[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Zinzi_jewel

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:06

Idd een 21 dagen cyclus
Maar heeft een merrie bijv een cyste op de eierstokken kan dat de hele boel ontregelen .

Ik wil de merries die echte merries genoemd worden of zgn pismerries niet de kost geven iig

Vaak helpt een hormoon gerelateerd supplement om dat wispelturig gedrag wat in te dammen of meer heftig op de regumate zetten
Maar dan moet je wel weten of .....
de vrouwelijke organen een rol spelen in het gedrag .

Chasing Dreams ...
Zinti , My very own princess
Fanny, also a princess...
What a luck to have 2 of those Amazing girls
[*]2 wow dressuur zadels te koop [*]

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 09:33

In ieder geval kun je denk ik geen patroon ontdekken als je alle dagen in 2 jaar dat het 1e van de maand was samenvoegt Etc etc. Alleen een soort magisch patroon dat ze bijv niet van de eerste van de maand houdt. Of de 8e. Maar een cyclus?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-17 09:37

En ik dacht dus 21 dagen ok en dan circa 7 dagen hengstig. Zo kwam ik aan circa 29 dagen.

Maar een merrie is dan dus binnen die 21 dagen ook nog eens hengstig. Dus dan is het inderdaad 2 weken af 1 week op.

Dat maakt het interessanter dit schema. Ik puzzel verder.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:04

Maar met 29 dagen is het toch ook steeds op een andere dag van de maand?
Ben trouwens wel benieuwd naar een nieuwe update buiten dit schema gebeuren!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 10:50

Monique1963 schreef:
Welkom Raamzicht, ik dacht dat een cyclus 29 dagen was, dan zou het voor die twee pieken nog te snel zijn volgens mij. Ik heb het in excel staan, maar omdat ik het niet dagelijks heb bijgehouden, denk ik dat er een vertekend beeld ontstaat, maar ik zal het vandaag eens in een grafiek zetten. Tnx!

Monique, ik heb een enorme lastpak van een merrie gehad. Ik dacht dat het kwam doordat ze een import Fjordenmerrie was die de 1e drie jaar van haar leven opgegroeid was in de natuur op een Deens schiereiland.

Zij had ook van die onvoorspelbare schrikacties. De ene keer was iets eng een andere keer niet en de dag erop weer wel. Dus heel herkenbaar wat je ook over Callas schrijft. Ze had een ontzettend wilskrachtig karakter en was soms dagenlang nauwelijks te berijden. Maar ook soms dagen dat ze super was. Dat ik ondanks alles met haar doorgezet heb is dat ze altijd eerlijk bleef. Nooit slaan, steigeren of bokken. Menigeen heeft me toendertijd gewaarschuwd haar weg te doen omdat men bang was dat ik er nog een keer mee zou verongelukken.

Vinni heette ze, ze was voor haar 1e keer drachtig worden om de 3 weken hengstig. Alleen de 2 dagen voordat ze hengstig werd was ze super en zelfs aanhankelijk. Ze was al 2 jaar intensief onder het zadel maar het kon zomaar gebeuren dat je haar wilde zadelen en ze schrok alsof ze nog nooit een zadel had gezien. Ook met verkeer was het van tijd tot tijd een drama.
Wat heb ik me vaak wanhopig afgevraagd wat ik toch fout deed?

We hebben haar na een paar jaar uitgebreid laten onderzoeken. Toen bleek dat o.a. haar eierstokken vergroot waren en dat ze hengstenkolder had. Ze bleek teveel hengstenhormoon (testosteron) in zich te hebben. Ze gedroeg zich ook veelal als een hengst richting andere paarden.

Het advies van de kliniek was, of haar hele leven verder dagelijks op medicatie die toen vrij duur was, of lange afstandswedstrijden mee gaan rijden zodat ze haar mega energie en vechtlust kwijt kon en eventueel een veulen mee fokken in de hoop dat de hormonen wat gelijkmatiger zouden worden.

We zijn met dat laatste begonnen.
Toen we haar wilden laten dekken heeft ze een week bij de hengst gestaan. Toen we haar wilden ophalen vertelde de hengstenhouder, ik weet niet wat er met jullie merrie aan de hand is maar toen ik haar in de wei wilde zetten bij de andere merries weken ze allemaal voor haar. Er is geen slag of stoot uitgedeeld.
Zelfs een oude Fjordenmerrie, echt een bitch die hier jaarlijks komt en iedereen aan de kant jaagt ging direct voor jullie merrie aan de kant. Zoiets heb ik hier nog niet eerder meegemaakt.
Tsja met die hengstenkolder was het achteraf nog een wonder dat ze drachtig is geworden.

