lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:55

Amoroso: Oh wat grappig! Die hengst heb ik in het echt gezien tijdens mijn eerste tripje Portugal. :) Mooi dier, wel echt een joekel. :') Ze hadden er toen ook enkele veulentjes van rondlopen.

Mooie merrie ook, gefeliciteerd. :D

In ander nieuws, even een blije mededeling & domme vraag inéén: ik heb een Portugees rijkostuum gekocht! *\o/* En Santi krijgt een hele nieuwe set, Riano Sillero zadel van Marjoman met alle accesoires. Dus wij gaan straks vet sjiek door het leven! Maar, nu zitten er aan de rijrok twee touwtjes die ik echt niet kan plaatsen. := Ik kan de verkoper wel mailen, maar dan klink ik zo suf, haha. Weet iemand waar die voor zijn? Het ene touwtje zit met een knoopje aan de voorkant van de rehterkant van de rok. Het andere touwtje zit met een knoopje aan de linkerkant aan de achterkant van de rok. Mijn eerste idee was, je moet ze kruisen? Maar dan kom je toch nooit meer in je zadel? Ik snap het nie. :o?

Alik

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:31

Geen idee eigenlijk hoe die rokken eruit zien maar kan het zijn dat je die touwtjes ergens vastmaakt zodra je niet op het paard zit en weer losmaakt als je te paard gaat? Ik weet van mijn dameszadelkostuum ooit dat daar ook een extra knoop opzat om de rok "op te binden" wanneer je niet op het paard zat.

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 12:14

Aramis is groot ja, zeker voor zo'n ukkie als ik haha.

Dank je wel Rider, kan niet wachten tot ze er is!!!

Betreft de rijrok..geen idee hoe of wat.
Vind het wel prachtig, die traditionele rijkostuums!
Staat ook zeker op mijn verlanglijstje, evenals de Capote alentejano.

Lusitano Guapa <3

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:14

Mooi zadel!
Hier is het altijd lastig om een voldoende kort zadel voor Rio's korte rug te vinden van voor je het weet zit je al op de lendenwervels, en jouw paardje lijkt me ook niet de langste, dus fijn dat je een zadel hebt kunnen vinden. Hoe lang zijn de kussens van het zadel dat je hebt besteld?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:37

Hmm, ik geloof 48cm. Het wordt in ieder geval gebouwd op de kortste boom die ze hebben. De details heb ik hier even niet bij de hand, het type is in ieder geval Riano Sillero maar het is wel een custom opbouw want ik heb er iets andere pommels op laten zetten en een andere singelophang. :)

Allemaal heel fijn geregeld via Pura Nobleza als tussenpersoon en zij heeft ook de metingen gedaan voor Marjoman. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:01

O, dat valt dan inderdaad nog wel mee. Hij lijkt altijd zo kort onder de zadels die hij tot nu toe had (of de zadels leken lang ;) ). Met 48cm is hij inderdaad nog wel een stukje langer dan Rio, daar blijft de teller steken, op 45cm.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 22:25

Hij is klein maar wel vrij voordelig gebouwd. :) Hij heeft ca. 50cm draagoppervlak maar ik wilde het zadel zo kort mogelijk omdat ik dat voor het oog mooier vind. De DP was voor hem wel aan de lange kant, 52cm, maar de kussens liepen niet volledig door en het was een fijne tusenoplossing. Durfde toen ik hem net had geen zadel erop aan te laten meten en ben daar blij om, want hij is twee keer breder geworden afgelopen jaar en tussendoor ook drie keer zo dun geweest toen ie aan het kwakkelen was.
Hij wordt in februari 8, dus dit gaat helaas ook niet het laatste zadel zijn. :') Maar hopelijk kunnen we er 1 a 2 jaar mee vooruit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-16 23:14

45 cm krijg je toch wel veel zadels in 17inch.heb nu een rossner 17inch super kort geloof 38cm

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 17:56

Het lastige is dat bij ons de 45cm ook flexibel/boomloos moeten zijn ivm een afwijkend gebouwde rug, en dan wordt het moeilijker. In boomzadels heb je inderdaad meer keus als het om korte zadel gaat, hoewel Spaanse en Portugese zadels juist vaak weer behoorlijk lang zijn.
Maar 50cm is inderdaad een fijne maat, daar kun je behoorlijk veel kanten mee op. :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-16 19:07

