Konik-eigenaren, deel 2!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Alfi2010

Re: Konik-eigenaren, deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:13

Kwita: wat een mooi doel. Leuk om naar toe te werken. Maar ehh...stalmoed??? Staat ze zolang binnen dan? Jammer dat je dan daardoor opnieuw moet beginnen? Heb gelukkig die ervaring niet. Staan hier 24/7 buiten in een kudde en zelfs na weken niets doen kan ik verder gaan waar we gebleven zijn (behalve conditioneel dan, he).
Nooit over gedacht om bitloos te gaan rijden? Gewoon een vraag hoor, geen verwijt.
Wat leuk dat je dochtertje schriktraining doet. Vind het altijd zo leuk om te zien hoe de paarden reageren op kinderen, ze doen alles om ze tevreden te maken. En dan die trotse koppies van die kids.....daar doe je het toch voor.

Valt me trouwens wel op dat best veel Koniks op stal staan. Dacht altijd dat juist mensen met koniks meer van het natuurlijke waren, maar misschien vergis ik me...brandt los wat de reden voor jullie is om je paard op stal te houden.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 21:25

Ik had Boots (oke, halve Konik) 's nachts op stal, vanaf dat het weer slechter was ('s zomers dus wel 24/7 buiten). Maar dat was puur omdat er geen andere mogelijkheid was op dat moment. Nu ik we een plek heb gevonden waar hij (en Kensi) 24/7 buiten kunnen staan, merk ik echt aan hem dat hij zó is opgeknapt! Hij vindt het heerlijk! Vanaf de eerste nacht was het ook al prima voor hem en dat midden in de winter. Kensi heeft iets langer moeten wennen (ondanks dat ze een Haflinger x Fjord is), maar inmiddels heb ik twee happy paardjes die er zoveel beter uitzien dan een paar maanden terug <3

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again
:¨·.·¨:
`·. Boots & Nevada & Lara

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:03

Wat mooi om te horen StormMilagro dat je zoveel verschil merkt. Denk dat het voor veel paarden goed is om vaker buiten te komen met soortgenootjes. Zie helaas zoveel paarden alleen staan op een postzegelweitje in de zomer en dan in de winter hele dagen op stal. Maar denk dat het zeker voor "wilde paarden" nog belangrijker is om lekker buiten te zijn en te kunnen rennen en spelen met soortgenoten. Moet er echt niet aan denken om ze op stal te houden. Ze komen hier bij grote uitzondering in de nacht op stal, nou ja stal....een overdekte binnenruimte, een overdekte buitenruimte en dan nog een stuk verharde uitloop waar ze met minimaal 2 staan van hooguit 23.30u tot 8.00u en dan de hele dag non stop hooi (overdag in slowfeeders). Merk aan de paarden dat ze zomer en winter heel stabiel zijn van karakter, gaan nooit "uit hun plaat" kunnen met sneeuw en vorst ook gewoon naar buiten omdat ze hun activiteiten aanpassen aan de bodem etc etc......heerlijk!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:19

Kaiyo heeft ook 3 jaar 24/7 buiten gestaan, 's winters paddock + schuilstal met maatjes, zomers weide. Opzich deed hij het hier best goed, alleen was hij vrij dominant in de kudde, ook al stond hij niet boven aan. Dit resulteerde in wat onrust en een continu overal wondjes (eigen schuld van hem). Swinters kon hij hier ook heel druk zijn en uit zijn plaat gaan. Helaas moest ik vanwege werk op zoek naar iets wat dichterbij was. Afgelopen jaar hebben we 4 maanden ergens anders gestaan, snachts op stal, rest van de dag paddock (wel alleen) of wei. Hier deed hij het erg slecht, heel druk en vervelend gedrag. Nu staat hij op een reusachtige stal (300+ paarden), er is altijd wat te zien, gebeurd heel veel. Wel staat hij grootste gedeelte van de dag op stal met uitloop, maar ik heb hem nog nooit zo relaxed gehad als hier. Werkt veel beter mee en is heeft vrijwel geen vervelende fratsen meer. 24/7 buiten is in Amsterdam overigens bijna niet te doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:17

