[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

d4rkhorse

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:53

hallo, ik heb gisteren een paar foto's in RAW geschoten en wou ze nu bewerken maar ik kan ze niet openen in gimp? kan er iemand me helpen hoe ik ze wel openkrijg? alvast bedankt!

volg mijn knappe trakehner, picasso op instagram en youtube!
Instagram: https://www.instagram.com/trakehner.picasso/?hl=nl
fotografie: https://www.facebook.com/Van-den-Meerss ... SEARCH_BOX

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:03

Bagheera_206 schreef:
Murosch schreef:
Dat zou ik heel graag willen, maar ik bewerk na in Gimp (ik heb geen photoshop) en volgens mij kan ik in Gimp geen RAW-bestanden bewerken?

Daar heb je idd een plug-in voor nodig als je met Windows werkt. UFRAW

http://digital-photography-school.com/o ... he-basics/

Ik zou alleen even bij sRGB houden in je workflow van begin tot eind als je gaat afdrukken etc

Even 1 minuut zoeken in dit topic levert dit op. ;)

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:34

welke moet ik installeren? :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:03

Dat staat gewoon in die link. ;) Ik werk niet met GIMP. Als ik de link aanklik staat er dit(als je met Windows werkt).

Citaat:
For the Windows people to get started, you’ll need to download UFRaw from Sourceforge, located here.

Als je daar op klikt, wordt er meteen gedownload.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:08

MyWishMax schreef:
Dat staat gewoon in die link. ;) Ik werk niet met GIMP. Als ik de link aanklik staat er dit(als je met Windows werkt).

Citaat:
For the Windows people to get started, you’ll need to download UFRaw from Sourceforge, located here.

Als je daar op klikt, wordt er meteen gedownload.

oke bedankt ik heb het gevonden! :o

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:00

Heb je geen software bij je camera gekregen? Toen ik met GIMP bewerkte deed ik altijd eerst met de camera software het 'voorwerk' en ging ik verder in GIMP, met een JPG bestand :)

Check mijn facebookpagina! B Maarsingh fotografie

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 14:25

Mariett schreef:
Heb je geen software bij je camera gekregen? Toen ik met GIMP bewerkte deed ik altijd eerst met de camera software het 'voorwerk' en ging ik verder in GIMP, met een JPG bestand :)

geen idee eigenlijk... ik heb de camera van m'n moeder gekregen waar kun je die software ergens vinden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:19

Vaak kan je het ook via de site van het camera merk downloaden. Ik kocht een Canon over van een kennis en die had geen software erbij, via de Canon site heb ik dat gewoon kunnen downloaden.

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:20

MyWishMax schreef:
Vaak kan je het ook via de site van het camera merk downloaden. Ik kocht een Canon over van een kennis en die had geen software erbij, via de Canon site heb ik dat gewoon kunnen downloaden.

oke danku ik ga eens kijken :)

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:39

Hee allemaal,

Weet iemand een betrouwbaar website of webwinkel waar je fotostudio dingen kan kopen zoals een scherm en lichten ?
Ik koop dat soort dingen liever niet via marktplaats.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:50

annikeee19 schreef:
Hee allemaal,

Weet iemand een betrouwbaar website of webwinkel waar je fotostudio dingen kan kopen zoals een scherm en lichten ?
Ik koop dat soort dingen liever niet via marktplaats.

Alle grote winkels als CameraNu, Camera Express, Foto Konijnenberg verkopen studiospullen.

Wat wil je precies gaan kopen en waar wil je het voor gaan gebruiken?

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:45

Hallo allemaal,

Bijna 1 jaar geleden kocht ik mijn systeemcamera en na een hoop natuur en dieren fotografie wil ik wel eens wat anders proberen. Het toeval wil dat ik gevraagd ben om eens op een salsa feest foto's te komen maken. Heel leuk natuurlijk, maar ook iets heel anders dan wat ik normaal doe. Hebben jullie goede tips voor mij?

zingt een lied en mijn schoentje zetten doe ik niet

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:46

kan iemand mij vertellen hoe ik dit het best aan kan pakken?

Ik heb een paar foto's gestuurd aan een organisatie (webformaat met logo) zodat hun het kunnen gebruiken voor hun social media en website. Ik heb hier dus toestemming voor gegeven. de foto's waren van een klasgenoot en haar paard die ze hadden gezien en de organisatie is tegen het sluiten van een gebied voor paarden (waar ik graag aan bijdraag).

