lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 21:50

Spannend hoor! Ben benieuwd!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-17 22:03

Joolien schreef:
Wauw wat een knap dier Keona!
Ik heb voorzichtig maar eens een advertentie gezet op FB, ben benieuwd. Heb wel aangegeven dat ik voorkeur heb voor het Iberische ras, maar ook erbij gezet dat ik weet dat het lastig is, dus een allrounder mag ook.
Ik ga denk serieus alvast sparen voor een knappe Lusitano, word er steeds verliefder op :D
ik ben trouwens 1.75 mtr, maar ik reed een paar jaar terug ook op een andalusier van 1.50 mtr krap.
[ [url=m/zz2Pxo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z7E6cJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Educado ©Liselot Kamphuis

mooie foto. als je intressen hebt in een lusitano pb me maar

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 22:58

Spannend Ingrid! Ben benieuwd naar het veulentje dat eruit gaat komen. :D

Een van de merries van Hester is nu drachtig van Dolár, ook een van deze maanden uitgerekend. Ben daar ook erg benieuwd naar.

Leuk om die foto's zo te zien! Zo zie je maar dat maten soms niet veel zeggen :)

Duijff Sporthorses B.V. Instagram
~ Cartujano XCIV Blog; Van B naar Grandprix. Mijn reis
~ Digital & ~ Archibald
~ Dolár do Penedo

stalQuoVadis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:01

Duijfje schreef:
Spannend Ingrid! Ben benieuwd naar het veulentje dat eruit gaat komen. :D

Een van de merries van Hester is nu drachtig van Dolár, ook een van deze maanden uitgerekend. Ben daar ook erg benieuwd naar.

Leuk om die foto's zo te zien! Zo zie je maar dat maten soms niet veel zeggen :)

Ook heel benieuwd naar het veulen van Dolar.
Spannend

Mijn twee Lusitano kanjers: Hungria en Frodo.

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 21:12

keona schreef:
Joolien schreef:
Wauw wat een knap dier Keona!
Ik heb voorzichtig maar eens een advertentie gezet op FB, ben benieuwd. Heb wel aangegeven dat ik voorkeur heb voor het Iberische ras, maar ook erbij gezet dat ik weet dat het lastig is, dus een allrounder mag ook.
Ik ga denk serieus alvast sparen voor een knappe Lusitano, word er steeds verliefder op :D
ik ben trouwens 1.75 mtr, maar ik reed een paar jaar terug ook op een andalusier van 1.50 mtr krap.
[ [url=m/zz2Pxo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z7E6cJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Educado ©Liselot Kamphuis

mooie foto. als je intressen hebt in een lusitano pb me maar

Ik merk dat er wat onduidelijkheid bestaat, maar ik ben dus op zoek naar een bijrijdpaard, niet om er eentje te kopen. Helaas :P

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:58

@Joolien: Misschien kun je vragen of je een zoekberichtje op de LVN Facebook pagina mag plaatsen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:12

Je kunt ook op de barokke paarden FB site een berichtje neer zetten, dan bereik je best veel mensen denk ik.

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 17:45

Thanks voor de tips, dat ga ik even doen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:51

Onze Alegria staat nu aan huis, we verwachten dat het nog een week of 2 duurt.
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 15:00

Oeh spannend zeg!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 17:59

Lekker buikie hoor!

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:04

Wat een buik! Spannend hoor :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:52

Spannend ZsaZsa!

Wow, echt zulk lekker weer vandaag. 8-) Samen met een stalgenoot een WE trail gebouwd en even lekker gespeeld. Santi werd megakneiterheet van zoveel korte stukjes galop. :')

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 20:12

Guap en ik zijn gisteren verhuisd naar een andere stal waar meer mogelijkheden voor ons zijn.
Vanmorgen meteen meegegaan naar buiten in de groep...
Mw. dacht dat ze in een spa terecht gekomen was en nam een uitgebreid moder/klei bad. Daarna nog even lekker de benen strekken met een pony op stal.
Binnenkort naar de zomerweide!!

Lusitano Guapa <3

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 22:13

Cedro en ik hebben elkaar weer beetje gevonden sinds we van omptoming gewisseld hebben na grondig uittesten. Nu gaan we weer met sprongen vooruit. We zijn er nog lang niet maar voor ons is dit al heel wat. Meneer was altijd heel rennerig, veel protest tegen de teugels, heel erg over schouders naar binnen vallen, plat door de bocht in galop, aanspringen naar galop was hoofd lucht in en eerst harderd draven altijd ongeconcentreerd en schrikkerig.
Ben erg trots al op hoe het beeld nu is.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:13

Denise: succes op jullie nieuwe stal! Fijnere voorzieningen?

Fijn dat je het vertrouwen weer wat terug hebt, Daphne. Hij oogt nu best relaxed. Knap ook dat je hem met bb-pad rijdt als hij af en toe zo kan spoken! Ik vind hem nog wel heel erg onrustig in de aanleuning en stram in z'n kaak, zo op de video. Is er recentelijk een tandarts en/of osteo bij geweest?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:20

rider schreef:
Denise: succes op jullie nieuwe stal! Fijnere voorzieningen?

Fijn dat je het vertrouwen weer wat terug hebt, Daphne. Hij oogt nu best relaxed. Knap ook dat je hem met bb-pad rijdt als hij af en toe zo kan spoken! Ik vind hem nog wel heel erg onrustig in de aanleuning en stram in z'n kaak, zo op de video. Is er recentelijk een tandarts en/of osteo bij geweest?

Tandarts komt volgende maand weer. Osteopaat is in oktober geweest maar die had niet veel aan te merken toen. Alleen klein beetje in de schouder vast.
Hij is een heel onrustig paard nooit stil met zijn mond zelfs bitloos is hij aan het spelen. Lijkt altijd zijn manier van denken/verwerken te zijn. Zelfs als je stil staat met losse teugels blijft hij door knabbelen en doen. We zijn heel erg bezig met ontspannen de teugel te leren accepteren. Voorheen was om de 2 seconden dat hij uit zijn concentratie raakt en dan vol de teugels uit je handen trok en dan volledig uit elkaar viel om ergens van te gaan schrikken of van je weg te lopen. Hoe hij nu gaat is al een hele vooruitgang. 2 weken terug was het nog ongeveer elke 10 minuten een keer ergens van schrikken en dan van padje af zijn.
15 april hebben we voor het eerst weer eens les. Doe tot nu toe alles eigenlijk zelf met hem zonder les nooit een geschikte les gever gevonden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:28

Klinkt alsof het geen makkelijk paard is inderdaad. Ik vroeg het vooral omdat me opvalt dat hij z'n kaak heel stram houdt bij het stellen in draf (1.05-1.10), er lijkt hem daar iets niet helemaal lekker te zitten. Maar het is natuurlijk maar een momentopname. :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 23:31

rider schreef:
Klinkt alsof het geen makkelijk paard is inderdaad. Ik vroeg het vooral omdat me opvalt dat hij z'n kaak heel stram houdt bij het stellen in draf (1.05-1.10), er lijkt hem daar iets niet helemaal lekker te zitten. Maar het is natuurlijk maar een momentopname. :)

Ohja ik snap wat je bedoelt! Dat is onze net nieuw aangeleerde oefening :') Schouder binnenwaarts die is nog niet echt (gewoon totaal niet) bevestigd dan word hij idd heel extreem strak! Dat klopt wel ja.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:40

Rider: Ja, veel fijnere voorzieningen!
Binnenbak, buitenbak en longeercirkel met agterbergbodem en 's zomers en 's winters weidegang.
Daarnaast is het mogelijk om er trainingsmaanden te volgen etc.
Ook is de stal direct aan het bos.

Lusitano Guapa <3

stalQuoVadis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:46

De laatste loodjes van Hungria. Vandaag 337 dagen drachtig

stalQuoVadis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:47

Zou fotos plaatsen. Maar dit lukt niet.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:08

Daphneeeej schreef:
Ohja ik snap wat je bedoelt! Dat is onze net nieuw aangeleerde oefening :') Schouder binnenwaarts die is nog niet echt (gewoon totaal niet) bevestigd dan word hij idd heel extreem strak! Dat klopt wel ja.

Als ik even zo brutaal mag zijn om je dan een tip te geven. :o Schouderbinnenwaarts is juist bedoelt om het paard soepel te maken aan de binnenkant van de buiging. Daarom is het belangrijk om niet teveel aan de binnenteugel te zitten. Je kunt hem even gebruiken om stelling te vragen, maar daarna moet je hem buigen via zit. Dus jouw been aan de binnenkant van de buiging blijft op de singel en je buitenbeen leg je iets terug om het paard als het ware om je been te buigen. De buitenhand begrenst en de binnenhand geeft. Daarnaast moet je zelf je schouders veel meer meedraaien, die moeten parallel aan de schouders van het paard zijn in de schouderbinnen beweging.

@ Denise: Fijn zeg! Klinkt luxe! :D

@QuoVadis: Heb je de Bokt upload geprobeerd?

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:05

Even een paar weken te druk gehad om mee te lezen en ik heb gelijk 12 pagina's gemist haha. Ik zag hier al wel het e.e.a. over voorbij komen, maar misschien kunnen jullie mij alsnog een beetje helpen.

M'n topper is super braaf en pakt het werk heel goed op. Hij leert heel snel (eigenlijk een beetje te snel), maar heeft de neiging om in nieuwe situaties heel erg spanning op te bouwen. De eerste weken had ik wat moeite om dit te herkennen, dus toen merkte ik het pas op als hij me in galop voorbij gevlogen kwam. Eén keer (per ongeluk!!) een schop tegen mijn ribben incasseren vind ik niet zo erg, maar ik wil graag voorkomen dat hij me de volgende keer een gebroken ledemaat bezorgt.. ;-)

Zolang ik dingen met hem doe die hij inmiddels goed kent, gaat het goed, maar iets nieuws..?? Ik doe nu nieuwe dingetjes heel kort en als hij ontspannen blijft, stop ik ermee. Zoals bijvoorbeeld de binnenbak: ik loop 1 volte en ga er weer uit. Gaat dat goed, doe ik de volgende keer 2 voltes.. Op stal en in de longeercirkel is hij de spanning altijd gelijk weer kwijt - het is dus niet zo dat hij er heel lang in blijft hangen.

Het probleem is alleen dat ik het soms niet helemaal voor kan zijn. Een helikopter die over het parkeerterrein vliegt, en mijn paard 'ontploft'. Ik heb gemerkt dat terugnemen en halt laten houden niet werkt, dan gaat ie steigeren en rennen (ik loop uit voorzorg altijd met een longeerlijn, zo rent hij nooit weg, hooguit op een volte). Dus nu laat ik hem maar een beetje stuiteren (verzameling in draf is geloof ik niet zo'n probleem straks :D ) naast me, loop zo hard mogelijk mee en probeer hem zo snel mogelijk op een 'veilige' plek te krijgen.

Ik merk dat de spanning steeds minder wordt naarmate hij meer dingen leert kennen, dus uiteindelijk komt het wel goed! Maar ik verwacht dat mijn Portugese vriend niet heel anders zal zijn dan veel van zijn 'familieleden', dus.... Herkennen jullie dit en hoe lossen jullie het op? :)

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:29

Die van mij is aan de hand niet zo explosief gelukkig. :D

Laatst wel geholpen met het trainen van een jong PSL hengstje, die was niet bangig maar had vooral meer go dan ho zeg maar, haha. Wat me daar erg hielp was, achterhand en schouder weg kunnen zetten (wijken voor druk). Dat vind ik echt essentieel als oefening voor een jong dier. Als je de achterhand en schouder kunt controleren kun je de energie een richting geven en dat kan erg veel uitmaken. Verder, probeer bij training ter hoogte van de schouder te blijven, ook als het spannend wordt, dan zit je buiten het bereik van de benen.