[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Gaby9

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:59

Dankjewel voor je snelle antwoord! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:29

Janinevv schreef:
Wat zouden jullie voor lens aanraden van canon die verder inzoomt, goed kwaliteit en niet te duur?

En dan voor actie shots van paarden honden maar ook van natuur.

Goede kwaliteit en niet te duur is iets dat niet echt samen gaat bij telelenzen. Ze zijn goedkoop en matig of duur en goed.

Een middenweg is bijv de 70-200 F4
Die is al best duur, maar wel een goede lens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-17 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:31

quintenvo schreef:
Is een fotografie achtergronddoek van 90 x 150 cm groot genoeg voor dierenfotografie? :)

Mijn achtergrondrollen in de studio waren 1.38m breed.
Maar dan had ik ze wel op 2m hoogte hangen. Dus vooral bij de hoogte zal je met 90cm tekort komen.
Tenzij je alleen het doek als achtergrond en niet als ondergrond gebruikt en op hele kleine dieren zoals een konijntje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:35

GabyShyy schreef:
Ik heb een vraagje, ik vroeg me eigenlijk af hoe andere mensen het doen met nabestellen? Ik geef nu een stuk of 25 foto's bewerkt, op web formaat met logo. Wat krijgt de klant dan als hij wilt nabestellen?

Als je mensen al 25 foto's digitaal op lage resolutie stuurt, verwacht ik dat je sowieso vrijwel geen nabestellingen zult krijgen.

Want ze hebben dan al 25 foto's.
Misschien dat ze dan alleen nog een poster ofzo bij bestellen.

Bij mij kunnen mensen langskomen om de foto's te bekijken of ze krijgen een bestelpagina met de contact foto's (zeer klein en met groot watermerk er dwars doorheen).
Die foto's mogen ze dus verder niet gebruiken.
Willen ze een lage resolutie bestand voor bijvoorbeeld Facebook..
Dan kunnen ze die per stuk kopen.

Kleine digitale foto's zijn in deze markt nu juist heel populair. Een bestelling te krijgen moet je die dus juist niet weggeven maar verkopen.

Ik heb digitale foto's in alle formaten te koop, maar ook foto afdrukken, canvas, dibond, plexiglas, fotoboeken, etc

En ik verkoop vaak nog meer aan nabestellingen dan de prijs van de shoot zelf.

Als ik bij de shoot al veel digitale kleine foto's zou weggeven, zou ik na de shoot amper meer iets kunnen verkopen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:44

Iedereen doet het anders wat betreft het bestellen en het aantal foto's.

Bij mij krijg je nu 15 foto's in het klein + het originele formaat van die foto erbij. Daarnaast kunnen klanten dan nog digitale foto's bij bestellen en dat doen ze eigenlijk altijd wel.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:05

Is dat misschien iets typisch Nederlands, dat na bestellen? Ik lever al mijn beelden uit mijn selectie af. En dat zijn er vaak ongeveer een 40/50 (familieshoot bv.) voor evenementen zoals bv een babyborrel loopt dat al snel boven de 100. Hoor het hier ook totaal niet vaak dat nabestellen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:07

Ik vind nabestellen veel rompslomp geven, ik heb mijn prijzen dan ook oa gebaseerd op de hoeveelheid digitale foto's die ik lever

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
GA JIJ TROUWEN IN 2020?
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:09

Femke schreef:
Janinevv schreef:
Wat zouden jullie voor lens aanraden van canon die verder inzoomt, goed kwaliteit en niet te duur?

En dan voor actie shots van paarden honden maar ook van natuur.

Goede kwaliteit en niet te duur is iets dat niet echt samen gaat bij telelenzen. Ze zijn goedkoop en matig of duur en goed.

Een middenweg is bijv de 70-200 F4
Die is al best duur, maar wel een goede lens.

