[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 07:30

Jullie zijn goed vooruit gegaan!

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 07:41

Dank iedereen voor de reacties!

@Zuchini, je hebt gelijk ik moet hop zeggen bij de afzet. Maar mijn timing is nog niet zo goed denk ik.

@BarbaravdW, wie weet heeft ze dan wel HS idd, maar goed dat is vanuit mij excuses zoeken voor alles...

11-10-16
Vorige week toen Erwin mee ging op de fiets naar DE plek, toen zei hij ook al dat hij het wel leuk zou vinden om weer eens paard te rijden. Als Bubbles er ooit niet meer is, dan kunnen we een braaf paard erbij kopen voor hem en dan ritten maken. Dat lijkt hem, en mij ook natuurlijk leuk. Dat is een betere optie dan Callas in het land zetten en er een nieuw paard voor mij bij kopen. Ik zit dan zelf meer te denken aan een paard van iemand anders erbij te nemen, die we af en toe mogen gebruiken. Zoiets. Dan verdien ik er misschien nog wat aan met pension en heb ik niet de medische kosten als het ziek wordt en ook niet de hoefsmidkosten. Maar vooralsnog gaan we ervanuit dat het met Callas helemaal goed gaat komen!

Gisteren kniehoog met Callas gesprongen, zeg 30cm iets hoger dan de eerste keer. Maar meest gooide ze het met haar achterbenen om. Ze heeft zoiets van: zo, voor ben ik eroverheen dan hoef ik achter niets meer te doen. Ach zo af en toe een keertje oefenen, een minuutje of tien en dan blijft het toch leuk.
En ik had de andere paardjes ook in het landje laten staan en was dus in dat landje aan het springen en ze gingen allemaal in de weg staan, de stammetjes omduwen, lekker handig, maar wel humor en erg relaxed. En Erwin maar weer opbouwen, arme man, hahaha. Shadow is echt een grappig ding. Geen idee waarom, maar hij ging er weer overheen, veel te hoog voor hem, buikhoogte, hahaha, hij zal wel met zijn piemel zijn blijven hangen, alles viel om. Ik denk dat hij achter Callas aan wilde. Dus hij volgde haar denk ik.

13-10
vandaag zal er van rijden niet veel komen, je spoelt weg! Ik heb gisteren in de roundpen gewerkt met haar en met de enge zak.... hahaha niet Erwin. Maar een ritselzak met allemaal enge dingen er in. Vindt ze iedere keer weer erg spannend, maar gaat ook iedere keer weer goed na de sessie. Ik tover van alles uit die enge zak. Dit keer waaiden er piepschuimen blokken weg, MAN WAT ENG hahahha, maar ze went overal toch wel snel aan.

19-10

Bubbles staat onder een all weather deken. De nachten worden te koud. Ook op stal heeft ze die om. Maar dat is helaas wonderland voor de luizen want de paardjes hebben weer allemaal luizen. Balen. Ik heb op internet gezocht en ze kunnen van antiluismiddel koliek krijgen! Gebeurt zelden maar mij overkomt dat natuurlijk weer. Dus nu heb ik butox. Verschrikkelijk spul, maar dat heeft zero bijwerkingen voor de paarden verzekerde de dierenarts me en ook op de verpakking staat dat er geen bijwerkingen bekend zijn. Maar ik ga haar geen moment erna meer alleen laten tot ik zeker weet dat het geen bijwerkingen heeft bij haar.
Callas heeft veel manen verloren door het schuren, Poupette schuurt ook al zo aan haar manen. Het zijn geen vliegjes. En Bubbles jeukt nu ook. Ze zullen mekaar wel besmetten, dus moet ik het heel grondig gaan aanpakken met ook ontsmetten van de boxen en rijd-materiaal en halsters en dekens. Balen. Dus ik heb nog van alles gekocht om eraan te beginnen. Ben failliet!

20-10
Inmiddels weer zijn gangetje hier. Ik heb vandaag alle stallen helemaal uitgemest tot op het laatste ministrootje en met de hoge drukspuit alles gedaan. Ga vanavond of morgen met insectice sproeien, tegen de luizen. Ben wel helemaal kapot zeg, wat een werk.

31-10-2016
Het ontluizen heeft me daaaagen gekost. Eigenlijk 4. Want nadat ik de boxen helemaal behandeld had, heb ik zaagsel gekocht om het vocht uit de stallen te halen. Alles dreef. Was wel grappig: aan het einde van Callas' box zit een gat in de grond. ik dacht een soort oude put. Dus alles stroomde mooi die put in. Kijk ik in Bubbles stal, staat die blank! Water overal zeker 5cm hoog! Ik heb waarschijnlijk nog nooit zo verbaasd gekeken. Was het helemaal geen put en Bubbles stal ligt lager dan die van Callas...
Dus met de trekstok het water naar buiten getrokken en toen dat zaagsel erover.
Goed, toen de paarden wassen ook een halve dag. En toen alle dekens wassen en alle spullen, wat een hels karwei Vooral om het droog te krijgen. Gelukkig hebben we al weer zeker een week lang stralend weer met ver over de 21 graden, maar toch duurt het lang alles drogen.

