lusitano praat en foto,s

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

_Zsazsa_

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:16

Mijn Alegria ontploft bijna! Kan niet wachten tot het veulen er is! ik kan geen papier aanvragen via het Ancce dus ik moet ergens bij het PSL stamboek gaan rondvragen hoe het werkt om een cruzado papier aan te vragen. Lekker lastig allemaal. En nu nog namen verzinnen, of ik voor Spaans of Portugees moet gaan.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:18

Jaaaa, superfijn zulk mooi weer! Lekkere buitenritjes gemaakt, gisteren beetje schermen te paard gedaan en vandaag nog even wat bakwerk en ik kreeg een stukje pirouette cadeau! En het staat ook nog op film. :D

Dus toch maar even showen, ondanks dat ik er als een aap opzit (ik was eigenlijk met vliegende wissels bezig en was blijkbaar onduidelijk in m'n hulp, je ziet Santi op de video ook wisselen, dan even tegen de hulpen inkomen, en dan ineens een pirouette geven - op druk van mijn buitenbeen want ik wilde eigenlijk wenden ipv wisselen, was hiervoor slangenvoltes in galop aan het doen om wissels te oefenen).

Ondanks dat het eigenlijk een gevalletje oepsie, bedankt! was ben ik toch supertrots op mijn mannetje. :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 08:45

_Zsazsa_ schreef:
Mijn Alegria ontploft bijna! Kan niet wachten tot het veulen er is! ik kan geen papier aanvragen via het Ancce dus ik moet ergens bij het PSL stamboek gaan rondvragen hoe het werkt om een cruzado papier aan te vragen. Lekker lastig allemaal. En nu nog namen verzinnen, of ik voor Spaans of Portugees moet gaan.

Neem even contact op met het LVN ( Lusitano Vrienden Nederland) die werken met het APSL samen en kunnen, indien mogelijk, alle papieren regelen.
Maar, de merrie in niet goedgekeurd en de hengst een PRE dus ik ben bang dat het veulen niet in aanmerking komt voor een Lusitano Cruzado papier.
Is de hengst wel goedgekeurd? Dan zou je ook een bij de Nederlandse Andalusier vereniging kunnen informeren.
http://lusitanovrienden.com/
http://www.andalusier-vereniging.nl/

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-17 10:31

Normaal met een ggk Pre hengst krijg je ten alle tijden een half papier er bij. Dus zou gewoon via het pre stamboek moeten gaan. Want je lusitano is niet ggk dus van die kan geen papier mogelijk. En anders geen papier.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:28

De vader is Indd een ggk pre hengst dus ik kan wel een crusado papier aanvragen hoop ik. Heb een mail gestuurd naar andalusier vereniging.
Hoop snel op reactie. Dankje voor de links.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 16:44

Je kunt nog wel dit jaar met haar naar de apsl keuring gaan, @zsazsa, als ze goedgekeurd word krijgt je veulen ook alsnog een papier. Mag ook namelijk t jaar van geboorte.

Spannend hoor, veulen! Succes!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 18:57

Erretje schreef:
Je kunt nog wel dit jaar met haar naar de apsl keuring gaan, @zsazsa, als ze goedgekeurd word krijgt je veulen ook alsnog een papier. Mag ook namelijk t jaar van geboorte.

Spannend hoor, veulen! Succes!

Ik weet niet of dat ook geldt als de vader geen Lusitano is......

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:28

Volgens mij krijg ik gewoon via het andalusier stamboek een crusado papier omdat de vader een ggk pre hengst is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:29

_Zsazsa_ schreef:
Volgens mij krijg ik gewoon via het andalusier stamboek een crusado papier omdat de vader een ggk pre hengst is.

Dat denk ik ook en lijkt me de makkelijkste weg ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:25

Inderdaad via het PRE stamboek aanvragen. Volgens mij bemiddeld LVN er niet in en PSL papier krijg je sowieso niet omdat de vader PRE is. Volgens mij kun je via PRE stamboek wel een crusado papier krijgen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:53

Ja maar niet via het pre stamboek Nederland, daar heb ik al contact mee gehad.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-17 21:59

Wel raar dat hun dat niet doen.ik weet dat als je je haflinger dekt met ggk hengst dat je half papier er bij krijgt. Dus ik snap niet dat het nl stamboek nu zo vreemd doet en het niet gewoon regelen zoals het hoort

www.fiftyshadesofred.nl

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:11

_Zsazsa_ schreef:
Ja maar niet via het pre stamboek Nederland, daar heb ik al contact mee gehad.

Oh dan wordt het lastiger... -O- Je kan de LVN proberen? Mijn info heb ik ook maar van horen zeggen, dus misschien kunnen zij toch wel iets voor je betekenen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:52

Ik hoor het al, ook de stamboeken kunnen wel een beetje meer vrouwelijke inbreng gebruiken :roll:

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 16:25

Erretje schreef:
Ik hoor het al, ook de stamboeken kunnen wel een beetje meer vrouwelijke inbreng gebruiken :roll:

In het LVN bestuur zitten 2 mannen ;) ........... de rest zijn allemaal dames.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 09:40

_Zsazsa_ schreef:
De vader is Indd een ggk pre hengst dus ik kan wel een crusado papier aanvragen hoop ik. Heb een mail gestuurd naar andalusier vereniging.
Hoop snel op reactie. Dankje voor de links.

Ik kwam op dit bericht terecht en wil er even op reageren.

Als de vader een goedgekeurde PRE is kan je inderdaad ren crusado document aanvragen. Het is niet zo dat je dan PRE's kunt fokken want ook nakomelingen komen niet in aanmerking voor het stamboek maar je hebt dan tenminste wel een afstammings bewijs.

Je moet alleen voor de aanvraag niet bij de vereniging zijn maar bij de afdeling van de ANCCE in Nederland.
De website is www.pre-stamboek.nl

http://www.yeguadajuntamente.nl [RIJ-ITP] Les van Rafael Soto met PRE hengst Cantaor WH [ITP] Lebrijano de Flora, vos PRE hengst
Bobby M2+1 (tevens eindstand), Cantaor WH (RIP) M2+4, Galina M1* Jerez L1+2 Nino M2 +2

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:41

Ik heb contact gehad met mevr Maas en die zei dat ik bij de PSL vereniging moest zijn omdat de merrie een PSL is. Hoop dat ik eruit kom.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:56

Dat is wel de goede persoon. Alleen is ze dan een beetje in de war. Want elk paard met 1 goedgekeurde PRE ouder mag een cruzado afstamming van PRE hebben.

http://www.yeguadajuntamente.nl [RIJ-ITP] Les van Rafael Soto met PRE hengst Cantaor WH [ITP] Lebrijano de Flora, vos PRE hengst
Bobby M2+1 (tevens eindstand), Cantaor WH (RIP) M2+4, Galina M1* Jerez L1+2 Nino M2 +2

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-17 12:28

Inderdaad en de hengst is ggk maar de merrie niet dus aan de kant van de lusitano moet je niet zijn

www.fiftyshadesofred.nl

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:25

Oke ga ik even terug mailen. Bedankt

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:40

Ik krijg ook door dat je crusado papier kunt aanvragen bij de merrie.

Quote: Een paard mag pas Cruzado genoemd worden als 1 van de ouders een goedgekeurde Lusitano of P.R.E. is. In het geval van de P.R.E. betekent dit dat de hengst APTO goedgekeurd moet zijn of de merrie APTA. In het geval van de Lusitano moet de merrie of hengst goedgekeurd zijn door het 'Livro de Adultos'.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:10

Ja, dan komt ze in het livro verde...het boekje voor cruzados/papierloze dieren waarvan de afstamming niet bekend is. Livro azul kan wel als beide ouders van de merrie bekend zijn, maar daar moet je goed voor betalen, dus de meesten zullen dat niet doen.
Daarbij is het livro azul of livro verde enkelt een paspoort, nnks meer, niks minder.

Waren beide ouders van de merrie nu wel beide apto/a? Dan kan je ze laten keuren en in laten schrijven bij de LA. Maar dan nog zal het veulen een cruzado blijven.

Vandaag wat met Guapa in de weer geweest. Eindelijk mooi weer, dus konden we wat doen!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lusitano Guapa <3

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:21

Knappert hoor.
Xantha is op het moment alleen maar aan het luieren, heerlijk in het zonnetje

Afbeelding

Uiteindelijk kwam ze maar bij me liggen

Afbeelding

XANTHA

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 22:23

Guapa ziet er goed uit!

En wat een lieve foto's van Xantha. <3

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 09:16

Aaaah wat lief samen met Xantha, heerlijk toch!

Guapa wordt steeds knapper! ;) Leuke woordspeling ook haha

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca