[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: Muiz, Essie73, Ods, MirandaT, NadjaNadja, Duhelo

Quir

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 10:24

Zou de lens geen (in dit geval) front focus kunnen hebben? Ik heb het idee dat de struiken voor de honden scherper is.

Odette van de Beekerheide drachtig van Strandgaards Mangold: 3 mei 2021 - *Volg topic*
Liberty van Equi Center

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:07

Goed punt...
Maar als er sprake is van front focus, dan zou er ook echt gewoon scherpte moeten zijn.
Ook die bosjes zijn niet perfect scherp. Dus er is in dit geval meer aan de hand.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:35

Citaat:
Veel camera’s hebben een instelling waarbij je alleen een foto kunt maken als de camera heeft scherpgesteld. In je boekje kun je opzoeken ‘focus prioriteit’. Dat is handig, kun je denken, alleen scherpe foto's. Maar het heeft ook nadelen. Als de scherpte toevallig niet precies op het actieve scherpstelpunt ligt – hetzij als je toevallig geen scherpstelpunt in die buurt hebt, danwel omdat je liever alleen met het veel preciezere centrale scherpstelpunt werkt – dan maakt de camera geen foto als je het knopje indrukt… Helemaal als je gebruik maakt van continue autofocus (AI-Servo bij Canon, of AF-C bij Nikon) is het zaak dat de camera een foto maakt als je op de ontspanknop drukt in plaats van op het moment dat het actieve scherpstelpunt de achtergrond gevonden heeft. De gewenste instelling heet afdrukken met prioriteit op indrukken van de ontspanknop.

en/of
Afbeelding

Misschien heb je hier iets aan?

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:54

Ik zie dat ik het beter in dit topic kan plaatsen.

Ik heb bij Ligtroom een collage gemaakt. Hoe kan ik deze nu opslaan als een afbeelding? :)

Tuur slechts zelden naar de top van je levensberg maar geniet bij elke stap van het uitzicht!

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:23

Bestand > Exporteren :)

Why do we only rest in peace? Why don't we live in peace too?

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:56

Maar dan exporteert hij steeds maar een foto uit de collage. Haha ik voel me zo'n muts.

Tuur slechts zelden naar de top van je levensberg maar geniet bij elke stap van het uitzicht!

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:04

Ik heb deze in onder het kopje ''afdrukken'' gemaakt. Als ik de foto's die in de collage zitten niet selecteer en de collage staat wel gewoon open in m'n scherm en ik exporteer, exporteert hij ze allemaal als losse fotos.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:47

Onder afdrukken staat ergens rechtsonder 'print to file' (werk in het Engels). Dan slaat hij als het goed is de collage op. Anders zou ik het ook niet weten.

Today is the tomorrow you worried about yesterday and all is well

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 15:05

Femke schreef:
AI servo zou inderdaad de juiste stand moeten zijn...
Ik vind het een vreemde onscherpte die ik niet zo 1,2,3 kan verklaren.

De EXIF stond niet meer in je grote bestand, dus ik kan daar geen aanvullende informatie uit halen.

Maar het zou bijv. niet aan de sluitertijd kunnen liggen; die was echt snel genoeg.
Het lijkt erop dat het objectief gewoon helemaal geen goede focus op je onderwerp heeft kunnen leggen.

En dan zou ik normaal gesproken zeggen: "Goh, zat je misschien te dichtbij?"
Maar omdat de heide struiken vóór de honden scherper zijn dan de honden zelf, zou dat suggereren dat daar het scherptegebied zou hebben gelegen als hij wel goed scherp was. En dat je er dus ver genoeg vanaf zou zitten.

Dit is in ieder geval niet zoals het hoort te zijn inderdaad. En ik kan aan de hand van de foto en de gegevens niet direct een user-error vinden. Dus ik neig om te zeggen dat het in dit geval waarschijnlijk aan je lens of camera ligt. Heb je nog een ander objectief waar je mee kunt testen?

Ja, ander objectief was naar mijn mening wel scherp, maar ik zal hem er vanmiddag nog eens opzetten.
Ik blijf het probleem houden, alsof hij nergens de focus op kan leggen.. Vanmorgen weer..
Voorbeeldje:

Afbeelding

In eerste instantie leek op mijn schermpje van de camera de neus en ogen scherp, maar dat was het dus niet op de pc..

Ik heb er sowieso niet super veel verstand van, dus ik kan echt niet ontdekken wat er mis gaat of waar het aan kan liggen. Ik vrees toch dat ik even langs de winkel moet. :+

Twee zielen - Éen gedachte. Klik! *-:)
© Mijn hobby zit tussen mijn benen!

Feeling down? Saddle up! Two legs move our body, four legs move our soul
"Before you ask "What type of person could work at a slaughterhouse?", ask yourself what type of person keeps them employed."

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 01:15

Ik neem aan dat je niets aan mijn bericht had?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:04

Hallo :)
Misschien dat iemand in dit topic mijn vraag kan beantwoorden:
Is de soort/het merk geheugenkaart dat je in je camera gebruikt, van invloed op hoe snel de foto's er op weggeschreven worden?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:27

KootMiraDrum schreef:
Ik neem aan dat je niets aan mijn bericht had?

Ooh oeps, helemaal over het hoofd gezien :oo Excuus!
Daar ga ik meteen eens naar kijken morgen bij daglicht. Dankje voor de tip!

"Before you ask "What type of person could work at a slaughterhouse?", ask yourself what type of person keeps them employed."

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 17:38

Hallo!
Ik wilde heel graag een keer foto's maken bij bloesembomen. Nu heb ik al een heel mooi paard gevonden, alleen nu zoek ik nog een plek. Ik heb geen idee waar ergens ik ze kan vinden en waar je ook bij mag. Ik krijg bijna niks gevonden op het internet :(

aangezien hier heel veel fotografen zitten hoop ik dat iemand hier mij kan helpen. Ik woon zelf in Den Bosch en de eigenaar van het paard in Pijnacker. Weet iemand daar tussenin ergens een plek met mooie volle bloesembomen? en wanneer staan deze in bloei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 18:50

Ik ken ze helaas nog niet in die omgeving. Maar voor de bloeiperiode is het altijd een kwestie van regelmatig gaan kijken.
Afhankelijk van er weer, kan de bloeiperiode soms wel een hele maand verschillen van het ene tot het andere jaar.

En ook het type boom verschilt.
Sommige bomen starten in april, anderen meestal pas in mei.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 20:09

Femke schreef:
Ik ken ze helaas nog niet in die omgeving. Maar voor de bloeiperiode is het altijd een kwestie van regelmatig gaan kijken.
Afhankelijk van er weer, kan de bloeiperiode soms wel een hele maand verschillen van het ene tot het andere jaar.

En ook het type boom verschilt.
Sommige bomen starten in april, anderen meestal pas in mei.

Dankjewel voor de info. Daarom kon ik waarschijnlijk niet zoveel vinden.
Ken je wel plekken in een andere omgeving?

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:24

In woonwijken hier in Zaltbommel staan al enkelen in bloei, maar heb nog niets in de natuur kunnen ontdekken. Ik ben ook op zoek dus wil je wel op de hoogte houden :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:11

Ik woon ook in die regio, dus ik volg graag mee over de locaties! O:)

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:31

Lipydo schreef:
In woonwijken hier in Zaltbommel staan al enkelen in bloei, maar heb nog niets in de natuur kunnen ontdekken. Ik ben ook op zoek dus wil je wel op de hoogte houden :)

Zou erg fijn zijn! Dankjewel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:50

MamaMiesje schreef:
Hallo :)
Misschien dat iemand in dit topic mijn vraag kan beantwoorden:
Is de soort/het merk geheugenkaart dat je in je camera gebruikt, van invloed op hoe snel de foto's er op weggeschreven worden?

Je kunt inderdaad het beste letten op de wegschrijfsnelheid, aangegeven in mb/sec. Als je snel achter elkaar wilt fotograferen (sport ofzo), met lange sluitertijden werkt en ook nog met RAW bestanden werkt zou ik daar zeker op letten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:40

Kersenbloesems staan naar mijn weten vooral richting Amsterdam en Amstelveen :) Je hebt natuurlijk de tuin in Hasselt maar ik weet 99% zeker dat ze daar geen paard naar binnen laten :+

| Fashion & Beauty fotografe |
Find my photography here! - http://on.fb.me/1ztmsmW
| http://www.thirsanijwening.com |

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:03

Hoi!
Ik wilde toen straks de bloesem gaan fotograferen met mijn macro lens, maar nou krijg ik geen scherpe foto's, hij stelt wel scherp, maar het wordt niet helemaal scherp. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Dit is de eerste keer dat ik met een macro lens fotografeer.

Quinten fotografie - passie voor fotografie
https://quintenfotografie.weebly.com/

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:03

quintenvo schreef:
Hoi!
Ik wilde toen straks de bloesem gaan fotograferen met mijn macro lens, maar nou krijg ik geen scherpe foto's, hij stelt wel scherp, maar het wordt niet helemaal scherp. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Dit is de eerste keer dat ik met een macro lens fotografeer.

Wat voor instellingen had je? Sluitertijd diafragma etc?
Wat wel wil helpen is het gebruiken van een statief, dan kun je hem mooi handmatig scherpstellen (mits de bloesen niet steeds verwaaien)

Welsh Mountain pony's <3

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:45

Nynkster schreef:
quintenvo schreef:
Hoi!

Wat voor instellingen had je? Sluitertijd diafragma etc?
Wat wel wil helpen is het gebruiken van een statief, dan kun je hem mooi handmatig scherpstellen (mits de bloesen niet steeds verwaaien)

F/11, 1/160 sec, iso 400, brandpuntsafstand 100. De bloesem is best hoog en met een statief kom ik daar helaas niet bij. Het zou inderdaad ook door de wind kunnen komen aangezien het vandaag best hard waaide :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 20:57

Heb je de foto misschien ook in een linkje?

Welsh Mountain pony's <3

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:27

Nynkster schreef:
Heb je de foto misschien ook in een linkje?

Ik heb geen idee hoe ik foto's in een linkje moet plaatsen haha :')