Heel leuk allemaal. maar toen zag mijn klasgenoot dat mijn foto in een lokale krant stond. wel met mijn naam (verkeerd geschreven) erbij. maar het logo was er af gehaald. Daarbij heb ik geen toestemming gegeven aan de krant of de organisatie mijn foto voor zoiets te gebruiken.
volgens mij is dit gewoon schending van auteursrechten. maar vraag me af of dat voor de organisatie, krant of beide geldt?

ik ga nu als eerst een mail sturen aan de organisatie dat dit niet de bedoeling is.
maar ik weet niet zo goed of ik verder nog iets kan/wil bereiken en hoe ik het goed duidelijk kan maken.
dus iemand tips? goede argumenten?

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:56

Niemand mag je foto zonder toestemming bewerken, dus het logo eraf halen is natuurlijk sowieso al not-done. Dus ja, dat is schending van auteursrechten. En verder ook gewoon helemaal niet netjes :(

Check mijn facebookpagina! B Maarsingh fotografie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 22:30

Zorg dat je altijd toestemming die je geeft zeer specifiek omschrijft en levert samen met de foto's, zodat het voor beide partijen precies duidelijk is wat er wel en vooral ook wat er niet mee mag.

Wat de krant betreft; de publiceren partij is verantwoordelijk. De krant dus. Als zij van mening zijn dat ze via een ander toestemming hebben gekregen, dan kunnen ze daarna zelf die persoon aansprakelijk stellen. Maar jij hebt alleen direct met de krant te maken.
Al zullen bedrijven in dit soort situaties 9 Vd 10 x proberen je te verwijzen naar een andere partij.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:45

Femke schreef:
Zorg dat je altijd toestemming die je geeft zeer specifiek omschrijft en levert samen met de foto's, zodat het voor beide partijen precies duidelijk is wat er wel en vooral ook wat er niet mee mag.

Wat de krant betreft; de publiceren partij is verantwoordelijk. De krant dus. Als zij van mening zijn dat ze via een ander toestemming hebben gekregen, dan kunnen ze daarna zelf die persoon aansprakelijk stellen. Maar jij hebt alleen direct met de krant te maken.
Al zullen bedrijven in dit soort situaties 9 Vd 10 x proberen je te verwijzen naar een andere partij.

Bedankt voor de info!
Het was inderdaad niet heel duidelijk gegaan. Daarom heb ik nog een mail gestuurd. Met heel duidelijk daarin wat de kwestie is. Maar ik kreeg net een mail terug en volgensmij vonden ze het een beetje dreigend overkomen... Was natuurlijk niet de bedoeling. ook snapte ze niet wat nou het probleem was, dat ik wel blij zou zijn met gratis reclame.. Nog een mail gestuurd waar ik duidelijk uitleg dat het niet boos bedoeld was maar ik het even duidelijk wilde maken. Ik weet nog niet wie er nu het logo heeft afgehaald.

Ik zal ook eens een mailtje naar de krant sturen. Ik ben niet zo heel moeilijk. Wil ook niet moeilijk doen. Maar een logo weghalen kan niet. En ookal ben ik hobbufoto graaf. Wil niet zeggen dat ik het niet serieus neem.

Wat heb je voor tips voor de mail naar de krant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:43

Ik zou een niet al te ingewikkelde mail sturen, dat zij zonder jouw toestemming een foto hebben geplaatst en deze bovendien ook hebben bewerkt (logo eraf).
Dat ze wisten wie je was (anders zou je naam er niet bij hebben gestaan) en dat toestemming verkrijgen (of op z'n minst controleren of de toestemming die ze "via via" dachten gekregen te hebben wel klopte) niet zo moeilijk is.

De rest van de mail hangt af van wat je er mee wilt...
Want de publicatie ongedaan maken gaat natuurlijk niet. Je kunt natuurlijk om een vergoeding vragen, maar die zal waarschijnlijk niet heel hoog zijn. Dus moet je je afvragen of dat de moeite is.

