lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 16:30

Wat een schatje, gefeliciteerd !

rider schreef:
Wat vervelend van Ferro, Nouvel! Geef je verder nog supplementen? En gefeliciteerd met je WP, mooie prestatie, zeker als hij niet helemaal lekker in z'n vel zit! :)

Dank je.
Hij krijgt een zuiver brokje, pure feed en wat extra totaal vitamine poeder en vit E.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 12:28

Daphneeeej schreef:
rider schreef:
Leuk! Komt hij tegelijk met de merrie mee?

ja ze gaan samen op transport. Ivm omstandigeden zal het transport eind januari ongeveer zijn.

Ja, omdat de spaanse veeartsen de 1e 2-3 weken van januari niet werken..dus gaan er ook geen paarden op transport. Balen wel, want Guapa zou eerst begin januari op transport gaan.
Maar goed, geduld wordt beloont nietwaar?
Afbeelding

Lusitano Guapa <3

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 13:07

Is die bruine merrie zijn moeder?
Misschien komt het alleen doordat ze het koud heeft gehad in de regen, maar ze heeft zo wel een aparte ruglijn, ook met bocheltje in de lendenen en een bult aan deze kant van de lendenen daar (waarschijnlijk ook aan de andere kant aangezien die lendenbulten altijd symmetrisch zijn). Die bult bestaat uit verkrampte spieren (die de lendenen op die plek ook omhoog duwen/trekken).
Als dat zijn moeder is, dan zou ik heel goed letten op hoe gevoelig de spieren van het veulen zijn voor kou. Het zou namelijk goed kunnen dat hij qua vacht wel helemaal waterdicht wordt, maar dat de koud heel snel op de spieren van zijn bovenlijn slaat en hij daar in de winter/herfst/lente dus toch last van krijgt.
Hier precies hetzelfde probleem met een halve Spanjaard. Bij hem is die wervelbochel vast gaan staan door een lichamelijk trauma, maar de bulten eromheen verdwijnen door warmte en specifiek door de straling van Back on Track spullen op zijn rug.
Gewoon een tip, misschien kun je er iets mee. :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 14:56

Die 'bruine' (smockey black) is idd de moeder (gekocht door amoroso in dit toppic) . Ik ben sowieso al gewend om de Lusitano die ik heb in te pakken met slecht weer en winter, die kan ook niet tegen kou. Daar ben ik sowieso al lang op ingesteld.
De merrie is nog wel een jonge dame waar nog niets mee is gedaan, nogal arm bespierd ook daardoor etc. Het beeld van haar rug is ook op elke foto weer anders.

xyzutu2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-16 15:29

Dan weet je in elk geval dat je er een koukleumpje met waarschijnlijk koude-gevoelige spieren in de bovenlijn bij hebt. ;)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:33

Wat een knapperd zeg! Super leuk zoveel nieuwe Lusitano's :D

Ik heb ook eindelijk weer een rijfoto! Vorige week weer op mijn eigen kerel gereden na de koliek operatie in september. Tevens mag ik de merrie van mijn instructeur Fabio rijden, Alma, een hele lieve Lusitano merrie die na maanden zonder zadel op haar rug doet alsof het gister was! Heerlijk om eindelijk weer lekker te kunnen rijden, dat heb ik toch wel gemist hoor :)

Afbeelding

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:49

Poeh, dat herstel na die operatie heeft dan echt behoorlijk wat tijd gekost. Is alles goed gegaan of is waren er complicaties?
Leuke compilatie zo van mooie paardjes. Ze tonen ook allebei flink groot, hoe hoog zijn ze?
En rij je ze bewust met de neus achter de loodlijn?

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:31

xyzutu2 schreef:
Poeh, dat herstel na die operatie heeft dan echt behoorlijk wat tijd gekost. Is alles goed gegaan of is waren er complicaties?
Leuke compilatie zo van mooie paardjes. Ze tonen ook allebei flink groot, hoe hoog zijn ze?
En rij je ze bewust met de neus achter de loodlijn?

De operatie is net 4 maanden geleden, de verwachtte revalidatie tijd vooraf was 6 maanden, dus eigenlijk valt het me nog reuze mee. De operatie was zwaar en niet eenvoudig, dunne darm zat om de rechter bal gedraaid. Hoe dat gebeurd is vragen we ons nog steeds af.. Het is nu in ieder geval niet meer mogelijk want zijn balletjes zitten keurig in netjes vastgemaakt.:+ Hij herstelde vrij snel, waardoor we van de arts al snel groen licht kregen, maar hebben nog een tijdje rustig aan gedaan.