Hier staat smoky in een buitenstal en overdag op de paddok, maar ze heeft in de winter echt een beetje stalmoed , gewoon fris omdat ze het heerlijk vind om mee op avondtuur te gaan.En als het hier aan de kust dan ook nog eens waait nou dan heeft ze het in haar bol zitten....
Het is hier op de klei niet mogelijk om ze op de weide te houden alles wordt vertrapt en dat is zonde!
En je tip over bitloos gaat met het rijden wel gebeuren maar om met skylar te wandelen dan is hij zo sterk, en ik kan hem dan niet goed houden. dus dat is na enige ervaringen toch wel nodig.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 16:24

Nog even een fotootje van het einde van mijn les vandaag op de barebackpad en daaronder eentje van afgelopen week. Ben er heel erg blij mee, zit heerlijk en toch erg stabiel. Vandaag liep Kaiyo overigens weer helemaal soepel (maar we draven maar heel kort vanwege mijn eigen gezondheid), 't blijft een beetje vreemd.

Afbeelding

Afbeelding

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:01

Kaiyo is mooi! <3 Welk hoofdstel heb je daar? Ik denk dat ik hetzelfde heb, maar kan het niet goed zien!

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:21

Dankje! Hoofdstel is van Barefoot, ik had eerst ook een zadel erbij, maar sinds 2 jaar toch weer een boomzadel. Het hoofdstel is erg fijn, mooie kwaliteit ook.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:35

Knappe Kaiyo <3
Ik heb Thor het liefst ook lekker buiten staan. Hij heeft zijn eerste 2 jaar dag en nacht op de wei gestaan. Nu staat hij op pension. In de zomer blijven de paarden dag en nacht in kudde op de wei. In de winter staan ze overdag op de wei en snachts heeft Thor een schuilstal en een klein paddockje. Ideaal! Ik zal komende week wel eens foto's maken van zijn huisvesting

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 19:53

Ha, dan heb ik het inderdaad goed gezien, ik heb hetzelfde! Fijn hoofdstel inderdaad! :j

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:50

Gisteren geprofiteerd van het mooie weer en de aanwezigheid van mijn zus als assistente, en nog eens met Brenda geoefend! Ze is nog erg bang, maar ze was zo flink!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:25

Wat een mijlpaal! *\o/* knap hoor!

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:02

Goed bezig Tess!!

Night gathers and now my watch begins - The world is not in your books and maps, it’s out there - May we meet again

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 15:32

Super!!!

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 18:41

Wauw!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:16

Dank jullie wel! Het was stiekem niet de eerste keer dat ik op haar gezeten heb :) Ze was/is al zadelmak, maar voor ze naar mij kwam, is er bij het opstappen iemand afgevallen en ze is nu zo vreselijk bang, dat we eigenlijk opnieuw moeten beginnen. Dus veel geduld en belonen, en dan komt dat wel goed :j

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:57

Dag dames! Hoe gaat 't met jullie en jullie Konikjes?

Hoe is t met jullie bokkenpootjes Belinda?

En Avalon, waar heb je Thor nu staan dan? Het scheelt wel heel veel werk zo he? Lekker op pension.

Hoe gaat 't met baby Boots en Baby Skylar?

Ik heb van mijn liefste vriendje een heel mooi verjaardagskado gekregen *\o/*

Afbeelding

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:17

Wauw Baby Indah is ineens een stuk minder baby zo <3! Mooi zadel zeg!

Boots gaat goed! Jammer van het weer, ik wil echt een beetje verder gaan nu... Hopelijk snel

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:15

Wauw staat Indah Super!! Is dat een barefoot?
Thor stat nu in Gerwen. We hebben hier ook een huis gekocht vorig jaar. Bevalt idd supergoed :)
Hier is het nu ook een natte bende, bah bah, ben t helemaal beu. Ik wil voorjaar!!!

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:00

Haha Stormmilago, toen ik t zadel er op had liggen vond ik hem juist weer heel erg puppy!

Jazeker Avalon, een cherokee. Heb voor de cheyenne gekeken, maar vond persoonlijk deze mooier.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 22:34

Mooi zadel voor Indah! Ik vind 'm er ook nog heel puppy uit zien eigenlijk. Hoe oud is hij?

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 16:47

Ahhh mooi zadel, wat een super kado! Vindt hem zo ook wel puppy ogen haha! Mis mijn Barefoot wel erg, zit zo heerlijk, wil er uiteindelijk ook weer eentje erbij denk ik, maar het huidige zadel ligt wel een stukje beter.