En.... je raadt het al, ik kon vandaag opnieuw beginnen. Poupette stond weer aan haar pootje te knagen, Shadow stond weer te schuren met zijn kop en Callas stond ergens aan te happen wat ik alleen maar hoorde maar niet zag. Ik word gillend gek! Dus Poupette in ieder geval overnieuw gedaan, haarzelf dan. Met de anderen wacht ik even, misschien waren die luizen nog aan het doodgaan, of zo...
inmiddels voor Callas een manenbeschermer gekocht, zo'n halsding. Was voor cob-maat. Blijkt niet goed, kan niet meer terug want zo'n ding is met alleen passen gelijk al stoffig! Dus een vriendin die goed kan naaien gevraagd of zij eea kan verlengen. Ga ik zo passen. Pfff wat een gedoe. O en verder greep ik vol in een vliegen-eitjes-mes dat ik ook in het gif had gelegd. Lag onder een halster in een emmer. Grote snee in mijn handpalm. Fijn. Dus lekker al dat gif bijten in mijn wond. Afijn, te ondiep om te hechten denk ik, dus maar dichtgetrokken met pleisters.

Met Callas gaat het buitenrijden best goed. Ben nu al weer zelfs de drukke weg overgestoken. En ja, af en toe schrikt ze, maar alleen maar op de plek. Ik hoop dat ze toch steeds stoerder wordt. Van de week in het weiland gereden omdat ik niet over het verse beton van de poort wilde, en toen rende er ineens een jogger door het bos. Ik schrok, zij niet. Hahaha. Maar ook gisteren loop ik met haar aan de hand naar de round-pen komt Erwin daar bij toeval vandaag, dan springt ze echt als een kat met 4 poten de lucht in.

Ook grappig: ik wil haar zijwaarts leren onder het zadel, aan de hand kan ze het redelijk goed. Dus ik zit erop en zet haar in de round pen tegen de heining en geef de hulpen. Ze stond maar te hannessen met de plank van de heining, snapte niet wat ik bedoelde, tot IK begreep dat ze dacht dat ik haar vroeg DOOR de heining te gaan. Vond het zo lief! Als je denkt dat baasje vraagt rechtdoor te gaan en er staat iets in de weg, dan dender je er gewoon doorheen. Ik lag dubbel van het lachen toen ik het eindelijk doorhad. Maar na een paar keer begon ze het te begrijpen. Maar ze is niet voor de kuit. Ja wel met voorwaarts, maar eenzijdige kuit-stuur hulpen snapt ze nog steeds niets van.

Vanmorgen ook wat grappigs, Erwin was voor aan het terrein bezig en ik binnen. Hij had de walkie bij zich voor als ik hem nodig had. Dus ik roep hem op en hij staat in het weiland van de paarden. Callas stond te drinken. Op het moment dat ze mijn stem door de walkietalkie hoorde, vertelde Erwin dat ze kwam kijken waar ik was. Lief.

O en ze volgt wel errug goed de leider na grondwerk. We hebben voor de schuur op ca 30cm hoogte een schrikdraadveer gespannen tegen de honden, dat die niet in de schuur kunnen gaan zitten poepen. Ook zo lekker, overdekt poepen ideaal, maar minder grappig als ik erin ga staan, opstijg en vervolgens hondenpoep aan mijn beugels heb...
Dus ik moest even binnen zijn, zet haar voor de schuur stil, zeg ho, en stap over de veer naar binnen. Ho negeren, baasje volgen, dus ze stapt net als ik gewoon over de schrikdraadveer heen. Eh tja Callas, da's nou niet helemaal de bedoeling ;-) Maar wat lette ze netjes op haar voeten, hahaha.

O, p.s. ik vergeet telkens te vertellen dat die bak van die sportpaarden- en welsh cobfokker nooit bezet is. Ik kom een keer of twee per week erlangs, nooit op vaste dagen of vaste tijden en er rijd gewoon nooit iemand. Wat een k**-smoes is het dan geweest om te zeggen dat ik niet in gepast zou kunnen worden in hun drukke schema.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

borstnoot

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 08:41

Wat k*t voor je, die luizen. Zo blijf je wel bezig zeg...
Ik hoop dat er nog een vervolg komt op dat meisje die je tegen bent gekomen op buitenrit! Dat gun ik je zo.
Wel heel fijn dat alles steeds beter gaat en je je zeker voelt op Callas, wat moet dat een opluchting zijn zeg...

Eigenwijs is ook wijs.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:56

*Nog steeds een trouwe volger* fijn om te zien dat het beter gaat!!

Je hebt het over financiën, waarom doe je niet een kickstarter voor klonen van jouw vriend? Dan ben je in no-time miljonair. (Wel jongere versies graag)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 09:59

LOL Xyris!

