[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

mariekeoo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:05

is hier iemand die bepaalde foto's wil beoordelen en advies wil geven?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:17

Hebben jullie nog tips voor fotograferen van zwarte paarden?

Hoe je het mooi zwart krijgt of word dit vaak door fotoshop gedaan?

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:24

Janinevv schreef:
Wat houden eigenlijk die Uv filters in? Is dat handig? Want je krijgt wel wat ander kleur van toch?

En gebruiken jullie ook een zonnekap?

Een UV filter filtert UV licht uit de foto. Maar dat komt alleen voor op hoogtes van 2km en hoger. Dus als je op wintersport gaat is het heel handig. Hier in NL heb je er niets aan.

Filters zijn vaak van goedkoop materiaal gemaakt. Dat doet alle dure perfecte glas elementen in je objectief en alle coatings teniet. Dus gebruik alleen een filter als het echt niet anders kan.

Een zonnekap is er om schuin vallen licht niet door de lens te laten kaatsen. Objectieven die daar gevoelig voor zijn, worden vanuit de fabriek al met zonnekap geleverd.

Filter en zonnekappen zijn voor fotowinkels producten met veel marge. Dat proberen ze je dus graag te verkopen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:31

Oke bedankt voor je uitleg :)

[o]

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:44

Ehm sinds wanneer zou er geen UV straling voorkomen op deze hoogte? Zo licht is ook UV en dat waar we bruin van worden in de zomer is ook UV licht...
Dus die snap ik niet helemaal.

Wel ben ik t eens dat t idd niet ten goede komt voor kwaliteit van de lens, andere kant, beschermt t wel en zeker bij de paarden ed liever een kras op m'n filter dan op m'n lens. Zonnekap bij voorkomen van verstrooid licht dacht ik.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:46

Oke bedankt!
Ik heb trouwens nieuwe lens gekocht de goedkopere ben heel benieuwd :)

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:03

darkadia schreef:
Ehm sinds wanneer zou er geen UV straling voorkomen op deze hoogte? Zo licht is ook UV en dat waar we bruin van worden in de zomer is ook UV licht...

De hoeveelheid UV licht op onze hoogte is zo laag dat het geen zweem zal veroorzaken op de foto. Dat bedoel ik met dat het (zichtbare UV straling) hier niet voorkomt; de kleurzweem veroorzaakt door de straling is er niet en hoeft dus niet weggefilterd te worden.

UV licht is op grotere hoogte sterker dan op op zeeniveau, omdat er zo hoog minder lucht tussen zit om de straling te verstrooien. Daarom kun je tijdens wintersport zelfs met een winterzonnetje al relatief snel verbranden.
De blauwe zweem die UV licht in de bergen veroorzaakt op je foto is op onze hoogte vrijwel geheel niet waarneembaar en dus is een UV filter niet nodig.

Mocht iemand toch eens een blauwe zweem krijgen, dan is dit snel en goedkoop weg te filteren met 1 muisklik in een fotobewerking programma.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:14

darkadia schreef:

Wel ben ik t eens dat t idd niet ten goede komt voor kwaliteit van de lens, andere kant, beschermt t wel en zeker bij de paarden ed liever een kras op m'n filter dan op m'n lens. Zonnekap bij voorkomen van verstrooid licht dacht ik.

Maar je hebt zo'n lens om mooie foto's te maken, dan is het toch zonde als zo'n filter de kwaliteit vermindert?
Dat is net als een Porsche kopen en het vervolgens in je schuur zetten met een wielklem. Je hebt er weinig aan, maar gejat of beschadigd wordt ie niet :=

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:43

Ik heb (helaas) geen super kwaliteit lenzen en merk hier dus ook weinig verschil in wel of geen filter, dus gebruik m om die reden wel.

En dank voor je toelichting Femke :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:34

Ik heb op aanbevelen van echt heel veel mensen toen wel een filter gekocht, UV filter van B&W.
Was gelijk 80 euro lichter en enige wat het me voordeel gaf was dat er geen krasjes op de lens kwamen.
Wel gewoon detailverlies in de foto, dus ik heb hem weer in de kast gegooid, stom ding 8)7

Welsh Mountain pony's <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:52

Als bescherming tegen krassen wordt hij inderdaad ook veel verkocht.
Maar wat verkopers er meestal niet bij vertellen is dat het flinterdun glas is, dat ook relatief makkelijk breekt. Het kan door de scherven dan juist meer schade veroorzaken aan je lens dan wanneer er geen filter voor zat.

Echt balen hè Nynkster? Jammer dat ie dan toch tegenvalt.

B+W is een goed merk. Maar rond €80 zit je toch nog in de lagere categorie. De betere filters zitten al snel boven de €200.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:01

Achteraf blij dat ik die van 80 euro heb gedaan... 200 euro in de kast gooien is toch wel een bedragje als arme student :o Sinds ik hem eraf heb zijn mijn foto's wel gedetailleerder en heb ik misschien 1 krasje op mn lens. Maar die wordt volgens mij weer gecorrigeerd door de camera, zie er nooit iets van *D

Ik laat de boel liever een keer voor een hoger bedrag repareren of koop een nieuwe dan dat ik tijden met niet compleet scherpe foto's aan kom zetten.

Welsh Mountain pony's <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:56

Ja, heel verstandig inderdaad :)
En zo'n klein krasje... dat weten veel mensen niet... Maar die is onzichtbaar op je foto.
Je kunt zelfs een hele lucifer tegen je lens aan houden voordat je die op je foto ziet.

Waarom een filter dan toch wel zichtbaar is in minder detail? Omdat die op het hele oppervlak van de lens zit. Het is dan net (even wat overdreven) alsof je een wazige bril op zet.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:19

Ja ik heb inderdaad op school gehad dat de lens die krasjes op de voorkant corrigeert, als ze maar niet op de achterkant zitten (waar je de lens op de camera zet)

Maar hoe zit het dan met verschil in die kwaliteit?
Hoe duurder de filters hoe hoger de kwaliteit glas?

Lee filters zitten toch veel verder van de lens af, maar geven geen waas (voor degenen waar ik een keer mee gewerkt heb) :)*

Welsh Mountain pony's <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 11:19

Precies. Meestal is het zo dat ze voor "goedkope" filters een simpele soort glas of zelfs plastic gebruiken.
Niet perfect geoptimaliseerd/geslepen en niet met speciale coatings om licht-fouten te voorkomen.

De glas elementen in de lens zijn extreem zorgvuldig en perfect geslepen in een bepaalde vorm.
Met heel veel nauwkeurigheid.

Zet je daar een matig geslepen glas elementje (filter) voor, dan doe je alle topkwaliteit glas in 1x teniet.

De duurdere filters zijn nauwkeuriger vervaardigd.

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:36

Hoi! Iemand vroeg aan mij hoeveel het zou kosten om haar 30 paarden op de foto te zetten. Normaal vraag ik €25,- per paard en dan krijgen ze 10 foto's met logo en 2 zonder logo. Ik zat zelf te denken om nu 5 foto's met logo te geven en 1 zonder logo per paard. Hoeveel zou ik dan kunnen vragen voor de 30 paarden samen? :)

Quinten fotografie - passie voor fotografie
https://quintenfotografie.weebly.com/

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:38

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 14:50

quintenvo schreef:
Hoi! Iemand vroeg aan mij hoeveel het zou kosten om haar 30 paarden op de foto te zetten. Normaal vraag ik €25,- per paard en dan krijgen ze 10 foto's met logo en 2 zonder logo. Ik zat zelf te denken om nu 5 foto's met logo te geven en 1 zonder logo per paard. Hoeveel zou ik dan kunnen vragen voor de 30 paarden samen? :)

Je kunt vragen wat je wilt.
Maar je moet je afvragen óf en wát je wilt verdienen.

1. Mag je er verlies op draaien?
2. Wil je quitte draaien?
3. Wil je winst maken?

Ga er gerust vanuit dat je 3 volle dagen bezig bent met fotograferen.
Want 10 paarden per dag is echt al heel erg veel (misschien zelfs al té veel).

Daarna ben je waarschijnlijk ook nog een aantal dagen bezig om alles te verwerken.
Laten we voor het gemak zeggen dat je er een volledige werkweek mee bezig bent.

Wat zou je daar graag voor terug willen, voor al die tijd die je erin stopt?

Je hebt waarschijnlijk zelf nagedacht over je prijs van € 25,- per paard...
Waarom pas je die niet gewoon toe?
Je komt dan op € 750,- euro uit. Wat helemaal niet zo gek is voor een hele week werk voor 1 klant.
Al voelt dat natuurlijk als 16-jarige wel als een gigantisch bedrag.

Misschien dat je er voor je gevoel dan nog wat korting op wilt geven. En maak je er een mooi bedrag van, bijvoorbeeld € 500,-.
Dan heeft ze de shoots voor slechts € 16.67 per paard. Een súper koopje.

Of stel voor dat ze in ruil voor de fotoshoot, verwerking en levering van de foto's voor jou een nieuwe lens koopt. Ik weet niet waar je nu mee werkt?

Een Tamron 70-200mm f2.8 objectief bijvoorbeeld: https://www.cameranu.nl/nl/p10126/tamro ... -objectief

Zo heeft zij mooie foto's van ál die paarden en ga jij erop vooruit met betere apparatuur. Win-win.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:23

Nieuwe lens binnen straks maar eens testen :D

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:58

Veel plezier! <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:01

Ik snap er helemaal niks van.

Moet ik met dat eerste vlak voor de lens draaien om scherp te stellen?
Normaal drukte ik de knop in om foto te maken maar ze raken wazig als ik daar aan draai lijkt het wel wat scherper..

sAfbeelding

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:23

Je moet in ieder geval zorgen dat het AF / M knopje op AF staat (helemaal rechts hier in de foto).
Anders staat je autofocus uit.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 18:04

Femke schreef:
Je moet in ieder geval zorgen dat het AF / M knopje op AF staat (helemaal rechts hier in de foto).
Anders staat je autofocus uit.

Ik begrijp het!
Dankje

[o]

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze hadden niet zo zin om model te staan maar wel tevreden met dit lensje :D

[o]

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:34

Heeft er nog iemand tips voor het fotograferen van de maan? Ik heb van de week een poging gedaan, wat begon met een gele wazige vlek (had een hoog ISO, maar dat was dus geen succes := ) eindigde uiteindelijk wel in redelijke foto's. Maar ik mis toch nog wel wat scherpte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoeveel mm kan je trouwens het beste gebruiken voor de maan? Ik heb nu namelijk best wel moeten croppen.

En wat zijn goede instellingen om sterren op de foto te krijgen? Hier namelijk een zeer goede kijk op de Melkweg, maar ik krijg geen enkele ster zichtbaar op de foto. :+
Ook het ISS zie je hier goed, maar ook die -ondanks dat ie erg fel is- krijg ik niet zichtbaar.

Bedankt alvast. :)

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center