Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:30

Ik had hier een tijdje geleden iets gepost over de Willem de Kooning. Inmiddels is mijn keuze gemaakt en ga ik helemaal voor Advertising. Nu nog hopen op toelating, maar op zich maak ik me daar niet heel veel zorgen over. Ik heb inmiddels een grote portfolio en vooral heel veel schetsen en ideeën, en onze eindexpo was afgelopen week te bezichten op de Willem de Kooning (hangt er nog steeds) en heb met een paar docenten die een kijkje kwamen nemen gesproken, en die vonden het erg gaaf! *\o/* Best blij, dus.

Annet_

Re: Grafisch vormgevers, webdesigners, illustrators etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:38

Hier iemand die overweegt om de bachelor Communication and Multimedia Design te studeren, via het LOI. Alleen wil ik mij goed verdiepen in zowel de inhoud van de studie als de baankansen. Heb daarom een aantal vragen :)

- Wat zijn de kansen op de arbeidsmarkt (vanuit jullie ervaringen)? Op de ene site staat dat de kansen gunstig zijn, maar ik lees ook weer over veel concurrentie en jezelf moeten onderscheiden.
- Voor welk "multimedia design beroep" liggen de meeste baankansen? (Visual designer, creative consultant, brand manager of wat dan ook?)
- Wat vonden jullie van de studie Communication and Multimedia Design? Ik las op een aantal andere fora dat mensen het een té brede studie vonden en niet echt specifiek ergens in opgeleid werden. En dat je vooral zelf naast de studie moet proberen om je portfolio verder op te bouwen?
- En dan nog iets waar ik over twijfel: je kunt via de LOI de gehele bachelor Communication and Multimediadesign doen, maar ook weer losse cursussen volgen als Basis grafisch ontwerpen, App design, verschillende cursussen in Adobe, etc. Als de bachelor studie te breed is, neig ik naar losse cursussen die aansluiten op mijn interesse voor grafisch ontwerpen. Maar misschien ben ik dan niet breed genoeg opgeleid.

Een hoop vragen dus. Maar door voorheen een verkeerde studie te hebben gekozen, wil ik mij nu echt beter oriënteren :)

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:41

Ik ben in 2010 afgestudeerd in Rotterdam en ik ben te breed opgeleid. Veel van mijn studiegenoten werken maar als docent aan de opleiding omdat ze te breed opgeleid zijn. Ik ben tijdens de studie al gaan werken en werk inmiddels sinds 2008 in loondienst als Visual Designer. Ik heb mijn werkervaring en portfolio mee met solliciteren, want de concurrentie is heel groot op vacatures.

Ik ben begonnen bij mediabureaus, waarbij de concurrentie tussen collega's ook heel groot is: vechten voor de leukste opdrachten. Ik ben daar zwaar ellendig van geworden en ben bij grote bedrijven gaan werken. Eerst bij Ziggo een aantal jaar met veel plezier als visual designer, en nu bij Bol.com als Visual Interface Designer. Beiden waren en zijn helemaal mijn ding. Maar eerlijk is eerlijk, ik doe helemaal niks meer met wat ik op de studie heb geleerd. Op de studie leerde je in ieder geval niet ontwerpen toendertijd.. men ging er vanuit dat je dat al kon. Ik raad iig iedereen die ontwerper wil worden aan iig zelf buiten een opleiding om al veel te doen en zodra je de kans krijgt er naast ook te gaan werken bij voorkeur al bij een bedrijf parttime.

Overigens stapt het een na het andere bedrijf voor visual design over op Sketch en hangt er minder en minder af van Adobe. Houd daar ook rekening mee, Sketch is een Apple only programma.

Those who look with clouded eyes see nothing but shadows

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:46

Te breed opgeleid herken ik ook wel. Mensen vragen dan ook aan mij wat ik nou precies wil doen als ik volgend jaar afstudeer. Uhhhh. Ik weet wat ik leuk vind, maar omdat je op veel verschillende vlakken les hebt gehad, ben ik nergens echt heel goed in, omdat ik van alles 'een beetje' kan. Dus denk dat ik na m'n afstuderen eerst maar eens beter moet worden in wat ik echt leuk vind. Al ben ik nu wel bezig met een afstudeerstage vinden in die richting, zodat ik er dan in ieder geval een halfjaar mee bezig ben. (Ik wil graag als motion designer werken, ik studeer af als content designer. Vind het zo'n nietszeggend woord, het woord 'content' is al zo breed als wat)

Bekijk m'n Etsy shop voor schattige dierenprints & kaarten.

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:50

Content Designer ja :+ de content designers bij ons zijn degenen die de banners/plaatjes maken :D De interface designers ontwikkelen de pagina's. Vind ik persoonlijk veel leuker om te doen. Bij Ziggo deed ik beiden nog, nu echt alleen maar interface.