Bedankt maar ik ben beginnend fotografe en hobby dus ik wil geen dure lenzen kopen, en ben best snel tevreden hoor :)

[o]

Gaby9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:27

Dankjewel voor al jullie adviezen! Ik denk dat ik dan ongeveer hetzelfde ga doen als Marit. Hoe werkt digitale foto's bij bestellen bij jou? Hoe kiezen ze deze foto's bijvoorbeeld uit. :)

Marit schreef:

Bij mij krijg je nu 15 foto's in het klein + het originele formaat van die foto erbij. Daarnaast kunnen klanten dan nog digitale foto's bij bestellen en dat doen ze eigenlijk altijd wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:51

k_m schreef:
Is dat misschien iets typisch Nederlands, dat na bestellen? Ik lever al mijn beelden uit mijn selectie af. En dat zijn er vaak ongeveer een 40/50 (familieshoot bv.) voor evenementen zoals bv een babyborrel loopt dat al snel boven de 100. Hoor het hier ook totaal niet vaak dat nabestellen..

Niet in mijn ervaring.
Ik zie dat juist de gangbare manier is bij het merendeel van professionele fotografen in heel erg veel landen.

Ik kom het eigenlijk juist nooit tegen dat alles inclusief is.

Je kunt natuurlijk wel alles inclusief doen, maar dat moet je dan wel op één of andere manier in de prijs verwerken. Om klanten ook een goedkopere optie te kunnen geven voor een shoot, kun je de foto's ook los na de shoot verkopen. Zodat de klant niet voor meer betaalt dan eigenlijk nodig is.

Ik ken zelfs heel veel fotografen (vooral ook in de UK en VS) die helemaal niets bij een shoot leveren en waarbij de prijs dus echt puur de uurprijs of de kale fotoshoot prijs is. Alle foto's moeten dan nog los gekocht worden.

Dat er veel "gratis" foto's bij een shoot inbegrepen zijn, is vooral iets dat de laatste jaren door hobbyisten populair is gemaakt. Het is voor hen immers hobby. Er mag veel tijd aan besteed worden en er hoeft dan geen winst gemaakt te worden. Dus ook tientallen uren bewerken voor een prijs onder het minimumloon komt dan zeer regelmatig voor. En omdat er nu veeeel meer hobbyisten zijn die fotoshoots doen dan professionals, lijkt het misschien alsof het een normale/gezonde/rendabele manier is om zoveel weg te geven.

Maar als je voor een rendabel tarief moet werken, zie ik niet hoe je voor weinig geld toch veel foto's bij een shoot kunt weggeven. Dat kan gewoon niet uit als je de kosten er oor berekent. Die uren moeten linksom of rechtsom toch ergens betaalt worden.

Ik zou in een shoot ook meerdere foto's erbij kunnen leveren, maar dat heeft als direct gevolg datde prijs dan al snel met honderden euro's omhoog moet.
50 foto's (bijv) bewerken en leveren kost nu eenmaal tijd en is niet binnen een uurtje klaar.

Met een marktconform tarief voor bewerken van toch zo'n €60,- /u en een paar uur werk, kom je dus toch op een flink bedrag uit.

Je moet al snel zo'n €100,- per dag binnen harken om een redelijk modaal inkomen te regelen. Dat red je niet met bijvoorbeeld 300 fotoshoots per jaar voor € 75,-
Als je al zoveel fotoshoot dagen kunt hebben in 1 jaar (vanwege regen, ziekte, vakantie,etc).
En met gemiddeld slechts 120 droge dagen per jaar is dat eigenlijk al een onmogelijke target.
Met 120 dagen moet je dus al zo'n €250,- per shoot regelen om €30.000,- omzet te draaien.
Daar gaan BTW en bedrijfskosten nog vanaf en daarna ook de inkomstenbelasting nog....

Als iemand met een prijs van enkele tientjes dan ook alles al inclusief zou doen, is er dus in de verste verte geen volledig inkomen uit te halen.

Prima als iemand t voor de hobby doet uiteraard, maar dan is t geen discussie meer over wat verstandig of rendabel is, maar dan kun doe persoon gewoon doen wat hij wilt omdat hije toch de rest van de week voor een baas werkt en daarmee zijn hypotheek kan betalen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:22

GabyShyy schreef:
Dankjewel voor al jullie adviezen! Ik denk dat ik dan ongeveer hetzelfde ga doen als Marit. Hoe werkt digitale foto's bij bestellen bij jou? Hoe kiezen ze deze foto's bijvoorbeeld uit. :)

Marit schreef:

Ik lever de selectie foto's in een online galerij! De rest van de foto's bewerk ik niet maar krijgen een groot logo eroverheen en die upload ik dan erbij. Dan kunnen mensen dus nog uit die foto's extra foto's kiezen! Ze geven dan een selectie aan mij door.

De originele grote bestanden doe ik er dus nu gewoon bij. Ik krijg toch never nooit nabestellingen voor afdrukken en vind het gewoon extra service. Bij bruiloften doe ik het ook al is het heel gangbaar, en voor mij is het nul extra moeite :)

Gaby9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:49

Heel erg bedankt! Dit heeft me erg gehopen :D

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:12

Femke schreef:
quintenvo schreef:
Is een fotografie achtergronddoek van 90 x 150 cm groot genoeg voor dierenfotografie? :)

Mijn achtergrondrollen in de studio waren 1.38m breed.
Maar dan had ik ze wel op 2m hoogte hangen. Dus vooral bij de hoogte zal je met 90cm tekort komen.
Tenzij je alleen het doek als achtergrond en niet als ondergrond gebruikt en op hele kleine dieren zoals een konijntje.

Liselot schreef:
quintenvo schreef:

Ik zou het veel te krap vinden (denk maar aan hoe lang een herder met staart is)

Oke, bedankt! :)

Quinten fotografie - passie voor fotografie
https://quintenfotografie.weebly.com/

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:17

@femke, vreemd dat jij er meteen van uit ga dat ik mij omring met hobbiesten..

Ik denk hier toch anders over, en ik ken toch effectief proffesionele fotografen die zo werken. Waaronder ik zelf. Je telt hierop door ja, maar de klant krijgt ook wel meer. Met een huwelijk bijvoorbeeld ga je mensen toch niet laten na bestellen? Ik werk wel met minder foto's afleveren tegen een lagere prijs als hier naar gevraagd wordt, als de klant specifiek zegt dat ze maar x aantal beelden willen dan pas ik dit mee aan, maar ik vind het net eerder omslachtig en klant onvriendelijker om mensen niet alle beelden te leveren.. Hoe laat je de mensen dan kiezen? Ik ga er van uit dat je ze geen selectie laat maken uit onbewerkte beelden? Dan moet je toch sowieso zorgen dat ze kunnen kiezen uit jou volledige selectie van beste beelden..

En dan spreek ik echt niet over een shoot van €75 zoals jij aanhaalde.. vind de toon waarop je het brengt een beetje jammer. Er zijn meer manieren om het te doen en dat betekend niet dat de mijne on proffesioneel is.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 07:44

Femke bedankt voor de links. De bovenst had ik al gezien. De tweede was nieuw voor me. Ik denk wel dat het die camera gaat worden. Ws wil ik dan ook de tamron 90 macro erbij hebben

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 08:16

We zitten op een paarden forum en als Paardenfotograaf ga ik hier daarom ook uit van Paardenfotografie.
Huwelijken zijn een totaal ander ding en daar liggen de prijzen inderdaad ook heel anders.

Mijn toon kan ik niets aan doen. Zoals de dyslectische mensen hier iets hebben waardoor ze moeite hebben met spellen, zo heb ik iets waardoor mijn manier van schrijven nou eenmaal zo is. Maar dat hang ik liever niet met n uithangbord op internet ;-)
Ik meen t goed, ik schrijf zo niet expres om iemand te kwetsen.