Hèrmes is pas 4 en heeft zijn balans in de spieren nog niet helemaal gevonden, zeker na een lange tijd rust. We vragen nog niks tijdens het opbouwen dus vandaar dat hij op de stap foto een beetje doet waar hij zelf zin in heeft ;) Voor de merrie geldt eigenlijk hetzelfde. Bij beide vraag ik overigens niets met mijn handen ze zijn heerlijk te rijden op zit, als ze deze houding fijn vinden laat ik dat nog even lekker. Komt wel als ze straks wat meer bespiering hebben! :o

Hèrmes is 1.74 en Alma 1.64 dus ze zijn inderdaad behoorlijk aan de maat :D

H. Lusitano Horses

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:43

Dafneeej wat een schatje...ze zijn zo leuk zo klein en puppy....wat gaat het allemaal snel dat opgroeien...dat kleine spul vind ik zo leuk...

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 19:56

Eefiepeefie schreef:
Hèrmes is 1.74 en Alma 1.64 dus ze zijn inderdaad behoorlijk aan de maat :D

Poeh, die zijn inderdaad niet klein. :D
Fascinerend wat die darmen allemaal in zo'n paardenlichaam uitspoken... Het klinkt alsof jullie er net op tijd bij waren. Ik had geen idee dat na zo'n operatie het herstel zo lang (of in jullie geval dan kort ;) ) zou duren. Bij beenproblemen hoor je altijd meteen 'x maanden stappen/boxrust', maar bij koliek hoor je gewoon of er wel of niet een operatie moet komen en niet naar wat het revalidatietraject van zo'n operatie eigenlijk is. Fijn dat het bij jullie zo vlot ging!

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:53

Nee haha flinke Lusitano's!

Nou inderdaad, was flink schrikken hoor. We gingen op wedstrijd als laatste training voor de Lusitano keuring, bij thuiskomst had hij na een uurtje hele lichte koliek verschijnselen en diezelfde avond lag hij op de operatietafel. Gelukkig hebben we direct een arts laten komen en later nog een keer waardoor we er op tijd achter kwamen en hem naar de kliniek konden brengen. Toen de arts door had dat het hierom ging werd snel duidelijk dat de overlevingskans vrij klein was. Ik heb hierdoor wel geleerd dat je met paarden bij twijfel gewoon moet doen, beter een keertje extra dan te laat..

Ik weet overigens niet of dit voor elke operatie geld hoor, in dit geval was het een vrij complex verhaal natuurlijk. Al denk ik eigenlijk van wel, er wordt toch een flinke opening in de buik gemaakt en dat (darmen, buikwand, buikspieren etc.) moet allemaal weer aan elkaar groeien.

H. Lusitano Horses

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 20:57

Fijn dat je weer rustig aan wat kunt gaan doen!
Zulke dingen duren inderdaad gewoon heel lang.
Mijn merrie is er ook maanden uit geweest na een flinke buikwand destijds, die tijd hebben ze echt nodig voor herstel.

Fijn dat je Alma ook mag rijden!
Is haar pees weer helemaal goed?
Mooie merrie is dat toch!

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 21:01

xyzutu2 schreef:
Is die bruine merrie zijn moeder?
Misschien komt het alleen doordat ze het koud heeft gehad in de regen, maar ze heeft zo wel een aparte ruglijn, ook met bocheltje in de lendenen en een bult aan deze kant van de lendenen daar (waarschijnlijk ook aan de andere kant aangezien die lendenbulten altijd symmetrisch zijn). Die bult bestaat uit verkrampte spieren (die de lendenen op die plek ook omhoog duwen/trekken).
Als dat zijn moeder is, dan zou ik heel goed letten op hoe gevoelig de spieren van het veulen zijn voor kou. Het zou namelijk goed kunnen dat hij qua vacht wel helemaal waterdicht wordt, maar dat de koud heel snel op de spieren van zijn bovenlijn slaat en hij daar in de winter/herfst/lente dus toch last van krijgt.
Hier precies hetzelfde probleem met een halve Spanjaard. Bij hem is die wervelbochel vast gaan staan door een lichamelijk trauma, maar de bulten eromheen verdwijnen door warmte en specifiek door de straling van Back on Track spullen op zijn rug.
Gewoon een tip, misschien kun je er iets mee. :)

De smokey black (bruine) merrie is van mij.
Het vielen mij en Daphne ook op inderdaad. Bedankt voor de tip meid! Hier kan ik zeker iets mee!
Ik hoop dat de tijd snel voorbij is en zij gauw hier is. :D

Lusitano Guapa <3

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:07

Fijn, ik hoop dat je er iets aan hebt! :)
Hier duurde het een jaar voor ik het verband tussen bocheltje, bulten, warmte, kou, wintervacht en Back on Track achtige warmtereflectiedingen zag, dus het is mooi als anderen dat proces iets versneld door kunnen maken. 8-) Rio is helaas een halve PRE dus hij mag niet in dit topic, maar ik wilde het toch even melden. Ik ben van plan om bij Rio ook de Rambo Ionic liner te proberen (ook warmtereflectie maar dan op basis van ionen of toermalijn of weet ik het, het zorgt voor betere doorbloeding en je wordt er in elk geval warmer van dan je al bent 8-) ), dus ik ben benieuwd of dat hetzelfde effect heeft.

Bij Rio is het schema in elk geval zo:
- hij heeft op zich een prima wintervacht, maar erg kougevoelige spieren
- geen deken: links en rechts van de lendenwervels een bult van 30-40cm in diameter
- een gewoon dek erop: bulten worden niet groter maar stabiliseren op 3/4 van de grootte
- BOT stofje erop; bulten verkleinen tot 5-10% (er zal altijd wel iets van een verdikkinkje naast de wervels daar blijven omdat die wervels daar ook chronisch omhoog staan).
Misschien kun je daar nog iets mee. :)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:18

Nouvel schreef:
Fijn dat je Alma ook mag rijden!
Is haar pees weer helemaal goed?
Mooie merrie is dat toch!

Ja super leuk! Heel erg blij mee :) Haar pees is inderdaad al zo lang weer goed dat ze weer een beetje aan het werk mag. Mooie merrie en super lief ook, ik hoef alleen te zitten en zij doet de rest. Heerlijk ontspannen rond hobbelen <3

H. Lusitano Horses

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:26

@ Xyzutu2: Hier kan ik zeker iets mee!
Zij heeft ook op dit moment wel een goede dikke vacht..
Wel is zij nog erg arm bespierd op de rug en daar moeten wij straks ook aan gaan werken.
Ze is vorig jaar wel beleerd en 3-4 maand doorgereden, maar daarna is de hengst erop gesprongen (palomino Xarope, vader van Meteroor red.). Sindsdien is er niks meer met haar gedaan.
Zij wordt in april 6.

Dit is een 'stil' uit een filmpje waarop zij 3.5 jaar was.
Afbeelding

Lusitano Guapa <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:37

Kwam 2 weken geleden bij toeval een kennisje tegen op strand die met haar honden aan het wandelen was, ze heeft een paar foto's gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 03:15

Wat een mooie foto's Nouvel!

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 14:13

Leuk die foto's op het strand Nouvel!!!

Vandaag weer een tal foto's gekregen van mijn meisje Guapa..en ook van Daphne haar kleine bink Meteoor!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lusitano Guapa <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 16:47

Aw, ze worden al een beetje wollig, Denise. Gaan ze ook wel nodig hebben als ze in de winter naar Nederland verhuizen, haha. :')

Ik was vorige week 'even' naar mijn instructeur (half Duitsland door, haha) voor een lesje op zijn paard. Ik had verwacht de Luso te rijden, maar mocht in plaats daarvan op zijn Andalusier. Wat een geweldig paard! <3 Wel een stuk minder vergeeflijk, ik moest er echt hard voor werken en slordig zitten/hulpen geven strafte hij meteen af. Ik heb de neiging mijn benen wat af te steken en dit paard is vooral op zit gereden, dus zodra ik dat deed werd hij compleet stuurloos, wat voor mij wel een goed leermoment was want dat dwong me er wel toe om na te denken over waar ik m'n benen liet. :')

Superleerzaam in ieder geval, heel fijn gewerkt aan arbeidspirouettes (met nog niet zo heel veel succes) en overgang piaffe naar terre-a-terre (moeeeeeeilijk maar dit ging me beter af) en nog wat dingen, kan niet wachten om het één en ander op Santi uit te gaan proberen (maar dan moet ik eerst m'n nieuwe zadel hebben, haha).

Kleine impressie van de les:

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 23:04

Oh wel gaaf zeg!! Doe mij ook zo een leermeester als deze PRE!

Ja ze zijn al lekker wollig gelukkig! Later op de dag kreeg ik nog een paar foto's erbij van mijn meisje :D.Afbeelding
Afbeelding

Lusitano Guapa <3

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:40

Knappe moeder met een binkie van een veulen zeg!

Leuke strand foto's nouvel! Ik zag ook je oproepje op Facebook voor een strandrit. Helaas nu een beetje uit de richting....

Voor iedereen hier alvast beste wensen voor 2017! Lekker genieten weer van alle mooie Lusitanos!
Afbeelding

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:28

Hier de foto van toen Boneco aankwam.
Afbeelding
Afbeelding

en de fotos van gister, hij staat met een schuilstal buiten

Afbeelding
Afbeelding

Boneco is naar mij toe gekomen via dit topic.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:03

Pff die Digital <3

Wat een leukerd is Boneco!

Afbeelding

Lusitano Guapa <3

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:57

Vanaf hier ook alvast de beste wensen voor 2017!!

Afbeelding