lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:44

Haha, die Santi! Hij stond zo snel weer op dat ik bijna niet besefte dat hij was gevallen, maar toen kwam de herhaling! :')

Die van mij vinden de sneeuw heerlijk. Toen ik mijn eerste Lusitano kocht in 2010 sneeuwde het trouwens ook in Portugal. De eerste twee winters in Nederland lag er een mega pak sneeuw wat geweldig was. Ik hoop dat we deze winter nog wat meer krijgen. Lekker spelen en rijden in de sneeuw!!

xyzutu2

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:17

Geweldig, wat een springveer! Ik vind het een wonder dat hij uberhaupt zo lang overeind is gebleven met al die sprongen die hij eruit gooide. :D
Op je foto's lijkt hij ook al een stuk voller qua bespiering, ziet er goed uit. Ook leuk om zo het verschil in bewegingen tussen een Lusitano en Criollo te zien, hier zie ik dat ook altijd zo mooi als ik Rio losgooi met zijn vriendje, een Welsh K sportpony. Die is ook heel soepel en snel, maar dat is toch een totaal andere manier van bewegen dan je bij Andalusiers/Lusitano's ziet.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:47

hahaha vooral dat gehuppel op de plaats echt te grappig ook. En mooi op de billen geland die kunnen ook wel wat hebben :P

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:56

Ja, hij was echt lekker aan het feesten, haha. *\o/*

@Xyzutu: Thanks, ik ben zelf ook blij met hoe goed hij bijgetrokken is. Lekkere vetjes en de spieren komen ook mooi terug. Hopelijk blijft het zo doorgaan!

En inderdaad leuk om het verschil te zien. Ik ervaar Criollos altijd als erg energie-sparend, en dat zie je ook terug in de bewegingen (het zijn wel harde werkers maar ze hebben echt een hele duidelijke 'uit' stand). Waar Santi alles eruit knalt, houdt Faust 't allemaal lekker klein en vlak. :) En dan is hij hier nog best actief voor zijn doen, haha. :')

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:14

Hier is de Welsh K wel een echt crossmonster, maar die crosst wel een stuk 'saaier' door de bak: hard is hard en een bok is een bok, en verder zit daar niet zoveel tussen. Rio is echt een benenkunstenaar die bokt, steigert en hupst (niet zo lenig/extreem als Santi trouwens), heel veel schakelt en er tijdens de draf ook gerust even een Spaanse pas doorheen gooit. Erg grappig, die verschillen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:21

Rio is toch PRE? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:23

Rio is een PRExMangalarga Marchador inderdaad, maar zo heel veel verschillen Lusitano's en Andalusiers niet qua beweging. ;) Ik herken duidelijk het verschil tussen Santi en de Criollo als ik Rio met de Welsh (laat staat Tinker 8-) ) door de bak zie gaan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:26

Oh dan had ik het toch goed begrepen. Ik twijfelde even of het soms toch een Lusitano is omdat je hier in topic steeds post. :)

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:39

Ik schrijf hier dan ook geen losse dagboekbijdrages over Rio. ;)
Ik lees en schrijf graag mee over Lusitano's omdat ik een aantal jaar op een Lusitano stoeterij heb gereden en ik daar als een blok voor ze ben gevallen, zoals ik hier eerder al eens heb geschreven. Helaas is Rio geen Lusitano geworden dus daarom beschrijf ik hier zoals je snapt ook geen trainingsavonturen met hem, daar is dit topic niet voor bedoeld. :)

Edit: heb er nog even over nagedacht, maar als het erg verwarrend voor je is dan kan ik (mocht ik Rio nog eens een keer noemen) er wel steeds bij zetten dat hij dus geen Lusitano maar een halve PRE is?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:00

Bij welke stoeterij heb je gereden Xyzutu?

MM is gefokt vanuit het Spaanse paard, dacht ik? Dus deelt dan in ieder geval een gemeenschappelijke voorouder met de moderne Lusitano. ;) Heeft Rio eigenlijk ook extra gangen?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:29

Dat is alweer een flinke tijd geleden, maar ik reed op Centro Lusitano, voor ze emigreerden naar Duitsland (en nu Portugal). Jammer, want ze hadden erg leuke paarden, ook echte schoolmeesters wat natuurlijk een geweldige leerweg is. Voor ik daar belandde zag ik bij de Lusitano altijd een heel barok paard voor me, maar zij fokten juist heel erg (wedstrijd)sport gericht, dus heel modern en kruisten ook met warmbloed springmerries, compleet het tegenovergestelde van wat ik persoonlijk 'Lusitaans' ;) aan de Lusitano vond.

Toevallig ben ik laatst weer eens in de geschiedenis gedoken dus heb net weer de ontstaansgeschiedenis van de MM paraat: de MM is in het begin van de 18e eeuw ontstaan toen de Portugese koning voor Napoleon vluchtte en een paar Alter Reals in zijn bagage meenam. 8-) De Portugese Alter Real hengst Sublime werd de stamvader van het MMras toen ze hem met Braziliaanse merries kruisten. Die merries waren weer nakomelingen van de eerder overgevaren Berbers en Portugese paarden. Ik vind het historisch gezien wel boeiend dat de MM echt een zijtakje van de Lusitano is uit de tijd dat meergangigheid in Portugal (en de rest van Europa) nog heel gewoon was. Dat is er in Europa vervolgens uit gefokt, maar in Brazilie heeft men deze extra zweefmomentloze gangen van de 19e eeuwse Lusitano erin gehouden omdat het erg een comfortabele manier is om ellendig lange afstanden over ellendig slechte wegen af te leggen. 8-)

Ik heb ergens een filmpje van Rio als veulen van een dag oud dat vijf gangen tegelijk probeert te doen op veel te lange benen, heel sneu. :') Inmiddels is hij daar overheen gegroeid en lijkt hij een gewone drieganger, alleen heeft zijn arbeidsdraf geen zweefmoment waardoor het eigenlijk een soort Marcha Batida is. Maar dat zweefmomentloze draven is ook nog steeds wel bij sommige Lusitano's en Andalusiers te zien. Als hij aan de hand gestresst raakt dan merk je ineens ook dat hij gangenaanleg heeft, want in plaats van dat hij dan op de plaats begint te piafferen, gaat hij in een soort tölt op de plek. Dan hoor je ineens heel veel hoefjes zonder dat hij ook maar een stap vooruit komt. :D Gelukkig houdt hij het in het dagelijks leven bij drie gangen want hij heeft een hopeloze bouw qua rug en dat is voor hem al moeilijk genoeg.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:07

Interessant xyzutu2 dat draven met altijd 1 voet aan de grond herken ik wel een beetje in stressvolle situaties haha. Centro Lusitano, zat toch in Roermond van Gemma? Daar heeft mijn Pahola jaren gewoond, heb je haar ook gekend?

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:37

Wat leuk dat je een paard van CL hebt. Van het CL 'erfgoed' is eigenlijk niets overgebleven in Nederland, terwijl het toch een behoorlijk grote fokkerij was met zo'n 20+ Lusitano's op z'n hoogtepunt. Ik denk dat ze daarvoor toch te kort actief zijn geweest en met teveel heisa vertrokken zijn.
De naam Pahola zegt me wel iets, maar ik heb nooit op haar gereden. Ik reed vooral op de merrie Lixeta en de hengsten. Een bruine die nog jong was en de basics kende en een oude schimmel die alles tot en met de hogeschoolsprongen kende (die ik niet met hem gereden heb 8-) ). Die heeft ze allebei meegenomen naar Duitsland en volgens mij ook naar Portugal.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:44

Ok, Pahola heeft ze als jonge merrie in Portugal gekocht en bij haar heeft ze voor zover ik weet 3 veulens gekregen. 1 ken ik niet maar de andere twee zijn Xtremo en Ayaan. Pahola is naar Groningen verkocht en twee jaar daarna heb ik haar gekocht en heeft ze bij mij ook nog twee veulens gekregen. Helaas leeft ze niet meer maar ik geniet nu nog dagelijks van haar laatste veulen, Guda.
Ik heb haar in Portugal een keer ontmoet en toen had ze volgens mij in ieder geval de twee hengsten en Ayaan nog.
Ik weet er verder amper iets vanaf want het was allemaal voor mijn lusitanotijd maar wel jammer dat het dan zo gelopen is.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:50