Maar inderdaad, ik ben dan wel officieel afgestudeerd als UX Designer, maar ik wist maar een fractie van UX af door wat ik leerde op de studie, Het was vooral groepswerk. Geen diepte niks. Ik kon een beetje marketing, een beetje programmeren, een beetje interaction en een beetje visual design. Een klein beetje motion design en een beetje audio design. Verder heel veel persoonlijke competenties :roll: presenteren, verslagen schrijven etc.

Nu ben ik in ogen van anderen echt een goede senior Interaction & Visual interface designer, maar dat heb ik echt niet aan CMD te danken :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:53

Verslagen kan ik ook goed :+ En inderdaad, alles was in groepen waardoor je uiteindelijk maar een klein deel van het eindproduct maakt.
Dus als je een zelfstudie doet Annet, kun je in ieder geval zelf alles doen. Krijg je veel meer ervaring door.

Bekijk m'n Etsy shop voor schattige dierenprints & kaarten.

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:56

Ja :+ en ik heb na CMD nooit meer een verslag geschreven _O- nooit meer.

Presenteren doe ik dan nog wel, maar dat is meer omdat ik het leuk vind om cursussen en trainingen te geven :P wil in de toekomst ook op conferenties spreken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:14

Ik reageer vanavond even op je post :) Ik studeer in juni af als CMD'er

| Fashion & Beauty fotografe |
Find my photography here! - http://on.fb.me/1ztmsmW
| http://www.thirsanijwening.com |

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 19:25

M'n eten is er nog niet dus heb nu even tijd, haha.

Banenkansen: Zolang je jezelf genoeg kunt onderscheiden met motivatie, skills en presentatie is er genoeg banenkans. CMD is een studie die je 'de handvaten geeft' en de rest van de ontwikkeling moet je compleet zelf doen. Het blijft gewoon een kwestie van een goed portfolio, goede motivatie en weten wat je wilt. Ik ben niet perse aan het begin van de studie met een bepaalde insteek gestart, maar door mijn visuele achtergrond ben ik volledig op m'n plek als Content Designer (met concept ernaast), visual designer of community/social media management. Dit is mede door mij stages gekomen. Ik ben iemand die voor de volle 130% voor dingen gaat en ik heb hierdoor (tegen m'n eigen verwachting in) bij de KLM bij Social Media stage gelopen. Super vet en zó enorm leerzaam.

Studie zelf: De studie is enorm breed, zoals ik net al aangaf. Maar je moet daar je eigen weg in vinden en vooral naast de studie veel doen. Het is een basis die je krijgt, de rest ontwikkel je zelf. De mensen die dit niet doen vallen binnen de midden moot en dat zijn de mensen die inderdaad geen baan vinden en op fora gaan zeuren over hun vakgebied. Noem het arrogant, maar ik maak me totaal geen zorgen over een baan zoeken in juni :) Ik houd enorm veel van mijn vak en dat straal ik ook uit in mijn werkhouding en uitwerking.

CMD is een studie die voor vele te breed zal zijn, maar dat is juist de que om zelf je eigen keuzes te gaan maken. Als jij in je vakgebied goed bent maakt het niet uit welk vakgebied het is: Je portfolio en motivatie telt. Ik heb geen jaren werkervaring maar ik ben wel iemand die zich voor het bedrijf volledig in zet en ook genoeg kennis heeft opgedaan op de afgelopen stages en studies, dat dat je kansen ook zijn om je ook al te gaan ontwikkelen binnen je vakgebied :)

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:07

Ik vind dat ik best mag zeuren, ik heb al jaren vaste aanstellingen :P maar de concurrentie is groot en sterk. Zeker onder starters en de mediors. Seniors zijn wat honkvaster!

Achteraf had ik wel spijt overigens dat ik niet voor Utrecht ben gegaan. Utrecht is wel een stuk beter dan Rotterdam was. Zelfs de opleidingsmanager in mijn tijd op rotterdam zegt het (is mijn baas nu :') ) in Rotterdam had je niet echt de keuze om je eigen pad te kiezen. Was geen ruimte voor, je moest altijd met anderen in discussie over rolverdeling etc. Ik heb in geen enkel project iets ontworpen terwijl ik dat juist wilde :')

Ik word wel herinnert als iemand die lekker tegen alles aan wilde schoppen :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 10:12

Wij hebben vooral veel in overleg. De sfeer op de studie is ook enorm goed, dat vind ik heel kenmerkend voor onze studie :) Contact met docenten is erg goed en ook erg opbouwend. Ze gaan graag eens extra met je zitten buiten je lesopdrachten om voor je portfolio ofzo. Ik heb mijn 4 jaar erg positief ervaren. De inhoud van de studie is wel wat veranderd nu, ik weet niet of dat voor mij nu het beste zou aansluiten maar ik heb nog geen spijt gehad van mijn keuze nu :)

Annet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:08

Dank voor de reacties allemaal :) Fijn om op deze manier een beetje een beeld te krijgen. Mede door jullie reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de opleiding niet aan een Hogeschool ga doen. Als het zo breed is, dan vind ik het zonde van m'n geld. Mijn plan is nu om naar vacatures voor visual designer te kijken, om zo een beeld te krijgen van wat er precies op de arbeidsmarkt van je gevraagd wordt (bijv. welke ontwerp software er vaak wordt gebruikt). Op basis daarvan ben ik mij aan de hand van gratis online tutorials technieken aan het aanleren. Zo kan ik ook meteen kijken of ik het (nog) leuk vind. Mocht dit het geval zijn, dan ga ik zoeken naar een goede thuisstudie waarbij je een erkend certificaat krijgt bij afronding. Maar dan wel eentje die goed aansluit op wat er gevraagd wordt op de arbeidsmarkt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:23

Annet_ schreef:
Dank voor de reacties allemaal :) Fijn om op deze manier een beetje een beeld te krijgen. Mede door jullie reacties ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de opleiding niet aan een Hogeschool ga doen. Als het zo breed is, dan vind ik het zonde van m'n geld. Mijn plan is nu om naar vacatures voor visual designer te kijken, om zo een beeld te krijgen van wat er precies op de arbeidsmarkt van je gevraagd wordt (bijv. welke ontwerp software er vaak wordt gebruikt). Op basis daarvan ben ik mij aan de hand van gratis online tutorials technieken aan het aanleren. Zo kan ik ook meteen kijken of ik het (nog) leuk vind. Mocht dit het geval zijn, dan ga ik zoeken naar een goede thuisstudie waarbij je een erkend certificaat krijgt bij afronding. Maar dan wel eentje die goed aansluit op wat er gevraagd wordt op de arbeidsmarkt.

De studie is zo breed omdat het vakgebied ook zo breed is. Visual Design zit op zoveel verschillende aspecten dat je dat niet zomaar even aanleert, want elk bedrijf vraagt weer wat anders. Er zit ook veel theorie achter bijvoorbeeld Visual Design wat ik na 7 jaar fulltime studeren en vormgeven ook nog steeds niet op de juiste manier onder de knie heb, daar zitten gewoon heel veel leer aspecten aan. Vergis je verder niet dat er honderden studenten per jaar afstuderen die wellicht niet alleen CMD fulltime hebben gevolgd als HBO, maar ook nog visual design als MBO (aan het GLU of een dergelijke studie) hebben gestudeerd. Daardoor hebben ze niet alleen al jaren ervaring, maar ook een gigantisch portfolio. Een certificaat is leuk in deze wereld, maar zonder portfolio kom je nergens.

Daarmee moet ik de eerste (thuis) studie nog vinden die 'goed aansluit op de arbeidsmarkt'. Dus als iemand die niet in de wereld zit dat wel vind zou dat wel knap zijn. Mocht je wat vinden; Laat het vooral weten! :)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:24

Ik meld me ook! :)

Start per september met een nieuwe opleiding aan het grafisch lyceum :D

"What kind of fish is made of only two sodium atoms? 2Na"

"a Hug without U is just toxic. Hg - mercury"

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:02

Hai bokkertjes,

Even een vraagje. Ik moet in een beperkt aantal uurtjes tijd 50 pagina's met tekst gecentreerd op A3 vellen papier tekenen. Nou was het aanvankelijk de bedoeling dat ik dat volgende week klaar zou hebben en dat het een pagina of 10 was. Nu zijn het er 50 en moet het uiterlijk zaterdag af zijn :/. Ik zoek dus een snelle methode om deze tekst (met edding) op papier te krijgen zonder al te veel meetwerk. Hebben jullie wat tips voor mij?

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:32

Kan je er niet eentje uitmeten op A3 en daar puntjes oid voor zetten en dat dan kopieren zodat je de positie op alle vellen papier in een keer hebt staan. En dan de tekst erop zetten?

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:38

Hier iemand die ook communicatie en multimedia design studeert. Ik heb zelf best wel interesse in social media, mijn minor ging hier ook over. Nu ben ik benieuwd naar andere CMD'ers die een baan hebben met social media.