Ik heb die hengstenkolder toen ook aangekaart bij de inspecteur van het Fjordenstamboek en die zei direct dat hij het kende. De week ervoor was er nog eentje naar de slacht gegaan. Ook hengstenkolder, levensgevaarlijk zei hij. We konden die van ons ook maar het beste naar de slacht brengen.

Dat nooit ! Sowieso gaat hier nooit een paard naar de slacht. We laten ze inslapen voor de stal.

Ik heb op een gegeven moment een brief naar de Deense fokker gestuurd met vragen. En kreeg uitgebreid bericht terug:-) Vinni was daar op 3-jarige leeftijd al kuddeleidster !!!
De puzzelstukjes begonnen steeds meer op hun plek te vallen. Haar problematiek was dus hormoongerelateerd.

Tijdens de dracht was Vinni ongelooflijk zacht en poeslief. Wat een schat van een Fjord was het toen.
Na de bevalling ben ik rustig aan begonnen met trainen voor lange afstandswedstrijden en daarin bleek ze een ongelooflijke kanjer. Bij de 1e twee wedstrijden deed ik het fout. Ik bepaalde het tempo, wanneer en hoe lang ze een bepaald tempo mocht lopen in een bepaalde gang. Dat werkte niet. Ze draaide zich veel te veel op en kwam met te hoge hartslag en adem binnen. Toen heb ik het veranderd. Een wedstrijd werd voortaan haar feestje. Voor de start goed opwarmen en de wedstrijd helemaal aan haar overlaten in welke gang ze wilde en hoe lang. Ze duldde geen enkel paard voor zich dus elke wedstrijd was een inhaalrace maar ze genoot. En ik ook :-)
Alleen de laatste kilometer bepaalde ik dat ze moest uitstappen. Ze kwam steeds met prima hartslag en adem binnen en we werden bijna continu 1e.

We hebben haar gekocht toen ze 4 jaar was en pas een jaar of 6 later begon ik redelijk grip op haar te krijgen.
Wowww ... wat werd het een superpaard. Ze begon zo mak te worden dat ik er zelfs onze zoon van 4 op kon laten rijden.

Het idiote schrikken is er helemaal afgegaan, ook haar rare nukken. Een beter paard kon ik me niet wensen vanaf dat ze een jaar of 12 was. Ik kon haar gewoon op stem rijden.
Vinni had iets in zich qua wilskracht en karakter dat haar heel speciaal maakte en wat me alsmaar motiveerde om door te zetten. Daarbij had ze ook nog mensenogen, ook wel hazenogen genoemd. Het donkerbruin van het oog is heel lichtbruin en schijnt niet zoveel voor te komen. Vinni is mijn grote leermeester geweest op paardengebied :) Achteraf gezien had ik me geen betere kunnen wensen:-)

Sorry voor het lange verhaal maar ik ben zo blij dat ik ondanks alles met haar doorgezet heb :-)
Ik heb het toch maar 's uitgebreid hier geschreven omdat ik best heel veel herkenbare dingen lees van Callas en Vinni.

Monique, ik hoop uiteraard niet dat jij met hengstenkolder te maken hebt maar wel dat je toch blijft doorzetten en ook over een paar jaar kunt zeggen, dat ondanks een heel moeilijke start er uiteindelijk een super Callas is gevormd :)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-17 10:56

@ Raamzicht, ja met 29 dagen is het zeker op een andere dag van de maand, vandaar dat ik er geen structuur had ingezien. Maar met 21 dagen, dus om de twee wkn, zou het misschien wel kloppen.

Henny dank voor je uitgebreide uitleg. Interessant verhaal, kende ik niet hengstenkolder. En ook mooi verhaal hoe je het hebt opgelost.