Boomloos mag langer zijn ttouwends want dat draagt anders net als een western boom.maar succes semi boomloos heb je de trekzadels

www.fiftyshadesofred.nl

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:18

Wij hebben daarom ook een Trekker, een erg fijn zadel.
Op zich klopt het wel dat boomloos langer mag zijn omdat het aan het einde minder draagt, maar bij een paard dat vanaf een bepaald punt helemaal niets meer mag dragen is dat dus helaas geen optie.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:27

xyzutu2 schreef:
Maar 50cm is inderdaad een fijne maat, daar kun je behoorlijk veel kanten mee op. :j

Alleen net niet de kant die ik het liefste wil. :') Mijn droomzadel is een Deuber Bückeburger, maar helaasch, 54cm in de kleinste zitmaat al. Dus ooit moet ik een tweede (grotere) PSL erbij kopen. _O-

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-16 19:28

54 is wel heel lang of moet je zo.n grote inch hebben

www.fiftyshadesofred.nl

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:38

Nee, het is geen grote inch maat. De zitting is zelfs relatief krap (S1, dus dat is...16/16,5 inch? ben niet thuis in Engelse maten) maar het zadel zelf is lang (vast met goede reden, het is ontworpen door de hofreitschule). Maar een barokzadel is sowieso niet vergelijkbaar met een Engels zadel. De Bückeburger is een zadel specifiek gericht op de hoge school en de schoolsprongen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:01

Afbeelding
Dit zadel heeft inderdaad een beetje lange flap. Het zitgedeelte zelf is niet lang. Beetje net als een westernzadel.. Ik zou er ook niet voor kiezen als je een paard hebt met een korte rug. Wel een mooi zadel trouwens. Deuber heeft veel mooi spul.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:14

DP heeft zeker veel mooi spul. De Ecuyer en de Espera vind ik ook sjiek, helaas ook beiden vrij lang. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:23

Ja ik heb zelf twee Startrekk zadels gehad. Allebei op de Duitse E-bay gekocht. Mooie kwaliteit ook. Ik heb grote Lusitano's dat maakt het wat makkelijker. :)

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:39

Wauw die is cool! Ik vind die zadels wel erg mooi, maar denk niet dat ik het ooit ga gebruiken..
Ik heb nu voor alle drie een fairfax, voor de lusitano's een andere als voor mijn spanjaard. 2 met 17.5 inch en 1 met 17 inch. Mijn Spaanse had hiervoor een zadel van schutte maar die bleek dus echt niet te liggen achteraf... ik merkte het wel af en toe. Maar als je die kennis niet heb en uitgaat van de mensen waarvan jij denkt kennis hebben.. helaas. Ik ben erg tevreden over hoe zij nu alledrie lopen onder deze zadels. Écht een wereld van verschil, dus de rib uit lijf ervaring waard.

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:44

Ik had dus hetzelfde en wilde uiteindelijk gewoon een dressuurzadel. :+ Ik heb nu Kent & Masters en die ligt prima. In Portugal zie ik trouwens veel Stubben. (op de grote stallen bedoel ik dan)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-16 21:59

Ik heb een dressuur rossner boston.en stubben siegfried springzadel liggen top

www.fiftyshadesofred.nl

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:02

Het ligt ook aan je doel natuurlijk. :)

Ik vind de Portugees/Spaanse type boom zelf fijner zitten, heel anders dan een Engels zadel. En hoge/steunende pommels zijn ook wel prettig als je achterlijke dingen gaat doen zoals zwaardvechten. :Y)

Maar als je voornamelijk dressurmatig rijdt, is een dressuurzadel natuurlijk handiger. En springen is ook geen aanrader in een Portuguesa. Het kan natuurlijk wel, maar handig is anders en voor echt hoogtespringen ipv WE obstakeltjes is het ook niet echt te doen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-16 22:06

Het is inderdaad wat je wilt.

www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 22:41

Klopt hoor. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:01

Mijn volgende aankoop gaat zeker weten een spaans zadel zijn. Gewoon lekker stroef aan de kont en hopelijk comfortabel. Ik kan niet zo heel breed zitten dus ik ben niet zo van de ronde zadels, en zal het dus wel even moeten testen, maar ik hoop dat hij "puntig" geoeg is onder mijn kont.

Afbeelding

Of misschien wel de dameszadel uitvoering.
Afbeelding

Dit is de onderkant van zo´n spaans zadel.
Afbeelding

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 14:05

Dat dameszadel zou ik nogsteeds wel willen hebben <3 Het is dat het nooit op mijne zou kunnen passen -O-