. Maar dat is dus niet zo.

Ik heb die discussie wel vaker.
Met de DA van mijn merrie bijvoorbeeld. Die heeft een peesblessure momenteel en wordt dus regelmatig gecontroleerd. Die DA gaat ermee om alsof hij een wilde stier in toom probeert te houden. Ik heb hem al verschillende keren gezegd dat hij haar net los moet laten en dat ze dan uit zichzelf geen voet verzet. Maar dat is dus duidelijk ook zo eentje, die er niets van snapt. Hij ziet alleen het temperament erin en hij verwacht dat hij dat op één of andere manier in toom moet houden. Dat mijn merrie zichzelf wel in toom houdt en dat meer druk alleen meer weerstand oproept, is hij blijkbaar niet gewend van andere paarden...

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:48

Ik snap wat je bedoelt. Maar het 'niks/weinig' doen had ik bij die van mij niet moeten doen! Als ik dat had gedaan was het mis gegaan met die van mij. Hij heeft in het begin heel erg gehad, jij ondersteund mij niet? Dan moet ik het zelf uitzoeken, maar dat kan ik niet dus nu ben ik in paniek. Dan flipte hij dus uit zijn eigen angst. Hij is dan ook echt totaal geen dapper paard, mogelijk is hij best wel beetje gebroken geweest op een verkeerde manier in spanje. Ik zie heel veel gedrag wat er door iets is ingestopt in zijn verleden, want het past allemaal eigenlijk niet eens echt bij wie hij is.
Maar mijn druk is geen druk zoals je die veel ziet bij normaal paardrijden (warmbloedjes etc) mijn druk is eigenlijk gewoon verbinding/contact, meer niet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:07

T'is ook niet exact "niets" doen hoor. Want tegelijk moet je eigenlijk net wel heel streng zijn en consequent en stabiel. (Want anders lopen ze idd ook nog eens zo over je heen. Of ze panikeren. En doen gewoon hun zin. )
Moeilijk te omschrijven. ;)
Maar dat consequent en duidelijk zijn, doe je dus niet door beweging of druk. Je eist het, maar je dwingt het niet af...
Als je paard onrustig is met het bit, is er eigenlijk maar 1 conclusie en dat is waarschijnlijk dat het bit niet stabiel genoeg ligt in zijn mond. En dat kan dan aan je hand liggen, dat je onbewust toch teveel beweegt, of dat er toch nog teveel druk op zit (Ook al denk je zelf van niet.) of eventueel aan de optoming.

Ach ja, moeilijk hoor. Ik laat mezelf ook veel te vaak vangen eraan. ;)
Maar meestal weet ik wel steeds waar het mis gaat. En dat is altijd dat ik 'teveel' begin te doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:47

Druk hoort sowieso niet in dressuur maar in Nederland is men het in de loop der jaren het als normaal gaan accepteren.

Je moet gewoon relaxed blijven, maar wel correct en duidelijk. Bij onduidelijke hulpen krijg je dus ook een warrig resultaat.
Bij te zware hulpen krijg je automatisch een zware reactie (meestal verzet. Bij Lusitanos is dat vaak omhoog komen).
Het zijn feitelijk de perfecte leermeesters omdat je zelf alles nogal perfect of zo dicht mogelijk daarbij zult moeten vragen om een goed resultaat te krijgen.

Maar als ze door hebben wat je wilt, zijn ze wel weer heel trots op zichzelf en werkwillend en tonen ze zich "een paard en een half" omdat ze zich er zo ingooien.

Andersom kunnen ze echt gedeprimeerd raken van verkeerd rijden.

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 19:35

Druk kan onze wel hebben. Ook kan ik ze met de longeerhulp longeren of met de passoa. Dat is echt het punt niet. Ook contact op de teugel is geen punt ze is net als onze andere te rijden.maar je moet heel duidelijk maken dat jij de leiding hebt anders loopt ze zo over je heen en trekt haar eigen plan wel

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-16 19:37

Vind ook dat je best met een ligt contact moet kunnen rijden.want het achter het bit kruipen wil je ook niet.

www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:21

Lusitana schreef:
Druk hoort sowieso niet in dressuur maar in Nederland is men het in de loop der jaren het als normaal gaan accepteren.

Dat is nou ook weer een beetje overdreven... :') We zijn in Nederland echt niet allemaal Anky fan net zoals ze in Portugal niet allemaal Nuno Oliveira zijn! ;) :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:33

Jessix schreef:
Lusitana schreef:

Dat is nou ook weer een beetje overdreven... :') We zijn in Nederland echt niet allemaal Anky fan net zoals ze in Portugal niet allemaal Nuno Oliveira zijn! ;) :D

_/-\o_ _O-

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:18

Jessix schreef:
Lusitana schreef:

"Men" staat niet voor iedereen. Ik vergelijk verder alleen met vroeger, niet met Portugal.

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:18

en dan vind Amoroso even oude foto's van mijn paardje nog in portugal vroeger. Hij ziet er erg treurig uit op de foto's, een wereld van verschil met nu.

Afbeelding

Afbeelding

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-16 18:36

Nou zo.n foto,s zie je liever niet

www.fiftyshadesofred.nl

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:39

keona schreef:
Nou zo.n foto,s zie je liever niet

nee ergens niet nee, schrok er ook wel weer beetje van. Maar ze zijn wel weer puzzelstukjes van wasr hij vandaan komt. (zijn achtergrond was toen ik hem kocht nog helemaal onbekend, hij is zelfs als andalusier aan mij verkocht)