Gaby9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:56

Hoi iedereen ik vroeg me af of je voor dieren fotografie IS lens nodig hebt? Wat zijn de voordelen en nadelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:23

Nee, je hebt geen beeldstabilisatie nodig.
Die functie is alleen handig als je met vrij trage sluitertijden werkt en eigenlijk geen statief wilt meenemen.
Het zorgt ervoor dat jouw eigen beweging nog iets geminimaliseerd blijft, zodat je langer zonder statief kunt werken.

Bij dieren kies je toch altijd voor zo'n snelle sluitertijd, dat je eigen beweging niet op de foto te zien is.
Het is dus een overbodige functie in dat geval.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:41

Ik ben op zoek naar een monitor. Nu heb ik al rondgekeken en gezocht op bokt en via google, maar hebben jullie nog tips waar ik op moet letten? Ik ben nu aan het kijken naar een IPS scherm, ongeveer 24 inch. Nu zag ik voorbij komen dat je een hogere resolutie moet noemen dan de standaard en dat het scherm mat moet zijn (die laatste vond ik erg logisch, dat stoort me bij normaal gebruik al als het glimt. ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:56

Ik zou vooral ook zelf even gaan "kijken" naar het scherm.
Veel mensen kopen een scherm online, maar als je bijvoorbeeld bij de Mediamarkt of een andere winkel eens naar een aantal verschillende schermen kijkt, dan ervaar je pas de enorme verschillen.
Specificaties kunnen nog zo mooi opgegeven zijn, maar fabrikanten hebben er ieder hun eigen richtlijnen voor en keuren dat zelf. Dus een monitor kan op papier heel mooi klinken en in de praktijk eigenlijk erg tegenvallen.

De prijs is ook niet altijd een goede indicatie. Ik heb extreem dure schermen gezien die ik absoluut onwerkbaar vind. En ik heb goedkope beeldschermen gezien die prima zouden voldoen.

Momenteel heb ik hier nu een Dell en een iiyama scherm staan die allebei niet extreem duur waren. Maar die heel erg prettig werken, fulltime 40 uur per week.
Hiervoor had ik een érg duur LaCie scherm, specifiek voor fotografie... Ook veel plezier van gehad, maar het scherm verloor relatief snel z'n helderheid/kracht. En het probleem met schermen is dat je dat niet goed "ziet", omdat je er dagelijks voor zit en het héél langzaam achteruit gaat, waardoor je dat niet bewust meemaakt.
Pas toen ik een nieuw scherm ernaast had zag ik wat een waanzinnig verschil er tussen de schermen zat.

Dus je kunt helemaal los gaan op een scherm van € 2.500,-
Maar je zou net zo goed blij kunnen zijn met een scherm van € 250,-
Het is maar net welke eisen je er aan stelt.

Ik vind het in ieder geval altijd fijn om te kijken naar de beeldhoek/kijkhoek. Zodat de helderheid en kleurweergave over een heel breed vlak hetzelfde blijft.
En in de winkel kun je ook redelijk zien welke schermen een fijn contrast geven of juist niet.

Daarnaast is kalibreren heel belangrijk. Ik weet niet of je al een Spyder of andere kalibratie hardware hebt? Maar dat is eigenlijk net zo belangrijk als je scherm. Want als je een goed scherm niet goed in kunt stellen, heb je niets aan een hele dure monitor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:14

Ik ben idd online aan het kijken, maar wilde in een winkel gaan kijken hoe het eruit ziet. Precies om de reden die jij aangeeft. Ik ben nu voor de 'budget' opties aan het kijken zoals Dell en BenQ.

Kalibratie hardware heb ik nog niet, maar die wordt wel meteen aangeschaft. Maar een monitor heb ik sowieso nodig omdat ik nieuwe computer heb maar monitor nog leen. ;) Ik wilde ze tegelijk aanschaffen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:47

Ik heb zelf de X-Rite i1 Display Pro. Dat is een erg fijne kalibrator. :j

Gaby9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:54

Dankjewel voor je antwoord! Nu had ik nog een vraagje, welke af gebruiken jullie het vaakst voor dieren fotografie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:58

Hoe de AF functies heten, hangt af van je camera merk.

Voor mij met Nikon gebruik ik AF-C (continu autofocus), waarbij ik zelf 1 scherpstelpunt selecteer (enkelvoudige AF).

Voor Canon is het AI Servo