Borstnoot, de luizen zijn gebleven, vinden het veels te leuk bij ons, die hebben hier een luizenleventje

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:17

Heb je ook alle borstels gewassen met antiluis? Volgens mij is het beste om alles op 1 dag aan te pakken (weet het hels karwij)

Naomie

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:19

Heb je wel eens gehoord van veerust? Is een middel bedoeld tegen vliegen bij koeien, maar werkt ook heel goed tegen luizen. Gewoon een aantal keer sprayen en klaar :)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:29

Wat een verhaal zeg.
Het heeft mij enkele dagen gekoct om al jou brrichten te lezen ts.
Respect hoe je hiermee omgaat

~Always~ Volwaardige tijger [o] #krabt.nl
https://www.facebook.com/AndreaMongolDerby/
Ozosnel zette ik mijn Schoen kijk sinterklaasje geef maar wat poen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 10:40

Welkom AfricanLady in het topic van Callas,

@Miesnaom, ja alles heb ik toen aangepakt. Helpt niet. Er zijn zoveel kieren en gaatjes in onze stallen, oude boerderij, ze kunnen zich altijd wel ergens verstoppen.

@Wendy, veerust hebben ze niet in Frankrijk. Als ik regelmatig behandel gaat het wel ok.

1-11-2016
Ik vrees het ergste met die luizen. Ik denk dat ik sowieso alle paarden nog een keer in het gif moet zetten. ik heb gisteren poupette twee keer zoveel gegeven als voorgeschreven. Er staat dat er nog nooit een reactie is geweest op een overdosis. misschien heb ik het te magertjes gedaan. Callas schuurt nu met haar manenbeschermer. Die is in 1 dag al redelijk gesloopt...

Verder is ze in de hand en in de omgang een ontzettend lief dier. Geen knuffel, maar wel slim en leuk. Ze vindt knuffelen wel leuk trouwens maar alleen met lekker krabben als zij het wil en waar zij het wil. Als je dan stopt komt ze met haar hoofd nog een keer vragen. Maar vanuit leiderschap krab ik haar op haar schoft en moet zij mij terugkrabben. Dat doet ze dan ook wel aarzelend. Een jas knagen is niet zo leuk als een mondvol haren van een andere pony natuurlijk.
En ze is verschrikkelijk mooi. Dat blijft gelukkig. Als ik roep en ze komen met zijn allen van de berg af denderen, man hoe ze dan draaft! Ze gáát! Dat krijg ik er niet uit hoor onder het zadel. Ook met springen doet ze het los prachtig, maar onder mij niet. Dus ik breng haar denk ik uit balans En zij mij. Een vicieuze cirkel. Komt ook omdat mijn rechterbeen nog niet goed is. ik rijd dat been ook met een langere beugel.

12-11
De luizen. mwah. Het lijkt er nu op of in ieder geval de shetten minder jeuken. Bubbles heb ik nog zien schuren, maar dat is nu weg, maar waar het om ging, Callas, die schuurt nog met regelmaat. Ik vraag me af of het geen gewoonte is geworden. Gelukkig heb ik dan die manenbeschermer, maar daar komt ook haar onderuit dat ze eraf breekt. Toen had ik een hengstenvlecht in gedaan, was helemaal fout, want dan gaat het schuren nog harder. Ze heeft als ik het netjes naar 1 kant kam, heel veel aan een kant, maar als ik het natuurlijker wijze los laat hangen, dan zie je de gaten. Erg jammer. Ze heeft nog steeds meer dan 50 cm hoor, maar het is wel ernstig uitgedund. Ik doe de manenbeschermer ook regelmatig af, want eronder wordt het hartstikke warm en dat jeukt natuurlijk ook weer. Ik zie gelukkig niemand meer aan de sokken knagen.

Verder is Callas alweer een paar dagen echt superbraaf. Ze laat haar koppie ook weer zakken ipv de hele tijd op haar hoede omhoog en al weer een paar keer met losse teugel gereden. Het is wel jachtseizoen, dus op de jachtdagen, 3 dagen in de week helaas, dan kan ik alleen thuis of in het dorp rijden maar dat is ook leuk. Schiet niet op, hahaha iedereen moet een praatje maken.

13-11
Vandaag in de regen met Callas wezen rijden, vond ik wel stoer van mezelf, maar hahaha je kunt helemaal niets met die regen. Alles is te glad, te kleiïg en te gevaarlijk in het bos. Dus maar een rondje berm/asfalt dorp gedaan. Ook leuk, ze was keurig en we hadden maar 2 schrikkers...

Die engelse vrouw niets meer van gehoord om mee te gaan rijden. Jammer. komt misschien nog wel een keertje, heb haar gesms't maar niets. Ze zal wel van die fokker/stalhouder het advies hebben gekregen niet met mij te gaan rijden. En wie weet heeft ie daar gelijk in. Haar paard was jong tenslotte en ze was ook al vaak eraf gevallen.