Met Kaiyo gaat 't wel weer goed eigenlijk, soms nog een paar rare/stijve stappen in draf, maar mijn instructrice denkt echt dat 't rijtechnisch op te lossen is. Linksom buigen vindt hij heel erg lastig (daar zie je het ook bij), en dat gaat nu in stap na 2 maanden elke week les (en nu ongeveer 5 dagen onder het zadel pw) heel erg goed. Dus nageven, goede stelling en achterbeen eronder. In draf is er nog wel veel werk aan de winkel.

Vorige week voor 't eerst in tijden weer bitloos gereden. Mijn bijrijdster heeft een bitlooshoofdstel van Nurtural, wilde het graag een keer uittesten. Hij reageerde er eigenlijk prima op, terwijl ik eerder een kaakgekruisde van FRA had waar hij heel hard doorheen liep. Vind 'm ook wel grappig staan eigenlijk!

Afbeelding

Meneer & zijn buurman, waar hij soms even op de wei mee mag :o (hier uiteraard in de paddock)

Afbeelding

Vandaag betrapte ik hem met een nieuw vriendinnetje? :')

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 22:26

Wat een leuke maxi pup, het begin van een nieuw tijdperk!.Ik vind het altijd zo bijzonder, een dier nog niet eens in de kracht van zijn leven maar aan het begin van zijn avonturen. Tot wie weet wat hij bereiken zal.
Het is een prachtig paard met een mooi zadel op zijn rug!
Die kayo ik ben in de ban van zijn hoofdstel! gelukkig gaat het steeds weer beter en is het op te lossen met oefenen!(belinda hoe gaat het met je been/knie?)
Hier zijn we weer begonnen met het mennen, vandaag met het snoeien geholpen met takken slepen....gelukkig was het aan het einde van de dag goed voor een ere rondje. Ze vind het slepen achter zich best nog raar al doet smoky het prima!( Gewoon veel oefenen en dit werk leent zich er prima voor!)
Ook heeft ze concurrentie en steun aan teun, het stokpaard van dochter lief! ja daar heeft ze de hele middag met cap en bp aan mee gehobbeld en smoky vertrouwde op haar kleine begeleidster <3 .
Afgelopen woensdag heeft ze op smoky gereden en mag ik blij zijn dat we een pony hebben die voorzichtig is met ons kindje.Een auto wilde niet in de berm en gaf haar zo weinig plek dat ze ons bijna letterlijk aanreed de drukker van mijn mouw ging over de spiegel en de spiegel kwam tegen mijn heup en elleboog, gelukkig alleen beurs en niets geks!
Ik zelf was zo bang dat ze smoky zou raken dat ik zorgde dat ik er tussen stond, maar dat heeft me wel aan het denken gezet stel je voor...... -:(- ,alleen omdat je auto vies wordt en je niet weet hoe dan te reageren _-:( .op de terug weg kwam ze nog eens langs....toen twijfelde ze en viel de auto stil :x .
trots en dankbaar was ik mijn paardje.
De dag er na kon ik ze wel wat, toen ze in een aanval van voedernijd mij dus het hele erf over sleurde.
Het trekpaard kreeg vast een mangel en zij dus niet ....woest was ik, (mijn zwager was bang dat ons wat zou overkomen).Ze heeft echt die dag gelongeerd tot haar tong op de knieën hing zonder mangel.
Waar dat vandaan komt is onbekend maar eten blijft een issue bij haar, dat is echt jammer . In de afgelopen 3 jaar is het zo verminderd en goed gegaan tot dat moment dan!
Maar vandaag was ze weer de goedheid zelve, nog steeds zo blij met die "liever lui dan moe pony "van marktplaats *\%/* .
Met skylar gaat het ook goed, nog steeds een waterrat en een regelrechte puber.
Maar zo een leuk beestje. We bedenken nu alleen of we zelf beleren of laten inrijden. want het zal echt een c maatje blijven denk ik. Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen binnenkort.
Ook denk ik dat ik smoky's barefoot ga verkopen en ipv maat 1 een 0 voor op skylar en smoky terug neem. tja plannen veranderen weleens :)*

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:10

Oh Kwita, heel misschien ben ik dan wel geinteresseerd in je oude Barefoot! Ik wil graag een boomlooszadel, maar eigenlijk wil ik nog even wachten haha

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 08:59

Dat snap ik , heb ook nog geen haast.Het is een mooi zadel en helaas te weinig gebruikt, (de ruiter heeft met 20 jaar ms en gebruikt sinds kort een scoot mobiel) en tja dan is het zonde zo te laten hangen.