[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Ods, MirandaT, Duhelo, Muiz

Art_Ificious

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:40

Thnx voor de goede uitleg.
Nu ben.ik meer aan het twijfelen om gewoon een nieuwe lens te kopen, wil al jaren ene met vast brandpuntsafstand.
Maar mijn kodak zit ook al erg dichtaan de maximale clics. Wat. gebeurt er als ik eroverheen ga?

Leef en laat leven
een ander de grond in boren is altijd makkelijker vanachter een schermpje zo blijkt. Men beseft alleen nooit hoeveel men de ander hiermee kwetst wat tot poging tot wanhoopsdaden leidt !!
Leer eerst zelf je fouten toegeven voor je een ander ergens van beschuldigd, ook iets wat te vaak vergeten wordt !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:45

De levensduur van je sluiter is een indicatie. De ene sluiter stopt er al tienduizenden clicks eerder mee, de ander gaat zomaar door tot 300.000.
Maar als hij uiteindelijk stuk gaat, is de reparatie erg duur en is het eigenlijk niet de moeite waard om zoveel geld te steken in een verouderde camera.

Bij een camera ouder dan 6 jaar, zou ik adviseren om voor een nieuwe Vera te kiezen. Dan heb je nieuwere techniek en kun je weer jaren vooruit.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:48

ik vraag me eigenlijk hetzelfde af als hierboven
ook ik krijg mijn foto's niet haarscherp..
Afbeelding
mijn instellingen zijn hier:
1/1000
ISO 200
f4

dit is wat er als informatie bij mijn foto staat.. kan me overigens niet heel goed indenken dart ik mijn sluitertijd op 1/1000 heb gezet maar wie weet wat ik die dag in mijn hoofd haalde.. was wel een hele zonnige dag dus mogelijk was ie ander erg overbelicht o i d(was toen ook nog niet veel met mijn diafragma bezig). dit was eind augustus maar zijn wel de meest recente plaatjes die ik nu hier op de computer heb staan.
mogelijk is hij wel prima scherp en is het niet de scherpte die ik mis, maar meer het wow-effect. ook hier tips voor gevraad! ik heb vanaf volgende maand fotoshop, waar ik ook veel leuke dingen ga uitproberen natuurlijk

[o] You stole my heart, ripped it out and smashed it on the ground. I just smiled, because you touched me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:21

Heb je nog wat meer informatie?
Camera type, welk objectief en deze foto graag op origineel formaat (of in ieder geval veel groter).
Op webformaat is een foto bijna niet te beoordelen.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:03

Groter heb ik hem nu niet, helaas :( Ik heb een canon Eos 1200d met een canon 55-250 mm lens er op. Ik ga morgen even op zoek naar het grotere bestand!

[o] You stole my heart, ripped it out and smashed it on the ground. I just smiled, because you touched me.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:24

Even een recente foto van mij.

Origineel formaat
http://i65.tinypic.com/wqx9qc.jpg

Webformaat
Afbeelding

Gegevens
Afbeelding

Edit: ik hoop dat jullie ze zien want ik zie mijn eigen.foto's niet indien via boktupload geüpload.

Leef en laat leven
een ander de grond in boren is altijd makkelijker vanachter een schermpje zo blijkt. Men beseft alleen nooit hoeveel men de ander hiermee kwetst wat tot poging tot wanhoopsdaden leidt !!
Leer eerst zelf je fouten toegeven voor je een ander ergens van beschuldigd, ook iets wat te vaak vergeten wordt !!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:57

Heeft iemand tips voor zwarte paarden fotograferen? Ik stel volgens mij niet goed in want het paard word erg donker je ziet amper details en de ogen ook amper.

Ik ben nog een beginner en nog 1 vraag wat zijn goeie instellingen voor fotograferen met sneeuw?
Zodat het sneeuw niet blauw word..

Ik fotografeer met een canon eos 700D en kitlens.

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:34

Art_Ificious schreef:

Origineel formaat

Webformaat
[ [url=m/CYyx0v.png]Afbeelding[/url] ]

Gegevens
[ [url=m/BNEGMD.png]Afbeelding[/url] ]

Edit: ik hoop dat jullie ze zien want ik zie mijn eigen.foto's niet indien via boktupload geüpload.