19-11
Gisteren nog weer wat beleefd, was echt top. Ik ga met Callas rijden. In mijn eentje voor het eerst het bos weer in. Vond ik best wel spannend, want als ik er daar af knal heb ik geen telefoonbereik misschien. Maar goed, ze doet het heel goed de laatste tijd dus ik het bos in. En dat doet ze toch zo goed! Als er geen spannende dingen zijn is het echt een topmerrie. Keurig aandraven op stemcommando, lange teugel en door de beek en op de oever springen vanuit het water, echt netjes en stoer. Ze vond wel een vers gehakte stapel hout raar, maar daar ging ze toch vlotjes langs. Schopte ze een steentje tegen die stapel, o brrr eng, maar toen weer ok. Afijn, ik heb die rit dus al vanaf april niet meer gereden en volgens mij ook maar heel weinig mensen te paard of op de fiets want bijna aan het eind lag er een boom over het pad. Op haar borsthoogte, dus springen gaat uiteraard niet en er onder door ook niet. Maar het was een pad langs een steile helling boven en onder. Dus wat nu. Onderlangs was geen optie veel te steil naar beneden. Bovenlangs moest ik een talud op, echt heel steil. Anders moest ik weer 4km terug en ze was doorweekt. En mijn voet deed zeer. Dus ik peinzen wat zal ik doen. Zal ik afstappen en het talud op klimmen met haar, maar ja haar kennende dendert ze gewoon door en dan lig ik eronder. Dus ik erop blijven zitten. Dus ik haar schuin voor het talud gezet. Ging ze zijwaarts, hahaha. Omdat ik thuis bij het talud zijwaarts oefen omdat ze daar niet omhoog kan. Nu dus ook niet dus dan maar opzij. Dus ik aandringen op recht om hoog en ja hoor, ze deed het! Recht het talud op! Supertrots!
Goed. Staan we op het talud en dat is allemaal bomen en struiken. Dus ze moest door struiken heen en ik bleef overal aan hangen met mijn cap, jas en beugels, dus ze moest telkens op commando stil staan, zodat ik me los kon maken. Deed ze helemaal goed. En ik telkens belonen met bixjes. Dus ik zoeken waar ik weer van dat talud af kon naar het pad, voorbij die omgevallen boom. Kom ik weer een omgevallen boom tegen! Precies hetzelfde. Niet overheen te springen, en niet eronder door kunnen. Tenminste... wel als ik haar afzadelde. Dan moest ze wel iets door de knieën maar ik zag geen andere uitweg. Dus afgezadeld en zadel uit de weg gelegd en ik eronder door en net als met het schrikdraad waar ik overheen stapte, volgde zij ook, en ging ze hier iets door de knietjes een beetje holle rug en zo er onder door! Nou, ik was weer poepietrots natuurlijk! Beloond met brokjes en weer opgezadeld. Toen moest ik opstappen zonder blok en dat ging gelukkig goed. Ik merkte wel dat ze het toch wel heel spannend had gevonden want nu schrok ze wel een paar keer van niemendalletjes, maar goed, het was weer een avontuur en ze was superlief!
Ik had wel last van mijn voet want totaal was ik wel 1.5u weggeweest en dat is te lang voor dat poot.

Callas is mijn alles

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:49

Monique1963 schreef:
@Dreamer, dank je voor de tip en hoe ga ik om met voorbij lopen en omkeren voor mij?

Wat ik zou doen, is elke keer haar weer terug zetten. En dan het liefst zonder zelf van je plaats af te komen.
Gewoon rustig blijven en haar weer "op haar plaats zetten", niet boos worden :) En echt, gewoon elke keer weer. Al moet je het 1000x doen ;)
Als ze je voorbij loopt en wel stopt, duw je d'r tegen d'r borst weer naar achter tot ze staat waar jij wilt dat ze stil staat zodra jij stopt.
Loopt ze gewoon door trek/leidt je d'r in een rondje om jou heen (het touw dan overgeven in je handen, zodat je zelf niet mee draait en op één plek blijft staan), tot ze wederom de positie bereikt heeft waar jij wil dat ze stil staat zodra jij stopt, en daar ze je d'r dan neer.
Een seconde of 3 laten staan, belonen en weer verder gaan met wat je van plan was :D

Misschien heb je er nog wat aan!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 12:24

tnx Dreamer

Donderdag 1-12-2016
Vandaag een kort ritje gemaakt en ze was erg braafjes. Ik stond met iemand te praten, (iedereen moet haar altijd aaien, hahaha, ik heb zelfs speciaal veel brokjes bij me zodat mensen haar wat kunnen geven...) afijn toen kwam er een bulldozer langs. Ze taalde er niet naar! Praten is gezellig en dan ziet ze alleen maar handen die misschien brokjes hebben. Of die aaien. Het wordt misschien zo wel een bedeldoos, maar ja. Goed, bulldozer niet interessant dus. Maar een paar meter verder doet er iemand binnen in een huis een deur hard dicht, brr eng. Maar dat is dan alleen maar een hopje. Het wordt steeds beter.

3-12
De smid komt overmorgen weer en dan gaan we ook kijken of hij voor rubber kan zetten. Omdat ze ovaal verkeerd-om voorhoeven heeft, en je die ijzers uiteraard niet heet kunt smeden, hahaha, moet het koud. En dat is enorm veel mepwerk om het in die vorm te krijgen. Lukt het niet gaat ze weer voor op gewone ijzers met gripnagels en alleen achter op rubber. We gaan het beleven.

7-12
Callas staat rondom op rubber. Voor nu ook. Hij heeft achterrubbers kunnen verleggen, zat nog redelijk wat grip op, op de toon kwam het ijzer wel door het rubber maar niet dramatisch. Voor staat ze nu dus ook op rubber. Goeie grip, maar ik vind de takken erg lang, ben bang dat ze ze aftrapt. Ze is zo ruim achter en zo kort voor. Maar ik heb zitten tellen, ze heeft 14.5 week met de vorige beslagbeurt gedaan! En de voorijzers waren toen al verlegd en die hebben er 24 weken onder gezeten. Dus dat is echt amazing lang! Ik rijd ook per saldo niet zo veel en lang natuurlijk, dat zijn uitzonderingen en ik rijd zoveel mogelijk bermen, ben een bermtoerist en dat scheelt wel.

27-12
Geen nieuws is goed nieuws, dus als ik dan wat schrijf zal er wel wat gebeurd zijn. Ja dus. We komen op een bepaalde rit altijd langs het voetbalveld en meestal is er niemand, maar gisteren liepen er een stel mannen in felle kleuren te trainen. In Frankrijk kennen ze geen tweede kerstdag, dus alles was gisteren gewoon een normale maandag.
Het is op de terugweg en ze is op de terugweg altijd wel voorwaartser dan op de heenweg. En het pad door het bos, komt uit bij het voetbalveld. We hoorden die mannen al van verre roepen naar elkaar. En dat is vervelend want ze begon toen al spanning op te bouwen, het elastiekje dat op springen staat. Ik wilde niet afstappen, want ik weet niet of ik haar houd in een paniekreactie of dat ze zich losrukt. Maar erop blijven voelde ook niet goed.
Ik had ernstig het gevoel van dit ga ik vermijden. Ik keer gewoon om en ik stap rustig de hele rit de andere kant op terug. Maar ja, dat is ridicuul, want het is maar 3 minuten vanaf huis vanaf de voetbalvelden en we moeten toch door enge dingen heen.
Vond het erg vervelend dat ik geen beslissing kon maken. Heb haar stil gezet bij de tennisbanen, dan konden we die mannen van een afstandje bekijken. Maar dat was helemaal niet prettig, want nu voelde het helemaal dat ze direct wilde omdraaien en vluchten.
Toch maar afgestapt, want ik was zelf ook helemaal onzeker geworden. Stap voor stap naar de voetballers toe en vanaf verre al bonjour geroepen in de hoop dat ze terug zouden praten en Callas kon denken dat het mensen met misschien wel koekjes waren.
Ze was echter niet voor rede vatbaar en ik voelde dat ze weg wilde vluchten. Streng geworden, niet aanstellen, hop lopen. Op zijn Bruno's. Gelukkig hadden die boys even overleg en stonden ze stil. Ik zwaaien en roepen of ze even konden blijven stilstaan met de bal ook.
Omdat ik voelde dat ze me zo omver zou kunnen trekken, toch opgestegen, nu die mannen stilstonden. Dat ging wel ok en met voelbare spanning in haar lijf langs het voetbalveld gelopen. Bewust niet gaan draven, want dit leek met niet het goede moment om het dravend voorwaarts op te lossen. Nou, ik eigenlijk wel blij hoe we het eraf brachten, ik reed uiteraard op het scherpe bit, zijn we bijna aan het eind van het voetbalveld, denken die mannen ook, zo zij is voorbij, kunnen wij weer voetballen.
Laten we het zo stellen, ik denk dat ze een Porsche eruit gelopen had, het bit met stang daar kon ik haar niet mee omkeren en wonder boven wonder miste ik net een ijzeren hek waar we langs moesten. Daar kon ik haar wel stoppen en heb ik haar omgedraaid naar de voetballers. Wij waren nu immers op veilige afstand. Mwah. Ik ben toch maar weer afgestapt en shakend de rest naar huis gelopen.
Het voelt als een enorme setback.

Na de paniek van gisteren vond ik het ernstig spannend vandaag alweer met een stormachtige wind naar buiten te gaan, maar ik moet hier doorheen en Callas ook. Als ik het niet doe, ga ik voorlopig niet meer rijden.
Eerst had ik mijn vriend gevraagd om mee te fietsen, maar uiteindelijk besloot ik toch het zelf alleen aan te gaan. Ik had haar een uurtje voor ik ging rijden gegrondwerkt en gelongeerd, wat erg goed ging. Ik vond ook dat ik per se langs de plek moest waar gisteren die voetballers waren en zij zo bang was. Ik heb het gedaan en het ging allemaal erg goed. Natuurlijk was ze zoals altijd enorm kijkerig, ze ziet werkelijk alles wat anders is dan de dag ervoor, en we hadden wat schrikjes, maar ze rende niet weg en alles was goed beheersbaar. Dan ben ik supertrots en kom echt vol energie terug.
Ik kan alleen maar veel veel veel oefenen, hoe vaker het goed gaat, hoe meer vertrouwen we in elkaar gaan krijgen. Mijn vorige paard heb ik 20 jaar gehad, en ik zou hem nog gereden hebben als hij niet plotseling aan een interne bloeding was overleden. Met hem heb ik ook heel wat te stellen gehad, maar uiteindelijk heb ik het heel fijn met hem gekregen. Een (vertrouwens)band opbouwen, kost nu eenmaal tijd.