En ik haalde al aan dat t wel kan met alles inclusief, maar dat t geld dan dus al in de kosten zit. Als je zelf inderdaad al aangeeft dat je een hoger tarief hebt, dan klopt dat dus toch? ;-)
Ik noem je nergens onprofessioneel.
Ik noem ook niemand specifiek.

Maar als iemand (bijv een hobbyist) een paar tientjes vraagt en je krijgt er heel erg veel foto's gratis bij, dan moet je t toch met me eens zijn dat dat niet uit kan zakelijk gezien? Daar doelde ik vooral op.
Als iemand wel veel erbij geeft, dan is als het goed is de prijs er ook naar bijgesteld.

In de hobby markt zie je momenteel dat mensen vragen wat ze kunnen krijgen voor hun shoot. Of dat ze hier de werkwijze van een ander zomaar overnemen zonder na te denken waarom iemand een bepaalde werkwijze heeft.

Als iemand het mooi vindt klinken dat de klant er heel veel foto's bij krijgt, maar de informatie mist dat dit dan wel in de prijs verwerkt is... Dan zit die persoon straks urenlang gratis voor een ander te werken. Terwijl hij/zij misschien liever ook echt wat had willen verdienen voor die tijd (misschien ook niet).

Daarom maak ik het verhaal compleet.
Zodat mensen inzicht krijgen over hoe dat nou werkt met prijs bepaling. Een business grijpt niet willekeurig een bedrag uit de lucht. Er liggen degelijke berekeningen onder om te zorgen dat t onder de streep allemaal uitkomt.

Want los van hoe goed iemand is en wat die levert, speelt ook nog de apparatuur mee in de kosten.
Iemand die een studio pand huurt en met een dure hasselblad camera werkt zal ook weer een totaal ander prijskaartje moeten hebben om dat rond te krijgen dan een fotograaf die vanuit een kamer in huis werkt met wat minder exclusieve apparatuur.

Maar daar hoor je in zo'n topic als dit 9 v/d 10 keer niets over.
Hoe kan iemand zonder ervaring dan op een degelijke manier bepalen wat werkt en wat niet?

Daarom leg ik uit: je kunt inderdaad zoals sommigen hier schrijven veel foto's leveren. Maar maak het compleet en zet er ook bij dat dit dan wel verwerkt zit in de kosten van de shoot. Omdat de extra tijd die je kwijt bent op die manier opgevangen kan worden.

En zo ziet iemand ook dat het best wat extra tijd kost. Misschien heeft die persoon wel niet zo heel veel extra vrije tijd en stapelen de shoots zich straks op, omdat er te weinig tijd is om daadwerkelijk alles aan de klanten te leveren...
Want dat hoor je nu ook regelmatig; dat mensen na 3 of meer weken nog steeds 0 foto's hebben ontvangen.

Allemaal zaken om goed te overwegen bij het samenstellen van pakketten.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 08:56

Ik doe newborn, zwangeren en kinderen. Heb 3 pakketten voor elk met respectievelijk 15, 25 of 35 foto's op HR en heb daar mijn prijzen op aangepast. Nabewerken heb ik veel standaarden voor gemaakt, ben ongeveer 2 a 3 minuten met één foto bezig
Selectie van de foto's maak ik nu nog zelf. Wil wel kijken naar iets als shootproof waar je je klanten de bestanden kunt laten kiezen, maar ben er nog niet helemaal uit. Klanten kunnen toch wat slechter door onbewerkte beelden kijken is mijn ervaring en heb geen zin om alles te moeten bewerken wat op shootproof gaat.

Iemand ervaring met dat laatste?

GA JIJ TROUWEN IN 2020?
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:40

Klanten kiezen vaak foto's die ik zelf nooooit had uitgekozen. Daarom kies ik lekker zelf de eerste selectie :D vervolgens mogen ze pas daarna zelf kiezen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:50

Marit schreef:
Klanten kiezen vaak foto's die ik zelf nooooit had uitgekozen. Daarom kies ik lekker zelf de eerste selectie :D vervolgens mogen ze pas daarna zelf kiezen.

Zet jij ze dan wel onbewerkt op een online galerij? Geen last van dat mensen hiervan printscreens gaan maken en die alsnog gaan gebruiken als facebook profielfoto oid?

GA JIJ TROUWEN IN 2020?

annikeee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:36

Wat is beter voor achtergrond papier of doek ?

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:39

annikeee19 schreef:
Wat is beter voor achtergrond papier of doek ?

Dat is jouw eigen voorkeur.
Ik gebruik zelf doeken omdat ik ze uit kan wassen etc.
Ook kun je doeken opvouwen dus hoef je niet met rollen papier te lopen

Voordeel van papier kan wel zijn dat het niet kreukelt.

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:40

Doek kreukt nogal en vind ik daarom niet fijn werken. Papier wordt vies en moet je steeds stukken van af knippen. Ik heb zelf alleen vinyl achtergronden, deze kan je keer op keer gebruiken en ook goed schoonmaken. Het is is aanschaf wat duurder, maar ik vind het het geld meer dan waard

GA JIJ TROUWEN IN 2020?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:50

Ik heb zelf met zowel doek, als vinyl als papier gewerkt.

Doek ben ik vrij snel mee gestopt. Want die kreukels wegwerken vond ik erg vervelend.
Het voordeel is wel dat je ze kunt wassen en dat je ze kunt opvouwen (als je een mobiele studio hebt en een kleine auto).

Papier heb ik veel gebruikt. Vaak had ik dan het papier alleen als "achtergrond". Dus niet als ondergrond waar het model op staat/zit. En dat scheelt enorm in het verbruik. Hierdoor heb ik eigenlijk nooit iets af hoeven knippen en werd het ook niet vuil. Na 5 jaar gebruik, had ik er pas 1 meter vanaf hoeven halen in totaal. Het is veelzijdig en in veel kleuren beschikbaar. En als je het ook als ondergrond wilt hebben, zou je eventueel daar 1 vast stukje voor kunnen gebruiken dat je af en toe vervangt.

Vinyl is er in verschillende kwaliteiten. Van heel eenvoudig en dun tot heel zwaar.
Ik heb zowel een dunne als zo'n hele goede gehad en daar merk je dan toch verschil in. De dunnere was mijn zwarte. Die werd niet mooi mat zwart maar glanst toch een klein beetje in de reflectie van je lampen. Dus dat was daarna veel nabewerken. Hij was wel makkelijk schoon te houden.
Ik had ook een dikkere. Met een extra matte laag erop. Die was perfect. Wel iets lastiger schoon te maken. Maar het gaf een hele mooie finish.

Verder had ik als achtergrond ook een muur die gewoon wit was. Die kon ik ook gebruiken om een wit tot zwarte achtergrond mee te maken (afhankelijk van hoeveel licht ik er op liet schijnen). Dat was nog de makkelijkste optie. Maar in een mobiele studio is die optie er natuurlijk niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:53

Heb je alleen met zwart vinyl gewerkt Femke of ook met zwart papier? Ik heb nu doeken en papier, die doeken gaan er uit, maar met zwart ben ik nog aan het kijken wat ik wil. Andere kleuren wil ik gewoon papier. Ik gebruik heb nu bij wit ook nog als ondergrond, maar daar komt een andere oplossing voor. Mijn podium is zwart, dus daar zal ik het niet als ondergrond nodig hebben.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:57

Ik heb ze trouwens van fotoachtergronden.nl dus wel echt goede kwaliteit

GA JIJ TROUWEN IN 2020?