Ik rijd nu sinds twee maandjes op een nieuw paard op onze manege. Het is geen manegepaard, echter rijden er wel manegeruiters op, haha.

De eerste lessen ben ik veel bezig geweest met vooral het ontspannen. Dit lukte erg goed, we reden lekker rond.
Om een beeld te geven(een maand geleden ongeveer):

Draf:
Galop:
Inmiddels zijn we een maandje verder (aka 4 lessen), en de afgelopen twee lessen moest ik hem meer op gaan pakken van mijn instructeur. Wat actiever rijden. Zelf vind ik dit erg lastig omdat ik snel het gevoel heb dat ik zelf ook ga aanspannen en mijn handen en armen als het ware vastzet waardoor mijn hand sterker wordt. Dit probeer ik heel erg af te leren; ik wil juist met ontspannen hand leren rijden. Hier werk ik hard aan.
Het resultaat:
Instappen

Draf

Galop

Persoonlijk ben ik niet heel tevreden met het beeld; ik zie eigenlijk nul onspannenheid in zowel het paard als ik (en de spanning in het paard komt waarschijnlijk vanuit ikzelf). Ik open dit topic dan ook vanuit zelfreflectie en hoop advies en (opbouwend) kritiek te krijgen over hoe het beter kan.
Mijn eigen verbeterpunten:
-zelf ontspannen blijven, vooral in mijn armen en handen dus.
-rustiger lichtrijden, hier loopt een topic over
Ik ben benieuwd wat voor advies-tips/kritiek jullie voor mij hebben. Ik wil heel graag leren en beter gaan rijden, en zie mijn eigen fouten dan ook in.