Courses schreef:Fair schreef:Courses, jij hebt CMD gedaan. Ik ga daar in september mee beginnen. Hoe ervaarde jij het wat betreft focus? Is er ook nog grafisch en drukwerk aanwezig of focussen ze voornamelijk op interactief?
Op de eerste plek wil ik alvast aangeven dat dit echt per locatie verschilt. Ik heb in Utrecht de studie gevolgd, die studie differentieert zich vooral op het gebied van creativiteit.
CMD is echt een studie waarbij je de handvaten aangereikt krijgt en de rest zelf moet invullen. Hiermee kun je de focus ook zelf voor een grotendeel bepalen. Ons lesprogramma is momenteel voor de 1ste jaars heel anders dan wat wij hebben gekregen, maar daarin is veel plek voor eigen interpretatie en focus (cursussen kiezen bijvoorbeeld). Drukwerk en grafisch design heb ik in grote maten gehad, dat ligt ook aan de manier waarop jij een opdracht uitwerkt. Krijg jij een opdracht van een klant en jij wil daar campagne matig met print wat mee doen zul je automatisch meer met drukwerk doen dan wanneer je besluit met een app te gaan werken. Onze CMD studie had enorm veel vrijheid voor eigen keuze, dit is voor mij erg fijn geweest want ik kon mijzelf daardoor goed profileren. Echter is dit voor heel veel studenten ook een hele grote valkuil
Ik doe CMD in Arnhem, nu 2,5 jaars (februari begonnen) en wij hebben amper drukwerk gehad. Alleen in de eerste een magazine maken over jezelf, maar dat was om kennis te maken met de programma's. Verder is het of websites, apps of video. Totaal geen drukwerk meer.
Nu doe ik de richting interaction design en heb ik het een semester afgerond watje alleen maar apps maakt, maar het volgende semester gaat over websites.