29-12-16
Vandaag heb ik een stapje teruggedaan en ben ik in het bos een kwartiertje gaan wandelen. Ik heb met het stokje overal op geslagen waar ik maar bij kon. Struiken, takken, stenen, hekken. Ook boven ons hoofd tegen de takken, ik heb er blaadjes mee opgezwiept etc. Ik heb niet om gekeken of ze het eng vond, dat moest ze zelf maar weten. Ik als leider liep voorop en ze volgde keurig. Aan het eind toen we weer thuis waren, ben ik niet naar huis gegaan maar nog eens het bos in en heb haar daar een paar keer links en rechtsom laten draven aan de lijn. Deed ze allemaal netjes. Moet ik hieruit concluderen dat ze te voet toch wel vertrouwen heeft, maar als ik erop zit niet en wat betekent dat?

Zaterdag 31-12-16
Het rijden op het veldje vandaag was ok, we hebben maar 1 schrikje gehad en dat was nb voor het geluid van de boormachine van Erwin toen ik terugliep naar de stallen vanaf het veldje!
Daar gelijk mee geoefend en wij zelf gewoon doorgekletst en net gedaan of we helemaal niet zagen dat zij het eng vond, haar genegeerd en uiteindelijk vond ze het ook wel best.
Toen duwde ze zelf een schep om op de poetsplaats en schrok erg daarvan en ze sprong een paar passen weg. Ze staat altijd los op de poetsplaats, ik zet haar niet vast, is ook niet nodig. Dat ze niet helemaal de stal uitvluchtte vind ik dan weer een pré.
Toch maar weer gelijk wat oefeningen erbij gepakt. Een groot stuk oranje zeil. Dat zeil kent ze alleen opgevouwen, dus nu was het veel groter. Ze volgde me er niet overheen, maar ging eromheen. Slimme dame. Korter vastgepakt, overdreven stappen gezet OP het zeil, en toen moest ze een keer graven, blazen en liep ze achter me aan. Dat hebben we van alle kanten nog eens gedaan. Toen midden op het zeil stil gezet en met een stuk zeil geaaid. Af en toe toch wel een bibbering, maar ze vluchtte niet. Heel veel beloond met aaien en wat brokjes en zo dit hectische jaar afgesloten qua paardrijden.

Callas is mijn alles

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:54

2017 *\%/*

Fenna

Spekkie

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:05

Yes het gaat steeds beter, tenminste de schrikreactie's zijn wat minder intens.
Jullie gaan de goede kant op!

En yes we zitten in 2017! :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 13:12

Yep we zitten in 2017.

4-1-2017
Nou wij starten het nieuwe jaar lekker. Allebei heftig griep! Ik ben er al een beetje doorheen, nu alleen nog snotverkouden, maar Erwin begint net. Keelpijn, verkouden, hoesten en moe. Ik heb ook nog een dag koorts gehad, man wat krijg je daar spierpijn van. En of het nou daarvan komt weet ik niet, maar mijn rug is megaberoerd, iedere keer krijg ik een scheut van waarschuwing.
O en Callas is ook nog op mijn voet gesprongen. Gelukkig mijn ongebroken voet. Het ging allemaal net zo lekker en leuk, zal je altijd zien, ik stond gewoon lekker met haar te klooien in het land, kijken of ze nog water hebben met die vorst, komt mijn hond ineens uit de struiken. Zij schrikt zich te pletter en springt zo boven op mijn voet. Natuurlijk alleen mijn stalschoenen aan, niet mijn jodhpurs met stalen neuzen. Voet blauw, teentje zwart. Echt zwart. Ach, we blijven lachen.

6-1-2017
Nu liggen we allebei plat. Gezellig samen snotteren. Ik ben al vanaf de 29e dec bezig heb ik teruggerekend, dus al meer dan een week. Erwin is nu 3 dagen bezig dus die kan nog wel ff.
Mijn voet gaat alweer beter. Alles kleurt weer richting normaal. Nog wel pijnlijk met sommige bewegingen, maar die voet is niet het ergst, dat is mijn rug. Ik heb nu al een dag of 4 a 5 echt mega rugpijn.
Ik ga zo eens in de paar maanden door mijn rug en dan krijg ik van die verschrikkelijke scheuten. Een dag of 4 rustig en plat is dan het beste.
Maar ja, met een zieke vent, alles hier bevroren, moet ik toch voor de dieren zorgen en twee kachels op hout bijhouden, niet echt handig voor die rug. Heb dus ook al 4 dagen niet gereden of getraind. Of nog wel langer nu ik erover nadenk. Ik moet er ook niet aan denken nu met die rug op haar te moeten klimmen. Het is een beetje drama hier. Maar goed mijn rug is niet door de griep. Geen idee wat ik verkeerd getild heb of gedaan heb, maar goed, maar weer rustigjes aan zover mogelijk.

8-1
We zijn allebei aan de beterende hand, mijn griep was al weer weg, rug gaat beter maar behoorlijk rot nog. Erwin kan sinds gisteren weer uit bed en vult nu 2x pd een ton in de stal met water voor me met de kruiwagen, dan hoef ik niet zo ver te slepen met emmers. Hier vriest het nog wel eventjes. Erwin sjouwt nu ook weer hout, dat scheelt mijn rug.
Ik had vandaag toch ff iets willen gaan doen met Callas, maar die rug, die kou en zij is verschrikkelijk fris, nou ik dacht, maar ff niet.
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 06-09-17 13:31, in het totaal 3 keer bewerkt

Callas is mijn alles

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:24

Oehhhhh monique, zelf maar een spoiler gemaakt.....

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 13:31

Rocamor schreef:
Oehhhhh monique, zelf maar een spoiler gemaakt.....

o dear, snel aangepast

13-1
Callas eergisteren gereden. Ik denk dat ze tien dagen niet gereden had, en ze was, laten we zeggen, erg fris. Niet handig voor mijn rug. Heb dan ook voornamelijk gestapt. Wel beetje gedraafd, maar de overgang terug naar stap deed te zeer in mijn rug.
Als ik weer ga rijden dan ga ik in de overgang in de verlichte zit staan, dan heb ik daar geen last van mijn rug. Maar gisteren en vandaag te slecht weer, dwz errug koud, sneeuw en hagel, maar het blijft niet liggen en het vriest ook niet meer (gelukkig want dat slepen met water is maar onhandig), maar de wind komt uit Nederland volgens mij en dat is koud.

Gisteren 3 van de 4 paardjes weer gewassen tegen luis. Ik had het voor de jaarwisseling al willen doen, maar of ik was te grieperig, toen die voet, toen die rug, of ik vond het te koud voor hun. Helaas dat het zo lang moest duren want ze heeft weer over de lengte van haar hele manenkam geschuurd. Dus staan er weer overal korte plukkies rechtop. Ze heeft nog zat over om voor een leek te zeggen, wat is ze mooi, ze heeft ook nog steeds manen van bijna 70cm, maar ik zie hoe weinig het nu nog is in vergelijken met eerst.
Ik kijk het nu even aan, ik heb haar ook weer volop op knoflook gezet, dat had ik even wat minder gedaan, omdat ik het gevoel heb dat ze daar errug fit van wordt zal ik maar zeggen. Als ik haar weer zie schuren dan gaat de manenbeschermer weer om.

16-1
Ik ga niet van die luizen afkomen. Hoe goed ik alles ook ontsmet had of heb, er kunnen er nog wel een paar in de buitenstallen hebben gezeten of in het schors van een boom, wachtend op een gastheer. Dus ik ga er niet meer van af komen. Dat is erg waardeloos. Dus ik moet het iedere maand herhalen. En alleen als je het weet zie je dat ze schuurt. Maar toen ze kwam had ze aan twee kanten heel heel heel veel manen. Nu heeft ze aan 1 kant nette manen. Je zou kunnen zeggen, je hebt het netjes uitgedund om nog steeds dikke vlechten te kunnen maken. Maar ja, ik weet hoe ze was, en dat doet zeer. Ze staat 3 weken van de maand op knoflook, ik heb antijeuk zelf met kruidnagelolie erin, ik heb die manenbeschermer. Ik ontsmet nu met een spray regelmatig haar box en Bubbles' box, maar dat is alles boven stro-niveau. Maar het blijft terugkomen en dat blijft zielig voor ze. Jeuk is verschrikkelijk. En vooral erg zonde. En de anderen jeuken ook, maar die rukken niet hele plukken manen uit zichzelf. Callas is zo onbesuisd en pijn kan haar niet schelen. Ze dendert dwars door struiken met prikkels heen etc. Ze is keihard wat dat betreft. Maar een heel klein hartje!

Ik heb gisteren gereden. Weer een staprit met kleine stukken draf. En dat in de verlichte zit gaan zitten in de overgang is een leuk idee maar het werkt niet, want je wilt juist terugzitten om haar op mijn zit naar stap te krijgen en als je gaat staan, dan werkt dat dus niet. Dus weer mijn rug zeer gedaan. Maar goed, ik kan verder alles goed doen. Verder ben ik intensief aan het trainen met wandelen en dan iets engs meenemen. Dus vanmorgen heb ik gewandeld met haar met een plastic zak aan een stok. Overal mee heen bewegen, zwapperen, haar aanraken etc. Dat werkt erg goed moet ik zeggen, omdat ik namelijk als leider voorop loop, kan ze nergens heen door het touw natuurlijk en omdat ik het kennlijk niet eng vind, zal het wel goed zijn. Ze heeft wel neiging het enge ding te vermoorden. Niet bijten, maar met haar voorbeen kapotslaan. Heeft ze ook al een keer met een bal gedaan. Hahaha. En het stormt hier dus het wapperde wel. Maar ze deed het erg netjes. Tuurlijk vond ze het eng, maar dat mag ook, als je aan het eind maar verder gekomen bent dan toen je begon en dat was zo, toen kon ik haar er al weer mee aaien over haar rug, niet aan haar voeten, dat is te eng, maar dat komt ook wel. Niet dat ze geen voetjes geeft, dat doet ze keurig maar je moet niet met een enge zak aan haar sokken komen. LOL. O en ze blijft flemen als ik haar neus ermee aanraak. Vindt ze toch wel zo vies ruiken plastic, funny!

Callas is mijn alles

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:08

Balen dat het niet werkt.
Ik blijf het wel grappig vinden dat je het vooral belangrijk vind dat ze er mooi uitziet :')
Dat zou echt op N gegeven moment mijn minste zorg zijn Haha Maargoed.

Naomie

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:11

Ha Monique. Wat een verhaal! Goed dat je alles genoteerd hebt. Bewaar het ook voor jezelf. Of voor anderen om te lezen.
Jullie hebben samen een lange weg afgelegd. Mijn complimenten voor je doorzettingsvermogen en je eerlijkheid. Ik kan me de emo-periodes en momenten heel goed voorstellen. En hoe heerlijk je je voelt als de dingen beter gaan. Weet dat je iedere stap vooruit zelf hebt bereikt! Jij bent Callas haar coach (kots haha).
Terwijl ik lees denk ik ook steeds dat jullie jong zijn. Een jaar of 20. Jij bent druk met je paard. En je lieve vriend die altijd voor je klaar staat en je overaf mee helpt. En omdat je steeds schrijft over 'mijn vriend' maak ik steeds de denkfout dat ik denk dat hij ook begin 20 is.
Totdat er weer een kwaaltje wordt beschreven.
Heel veel succes verder. Hou je ons op de hoogte?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 15:20

Welkom yvette88. Ja dat probleem heb ik ook dat ik nog denk dat ik 20 ben. ;-)

@miesnaom
Monique1963 schreef:
Maar het blijft terugkomen en dat blijft zielig voor ze. Jeuk is verschrikkelijk.

Callas is mijn alles

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:27

Wat betreft de luizenplaag.
Weet je zeker dat het luizen zijn?
En vaak is het ook een kwestie van weerstand. Oude, zieke (en langharige) paarden zijn eerder de pineut. Het kan zinvol zijn om een weerstandsverhogend supplement te geven. Er zijn diverse topics waar dit wordt besproken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 15:51

Dank je Senna, ik ga op bokt eens zoeken.

Callas is mijn alles

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:21

Monique1963 schreef:
Welkom yvette88. Ja dat probleem heb ik ook dat ik nog denk dat ik 20 ben. ;-)

@miesnaom
Monique1963 schreef:
Maar het blijft terugkomen en dat blijft zielig voor ze. Jeuk is verschrikkelijk.

Heb het niet perse over haar jeuk. Het is met alles; gelukkig ziet ze er ten minste super knap uit.
Weet niet... denk dat het een persoonlijk dingetje is. Vanaf het begin vond ik dat echt N dooddoener... ze is totaal niet wat ik zoek maar hè ze is knap en op mijn lijst staat nr1 dat ze knap moet zijn. En met alle drama is het steeds. At least she is pretty tough.
Denk dat het gewoon een persoonlijk ding vind. Verder vind ik dat je idd wel moeite doet om het te laten werken.

Het is soort mixed feelings als ik het lees, bedoel t niet als een aanval. Laat gewoon me gedachte spreken.
maar blijf vooral posten ik vind het wel leuk om te lezen nl!

Naomie

Leviosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:26

Ik kom ook meevolgen ... wat een verhaal!

There will be three, kin of your kin... who hold the power of the stars in their paws. ~ Warrior Cats

~ Judith ~

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 18:27

Wat ik heel handig vond bij luizen, is eens door de vacht gaan met zo'n ijzeren vlooienkammetje voor honden. Zo was ik 100% zeker dat het echt om luizen ging, en geloof me, die krengen herken je direct aan hun gele lijfje met streepjes en bruin koppie, brrr.. Ik zag ze niet vaak met het blote oog. Wel als ik de vacht nat maakte, want ze zitten echt goed verstopt in de ondervacht.. Hier goed gewassen met Sarnacuran en 't was zo gepiept. Hier dus wel 2 sukkeltjes qua weerstand gehad afgelopen winter-lente en het viel dus ook op dat enkel die 2 van de 4 ze hadden.. Weet niet of je er wat aan hebt, maar misschien handig als het luizenseizoen straks weer voor de deur staat.

Verder lees ik nog lekker mee en ik ben erruug benieuwd hoe het verder gaat in 2017!

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

CarinaRJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:59

Tea tree olie en mondwater vinden luizen ook niet leuk (ja echt)

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht