Ervaringen petrie rijlaarzen

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

farahtjuh

Re: Ervaringen petrie rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:40

bedankt allemaal, ja ben er ook heel blij mee, zie hier ook helemooie laarzen voorbij komen zeg!

Farah Oet De Broekstreek & Fitany van de Dalgronden
Fanny Oet de broekstreek & Neriva van de Tolberg
Onze eigen fokkerij Haflingerstal van de Dalgronden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 09:52

Ik heb iets raars met mijn rijlaarzen. Ik heb maat 8.5-40-54 van de hele oude maten van de Perfect en de standaard. Dat is later 8.5-40-51 geworden. Nu heb ik uit een oude voorraad een paar perfects (hoewel het mij standards lijken) op de kop kunnen tikken. Dat is echt het model van 20 jaar terug, maar ja, die bevielen mij toen zo enorm goed dat ik zei, ok, die 125 euro zijn ze wel waard. Laten komen, maat is goed. Leer en alles nog in perfecte staat. in de zool staat nog 'van hulst', dus het is echt een oude voorraad geweest. Ikke helemaal blij dacht ik. De kachelpijpen, goed leer, GEEN rits, enz.
Maar in mijn perfects van 21 jaar geleden stap ik zo in, maar in deze laarzen kom ik gewoon niet. De maat is goed, de maat lijkt hetzelfde, staat hetzelfde in de schacht, maar ik durf mijn kuit er niet in te wurgen met trekkers. Ik stap normaal zonder trekkers in laarzen en ja, soms heb ik opgezette kuiten dan kom ik er niet in, maar ik heb dan nu al 4 dagen opgezette kuiten? Als ik mij erin zal wurgen, dan doet dat A pijn, en B ben ik bang dat ik er niet uitkom. En ik vind het nogal wat om bij hele nieuwe laarzen meteen een stuk in de schacht te snijden om er elastiek in te zetten. Dat is en lelijk en enorm zonde.
Leer gekrompen door 20 jaar opslag? In de olie zetten zodat het soepel wordt? (dan ben ik bang voor slap worden). Ik heb geen doos erbij gekregen, en ik kan natuurlijk kijken of leer olie opneemt (dan is het de standaard), of niet. Het ziet er uit alsof het de standaard is. Omdat de schoen namelijk niet dof is zoals bij de oude perfects uit die tijd. Mijn kuiten zijn in al die jaren niet veranderd. Ik durf zo een petrie laars te bstellen uit de winkel (dus dan met rits) en die zal passen. Ook durf ik van Cavallo of Derby zo een laars zonder rits te bestellen met kuitmaat 40. Die passen dan wel.

Wil je op mijn foto stemmen voor het Nederlandskampioenschap onderwaterfotografie? Bedankt. https://duikeninbeeld.tv/reizen/onk2019 ... o_id=88263

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:02

Misschien niet gekrompen maar wel heel stug? Nachtje iets laten oprekken en dan stap je er zo in.
Zit je vast op de wreef of past je kuit niet door de laars opening?
Kan ook zijn dat dit model laars net iets smaller is bij de knie dan je oude laarzen?
En anders gewoon ff opmeten?

Diana (Oscar X Paddox)
B+13, L1+21, L2+20, M1+11

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:12

Alice13 schreef:
Misschien niet gekrompen maar wel heel stug? Nachtje iets laten oprekken en dan stap je er zo in.
Zit je vast op de wreef of past je kuit niet door de laars opening?
Kan ook zijn dat dit model laars net iets smaller is bij de knie dan je oude laarzen?
En anders gewoon ff opmeten?

De kuit komt er niet in zeg maar. De rest past wel. Het dikste punt van de kuit moet door een smallere opening, dat is altijd zo met dit type laars en altijd zo geweest. Maar ik heb er nooit problemen mee gehad. En met deze laarzen dus wel, ik kom er gewoon niet in. En omdat ik dus altijd het zonder trekkers doe ben ik bang dat als ik mij er wel in wurg dat ik er nooit meer uitkom (dat heb ik jaren terug eens gehad met laarzen passen omdat men bedacht had met opmeten dat kuitmaat 39 goed zou zijn, hebben mensen bijna een half uur getrokken terwijl ik mij aan een hek vasthield, liggend op de grond, anders moest de laars echt kapot). :+ Dus sindsdien stap ik er echt gewoon in. En anders niet.

Wil je op mijn foto stemmen voor het Nederlandskampioenschap onderwaterfotografie? Bedankt. https://duikeninbeeld.tv/reizen/onk2019 ... o_id=88263

Nobody is perfect, I am nobody. Er is maar 1 waarheid en dat is de mijne. Only believe in your own truth. I am always right. There is no redundancy for stupidity. Goed lezen blijken maar weinigen te beheersen.

BopjeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:23

Kijk, als je laarzen al jaren hebt dan rekt het leer wel mee in pasvorm als je de laarzen in gebruikt houdt.
Zo pas ik nog steeds in m'n oude Anky's van 12 jaar oud toen ik toch echt zeker 9 kg minder woog.
Ik kan mij voorstellen dat een splinternieuw paar dan toch weer anders zit ondanks dezelfde maten en lange tijd opslag.
Zijn ze zwart? Bij nieuwe laarzen vet ik ze altijd 1x echt goed in met ledervet, en dan vooral op de plek die iets te krap is. Hierdoor krijgt het leer net ff meer rek om uit te lopen. Helaas heb ik bordeauxkleurige die ik niet durf te vetten ivm kleurverschil en duurt daarom echt wat langer voordat ze soepel zijn. Zou ze gewoon ff goed in het vet zetten voor 1x en 1 of 2 dagen later proberen aan te trekken met een plastic pedaalemmer zak zodat je er evt nog iets makkelijker uit kan komen.
Of aantrekken en laarzen met lauw water nat maken en uitlopen tot ze droog zijn, nat leer rekt ook uit. Anders naar schoenmaker om op te laten rekken.

Bo 08.06.2000 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * B+6

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:59

farahtjuh schreef:
hierbij wil ik mijn Petrie's ook delen met jullie,
ik ben er nog elke dag heel blij mee.
ze zijn wel hard en moet eerlijk zeggen ik dacht in het begin dat ik dood ging met die laarzen.
ik gebruik ze voor les en met wedstrijden.

[ [url=m/fhIUoG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7d1AY3.jpg]Afbeelding[/url] ]

ooh waaauwww <3 <3 <3 Super sjiek!

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:45

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ik ga gewoon voor de Petrie rijlaars. Er zijn zoveel soorten, maten en merken maar ik hoor de beste verhalen van Petrie. Maar nu nog gaan bedenken welk model voor mij geschikt is en welkehet lekkerste zit. Ik ben al bij de Divoza wezen passen, maar daar hadden ze maar heel weinig maten op voorraad dus dat wordt lastig passen. Mijn keuze moet ik nu nog maken tussen de Petrie Melbourne, Napoli of Verona. De andere vallen helaas ver boven mijn budget. Iemand nog tips?

Lach en de wereld lacht terug!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:49

Wat vind je zelf het mooist, veters of een gesp? :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 15:49

Ik ben meer voor de veters!

Semper Fidelis
Never let the fear of striking out keep you from playing the game.
Hakuna Matata
http://www.unitedwardrobe.nl/user/Sara.001.html --> kleding en schoenen!

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:13

Jiildou23 schreef:
Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en ik ga gewoon voor de Petrie rijlaars. Er zijn zoveel soorten, maten en merken maar ik hoor de beste verhalen van Petrie. Maar nu nog gaan bedenken welk model voor mij geschikt is en welkehet lekkerste zit. Ik ben al bij de Divoza wezen passen, maar daar hadden ze maar heel weinig maten op voorraad dus dat wordt lastig passen. Mijn keuze moet ik nu nog maken tussen de Petrie Melbourne, Napoli of Verona. De andere vallen helaas ver boven mijn budget. Iemand nog tips?

Ik heb een bruin paar Verona. Fijne laars! Ik heb vroeger een laars met veter gehad en vind dit voor de verandering wel chique. Ik denk dat het vooral smaak is. Het gesprek kan kwijt raken, maar een elastieken vetertje kan stuk. Beide kan je zo nieuw aanschaffen. Ik hen wel altijd geleerd dat een rits aan de voor,- of voorzijkant het minst kwetsbaar is. Achter het meeste kwetsbaar. Mm maar soms moet je ook een beetje geluk hebben hoor. Ik had een hkm paar met rits achter, en die dingen waren onverwoestbaar.

dare to dream
        Willem

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:17

Ik heb nog een paar Melbourne, zo goed als nieuw maar ze passen niet meer.
Fijne laars wel! Zeker de moeite voor die prijs.

Semper Fidelis
Never let the fear of striking out keep you from playing the game.
Hakuna Matata
http://www.unitedwardrobe.nl/user/Sara.001.html --> kleding en schoenen!

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:51

Laurie schreef:
Wat vind je zelf het mooist, veters of een gesp? :)

Ik denk toch meer voor de veters. Dat staat toch erg chique vind ik persoonlijk. Maar de viervoeter heet weer Verona en dat vind ik dan ook wel weer leuk. Plus de rits aan de voorkant heeft misschien wat minder te lijden.

En de Melbourne laars is gemaakt vanVeneto leer en ik heb gelezen dat dit toch een goedkopere leer soort is en misschien minder lang houdt. Maar dat is dan ook wel weer in de prijs te merken.

Wat een moeilijk keuzes allemaal weer. Maar bedankt voor jullie ervaringen en het meedenken

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:59

Het Veneto leer is mij bij toen sterk afgeraden. Later hoorde ik er helaas nog meer negatieve ervaringen.

dare to dream
        Willem

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:57

Jiildou23 schreef:

Is de Petrie Padova niet een optie? Qua leer hetzelfde als de Olympic, maar een stukje elastiek zodat het mooi aansluit, rits voor, hoge dresuurboog en je hoeft ze niet in te lopen! En dan ook nog net even leuker geprijsd. Ik heb ze sinds kort en na 2 keer ben ik er al wedstrijd mee gestart

http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Blogger voor WeFlyCheap http://www.weflycheap.nl/categorie/gastbloggers/denise-zalm/
Haflinger Storm B+13 L1+4

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:34

Afbeelding
Jiildou23 schreef:

De coventry zal ook binnen je budget vallen, vind het persoonlijk suuuper fijne laarzen en natuurlijk mooi zonder te veel poespas (hoewel je dit zelf samen kunt stellen) <3

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:03

Jiildou23 schreef:

Ik heb zelf de Padova en ben er super blij mee. Als je dicht bij Ooteman woon zou ik zeker aanraden om daar heen te gaan om te passen. De enige winkel in Nederland dat mijn maat hebt.

Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 22:30

MVasbo schreef:
Jiildou23 schreef:

Ik heb zelf de Padova en ben er super blij mee. Als je dicht bij Ooteman woon zou ik zeker aanraden om daar heen te gaan om te passen. De enige winkel in Nederland dat mijn maat hebt.

MVasbo: mag ik gelijk wat vragen? Ik heb dus ook de Padova haha, maar hoe maak jij de binnenkant (kant van de laars tegen het zadel) schoon? Zelfde spul als de rest van de laars?

http://www.swiffershoeve.nl - Dierenopvang bij ziekte van dier en mens
Blogger voor WeFlyCheap http://www.weflycheap.nl/categorie/gastbloggers/denise-zalm/
Haflinger Storm B+13 L1+4

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:50

Ik heb zelf de Padova en ben er super blij mee. Als je dicht bij Ooteman woon zou ik zeker aanraden om daar heen te gaan om te passen. De enige winkel in Nederland dat mijn maat hebt.[/quote]

MVasbo: mag ik gelijk wat vragen? Ik heb dus ook de Padova haha, maar hoe maak jij de binnenkant (kant van de laars tegen het zadel) schoon? Zelfde spul als de rest van de laars?[/quote]

Ik doe die kant schoon met een natte handoek. Maar moet zeggen dat ik dat niet heel vaak doet. Op de rest gebruik ik die petrie spul voor laarzen.

Blog over Mr.Grumpy(mijn paard), reviews, collecties, gewoon alles over paarden. http://www.thatgrumpyhorse.com

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:02

Dus in mijn enthousiasme kocht ik een paar Napoli laarzen. Ik had zo gehoopt dat ze zouden passen, maar het blijkt dat mijn voet gewoon te groot is. Ik heb de zool eruit gehaald en dat helpt maar eigenlijk knaagt het nogal. Dure laarzen gekocht en dan passen ze eigenlijk niet. Maar Petrie heeft mijn maat eigenlijk niet in hun systeem, want de perfecte maat zou 5, 45, 35 zijn. Maar dan moet ik dus de Petrie laarzen op maat moeten laten maken. Potdikkien. Dat wilde ik eigenlijk niet.

Maar ik was dus nieuwsgierig of er andere mensen waren die de laarzen iets te klein kochten en het uiteindelijk wel meeviel. Of geef je de tip om de laarzen terug te sturen en toch op maat te maken?

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:12

Zou je dan niet met half maatwerk klaar kunnen zijn? Scheelt wel heel erg in de prijs!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:16

Ik heb ooit Derby's gekocht die eigenlijk net te klein waren. Nu nog spijt van, heb ze te koop staan. Het is gewoon niet prettig om met te kleine laarzen te rijden. Ik zou het dus niet doen.

Ik heb nu de Petrie's deze passen fijn. Hadden in de kuit misschien nog iets smaller mogen zijn maar daar had ik geen €200,- voor over. Qua hoogte zitten ze namelijk wel perfect.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:04

Ik heb ook half maatwerk van Petrie ... al ruim 6 jaar en vorig jaar laten verzolen en nieuwe ritsen er in.
Het ging bij mij uiteindelijk alleen om de hoogte maar ben daar wel blij mee dat ik toch die extra cm's heb gedaan staat stuk mooier ook nu na 6 jaar..

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:50

Ik ben toch voor de superior gegaan <3 vond ik net iets mooier staan als de sublime. Helemaal happy mee!

Afbeelding

Trotse eigenaresse van Fancy Sollenburg (Uphill x Krack C)

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:51

<3 <3 <3 <3

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:52

Moooi! Morgen is het bij mij 6 weken geleden dat ik mn laarzen heb laten aanmeten, dus zit stiekem te hopen dat ik een belletje krijg dat ze binnen zijn!

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay