[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

Anoniem

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 10:29

Zo lang je goed door de zoeker kunt kijken en alles scherp kunt zien, maakt t niet uit of je dat via een bril of met de afstelling van je zoeker doet.
Dat is persoonlijke voorkeur. De ene fotograaf werkt toch graag met z'n bril, de ander stelt liever de zoeker af.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 11:44

Oke, goed om te weten, dankje!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:12

Nog even terugkomend op mijn monitor vraag;

Op een scherm van rond de 24 inch, welke resolutie moet ik in de winkel dan naar kijken? Ik raak het overzicht een beetje kwijt. :+ Ik wil vooraf namelijk wat opties op papier hebben staan en dan in real life vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:16

Zo hoog mogelijk. Hoe meer pixels per centimeter, des te gedetailleerder is je scherm.
Maar minstens fulltime HD (1920x1080).
4K Is tegenwoordig ook een optie, maar al je software moet daar ook mee om kunnen gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:23

Alweer bedankt, Femke! Maar 1920x1080 is wel geschikt dus? Het budget is nu niet zo heel groot, het zal vanzelf weer vervangen worden of als 2e scherm gebruikt worden, haha. Dan kan ik in het echt even vergelijken met een scherm met hogere resolutie. Kijken of dat het prijsverschil waard is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 21:22

Sem_ schreef:
Ik ben gewend aan deze sterkte, mijn andere oog (-0,75) compenseert ook wel dus ik heb er normaal
eigenlijk geen last van, vandaar dat ik hem alleen op zet als ik iets moet lezen van ver weg. :)
Ik heb verder ook nooit last van vermoeidheid of hoofdpijn erdoor.

De zoeker kun je inderdaad naar jouw oog scherpstellen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:23

De beste wensen iedereen hier voor 2017! *\o/*

Ik heb pas weer shoot gedaan bij iemand en de blackfoto's en portraitfoto's wordt ik helemaal blij van.
Alleen de rijfoto's blijf ik zo lastig vinden.
Vaak zijn de benen niet helemaal scherp en de andere keer zijn de benen weer scherp en is het hoofd weer minder scherp.

Ik heb op f.4 gefotografeerd en de belichtingstijd was ongeveer 1/300.
Waarschijnlijk is de belichtingstijd dan te langzaam?
Maar iso had ik al op 400.
Moet de iso dan nog hoger?

Het was een beetje bewolkte dag.

Doe ik iets niet goed??
Of is het gewoon kwestie van oefenen, oefenen, oefenen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:41

Is het bewegingsonscherpte of gebrek aan scherptediepte?

Bij een bewolkte dag en rij foto's zit ik al snel op ISO 800 om snel genoegen sluitertijd te krijgen.

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 00:24

Voor rijfotos zou ik sowieso met sluitertijd al op 1/500 gaan zitten. Maar als je de benen scherp hebt en rest niet lijkt het meer aan je scherptediepte te liggen dan aan de sluitertijd. Op een bewolkte dag zit ik dan ook vaak wel al aan de iso800.
Maar ik ben ook maar hobbyist ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 08:22

En et diafragma naar een hoger getal F8of zo

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:02

Wat bedoel je precies met gebrek aan scherptediepte? :o

Quir schreef:
Is het bewegingsonscherpte of gebrek aan scherptediepte?

Bij een bewolkte dag en rij foto's zit ik al snel op ISO 800 om snel genoegen sluitertijd te krijgen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:38

Femke had daar eerder in het topic een mooie uitleg voor. Kan m nu even niet vinden.

Maar je diafragma bepaalt naast de hoeveelheid licht die je lens in komt, ook de scherptediepte. Zo heb je bijv op 2.8 (laag getal, diafragma ver open) dat je bij foto's zon mooie onscherpe achtergrond kan creëeren. Er wordt maar op een klein gebied wat op gelijke afstand is van de lens, scherp gesteld. Maak je dezelfde foto met bijv f 8 dan is er al een veel groter deel van dat plaatje en ook achtergrond scherp (ook hier was eerder in dit topic mooi plaatje van trouwens).

Bewegingsonscherpte kan zijn omdat je zelf bij het indrukken van de ontspanknop de camera wat beweegt, of dat je sluitertijd te langzaam is.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:07

Ik denk dat het bewegingsonscherpte is, maar zal eens zoeken naar de uitleg of scherptediepte.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 23:22

Ik hoop dat ik in het goede topic ben met mijn vraag... ben een fanatieke hobbyist, maar ik klungel een hoop aan (met veel plezier, aldoende leert men :D ).

Tot nu toe verkleinde ik eerst mijn foto's (naar max. 800 pixels breedte) en ging ze daarna pas bewerken. Dom dom dom. Op het originele formaat bewerken lijkt mij ideaal, maar ik ben nog onhandig en fotografeer met regelmaat scheef en moet foto's rechttrekken of stukken aan de zijkanten wegknippen. Zo handig en ervaren met de camera ben ik namelijk nog niet.

Hoe deden jullie dat met bewerken en verschillende formaten toen jullie net begonnen?

Wat zijn de ideale verhoudingen van lengte x breedte?

Houden jullie een bepaald minimumformaat aan bij het croppen (zo heet dat geloof ik?) om de foto nog bruikbaar te houden voor huis-tuin-en-keuken-afdrukken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 11:48

Op origineel formaat bewerken is inderdaad ideaal.
Zo kun je daarna eventueel de foto ook geschikt houden voor het maken van een afdruk of andere projecten op groter formaat dan webformaat.

Voor spiegelreflex camera's is de verhouding 2:3
Zo kom je bijv. ook op de afdrukformaten van 20x30 (of de helft kleiner: 10x15, etc.), 40x60, 80x120,etc.
Dat is standaard voor de industrie.

Er is ook een ander formaat: 4:3 voor bijv. compactcamera's.

Croppen zou ik zo min mogelijk doen. Gewoon tijdens het fotograferen al zoveel mogelijk goed schieten. Dan voorkom je flink wat kwaliteitsverlies.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 17:03

Leeslampje, kan je je camera rasterlijnen laten aangeven? Dat helpt mij een beetje. Ik heb er ook een talent voor. Ook kun je een waterpasblokje op de camera zetten (op de plek voor externe flitser)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:53

Ik heb even een stomme vraag, maar kan t kwaad om met vrieskou te fotograferen? Kan de camera daar tegen?

En ik bedoel dan dus -25 (en kouder). :')

Net buiten foto's gemaakt en het is nu op dit moment -25, alhoewel ik na tien minuten weer binnen was (vingers bevroren :+ ) bedenk ik me dit nu pas. Camera doet t verder wel goed (beter dan ik in ieder geval haha), maar toch.

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:04

Voor servers enzo is kou juist beter dan hitte. Weet alleen niet hoe het zit met camera's en het glaswerk wat erin zit, of dat bestand is tegen zulke vrieskou. Ben wel benieuwd :P

The greatest obstacle to discovery is not ignorance it is the illusion of knowledge.
- Daniel J. Boorstin

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:17

Ik heb even een vraag wat betreft afdrukken van foto's.

Heb nu een aantal keer wat Profotonet besteld en die kwaliteit is echt perfect (is ook duurder). Maar ik zie tegenwoordig best veel reviews van Saal-digital is deze kwaliteit ook bovengemiddeld? Of valt dat heel erg tegen. Er zit wat prijsverschil in.

Ik zit er over na te denken om bij allebei een demopakket te bestellen om de verschillen te bekijken. Bij Saal zag ik dat wanneer je een proefpakket koopt, je ter waarde van dat bedrag een cadeau-bon krijgt. Is dat bij Profotonet ook zo?

06-07-09 Never give up as you still wanna try!

www.nicoleswaving.nl *-:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 16:57

Per product staat in de gebruiksaanwijzing de minimale en maximale gebruiksgemakratuur.
Voor je camera, objectief en ook de accu en geheugenkaart is dat individueel.

Quir schreef:
Ik heb even een stomme vraag, maar kan t kwaad om met vrieskou te fotograferen? Kan de camera daar tegen?

En ik bedoel dan dus -25 (en kouder). :')

Net buiten foto's gemaakt en het is nu op dit moment -25, alhoewel ik na tien minuten weer binnen was (vingers bevroren :+ ) bedenk ik me dit nu pas. Camera doet t verder wel goed (beter dan ik in ieder geval haha), maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:02

@Nicole:
Profotonet heeft geen vergelijkbare proefpakketjes zoals bij Saal.
Maar je kunt voor een paar euro bij beiden natuurlijk dezelfde foto op bijv 20x30cm laten drukken om ze eens te vergelijken.

Ik gebruik voor mijn klanten met afdrukken nog steeds Profotonet. Voornamelijk omdat zij zo ontzettend snel leveren. Bij Saal heb je meerdere werkdagen productie tijd en dan nog een dag of 3 voor de verzending vanuit Duitsland.

Ze gebruiken wel allebei fotochemische belichting en Fuji DPII professional papier.
En voor allebei zijn kleurprofielen beschikbaar.
Dus het zal niet heel veel uit elkaar liggen in kwaliteit.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:13

Femke dank je voor je uitleg/antwoord! :D

Ik heb even naar aanleiding van wat iemand mij gevraagd heeft qua afdrukken vergeleken en voor een fotoboek (30 x 40) + fotoafdruk (40 x 60) zit er ongeveer € 10,- prijsverschil tussen Saal en Profotonet.

Maar als ik het goed begrijp zit het (prijs)verschil met name in de levertijd etc.? Ik heb nog nooit een fotoboek van Profotonet gehad, maar bij Saal bijvoorbeeld zijn er wel een aantal dingen die ik liever anders had gezien. Zoals bijvoorbeeld op de eerste pagina geen schutblad, weet jij zo hoe de fotoboeken van Profotonet zijn?

06-07-09 Never give up as you still wanna try!

www.nicoleswaving.nl *-:)

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 17:28

@ Femke: dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Mijn doel is ook om niet te croppen, maarja, als beginner moet je soms iets. Gewoon een kwestie van extra oefenen daarop de komende tijd en bewuster composities kiezen zal mij al helpen.

@ F_orumster: rasterlijnen kent mijn camera niet. Tis een oudje, overgenomen van mijn ouders. Dat waterpas-dingetje op de plek van een externe flitser is handig!! Heb er meteen eentje besteld.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:24

Heb hier toch ook even een vraag, heb nu de canon 7d mark 2, net sinds 2 dagen, maar ik merk dat de foto's erg donker zijn en ik bij normaal daglicht al gauw naar 800-1000 iso moet gaan om een lichte foto te krijgen. Voorheen fotografeerde ik met de 600d op M stand, iso ging vaak nooit hoger dan 400 overdag en hier kon ik prima mee overweg. Ligt dit aan een ander type camera? Of zou toch ergens een instelling verkeerd staan? Aan sluitertijd en diafragma zou het niet moeten liggen..