lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 07:09

Dat absoluut, ze leren snel en willen ook graag leren en hebben veel variatie en uitdaging nodig, dat is ook mijn ervaring.
Maar daarin ligt dan vaak weer het gevaar van te snel gaan.

Maar het ging hier in de eerste instantie volgens mij ook over de vraag met hele jonge paarden. Wanneer starten en wat wanneer doen, om de geestelijke en fysieke belasting van een jong paard.

En daarbij is ook binnen een ras natuurlijk elk paard weer anders, mijn ervaring is dat de merries die ik heb gereden vaak wat tuttiger waren en meer eigengereid dan de heren.

_Zsazsa_

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:05

Mijn lusitano merrie bevalt binnen nu en Een maandje hoop ik. We hebben geen uitgerekende datum exact. Het veulen blijft waarschijnlijk. Alegria gaat denk ik toch de verkoop in. Ik blijf liever bij de Pre als ik ga fokken en mijn gezondheid is sinds een maand dusdanig achteruit gegaan dat 5 paarden te veel is.
Als jullie iemand weten voor een mooie Merrie hoor ik het graag, zou het leuk vinden als ze na iemand gaat die met haar zou gaan rijden of fokken. Ze is 6 jaar overigens en 1.60.

Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 11:16

Spannend! :) Wat zijn haar vader en moeder?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:58

Ze moet nog naar de keuring. Dat moet ik nog even uitzoeken hoe en wat. Zo'n zachtaardig ding maar wel nog groen.
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:16

Dan gaat ze de verkoop in nadat het veulen is gespeend neem ik aan? Wij zijn op zoek naar een merrie voor de fok en onder het zadel, maar waarschijnlijk pas herfst/ eind van dit jaar/ begin volgend jaar. Ik ben wel benieuwd naar de VP. Mag per PB natuurlijk.
Waar woon je? I.vm. een keer komen kijken. Heb je betere foto's?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 17:02

ElCid schreef:
Dan gaat ze de verkoop in nadat het veulen is gespeend neem ik aan? Wij zijn op zoek naar een merrie voor de fok en onder het zadel, maar waarschijnlijk pas herfst/ eind van dit jaar/ begin volgend jaar. Ik ben wel benieuwd naar de VP. Mag per PB natuurlijk.
Waar woon je? I.vm. een keer komen kijken. Heb je betere foto's?

Je hebt PB :)

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:10

Knappe merrie! En een bijzonder kleurtje, zeker in Nederland <3 Zou een mooie combi kunnen zijn met jullie zwarte ElCid.

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:44

Zeker een prachtige merrie zeg!
Absoluut mooie combi met Utramar!

Ik ben ook benieuwd naar haar veulentje, spannend hoor!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 11:52

Zo, ff alles bijlezen, haha.

Zou leuk zijn om een keer een Luso meeting te doen!

Zsazsa, mooi merrie! Lijkt mij ook een leuke combi met Ultramar, Elcid. :D

Ik ben foto's en video's aan het uitzoeken, heb echt een topweek gehad! Heel veel geleerd en veel vooruitgang geboekt. :) Santi gaat zo fijn op het moment. <3

Dit wilde ik vast even laten zien, ben ik echt héél blij mee. Kan altijd nog beter, natuurlijk, maar nu kan hij in piaffe tenminste zijn rust bewaren ipv hectisch te worden als ik een fout maak. :Y)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:01

Ziet er goed uit Rider! Mooi om te zien!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:59

gaaf zeg!

de ledendag is altijd qua lusitano liefhebbers en paarden al een leuke meeting, lijkt mij ook leuk om eens een gezamenlijke strandrit te doen ofzo!

ik heb vanmorgen onze nieuwe ster mee gehad naar Herman Wientjes ipv Ferro, even wennen, geen lusi en iets andere beweging, maar hij deed het super, wel heel leuk!
Het is een arabo fries, eigenlijk een beetje een lusi in friesverpakking, zo fijn gevoelig, echt super leuk om mee te werken!

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:23

Ziet er goed uit rider mooieonzichtbare hulpen! Je ziet idd al meer rust bij hem komen ten opzichte van vorige filmpjes!!

Dat is wel even wat anders Nouvel! Dat lijkt me dan weer helemaal niks haha, ik heb helemaal niks met friesen.

Ik kan het niet laten weer eens het mooie karakterestieke hoofdje van mijn ventje te laten zien. Vind dat zo mooi bij hem.
Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 21:48

Thanks allemaal!

Wat een leukerd, Nouvel. Lijkt me lastig om zoveel paard bij elkaar te rijden als je een luso gewend bent. Zijn er foto's van de les?

Daphne, geweldige foto! Ik ben zo gek op die Luso hoofden. :D

Voor wie het leuk vind om wat meer te zien, ik heb een topic gemaakt over mijn avonturen in Thüringen: Kastelen, paarden & zwaarden.

Helaas geen filmbeelden van de (pogingen tot) pirouettes. -O- Moet er hard mee aan de slag, want nadat ik bij wijze van happy little accident de perfecte pirouette reed krijg ik het nu natuurlijk niet meer voor elkaar omdat ik er teveel over nadenk. :Y) Moest van Arne maar met garrocha aan de slag gaan want dan moet ik doen ipv nadenken. :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:11

Rider, ik ga zo even je topic kijken, leuk!

Heel anders rijden zo'n fries achtige, na zo'n 10 jaar alleen maar lusitano's wel even heel erg wennen, maar ook leuk!
Er moet nog heel veel aan hem gebeuren, hij is gewend om altijd op zijn eigen manier te lopen, loopt dus nog enorm uit elkaar en het liefst met zijn hoofd zo hoog mogelijk.
Mijn enige missie voorlopig is op op hem te leren zitten en hem meer door zijn lijf te leren lopen en zijn lijf goed te leren gebruiken.
Verder moet hij straks vooral voor de wagen gaan lopen, maar voor wat gymwerk is onder het zadel net even makkelijker.
Gisteren ontzettend fijne tips gehad waar we goed mee aan de slag kunnen en hij deed enorm zijn best, dus dat is echt leuk!
Ik zal wat filmpjes op youtube zetten van de les, verder geen foto's.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:02

Hallo, ik kom mij ook even melden. Ik ben niet zo heel actief meer op bokt, maar ik mis een Lusitano klets hoek. Op fb gebeurd niet zoveel en de Lusitanovereniging komt ook niet zo vaak bij elkaar!

Ik zal even kort inleiden wie ik ben. Ik ben sinds een paar jaar Lid van de LVN en train voornamelijk Lusitanos. Ik heb nog niet het genoegen gehad er eentje te hebben, maar het trainen en beleren ervan vind ik ook super om te doen. Uiteindelijk wil ik er zeker een voor mijzelf waarmee ik verder kan in de dressuur, maar het is niet makkelijk om een fijne Lusitano te vinden voor een fijne prijs :o .

De merrie waar ik veel van heb geleerd is een zeer mooie Vento merrie Hungria. Zij was nog onbeleerd en wat mensenschuw. Inmiddels heb ik haar ingereden en kent ze de basis. Nu staat ze ver weg in Friesland met zwangerschapsverlof. Misschien komt ze nog terug, maar de kans is niet heel groot. Ik heb ook stukjes over haar geschreven in de Revista.

Ik ken wel wat mensen van de LVN, maar het lijkt mij leuk om wat meer mensen te leren kennen. Misschien dat ik wat tips kan krijgen van jullie waar ik voor een wat minder budget t.z.t. een fijne lusitano kan kopen die dressuurmatig uiteindelijk wat zou kunnen.

Op dit moment beleer ik een merrie waarvan we niet weten of het een Lusi of Anda is, ze komt van een Nederlandse fokker uit Portugal, ze had allebei de rassen, maar sommigen zijn zonder papieren verscheept. Qua looks denk je sneller een Anda, rond en kort, maar ze heeft hele rechte gangen, dus zou je sneller aan een Lusi denken en ze is relatief cool. Ik had haar in bruikleen kunnen krijgen, maar ze is wat te klein voor mij helaas.

Maar ik vind het leuk om met dit soort paarden te werken die wat probleempjes hebben en een beetje extra aandacht nodig hebben, de 'rugzak'paarden zeg maar.

Sommigen zal ik best kennen van gewone naam, maar niet van bokt naam, want sommige paarden ken ik wel van naam :) ! Ik zag al van alles moois voorbij komen!

Dit ben ik met Hungria op de keuring van afgelopen september

Afbeelding

Groetjes!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:25

Welkom Erretje! Lusitano''s blijven altijd flink aan de prijs, zelfs veulens. Ik heb met mijn volwassen paardje geluk gehad deze was spot goedkoop maar ook omdat hij geen papieren heeft en de achtergrond ook volledig onbekend was (verkocht als Andalusier kruising)
Mocht je een leuke uitdaging willen ontmoeten ik heb een stoere lusitano ruin met een grote rugzak hihi. Ik kan er wel zelf mee overweg gelukkig. Maar 'problemen' blijven er altijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:51

Welkom erretje!
Ik heb je dan vast wel gezien op de keuring, mooie merrie hungeria!
Ik ben benieuwd naar haar veulen!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:58

Dank jullie wel!

Ach, op een papier kun je niet rijden he ! Ik ben ook niet zo geinteresseerd in de fok voor mijzelf!

@nouvel: dank je! Jouw paard ken ik wel, die komt bij Andre vandaan toch? Ja, ze moet nog een week of 3. Heel spannend!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:00

Welkom, Erretje en wat een mooie merrie! :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:05

Ja klopt, hij heeft de merrie drachtig uit Portugal gehaald en daar mijn kanjer uit geboren.

Er is vast wel iets leuks zonder papieren te vinden dat iets minder kost, maar je moet er net tegen aan lopen...

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:18

Welkom! Ook in ben heel benieuwd naar het veulen van Hungria en ik hou mijn ogen en oren voor je open :)

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:37

Ik geloof dat Keona het hier al vermeld had?
De fokker van mijn paard had een bijna 3 jarig merrietje te koop voor een héél klein prijsje.
Schimmeltje waar papieren bij konden aangevraagd worden, zei ze. Het zou een hele goede beweger zijn. (Leek mij ook wel zo op de foto's die ik ervan gezien heb)
Alleen was ze blijkbaar wat te klein gebleven. (Weet niet goed hoe groot precies, maar alleszins een kleintje)
Misschien is dat wat?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:39

@eefiedepeefie: jouw knoepert heb ik bij Fabio gezien! Wat een paard! Ik train de merrie in Soest, dus ik zit vlakbij. Grappig!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:52

Luckystory schreef:
Ik geloof dat Keona het hier al vermeld had?
De fokker van mijn paard had een bijna 3 jarig merrietje te koop voor een héél klein prijsje.
Schimmeltje waar papieren bij konden aangevraagd worden, zei ze. Het zou een hele goede beweger zijn. (Leek mij ook wel zo op de foto's die ik ervan gezien heb)
Alleen was ze blijkbaar wat te klein gebleven. (Weet niet goed hoe groot precies, maar alleszins een kleintje)
Misschien is dat wat?

Die is echt heel klein, 1.40m. Zal nog wel wat groeien maar meer dan 1.45m zal ze wel niet worden. Ze is dan wel weer van Violino. Papieren zijn aangevraagd. Wellicht een leuke sportpony of fokmerrie voor de liefhebber voor inderdaad een heel klein prijsje....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 20:54

Welkom Erretje! :)

Lusitana hier op bokt weet vaak wel leuke paardjes op te sporen in lagere prijsklasse. Het is dan echter wel in Portugal. Ik weet niet of je daar zin in hebt?