lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:03

Ik heb zelf nou weer helemaal niets met een PRE, dus daar ga ik niet van kwijlen. ;)

Leuk om weer even mee te spieken met je training Rider!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 17:02

Super gaaf rider!

Leuk kleurtje die PRE!
Verder zou ik zelf ook voor een lusitano gaan, maar er zijn ook zeker super gave PRE's!

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 18:23

Palomino grey...is dat uiteindelijk niet "gewoon" een schimmel? Maar ik zal het geld zo ff aan je overmaken Joo :P

Een dag niet geleefd is niet zo lachen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:11

Ja inderdaad... duur woord voor een schimmel! :')

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:12

Mijn Alegria staat nu echt op ontploffen en de uier wordt voller, ben nu echt benieuwd!

Ik heb wel een gave Pre merrie voor je Joolien. Echt een mega beweger en heel correct gebouwd. :D
Afbeelding

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:18

Jessix schreef:

Wel een om te onthouden hahaha, ik heb een buckskin-grey :')

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:33

Oeh, spannend zsazsa! Is dit t laatste lusi veulen van dit topic? Ik gok zondag!

Is toch palomino geboren schimmel eigenlijk? Die laat verkleurd? Worden die nog helemaal wit?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:40

Jessix schreef:

Ik weet niet zeker of dat het een schimmel wordt, het zou een zgn. "sooty" of "dirty" palomino kunnen zijn , al dacht ik ook in 1e instantie aan een schimmelende palomino en dan heb je dus uiteindelijk gewoon een witte PRE. Palomino grey is in ieder geval geen voorkomende kleur, misschien een silver dapple variatie?

Dirty palomino
http://s609.photobucket.com/user/michel ... 9.jpg.html

Silver dapple
http://www.silverdapplemorgansproject.c ... ahhead.jpg

Misschien is het zelfs buckskin maar het is zeker geen Palomino, jammer dat de benen niet op de foto staan'als die zwart zijn zou het goed een buckskin variatie kunnen zijn.

Hier staan een heleboel kleurmogelijkheden: http://www.whitehorseproductions.com/ecg_basics2.html

........elke schimmel wordt, uiteindelijk, wit. De grijze manen duiden op een apart kleurtje maar dat zou dan toch gewoon getest moeten worden. Jammer dat de foto's te slecht zijn om het paard verder te kunnen beoordelen want rug en benen zijn niet te zien!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:51

Het lijkt inderdaad meer op een Dirty Palomino. Ik vind het super interessant die kleurenleer, maar lastig soms met al die variaties!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 19:51

Elcid, als het geen schimmel is zou ik de term Grey nooit gebruiken. Dat is namelijk toch echt de benaming voor een schimmel. Als het Silver dapple zou zijn of een variant van Palomino dan zou dan neem ik aan wel vermeld worden in de advertentie in plaats van Grey. Maar goed... Een testje is zou gedaan natuurlijk. :)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 20:17

Ja hij is drie toch? Dan ist volgens mij gewoon een langzaam schimmelende schimmel, guda was toen ze drie was ook nog gewoon valkkleurig en de oppervlakkige kijker zag er geen schimmel in maar dat is ze toch echt wel heel erg :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 21:10

Het lijkt mij ook een schimmeltje.

Voilà, ook nog eens een fotootje van Gina. :D
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:39

Jessix schreef:
Elcid, als het geen schimmel is zou ik de term Grey nooit gebruiken. Dat is namelijk toch echt de benaming voor een schimmel. Als het Silver dapple zou zijn of een variant van Palomino dan zou dan neem ik aan wel vermeld worden in de advertentie in plaats van Grey. Maar goed... Een testje is zou gedaan natuurlijk. :)

Klopt, de term Palomino Grey is, op zijn zachtst gezegd, vreemd ;) . Kans is natuurlijk groot dat men geen verstand van kleuren heeft en maar wat roept :o . Zonder goede foto's van het paard of een kleurentest blijven dit soort dingen toch gokken. Mogelijk is het "gewoon" een Palomino die wit gaat worden, maar misschien ook niet... :D

Vogelvrij
Stormjager

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:05

Oh ik heb geen kennis van kleuren maar ik vind m gewoon een leuke uitstraling hebben.

En wat is ook alweer het verschil tussen PRE, lusitano en Andalusier?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:38

Dat heeft hij ook maar zonder goede foto's blijft het daar ook bij.
PRE ( Pura Raza Espagnola) is een Spaans stamboek
Lusitano is Portugees stamboek.
Deze 2 stamboeken zijn pas in 1967 echt gesplitst en daarom zie je in veel stambomen nog wel "purebred Spanish" omdat alle paarden het Iberisch schiereiland dat toen waren ;)
Het verschil tussen een goed gefokte PRE en een goed gefokte Lusitano is klein, de goede paarden zijn nauwelijks uit elkaar te houden qua type. Bij de PRE zie je nog steeds wel meer front en weinig kont, als nasleep van de "plaatjesfokkerij".
http://www.paardenvandezon.com/nl/1467/ ... -PRE-.aspx / http://lusitano.nu/?page_id=32

Een Andalusiër kan elk paard zijn wat uit Spanje ( of zelfs Portugal) kan komen en geen stamboek papieren heeft. De term Andalusiër is een soort verzamelnaam voor alles wat Spaans is of er zo uitziet.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:35

Ik vind dat veel PRE's wat 'maaiend' bewegen, voornamelijk in draf. Lusitano's zie ik dit veel minder, of eigenlijk bijna nooit, doen. Zou ook dat te maken kunnen hebben met die plaatjesfokkerij ElCid?

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:05

Er zijn ook Lusitano's die dat doen, weliswaar minder, maar uiteindelijk komen ze zo'n beetje van dezelfde oorsprong. Lusitano's zijn toch meer als "werkpaard" gefokt en dan zijn dergelijke gangen minder gewenst. Zou met de plaatjes te maken kunnen hebben, durf ik niet te zeggen. Ik ben niet zo thuis in de PRE.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:19

Ik heb altijd beetje idee gehad dat algemeen gezien de lusitano's nog wat meer zoals ElCid zegt als werk paarden worden gefokt, ranch paarden (Working equitation etc) waardoor ze vlakkere gangen hebben, robuust en behendig. Waarbij ik het idee heb dat de PRE toch meer sport/dressuur gefokt word tegenwordig, meer overdreven gangen, flinke hals en front er op.
Waarbij er vast ook nog genoeg wel traditioneler gefokt word. Waarbij de Lusitano en de PRE niet zo veel verschillen. Maar in de moderne fok komen er grotere verschillen. Ook is het kopen/hebben van een PRE/spanjaard heel erg een hype lijkt het waardoor in grote getalen de wat minder goede paarden voor een bedragje opgekocht worden en verhandeld worden in nederland door handelaars. Dus er komt heel wat slechtere paarden naar nederland heb ik het idee.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 15:31

Dat idee heb ik ook Daphneeeej.. PRE's zijn inderdaad super 'hip', maar niet iedereen lijkt het geld ervoor (of er voor over) te hebben. Ik vind de meeste PRE's die op het moment te koop worden aangeboden echt niet mooi, terwijl ik bijna alle Lusitano's schitterend vind <3

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 17:21

Wat mij vooral opvalt aan de PRE advertentie, is dat het nogal een smak geld is voor een tweejarige en dat de verkoper blijkbaar denkt dat de kleur dat het wel waard maakt, aangezien er verder niets staat over afstamming, papieren etc. en zoals ElCid zegt, geen foto's waarvan je iets van de bouw kunt afleiden. _O-

Voor dat geld heb ik in Portugal hele leuke Luso's gezien, weliswaar niet met die kleur maar dan wel paarden die al tot flink niveau opgeleid waren. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:04

Het verschil tussen een PRE een PSL? Tja, dat is voor mij heel groot. Ik heb beide ooit onderzocht en ben heel snel voor de PSL gevallen. Ik vind de beweging, front, achterhand en rug gewoon minder bij een PRE. Ook het uiterlijk vind ik minder mooi, maar ik houd dan ook van de karakteristieke PSL met de convexe neuslijn. En ik zie ook eigenlijk altijd wel het verschil. Elcid heeft dat wat pagina's terug nog getest aan de hand van foto's in dit topic. :D Ik zou er ook nooit een willen hebben. Voor de aanschaf van mijn tweede PSL heb ik er weer even naar gekeken, maar wilde toen eerder voor een Quarter horse gaan...

Maar goed er zullen ook zat mensen zijn in het PRE topic die hetzelfde denken over de Lusitano. Sommige mensen kiezen echt bewust voor het een of het andere ras en andere willen gewoon een Iberisch paard, maakt niet uit of het Spaans of Portugees is.

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:37

Het verschil tussen psl(puro sangue lusitano) en pre(pura raza espanola)?
Nadat Portugal en Spanje eigen stamboek gingen voeren, bleven de portugezen zich vasthouden aan de fokstandaard om kwaliteitsvolle dieren te fokken voor het stierenvechten. Iets wat voor de elite was.
De Spanjaarden daarentegen gingen commercieel fokken en verloren daarbij het rasstandaard/fokdoel uit het oog.
Dat maakt dat de luso (niet lusi, dat is een belediging) over het algemeen en harder en sterker ras is.
Sabelbenen komen veelvuldig voor bij de PRE, evenals de campaneo(het maaien), been problemen en rugproblemen.
Andalusier is geen ras maar een type dat vergelijkingen heeft met de PRE.

Klopt wat jij zegt Daph over de handel in NL van PRE's, maar dit is al jaren zo.
Het 'spul' wat men in Spanje niet wilt, wordt goedkoop opgekocht en dan voor een fiks bedrag verkocht.
En ja..ik weet helaas ook hoe het er in Portugal aantoe gaat....

Lusitano Guapa <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:44

Heerlijk genoten van het zonnetje vandaag. 8-)

Afbeelding

Na het buitenritje nog even kort in de bak gewerkt en blij gemaakt met een voorbeeldige passage en een hele nette halve pirouette. Blij met m'n knapperd. <3

DeniseSoares

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 09:59

Heerlijk Rider, als je met je paardje zo buiten bezig kan zijn!!!
Ik hoop dat ik straks ook van Guapa kan gaan genieten, maar dat zal nog wel even duren denk ik.

Lusitano Guapa <3

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:03

Heerlijk weer hè!

Bij ons was het zaterdag eindelijk weer tijd voor een lekkere wasbeurt in het zonnetje {:}
Afbeelding

& gister werd hij alweer 5 jaar *\o/* dus vanavond heeel veel verjaardagsknuffels!

H. Lusitano Horses
Hèrmes do Hanoï, Urtiga, Isabella H. & Branca