Wat leuk dat je haar nog in Portugal hebt gezien. Ik vermoed dat Pahola in de buitenstallen stond; je had binnen langs de lange kant van de binnenbak binnenstallen waar de hengsten en Lixeta en nog een paar andere paarden stonden die het meest bereden werden. Buiten had je aan de korte en andere lange zijde van de bak nog een hele reeks buitenstallen waar volgens mij vooral de fokpaarden en nog in te rijden paarden stonden. Het zou dus goed kunnen dat ik haar daar eens heb gezien, want als er weer een veulen geboren was dan sleurde Gemma iedereen eerst mee naar het veulen. :D
Het was voor zover ik mij herinner ook meer op fokkerij dan handel gericht, want een hoop merries kwamen niet (vaak) onder het zadel.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:59

Ik begreep van haar dat ze wel in de lessen (?) gebruikt werd maar dat zal vast minder vaak zijn geweest als ze weer een veulen had gehad. :)

Was trouwens erg leuk toen in Portugal, ze heeft me een hele dag overal mee op sleeptouw mee naartoe genomen. Zijn ook nog langs het landgoed gereden waar Pahola was geboren maar konden er helaas niet terecht omdat de familie op vakantie was.

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:06

Het zou best kunnen dat ze inderdaad wel bereden werd. Bij CL werd echter alleen priveles gegeven dus zat je nooit met een ander in de bak en dan zie je dus ook alleen maar de rijpaarden waar je zelf op rijdt. ;) Volgens mij was er ook iets met Lixeta waardoor ze niet meer voor de fokkerij ingezet kon worden en ik haar dus ook steeds heb kunnen rijden zonder dat ze in die 2-3 jaar ooit en veulen had. Dat was erg jammer, want ze scoorde erg goed op keuringen en is ook eens een keer kampioen der kampioenen geworden. Hoeveel zo'n titel precies inhoudt ligt natuurlijk aan wat precies de concurrentie was, 8-) maar dat is in principe wel het soort paard waar je mee zou willen fokken.

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:23

Vanochtend lag er nog sneeuw in Ede (in Utrecht al niet meer), dus mijn grote vriendelijke reus mocht zonder jas buiten spelen en leverde toch wel wat geinige plaatjes op! Laten we zeggen dat we blij zijn dat zijn buik weer goed dicht zit haha ;)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:48

Hhahahahahha, moet je hem zien gaan..Meneer blijhoofd!!!
Heerlijk zeg. Gelukkig dat het goed gaat met hem :D :D

Lusitano Guapa <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:12

Wat een sneeuwpret! :D

Vandaag kwam Pura Nobleza mijn spullen brengen. Zo'n gave cognac set! Zadel, hoofdstel, borsttuig. <3 Helaas (of eigenlijk, heel fijn :') ) heeft Santi in de 8 weken tussen opmeten en het maken & leveren van het zadel nog een paar cm bespiering erbij gekregen en klopte de vulling dus niet meer. :Y) Dus het zadel is nog even mee terug met de zadelpassen om de vulling te laten aanpassen. Kan niet wachten tot ie terug is! Sneak peek:

Afbeelding

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 22:56

Heel mooi, ik hou ook echt zo van die kleur. Helemaal als het straks door gebruik echt gaat leven. <3
Hoe zien hoofdstel en borsttuig eruit? Wat voor kussens zitten eronder?
En hoe zwaar is zo'n zadel nou? Ik kijk ook regelmatig naar Spaanse en Portugese zadels maar ik vind het nog best lastig om iets van onder de 5 kilo te vinden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:07

Dit is dezelfde set maar in bruin ipv cognac (het weer was bagger hier dus we waren in de binnenbak bezig, door slecht licht daar geen goede foto's kunnen maken): Klik!

Ik zal het zadel even wegen als hij terug is, gewichten schatten is niet zo mijn ding. :D Er zitten nu gladde kussens onder i.pv traditionele, maar wel de traditionele vorm als je me snapt. Ik maak er nog wel even een foto van tzt. De kwaliteit van het leer is waanzinnig goed trouwens, mooi dik maar toch soepel.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:21

Prachtig zadel rider. Dat Cognac is erg mooi, deze kleur heb ik ook in mijn hoofd voor mijn Guapa.
Kan je mij nog een keer vertellen welk zadel dit is?

Lusitano Guapa <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:24

Marjoman Riano Sillero, aangemeten door Pura Nobleza. :)

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:07

Ah ja da was het! Ik zie het niet op de website, kan dat kloppen?

Lusitano Guapa <3