Zeven positieve dopingtesten tijdens Endurance in VAE

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

Zeven positieve dopingtesten tijdens Endurance in VAE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-17 14:20 Tip de Nieuwsredactie

Bokt / Horse & Hound
Endurance, Welzijn
Afbeelding
Ruiter tijdens een Endurance wedstrijd in de VAE. Foto: Wikimedia Commons.

Endurance in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) staat wederom in de schijnwerpers nadat de FEI bevestigd heeft dat er zeven paarden positief zijn getest op doping. De FEI heeft, voor de eerste keer, zowel de trainers als de ruiters van de paarden onmiddellijk geschorst. Eerder werden alleen de ruiters op de vingers getikt.

"We nemen alle schendingen van de FEI anti-doping regelgeving uiterst serieus. De recente postieve testen tonen duidelijk aan dat degenen die toch de verboden stoffen gebruiken, worden gepakt," zegt FEI secretaris-generaal Sabrina Ibáñez. "Dit is de eerste keer dat we de trainers tegelijk met de ruiters schorsen, maar als er meerdere schendingen door één trainer zijn, dan is het duidelijk dat er iets mis is met het management. Het onmiddellijk schorsen van de trainers, in plaats van te wachten tot de ruiter is vervolgd, bevestigt dat de FEI geen enkele poging tolereert om de prestaties van het paard te verbeteren."

Alle zeven paarden testten positief op de stoffen cafeïne en zijn metabolieten theofylline, theobromine en paraxanthine. Theofylline, dat wordt gebruikt bij de behandeling tegen astma en diverse aandoeningen aan de luchtwegen, kan worden omgezet in cafeïne. Eén paard testte ook positief op corticosteroïde flumetasone, dat wordt gebruikt bij de behandeling van huidaandoeningen.

Theofylline, cafeïne en theobromine staan vermeld als gereguleerde medicatie en specifieke stoffen onder de FEI-regels "anti-doping en gecontroleerde medicatie" (EADCMR's). Paraxanthine is een verboden stof volgens deze regels. Verboden stoffen mogen nooit gevonden worden in het lichaam van het paard. Ook gecontroleerde medicatie die regelmatig wordt gebruikt moet ten tijde van de wedstrijd uit het lijf zijn.

De zeven paarden, allen geregistreerd in de VAE, werden getest op vier verschillende evenementen op Al Wathba in Abu Dhabi. De monsters werden afgenomen tijdens CEI2* 120km wedstrijden. De zeven paarden met hun geschorste ruiters en trainers worden in dit artikel genoemd.
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 07-02-17 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Deni11

Re: Zeven positieve dopingtesten tijdens Endurance in VAE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:51

Fijn dat ze er wat aan doen maar goh verbaasd wat er uitkomt kuch

S <3

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:35

Een vriend werd gepakt in dressuur voor cafeine en theofylinne omdat hij vliersiroop had gegeven.
Pas op dus op dat simpel natuurlijk product.

Gone with the Wind, IPS Andretti x Onze Fons geboren op 30 mei 2011
Sorry voor de fouten, ik ben franstalig

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:37

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:34

Nog een hoop werk te verrichten voordat de endurancesport daar eerlijker wordt voor het paard. Er wordt in ieder geval nu strenger opgetreden, klein stapje vooruit.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:53

Waneer gaat de FEI nu eens de daadwerkelijke daders aanpakken? De eigenaren bepalen wat er gebeurd met de dieren, de sturen de trainers en rijders gewoon weg tijdens het toedienen.

Overigens is er tijdens de ladies race van 2-2-'17 op nieuw een paard voor de finishlijn ingestort.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:40

daffie1986 schreef:
Waneer gaat de FEI nu eens de daadwerkelijke daders aanpakken? De eigenaren bepalen wat er gebeurd met de dieren, de sturen de trainers en rijders gewoon weg tijdens het toedienen.

Overigens is er tijdens de ladies race van 2-2-'17 op nieuw een paard voor de finishlijn ingestort.
Je hebt er een paar gemist
http://www.horseandhound.co.uk/news/six ... ays-610855

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:52

De endurance de nieuwe rensport? Kunnen we het niet beter afschaffen? Overigens is dit meer een grapje, aangezien dit zo makkelijk bij de rensport en eventing wordt gezegd.

Desondanks hoop ik dat de FEI heel snel er wat aan gaat doen. Dit kan zo niet langer... Helaas draait naar mijn idee zowel de FEI als KNHS niet meer voor het welzijn van de dieren en de sport maar meer voor het geld.

Fire is catching. And if we burn, you burn with us!- Hungergames Mockingjay
I want to take you somewhere, so you know I care. But it's so cold, and I don't know where.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:12

BMHP schreef:
daffie1986 schreef:

Je hebt er een paar gemist
http://www.horseandhound.co.uk/news/six ... ays-610855

De link doet het niet, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat ik artikelen over de endurance daar niet meer woord voor woord lees. Ze zijn langdradig en helaas telkens weer met hetzelfde verloop. Maar de rest was toch na de race en niet tijdens?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:58

Endurance wás leuk, maar sinds het grote geld zijn intrede heeft gedaan, is het begonnen met de ellende. En dan, valt wel op dat het vooral de steenrijke sheiks uit de VAE er een potje van maken. Die houden niet van hin paarden, die houden alleen van zichzelf.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:35

Dit weekoverzicht heb ik vrijdag op de Facebookpage aan Endurance uncut gezet. Dit is het nieuws van vorige week samengevat.

Om de berichten met betrekking tot de ,zoals ik het noem, duistere kant van de endurance wat te beperken heb ik besloten het (gepubliceerde) nieuws van de afgelopen week in een bericht samen te vatten.

Voor de “koppensnellers” onder jullie kort het belangrijkste nieuws in hoofdlijnen:

• Dodental paarden in dit wedstrijdseizoen in de UAE loopt nog verder op, tot 11 paarden. Gisteren tijdens een Ladies race is de 10 jarige ruin Swift stream vlak voor de finish bezweken.

• Positieve dopingtests bij 7 endurancepaarden eigendom bij drie verschillende endurancestallen. Deze drie stallen zijn eigendom van leden van de Maktoumfamilie. Opvallend: Mohammed bin Rashid al Maktoum is de emir van Dubai.

http://inside.fei.org/news/new-prohibit ... ping-rules

https://www.facebook.com/notes/writing- ... 8560494863

https://www.horse-canada.com/cuckson-re ... -it-seems/

http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... -test.html

• Positieve dopingtest Castlebar Contraband. Dit tijdens de wedstrijd in Fontainebleau overleden was paard was Nederlands (KNHS) geregistreerd ,Nederlands A-kaderlid Marijke Visser was geregistreerd als trainer.
Op de fatale dag werd Contraband bereden door Sheik Ahdul Aziz Bin Faisel Al Qasimi. Deze ruiters heeft nu de, twijfelachtige, eer om twee dopinggevallen op zijn naam te hebben. Zijn eerder overtreding stamt uit 2011.

• Wederom nieuwe, en strengere, maatregelen van de FEI om het dodental in de UAE omlaag te krijgen

http://inside.fei.org/news/fei-secretar ... -endurance

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:14

Hoe zit het precies met Contraband dan? Waar is de bron van die info? Wat betekent in dit geval bij KNHS geregistreerd?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:35

bella24 schreef:
Hoe zit het precies met Contraband dan? Waar is de bron van die info? Wat betekent in dit geval bij KNHS geregistreerd?

Ik dénk (als het het bericht van fransje betreft) dat het gaat over dat Marijke Visser een KNHS gerigistreerde ruiter is. Dat paard dat ze trainde zal wel van e.o.a. sjeik zijn geweest, die deze ook uitbracht op wedstrijd.

[KS-MK] Fflur wordt mama! 2020 veulentje verwacht
Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:45

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:23

BMHP schreef:
Dit zijn de FEI data van Contraband
https://data.fei.org/Horse/Performance. ... id=103UO95

Kitty, je neemt dingen aan, ik denk en zal wel zijn niet betrouwbaar,
Het is beter als fransje de link naar de berichtgeving plaatst

Als je bij horse details kijkt zie je bij administering nf: Ned. Kortom nederlands , dus knhs, geregistreerd maar vraag mij niet waarom. Paard was eigendom van Qasimi en stond ook niet in Nederland gestald. Bij de FEI staat Meg Wade nog als eigenaar maar die heeft op Facebook aangegeven dat niet te zijn.

Verder staat Contraband op de lijst met doping zaken die voor het tribunaal moeten komen.
Zie de 8e op deze lijst : https://inside.fei.org/system/files/Cas ... rses_1.pdf

Link plaatsen gaat niet want is mijn eigen research en stuk. :) Maar bronnen kan ik wel vermelden.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie