lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

DeniseSoares

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:13

Ja ze wordt steeds knapper, die Guapa :P
Ben echt benieuwd straks, meer spekkie en spieren erop.....XD

Wat een lieve foto's van Xantha!! Is echt een lieverd ook volgens mij..

Lusitano Guapa <3

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:14

Weet iemand trouwens of je via een dna test uberhaupt erachter kan komen welk ras een paard is? Ik train een merrie waarvan we weten dat ze uit portugal komt, maar we weten niet of ze een spanjaard is of portugees. Meer weten we niet van haar dan dat ze van een fokker komt die allebei had en die fokker is (voor ons iig) niet te achterhalen.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:18

Hmm...heb je een foto van het brandmerk eventueel..zit de links of rechts?
Of je via DNA test op kan maken welk ras een paard is weet ik eigenlijk niet. Maar vader en moeder zijn wel te achterhalen toch? Denk dat je zo dan ook te weten komt tot welk ras het beestje behoord..

Lusitano Guapa <3

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:28

Erretje schreef:
Weet iemand trouwens of je via een dna test uberhaupt erachter kan komen welk ras een paard is? Ik train een merrie waarvan we weten dat ze uit portugal komt, maar we weten niet of ze een spanjaard is of portugees. Meer weten we niet van haar dan dat ze van een fokker komt die allebei had en die fokker is (voor ons iig) niet te achterhalen.

Nee, dat kan niet ;) .
Je kan via DNA wel erachter komen of de ouders op het papier ook echt de ouders zijn omdat het DNA profiel dan is opgeslagen maar zonder die gegevens zal een DNA test niks opleveren. Het enige wat het oplevert is dat het om een paard gaat en dat wist je al ;) .

Soms kan een brandmerk uitsluitsel geven maar ook dat is lastig omdat niet alle fokkers brandmerken , en niet alle brandmerken geregistreerd zijn, en sommige handelaren wel ;) Ook de plek van brandmerk zegt niet alles.....in Spanje branden ze een Lusitano op dezelfde plek als een PRE of als welke kruising dan ook als het zo uitkomt en vice versa. Je moet dan dus al een paard hebben met een geregistreerd brandmerk.
Daarbij lopen er in Spanje en Portugal ook andere rassen dan Lusitano's en PRE, zoals allerlei kruisingen maar ook Gelderse paarden ( o.a. als Doma Vaquera paarden ) etc. etc. etc. Zonder papier kan het dus echt van alles zijn en zegt het land van herkomst weinig tot niets.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:54

Hmm? In Spanje branden ze naar mijn weten de PSL gewoon rechts en de PRE links.
Mijn merrie is in PT niet gebrandmerkt door de fokker, die is er vorig jaar mee begonnen.
Jammer dat je dan van dat dier niks kan achterhalen.....

Lusitano Guapa <3

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:58

DeniseSoares schreef:
Hmm? In Spanje branden ze naar mijn weten de PSL gewoon rechts en de PRE links.
Mijn merrie is in PT niet gebrandmerkt door de fokker, die is er vorig jaar mee begonnen.
Jammer dat je dan van dat dier niks kan achterhalen.....

Nee niet altijd, hangt helemaal van de fokker/ handelaar af. Als het zo makkelijk was, was het inderdaad een stuk makkelijker ;)

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:41

Mijn merrie heeft wel alle papieren van het apsl en is ook apta, alleen dan geen brandmerk van de fokker dus.

Maar de merrie in kwestie, ach..het is een leuk dier toch?
Dat telt ook heel erg mee!

Lusitano Guapa <3

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:03

Daar gaat het ook niet om, het is meer uit nieuwsgierigheid. We weten wel wie de fokker is en wat ze fokte, alleen is ze niet op een 'nette' manier naar Nederland gekomen, zonder papieren. De fokker is niet meer te bereiken. Ik kan daar verder geen details over neerzetten hier.

Ze heeft de looks van een PRE maar relatief vlakke gangen, meer Lusi. Maar inderdaad binnen het ras is er ook zoveel variatie. DNA zou de enige manier zijn. Er is niks bekend, we hebben het geprobeerd te achterhalen, maar er wordt niet gereageerd. Meer info kan ik alleen via PB geven.

Ik vind dat wel jammer ja, dat er niks te achterhalen valt. Uiteindelijk wordt ze wel verkocht, dus dan maakt dat wel uit :o .

Ze is prachtig verder, enorm lang behang en helemaal zwart.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-17 11:18

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:23

Misschien hebben jullie een idee. Hier wat foto's, wel nog in wintertenue. Ik schat haar zo'n 156/157

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:25

@Keona: Thanks! Ga even kijken!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:34

Beetje onduidelijke foto's om het goed van te beoordelen. Ik zou van deze foto's bijna zelfs zeggen lijkt wst op een quarter horse :Y)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:38

De beenstand lijkt wel Spaans ja, en de bouw ook. Al hebben mijn merries fijner beenwerk. Het hoofd daarentegen lijkt niet zo Spaans of Portugees.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:39

Haha, dank je, mini Fries hebben we ook al gehoord. Maar ze komt 100% zeker van een fokker die alleen met (goede) PRE's en Lusitano's fokte. Een aantal niet nader te noemen bekende NL PRE handelaars hebben eerst de beste uit het transport gehaald en de trieste gevallen bleven over. De eigenaar heeft haar gekocht omdat ze er zo ellendig uitzagen. Ze kwam samen met een Lusitano merrie, maar die is vlot na de koop overleden aan een slokdarmverstopping. Soort van rescue gevalletje zeg maar.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:47

_Zsazsa_ schreef:
De beenstand lijkt wel Spaans ja, en de bouw ook. Al hebben mijn merries fijner beenwerk. Het hoofd daarentegen lijkt niet zo Spaans of Portugees.

Ja, dat vind ik ook. Ze is vrij kort en breed, maar heeft wel weer een vrij lange, slanke hals. Ze heeft voor een gemiddelde andalusier dan weer vrij vlakke gangen.

Iemand opperde een kruising met een Arabier of Lusitano maar daar twijfel ik ook aan, omdat ze wat grover is. Alleen als ze wat meer op het achterbeen komt gaat ze veel meer met het voorbeen zwaaien op zn Andalusisch. Ze heeft absoluut het temperament in ieder geval en leert supersnel als je aan het werk bent met haar. Maar toch relatief cool. Ze is niet zo snel onder de indruk van de omgeving verder.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:48

Zal eens kijken of ik eens een standfoto kan maken.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:59

Hmm ik zou eerder dan zeggen Cruzado van PSL en PRE en aangezien de fokker beide rassen had...
PSL hebben wat langer slanke benen in vergelijking tot de PRE.
Ja...ik zou zeggen Cruzado. Maar kan je geen contact opnemen met de fokker van het dier om te achterhalen wat zij is?
Laatst bijgewerkt door DeniseSoares op 18-03-17 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano Guapa <3

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:00

Ik neig meer naar dat het een PRE zou moeten zijn dan. Ze heeft wel wat weg van Type PRE die vriendn van mij heeft:

Afbeelding

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:10

DeniseSoares schreef:
Hmm ik zou eerder dan zeggen Cruzado van PSL en PRE en aangezien de fokker beide rassen had...
PSL hebben wat langer slanke benen in vergelijking tot de PRE.
Ja...ik zou zeggen Cruzado. Maar kan je geen contact opnemen met de fokker van het dier om te achterhalen wat zij is?

De fokker hebben we geprobeerd te vinden, maar er is niks meer over te vinden, van de aardbodem verdwenen. De naam weten we wel, maar die zet ik liever niet hier neer.

Ik denk ook cruzado ja.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:11

Daphneeeej schreef:
Ik neig meer naar dat het een PRE zou moeten zijn dan. Ze heeft wel wat weg van Type PRE die vriendn van mij heeft:

Oja, die is ook wat breder en korter.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:48

Even als trotse Lusitano eigenaar mijn (bijna) 4 jarige ruin Ivo EP showen.
Hij is sinds deze week voor het eerst onder het zadel geweest.
Nog nooit zo'n lief braaf paard meegemaakt. Ook deze week buiten geweest met hem in het verkeer, hij keek zijn ogen uit maar geen stap verkeerd en het was heel druk.
Baal er zo vreselijk van dat hij te klein blijft voor mij (is nu ongeveer 1.58m maar ik ben 1.82m en 82 kilo, ik ben niet diegene op het filmpje) Hij zal zeker nog wel wat groeien maar helaas niet genoeg voor mij.... zo vreselijk jammer...
Heel misschien zoek ik een fijn nieuw thuis voor hem.

Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:24

Wat een stoer paard! :D 1.58 is toch niet zo heel klein voor 1.82?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:37

Gaaf zeg, het is echt een stoer ding!
En zo braaf!
En die gaat heus nog wel wat groeien en uitzwaren hoor de komende 2 jaar!
Ik zou het even afwachten als ik jou was, grote kans dat het prima gaat passen.
Ik ben 1.76 met flink lange benen en mijn merrie was ook maar 1.58 en eigenlijk waren alle lusitano's die ik heb gereden kleiner dan dat.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:23

Ja hij is zo stoer ├ęcht het ideale paard. Maar het is echt een barokkie heeft ook een wat kortere rug en daar moeten die kadetjes van mij dan weer in een zadel op passen... Hier mijn vorige Lusitano ook maar 1.57 m

Afbeelding Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:28

Dan is een zadel zoeken makkelijker dan een ander paar dat net zo stoer en leuk is, toch? :D O.a Iberiosattel heeft een lijn me echt extreem korte zadels die toch ruimte bieden aan kadetjes. :+

Je vorige Luso is ook een gaaf dier, zeg!