[INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 17:44

Ik weet niet of dit plaatje hier al geplaatst is, maar ik vond het wel een handig visueel geheugensteuntje:
Afbeelding

Heb ik nog een andere vraag:
Als je met een zo laag mogelijk f~stand fotografeert omdat je een mooie vage achtergrond wil én het is een actiefoto, met welke stand qua focuspunten werken jullie dan?
Met één focuspunt? Wat dus betekent dat je héél goed en snel moet kunnen mikken om het juiste deel scherp te krijgen. Of met meerdere (of in mijn geval: alle) focuspunten?
Nadelen die ik daarbij ervaar:
-Bij één focuspunt: áls ik dan al goed gemikt heb tijdens al die actie :D , dan vind ik het soms jammer dat dan maar een beperkt klein gebiedje echt scherp is en de rest (van bijvoorbeeld het hele paardenlijf) minder scherp is.
-Bij alle focuspunten: ik ben nogal van het "mee slepen" van de lens en dan heb ik er last van dat een van de focuspunten net op een verkeerd ding focust (bijvoorbeeld de bodem of een dikke tak) en dan gebeurt het dus dat mijn object niet scherp is -O-

Hoe voorkom ik die twee problemen? Andere standen qua f of sluitertijd? Of andere apparatuur? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:18

hagelkruis schreef:
Bedankt voor je duidelijke uitleg Femke!
Dan ga ik inderdaad toch maar gewoon voor de AV stand, die ben ik ook gewend.
Ik wil toch ook van 1 evenement dezelfe soort foto's hebben.

Het is evenement met actie en rustigere stukken, wat zou je doen qua sluitertijd?
Steeds wisselen?
Of kan je bijvoorbeeld ook 1/1000 standaard aanhouden, wat doet deze sluitertijd met een foto als paard bijvoorbeeld op dat moment even stilstaan.

Op zicht is een snelle sluitertijd geen nadeel zo lang je voldoende licht hebt.
Want eenmaal "bevroren" kan een onderwerp niet "extra bevriezen" ofzo.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je ISO niet onnodig hoog staat.

Dus stel dat je binnen foto's moet maken en je hebt voor galop 1/500e nodig en je maakt daarna wat portretten... Die kunnen makkelijk op 1/250e. Dat scheelt dan een halvering op je ISO.
Dus als je die 1/500e op bijvoorbeeld ISO 1.000 moest maken, kun je de portretjes op ISO 500 schieten.
Dat scheelt in ruis.

quintenvo

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:04

Welke lens kan ik het beste gebruiken voor hondenfotografie? De 80-200,38-76 of de 18-55?

Quinten fotografie - passie voor fotografie
https://quintenfotografie.weebly.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 07:38

Een telelens is de meest gebruikte optie. Je 80-200mm dus :-)

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:04

Hey!

Sinds kort is de sluiter van mijn camera opeens heel traag. De foto's zijn gewoon goed maar eerder kon ik veel meer fotos maken per seconde en nu bijv nog maar 1 of 2.

Iemand enig idee waar dat aan zou kunnen liggen?
Het zit hem in m'n camera en niet de lenzen.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:33

Deijs schreef:
Hey!

Sinds kort is de sluiter van mijn camera opeens heel traag. De foto's zijn gewoon goed maar eerder kon ik veel meer fotos maken per seconde en nu bijv nog maar 1 of 2.

Geheugenkaartje wat de snelheid niet aan kan?

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:50

Nynkster schreef:
Deijs schreef:
Hey!

Geheugenkaartje wat de snelheid niet aan kan?

Ik verwijder vaak na het fotograferen de fotos weer dus dat zou dan wel vreemd zijn aangezien ik dat eerder niet had!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:20

Formateer je het kaartje ook wel eens? Of altijd alleen 'normaal' foto's verwijderen? Hoe oud is de camera?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:48

Je schrijft dat de sluiter heel traag is.
Bedoel je daarmee dat tussen het eerste klikje dat je spiegel omhoog gaat en het laatste klikje dat je spiegel weer naar beneden klapt de tijd heel lang is (lange sluitertijd)?
Of bedoel je niets met de sluiter, maar gewoon dat de camera traag is met het verwerken van foto's en dus geen volgende foto wil nemen na de eerste (dat heeft namelijk in principe niets met de sluiter te maken).

Sluitertijd gerelateerd:
Bij een trage sluiter(tijd), is het belangrijk om je instellingen te controleren, zodat de sluitertijd weer sneller kan worden. Bijvoorbeeld een hogere ISO waarde en een lager f-getal.

Overig:

Staat je camera op de burst functie ingesteld?
Als hij op one shot / single staat dan pakt hij inderdaad steeds maar 1 foto.

Staat de camera met het scherpstellen misschien op een functie waarbij scherpte een hogere prioriteit heeft boven het nemen van de foto? Dan pakt ie 'm namelijk alleen als hij 100% perfect scherp is. Bij twijfel kun je de ontspanknop wel indrukken, maar de camera neemt de foto dan pas als het onderwerp alsnog scherp in beeld is gekomen.

Of heb je wellicht een verandering in je instellingen gemaakt van alleen JPG basis kwaliteit.
Naar bijvoorbeeld JPG hoge kwaliteit of JPG + RAW.
De bestanden zijn dan groter en dan heeft hij meer tijd nodig om op te slaan.

Verder is het inderdaad belangrijk om je geheugenkaart altijd IN de camera te formatteren en nooit foto's te verplaatsen/verwijderen vanaf een computer.
Dat kan namelijk veroorzaken dat je camera de kaart niet of niet goed meer kan lezen/schrijven.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:16

Femke schreef:
Je schrijft dat de sluiter heel traag is.
Bedoel je daarmee dat tussen het eerste klikje dat je spiegel omhoog gaat en het laatste klikje dat je spiegel weer naar beneden klapt de tijd heel lang is (lange sluitertijd)?

Overig:

Staat je camera op de burst functie ingesteld?
Als hij op one shot / single staat dan pakt hij inderdaad steeds maar 1 foto.

Staat de camera met het scherpstellen misschien op een functie waarbij scherpte een hogere prioriteit heeft boven het nemen van de foto? Dan pakt ie 'm namelijk alleen als hij 100% perfect scherp is. Bij twijfel kun je de ontspanknop wel indrukken, maar de camera neemt de foto dan pas als het onderwerp alsnog scherp in beeld is gekomen.

Of heb je wellicht een verandering in je instellingen gemaakt van alleen JPG basis kwaliteit.
Naar bijvoorbeeld JPG hoge kwaliteit of JPG + RAW.
De bestanden zijn dan groter en dan heeft hij meer tijd nodig om op te slaan.

Verder is het inderdaad belangrijk om je geheugenkaart altijd IN de camera te formatteren en nooit foto's te verplaatsen/verwijderen vanaf een computer.
Dat kan namelijk veroorzaken dat je camera de kaart niet of niet goed meer kan lezen/schrijven.

Dank! Het sluiten van de sluiter gaat heel langzaam ondanks de hoge sluitertijd. Ik ga dit alles eens even bekijken.
Wat houdt formatteren precies in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 18:39

Formatteren is het totaal leegmaken van een opslagmedium. Zoals een harde schijf, USB stick, SD kaartje, etc.

Maar als het inderdaad de sluiter zelf is, ligt t niet aan je geheugenkaart.

Eigenlijk als ik het zo hoor, zou het mogelijk een versleten sluiter kunnen zijn. Als ie daadwerkelijk zo blijft hangen, zal dat ook op de foto zichtbaar zijn met bewegingsonscherpte.

Dit wat ingewikkeldere dingen zijn eigenlijk moeilijk zo vanaf een afstand op te lossen. Want t kan iets simpelste zijn als per ongeluk een verkeerde instelling of inderdaad een defect.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:41

Het was inderdaad een verkeerde instelling, hij stond op single shot :')
Gelukkig valt het mee en voel ik mij alleen maar blond _O-

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 20:45

Hallo :) ik heb het topic al een beetje doorgelezen en kon het zo snel niet vinden ik heb een vraag over de diafragma..

Ik weet dat bij bijv f2.8 er een klein gedeelte scherp wordt gesteld en bij f11 heel veel alleen wat is nou het beste getal voor rij foto's?
Ik heb namelijk bij bijv f4 dat als je ze van voren of schuin van voren fotografeer alleen het paard scherp is en niet de ruiter.. En als ik dan f6 doe is de achtergrond ook weer een stuk scherper ipv alleen paard en ruiter...
Is hier een handige tip of trick voor ?

Y;( Max, Lola, Bailey, Twix, Jacky en Bounty Y;(

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:58

Op dit moment baal ik als een stekker. De tamron 18-270is echt mijn favoriete lens maar die stelt niet meer scherp. Handmatig lukt nog deels maar (semi)automatisch doet die niet meer. Binnenkort maar een nieuwe halen denk ik. Geen idee wat er mee gebeurt is

schoentje-past-goed-aan-mijn-pootje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:44

Sorry dat ik even binnen kom vallen hoor..

Ik heb de D40 van m'n schoonpa terug gekregen. Oud maar goud. Deed het vanmiddag met het kaartje van hem prima. Ik stop m'n eigen kaartje erin, en die camera blijft piepen dat de kaart vol is. Kijk ik op de pc; kaart is gewoon leeg.

Tot voor kort deed die kaart het gewoon prima (in een andere camera).

Iemand die dit probleem ook heeft gehad? Of is de kaart te groot/te nieuw voor de camera? Tis een 128 gb... Misschien iets te enthousiast.. :+

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:57

Kan aan de grootte van het kaartje liggen idd, of aan de manier waarop ie geformatteerd is waardoor die camera hem niet goed kan lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:10

Hij is door de camera zelf geformatteerd..
Op verzoek van de camera :')
Maar denk dat 128gb en 90mb/s iets te veel is voor het oudje :')

quintenvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:11

Ik loop al een tijdje rond met deze vraag, maar ik weet niet of deze vraag in dit topic thuishoort, zo niet hoor ik dat graag. Waar bestellen jullie je fotoproducten voor klanten? En laten jullie ze eerst bij je thuis bezorgen en dat je ze zelf naar de klant verstuurd of versturen jullie het rechtstreeks naar de klant? Ik zat zelf te kijken naar SaalDigital, maar bijv. bij de fotoafdrukken zijn de verzendkosten €4,- wat ik dan best prijzig vind als je maar een paar fotoafdrukken besteld.

Quinten fotografie - passie voor fotografie
https://quintenfotografie.weebly.com/

Cynn
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:12

Anoniem schreef:

Is inderdaad teveel voor zo'n oudje. Had het lang geleden met mijn D50 ook :)

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:12

Cynn schreef:
Anoniem schreef:

Is inderdaad teveel voor zo'n oudje. Had het lang geleden met mijn D50 ook :)

Ah, verklaart een hoop :')
Dan ga ik op zoek naar een kleiner kaartje. Wat werkte voor je d50 het beste?

Cynn
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:04

Phoeh, volgens mij was de 32 of zelfs de 16, de max.

Ros Fotografie
Website × Instagram × Facebook
Bianca (bietjuhh) † 27'03'1992 - 13'09'2012

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:21

Oke thanks! Dat is wel een goede om rekening mee te houden, dan ga ik kijken naar 1 of meerdere 16 gb kaartjes :j

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:25

Iemand tips voor een newborn shoot qua instellingen zal het wel lukken maar vooral het laten slapen en in de houdingen leggen? Dit is beste wel nieuw voor mij.
Gaat om een shoot van mijn pasgeboren nichtje!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 14:36

Ash_ schreef:
Iemand tips voor een newborn shoot qua instellingen zal het wel lukken maar vooral het laten slapen en in de houdingen leggen? Dit is beste wel nieuw voor mij.
Gaat om een shoot van mijn pasgeboren nichtje!

Laat newborns alsjeblieft aan een ervaren newbornfotograaf over. Er komt veel bij kijken bij het poseren wat veiligheid betreft

T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3
GA JIJ TROUWEN IN 2020?
http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: Bruiloften, Newborn, Cake-smash, Bohemian en workshops!