Doe je het als ZZP'er, of werk je echt bij een bedrijf? Maak je alleen de strategie of implementeer je het ook? Verdiep je je in het bedrijf en schrijf je de berichten zelf of moet het bedrijf zelf de teksten aanleveren? Is er uberhaupt wel aanbod in bedrijven die hun social media uitbesteden? Of is het beter om te combineren met andere aspecten van de opleiding?

Ik hoor het graag en andere interessante informatie ook welkom :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:18

Topic helemaal kwijtgeraakt :(

Ik had echter wel een vraag, wellicht weet iemand zowaar iets! Ik wil een prototype van een idee van mij uitwerken. Ik wil iets 3D printen maar het is best groot. Enig idee waar ik zoiets (in Limburg) zou kunnen doen? :o FabLab kan wat ik wil volgens mij niet. Ik wil het idee ook niet delen met mensen dus het beperkt mij nogal in hoe ik het navraag. Iemand tips? Ik wil nl echt weer eens wat creatiefs doen want ik voel mij een beetje hersendood worden op mijn werk :')

You Know Who | ykw-gypsyhorses.com
Eigen fok Irish Cobs in cream, dun, pearl & meer
Meerdere cobs te koop wegens inkrimping

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:04

Misschien Shapeways?

Ik heb CMD gestudeerd, maar werk al jaren als UX'er / Interface Designer. Heb bij bureau's gewerkt en werk nu alweer een paar jaar inhouse bij bedrijven. Eerst bij Ziggo, nu bij bol.com. En heb het nog steeds prima naar mijn zin!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:39

Thanks, moet ik straks eens even bekijken. Werken zij ook met flexibel materiaal?

Ik wil ook heel graag van baan wisselen. Ik heb totaal geen doorgroeimogelijkheden waar ik werk ondanks ik constant probeer. Ik zou een assessment krijgen voor een betere functie en vervolgens sinds 9-6 geen antwoord op mijn e-mail. Nadat verteld werd dat ik in juni een uitnodiging zou krijgen. Ik vind het heel demotiverend, vooral na mijn bachelor in reclame behaald te hebben en daar niets mee te doen. Ik durf niet te freelancen omdat ik een inkomen nodig heb en je zegt niet snel gedag naar een vast contract. Dus misschien kan ik zelfstandig mijn projectje gaan produceren :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:59

MariaMaaike schreef:
Hier iemand die ook communicatie en multimedia design studeert. Ik heb zelf best wel interesse in social media, mijn minor ging hier ook over. Nu ben ik benieuwd naar andere CMD'ers die een baan hebben met social media.

Doe je het als ZZP'er, of werk je echt bij een bedrijf? Maak je alleen de strategie of implementeer je het ook? Verdiep je je in het bedrijf en schrijf je de berichten zelf of moet het bedrijf zelf de teksten aanleveren? Is er uberhaupt wel aanbod in bedrijven die hun social media uitbesteden? Of is het beter om te combineren met andere aspecten van de opleiding?

Ik hoor het graag en andere interessante informatie ook welkom :)

Ik heb mijn stage in de Social gedaan, afstudeerproject ook en zoek er nu een baan in :) Ik heb de kans om het als ZZP'er te doen maar ga voorlopig denk ik in loondienst voor de leercurve voor mezelf :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:04

Mag ik mij ook melden?
Ik doe CMD aan de HAN, en dan interaction design. Ik ontwerp apps en websites en test ze veel met de gebruiker.
Eerste semester afgerond (nu wachten op cijfers :+).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:36

Jans schreef:
Misschien Shapeways?

Ik heb CMD gestudeerd, maar werk al jaren als UX'er / Interface Designer. Heb bij bureau's gewerkt en werk nu alweer een paar jaar inhouse bij bedrijven. Eerst bij Ziggo, nu bij bol.com. En heb het nog steeds prima naar mijn zin!

Wat doe je als UX'er nou precies dan in zo'n werkdag? Ben wel benieuwd omdat ik mij ook erg interesseer in UX en er graag in verder wil als ik naar het HBO ga :D

Things never happen the same way twice, dear one.

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:49

Mijn werkdag begint met koffie :+

Mijn werkdag is niet persé heel representatief omdat ik mij echt op 1 onderdeel focus, de productpagina. Ik werk samen met een art-director (ook niet altijd) aan het continu bedenken van nieuwe innovaties op het gebied van UX die we toe kunnne passen. Het is niet alleen design, maar ook requirements bespreken met de business bijvoorbeeld. Ik denk dat ik 50% van mijn tijd besteed aan praten en 50% ontwerp. Ik doe dan deels interactie en volledig visueel ontwerpen met de klant in mijn achterhoofd.

Daarnaast geef ik ook trainingen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:21

Klinkt echt als super leuk werk. Heb jij de recente aanpassingen geregeld? Want de website is denk ik nu 2x na elkaar aangepast.