Deze foto is niet ideaal scherp.
Ik verwacht dat je een wat snellere sluitertijd had moeten kiezen voor totale bevriezing van de hond.
Het is lastig inschatten, maar als ik zo naar de grond kijk (die stil staat), dan lijkt de scherpte hier net áchter de hond te liggen.

Voor je camera/lens is het extra moeilijk om een klein onderwerp dat snel recht op je af komt rennen te fotograferen. Voor sommige body's en lenzen gaat dat gewoon te snel. Hij zal dan bij de meeste foto's de hond niet kunnen volgen, waardoor de hond al vóór de scherpte uit is gesprongen op het moment dat je de foto maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:36

Janinevv schreef:
Heeft iemand tips voor zwarte paarden fotograferen? Ik stel volgens mij niet goed in want het paard word erg donker je ziet amper details en de ogen ook amper.

Ik ben nog een beginner en nog 1 vraag wat zijn goeie instellingen voor fotograferen met sneeuw?
Zodat het sneeuw niet blauw word..

Ik fotografeer met een canon eos 700D en kitlens.

1. Heb je een voorbeeldfoto?
2. Welke instellingen gebruik je in die situatie?

3. Om te voorkomen dat sneeuw te blauw wordt, moet je je witbalans instellen. Dat kan het beste door te werken met een grijskaart, zodat je gelijk de juiste kleurtemperatuur hebt. Maar je kunt de witbalans ook instellen op de omstandigheden op dat moment (bijv. bewolkt bij een bewolkte dag). En achteraf kun je in je RAW files de witbalans nog optimaliseren in een fotobewerkingsprogramma.

Je camera zal bij sneeuw de foto ook wat te donker maken. Een klein beetje handmatig overbelichten is dan dus te adviseren. (bijv. +0,3 of +0,7 om mee te beginnen).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:46

Dat laatste doet mijn camera dus juist niet, hij overbelicht de sneeuw bij "normale belichting"...
Als ik de camera wat onderbelicht, dan gaat het wel een stuk beter.
Gewoon standaard belicht:
Afbeelding

En 1 of 2 stops onderbelicht:
Afbeelding
Deze is trouwens met zonsondergang gemaakt (10/15 minuten later dan bovenstaande foto), vandaar de kleuren zo. Maar komt wel overeen met hoe het was.

Maar ik had de WB op deze foto's ingesteld op "bewolkt", diafragma rond f/5.6 en sluitertijd 1/800 (ISO 100 of 200). In JPEG trouwens.

In de sneeuw foto's maken gaat me ook nog niet zo goed af. :=
Heb t na 15 minuten ook wel gezien met die kou (-25), dus is op sneltrein vaart dingen uitproberen haha. Voordeel is dat ik een winter lang sneeuw heb om te oefenen. :+

Believe
If you can dream it, you can do it.

There is
Good in
the world

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 12:11

En dat komt omdat je een super donker paard vanuit z'n schaduwzijde (eerste foto) op een fel verlichte sneeuw hebt willen fotograferen... Dat geeft een enorm contrast.
Om te zorgen dat je paard dan niet helemaal zwart wordt bij een correct belichte sneeuw, pakt ie liever het hoofdonderwerp correct belicht dan de achtergrond.

Fotografie = het vastleggen van licht.
Het eigenlijk allerbelangrijkste onderdeel is dus licht.
Kijk daarom altijd eerst goed naar het licht dat je gebruikt. Hoe valt de zon op je onderwerp, hoe valt het op je achtergrond. Hoe reageert de camera daarop met je gekozen instellingen... Wat kun je doen om de situatie mooier/beter te maken.

Als je bij die eerste foto wat meer naar de linkerkant van het paard was gelopen, dan had hij daar lekker in het volle zonnetje gestaan en was zijn lichaam flink belicht door de zon.
Daardoor had de camera geen grote schaduwpartij om lichter te maken en was je sneeuw niet overbelicht geweest.

Stap 1 bij fotografie is dus om éérst te kijken naar het licht waarmee je werkt.
Daarna ga je met instellingen. etc. aan de slag.

Want als je het andersom doet en alleen naar instellingen kijkt maar het licht negeert, dan kom je zoals bij foto 1 dus inderdaad in een situatie die eigenlijk achteraf niet op te lossen is.

Bij zon zou ik de WitBalans ook echt op zon houden.
Als je bij zonsondergang de WB op bewolkt zet, dan worden de foto's al erg warm door de warme kleur van de zonsondergang en de camera gooit daar nog een flinke schep warmte bovenop om de koude kleur van de bewolking te corrigeren die er niet is.
Dan zie je zoals bij foto 2 dat je foto eigenlijk wat te warm wordt.

Overigens zal schaduw in de sneeuw (zoals rechts op het dakje bij foto 1) eigenlijk altijd wel blauwig worden. Als je dat corrigeert met een witbalans, worden ook de delen in je foto die wel netjes wit waren te warm. Je kunt blauwe schaduw van sneeuw beter corrigeren door het blauw op die plek iets uit te foto te filteren met een bewerkingsprogramma.
Mijn advies voor witbalans op bewolking is vooral als je héle foto blauw is geworden. Want dat zie je vaak als het bewolkt is met sneeuw.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:29

Femke schreef:
Art_Ificious schreef:

Origineel formaat

Webformaat
[ [url=m/CYyx0v.png]Afbeelding[/url] ]

Gegevens
[ [url=m/BNEGMD.png]Afbeelding[/url] ]

Deze foto is niet ideaal scherp.
Ik verwacht dat je een wat snellere sluitertijd had moeten kiezen voor totale bevriezing van de hond.
Het is lastig inschatten, maar als ik zo naar de grond kijk (die stil staat), dan lijkt de scherpte hier net áchter de hond te liggen.

Voor je camera/lens is het extra moeilijk om een klein onderwerp dat snel recht op je af komt rennen te fotograferen. Voor sommige body's en lenzen gaat dat gewoon te snel. Hij zal dan bij de meeste foto's de hond niet kunnen volgen, waardoor de hond al vóór de scherpte uit is gesprongen op het moment dat je de foto maakt.

Thnx voor je feedback.

Ik heb een.soortgelijke foto van.in de Ardennen.
Maar ook daar is de hond niet heel scherp.
Racky is dan ook erg snel en al weer bij mij voor ik het zelf besef :) hij loopt ook niet maar neemt sprongen :')

Foto is wel bijgesneden en bewerkt maar vind die leuk omdat mijn hond duidelijk plezier heeft.
Afbeelding
Onbewerkt maar wel webformaat
Afbeelding

Stilstaande objecten lukt me wel

Afbeelding

Ik ben wel erg blij met de foto's van een bokker tijdens een shoot/meeting
Afbeelding

Leef en laat leven

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 12:50

Afbeelding
hier is de foto op groot formaat! weer met dezelfde vraag dus, hoe krijg ik hem nóg scherper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:13

Hier op de telefoon lijkt dit dezelfde foto qua formaat.
Om een foto te beoordelen, is de originele foto nodig. Dus in een link op de resolutie waarmee hij uit de camera kwam.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:38

hmmm dan weet ik het zo niet.. via welke site moet ik hem uploaden dan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:44

terrabeertje schreef:
hmmm dan weet ik het zo niet.. via welke site moet ik hem uploaden dan?

Zoals ik gedaan heb.
Via tinypic.com

Kijk maar eens naar die link van.mijn foto

Leef en laat leven

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 15:51

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 21:14

Hoi allemaal,
Ik zit te denken aan een nieuwe camera. Ik ben nu wat meer ervaren en heb nu de canon 100d.
Weten jullie misschien een goeie opvolger ?
Groetjes Annike

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:36

annikeee19 schreef:
Hoi allemaal,
Ik zit te denken aan een nieuwe camera. Ik ben nu wat meer ervaren en heb nu de canon 100d.
Weten jullie misschien een goeie opvolger ?
Groetjes Annike

[FK] [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4
ik denk dat je vraag in dat forum zeker beantwoord gaat worden!:)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 12:40

Hoe hebben jullie eigenlijk ervaring opgedaan? Cursus online of wat anders?

Weet niet of online curcussen wat zijn?

[o]

Pinici

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:37

Hoi! Ik ben gevraagd om te fotograferen op een schoolfeest. Ik fotografeer altijd met natuurlijk licht, vaak buiten (met paarden) en portretfoto's van mensen maak ik ook binnen, maar dan ook met natuurlijk licht en een reflectiescherm. Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben voor flitsers of ander materiaal wat handig is als je binnen foto's gaat maken op zo'n feest. Het is totaal donker binnen en er is verlichting in allerlei kleuren, zoals meestal op zo'n schoolfeest is. Ik denk dat ik met de D300 of D7000 ga fotograferen, met 50mm 1.8, 18-70mm 3,5-4,5 of 18-135mm 3,5-5.6 lens. Welke lens raden jullie aan en zou ik nog een extra flitser moeten aanschaffen of zou de ingebouwde flitser in de camera genoeg zijn en ook prima voor simpele foto's van de personen op het feest? Er hoeft geen sfeer vastgelegd te worden, echt simpel de gezichten van de personen die het naar hun zin hebben en een leuke foto willen als herinnering.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 08:25

Ik heb een dagcursus bij de orchideeenhoeve gevolgd. Ben nu in de buurt aan het rondkijken voor een aantal avonden maar daar ben ik nog net uit
Thanks voor de link welke spiegelreflex moet ik kopen. Kan ik daar ook even rondkijken

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 08:28

Pinici schreef:
Hoi! Ik ben gevraagd om te fotograferen op een schoolfeest. Ik fotografeer altijd met natuurlijk licht, vaak buiten (met paarden) en portretfoto's van mensen maak ik ook binnen, maar dan ook met natuurlijk licht en een reflectiescherm. Nu vroeg ik me af of jullie tips hebben voor flitsers of ander materiaal wat handig is als je binnen foto's gaat maken op zo'n feest. Het is totaal donker binnen en er is verlichting in allerlei kleuren, zoals meestal op zo'n schoolfeest is. Ik denk dat ik met de D300 of D7000 ga fotograferen, met 50mm 1.8, 18-70mm 3,5-4,5 of 18-135mm 3,5-5.6 lens. Welke lens raden jullie aan en zou ik nog een extra flitser moeten aanschaffen of zou de ingebouwde flitser in de camera genoeg zijn en ook prima voor simpele foto's van de personen op het feest? Er hoeft geen sfeer vastgelegd te worden, echt simpel de gezichten van de personen die het naar hun zin hebben en een leuke foto willen als herinnering.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken :)

Een opzetflitser kan dan goed van pas komen. Het vergt nog wel enige oefening om te fotograferen met opzetflitser zonder de sfeer uit de foto te knallen. := Een schoolfeest is dan mooie avond om er eens lekker mee te spelen en te experimenteren. :)

De 17-55mm f/2.8 is een hele fijne om feesten en partijen mee te fotograferen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:47

terrabeertje schreef:

Deze foto is nog steeds vrij klein; 1066 x 1599 pixels.
Terwijl je originele foto's 5184 × 3456 zijn....

Maar ik kon nu redelijk wat zien.
Je scherpte lijkt áchter het paard te liggen.

Probeer de volgende keer dus scherp te stellen op de juiste plek en kies voor AI Servo om te zorgen dat je camera de scherpstelling blijft volgen als het paard beweegt.
Dan moet 't goed komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:49

Janinevv schreef:
Hoe hebben jullie eigenlijk ervaring opgedaan? Cursus online of wat anders?

Weet niet of online curcussen wat zijn?

Kennis (voornamelijk theorie) doe je op tijdens lessen/lezen/etc.
Ervaring (voornamelijk praktijk) doe je op tijdens het fotograferen.

Ik ben zelf begonnen met fotograferen toen ik 12 was.
Destijds was er nog geen internet, dus om kennis te krijgen over fotografie heb ik toen alle beschikbare boeken over fotografie in de bibliotheek gelezen.

Later ben ik steeds meer bij blijven leren door heel veel te fotograferen en zoveel mogelijk te lezen en ook online tutorials etc. te bekijken.