Vandaag teveel te doen en visite en zo. Updateje morgen weer.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 16:51

Zo, een hele poos verder maar alles bijgelezen. Wat een interessant en boeiend verhaal en (je hebt het inmiddels al heel vaak gehoord natuurlijk) wat schrijf je fijn. Ik volg natuurlijk ook :D

Benthhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:48

Dit is zo'n fijn topic.
Ondanks er mensen zijn die zeggen; ik had dit of dat écht anders gedaan! Maar juist dat wat TS schrijft is zo (h)eerlijk. Ik heb ook weleens gedacht: als ik toen had geweten wat ik nu wist... zijn we er slechter van geworden? Nee, ik denk alleen maar sterker en ik denk ook dat dat heel erg voor TS geldt!

Ik volg! (en ben al bijgelezen, haha)

Wave after wave

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 21:42

Ik vind het nog steeds zo interessant TS! En ik vind het bijna jammer dat we al dichter bij de dag van vandaag komen. :=
Complimenten voor alles!!! :*

Eigenwijs is ook wijs.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-17 07:23

Benthhh, XladyX welkom in dit topic.

Weer een updateje, speciaal voor de beelddenkers, eentje tussendoor niet over Callas, niet over paarden, ja heeft er wel mee te maken, maar over mezelf. Jullie mogen het alleen lezen als jullie beloven niet te lachen, hahahaha, dat mag ik alleen zelf doen...

13-4
Hier lekker bezig. Ik doe de voetjes van onze shetjes zelf op dit moment, dat doe ik eerst met de nijptang, dan raspen, dan met de schuurmachine goed vlakken, en dan met die holle radius rasp die ik ervoor gekocht heb een mustangrol eraan. Vinden ze allemaal best.

Nou Poupette is echt een mini dus dan zit ik op de grond op mijn knieën met haar hoefje op mijn schoen gerust. Dan die zware schuurmachine vasthouden valt niet mee, maar goed, het werkt. Maar dit keer had ik mijn bril niet op. Dus ik buig me voorover om beter te kijken of ik het mooi gevlakt heb, komt mijn haar in de schuurmachine die nog aan stond. Van 0 naar 100cm in minder dan een seconde, zo mijn lange haar opgevreten, zeker 70cm. NIET LACHEN!

Het shetje reageerde nergens op en ik bleef gelukkig rustig behalve vloeken, maar ze begreep ook wel dat het niet tegen haar gericht was.

Sooooo deed zeer, man! Dus die machine slaat tegen mijn hoofd en tegen mijn mond, tand door mijn lip en die machine loopt vast in mijn haar maar de motor gaat niet uit, en ik voel mijn vel van mijn voorhoofd uitrekken. Handige antirimpelmethode. Levensgevaarlijk natuurlijk. Dus ik de stekker eruit gerukt, maar mijn haar zat er muurvast in, en die machine zat tot aan mijn voorhoofd vast! Siamese tweeling met de schuurmachine.

Dus ik met die machine die vastzat aan mijn hoofd als een soort gezwel van een olifantman naar binnen gelopen, och och och als iemand dat toch gefilmd had, dan had ik rijk geworden op youtube. Het was te pijnlijk om een selfie te maken. Afijn, ik naar binnen, die machine vasthouden natuurlijk want dat ding is hartstikke zwaar en hing aan mijn haar en aan mijn vel. Dus schaar precies tussen mijn vel en de machine door weten te halen en mijn haar door geknipt, zonder in mijn vel te knippen. Nou, ik heb er gelijk een pony bij, LOL.

Gelukkig alleen maar een bult en een schaafplek, zeg maar beetje heftige peeling, dus met een sisser afgelopen, maar de schuurmachine zit muurvast, die is kapot nu. Die moet opengeschroefd worden, maar dat zijn torks en ik weet niet waar Erwin die gelaten heeft. Ach, hij komt vanavond thuis, kan hij het repareren en mijn nieuwe coupe bewonderen, ik houd het maar even als een verrassing voor hem. Je hebt toch niet zitten lachen of wel? Afijn ik was toch wel geschrokken, stond te trillen op mijn benen, en ben maar niet gaan paardrijden. Ik breng mijn gemoedsrust dan teveel op haar over.

Het had vervelender kunnen aflopen, dat mijn vel ook in de machine was gekomen, maar gelukkig ben ik nog niet zo oud dat ik zoveel vel als een sharpei heb. Afijn, ik heb zelf achteraf echt in een deuk gelegen, dit was echt zo typisch ontzettend dom. Ik had een staart moeten indoen. Dus we lachen er weer om! Toen ik die machine van mijn kop af had, toen ben ik eerst teruggegaan om ze allemaal in het land te gooien, de rest van haar hoefjes doe ik morgen wel. Ik heb maar een lekker bakkie thee voor mezelf gemaakt.

Hierbij een foto van de pluk haar die uit de machine kwam toen we hem openschroefden om hem te repareren. En de machine doet het weer... Tja, ik ben ook blond 8-)

Afbeelding

Callas is mijn alles

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:27

Brr zeg -O-

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:30

:x :x :x :x :wow: := := := := :o }:0 :)) kruipt weer onder steen.....

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:46

Whaaaaaaaahhhhh :oo ohhhhhh %) heb jij effe geluk gehad zeg hahaha.
Het is grappig en griezelig tegelijk om te lezen hihi.
Jij bent me dr eentje zeg hihihi. :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:00

:x := :') :D _O- _O- :')

I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
While you're far away and dreaming

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:25

Zoals jij het beschrijft word je vanzelf beelddenker! En dan ga je van 8)7 :(:) naar :D _/-\o_ :D ;)
Onvermijdelijk :+

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:27

OOOo dit is te erg!! Gelukkig heb ik kort haar want het had mij ook zo kunnen overkomen! :D :D

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:43

Hahaha _/-\o_ := .
Ik zie het helemaal voor me..
En nee ik lach niet := .

Benthhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:46

Ah neee! Ik lach ook niet, je haar!
:=
Hoop dat de wond meevalt!

Wave after wave

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:50

Proesttt ... hoe krijg je het voor elkaar := Lucky you, het had wel heel anders kunnen aflopen.

Ik moet wel opbiechten dat ik na een paar regels al in de lach schoot. Lach je vriendelijk toe hoor :D

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:54

dat is goed afgelopen zeg! Wel komisch omdat het goed afgelopen is. Och wat is Poupette stoer en koelbloedig zeg.

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:56

zo daar heb je flink geluk mee gehad zeg. Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand heeft moeten lachen om die update...oke tenzij je niet inziet wat de eventuele gevolgen had kunnen zijn. Zo te lezen was je nog maar een mm verwijdert van een volledige scalpering en dat is nu niet bepaald om te lachen.
Gelukkig goed afgelopen, behalve je haar dan.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:29

Gewoon gescalpeerd! :oo _O- _O- _O-

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Nissima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:29

Zoooo... ik moest wel lachen bij je eerst zin om hoe je dat had opgeschreven maar vervolgens dat de machine niet stopte en doorging tot je hoofdhuid heb ik met mijn hand voor mijn mond gelezen. Wat dat betreft ga ik wel met xxCYNNxx mee, eigenlijk is het niet zo grappig natuurlijk :=

Gelukkig is het goed afgelopen! Ben wel heel benieuwd naar een foto van je nieuwe kapsel.. :+

Kathy [o]

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:06

Ik zag het al misgaan toen je het woord "schuurmachine" gebruikte. Hoe kom je erbij om de hoeven bij te werken met een schuurmachine? Ooit erbij nagedacht waarom hoefsmeden het met de hand doen?

xxCYNNxx, ik begrijp je gedachtengang, maar lachen helpt het verwerkingsproces. Ik heb een ongeluk met een paard gehad waarbij ik omver gelopen ben, en 100 engeltjes op mijn schouder heb gehad. Ze heeft mijn halve oor afgesneden en heeft op een haar na mijn slaap gemist. Als ik op dat moment niet de vertegenwoordigend van geest had gehad om tijdens het vallen met mijn handen min hoofd te beschermen had ik dit niet meer naverteld.
En raad eens? In de ambulance zelf begon ik al met geintjes erover te maken, en in de trauma kamer, tussen alle scans door, heb ik net de artsen alle spreekwoorden waar een oor in voor kwam geprobeerd op te rakelen.

Dus ja, ik snap zeker dat er hierom gelachen wordt. Lachen is gezond als het goed uitkomt.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:14

ik had ooit soortgelijk 'incident' met lang haar en een verffohn .... maar dit lijkt me vééél pijnlijker. Bij mij was alleen mijn staart gehalveerd....

ik ben ook benieuwd naar een foto van je coupe *\o/*
Laatst bijgewerkt door Wdj op 11-09-17 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km