[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 07:55

Nogmaals dank voor alle bedankjes, jullie bedankt voor het blijven lezen! En alsnog een welkom aan Idion en MMajar.

Over losse teugels. Ik rijd haar buiten juist altijd met losse teugels. Ik rijd al van ergens 1989 western waarbij er altijd een boog in mijn teugels hangt, ik denk dat dat ook wel in alle filmpjes te zien is. Dat is ook waarom ze er zo makkelijk vandoor kon schieten. Ik geef haar juist dat vertrouwen altijd buiten. Ook als ik voel dat ze bangig is, of dwarsig is, of kuren heeft, geef ik haar nog steeds een losse teugel, alleen dan wel met het rubberen schaartje.
Het filmpje van het blok was de 3e keer in haar leven dat ze dat deed. Ik had het de dag ervoor 2x gedaan op verschillende tijdstippen. Daarbij gaf ze aan moeilijk te vinden wat ik bedoelde. Ze dacht dat ik graven op de steen bedoelde, of over een moeilijk obstakel heenstappen. Om haar te helpen begrijpen wat ik bedoelde heb ik haar bij het halster(touw) genomen en haar hoofd gebruikt als balans om te haar lichaam te kunnen sturen en stoppen. Dat had ik ook op internet opgezocht
Bij het oefenen op het blok, heb ik op internet gelezen wat ervoor geadviseerd werd. O.a. op deze link https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -blok.html las ik dat je je paard voorzichtig op het blok moet trekken. En dat heb ik gedaan.
Aangezien ze het de vierde oefening de volgende dag (niet op film) al helemaal zelf kon, denk ik niet dat ik haar vertrouwen beschaamd heb, maar dat ze mijn begeleiding gewaardeerd heeft en daarmee begrepen heeft wat ze moest doen.

Dan over te snel willen gaan. Even tussendoor opmerken dat ze bijna 6 is. Ik lees in het postje dat er een zware geestelijke balans voor Callas wordt verondersteld waarvan ze moet bijkomen. Ik heb ervaren in de maand dat ik in heropvoeding zat (met Callas) dat ik een enorme band kan opbouwen als ik vaak per dag een paar minuten met haar wat doe ipv iedere dag of om de paar dagen iets van een uur.
Het rijden wat ik doe overschrijdt zelden de drie kwartier, de ritten zijn voornamelijk stap met wat draf en is 4 dagen van de week buiten het erf dus ik vraag geen lichamelijk zware dressuur oid van haar. Van die 4 dagen buiten, zijn er drie ontspannen bosritten en 1 dorpsritje. Ik denk ook niet dat dat een zware geestelijke belasting voor haar is.

Waarom pak ik haar 2x per dag. Soms 3x soms 4x. Niet omdat ik snel wil gaan. Ik weet eigenlijk niet eens waar ik naar toe wil gaan, bedenk ik me nu. Nee, ik pak haar zo vaak mogelijk heel even. Dat zijn soms maar vijf of hooguit tien minuutjes iets doen. Wat ik vaak geschreven heb in mijn verhaal, als ze het goed doet, en dat is meestal, dan is langer niet nodig. Leren is herhalen en ik geloof dat ik Callas een dermate verschillend programma per dag aanbied dat ook dit geen geestelijke belasting is. Sterker nog, Callas weet dat ze regelmatig beloond wordt met koekjes en wil graag daarvoor iets doen. Ik merk aan nergens uit haar gedrag dat ze het niet leuk vindt. Sterker nog ze staat regelmatig bij het hek te kijken wat ik aan het doen ben op het erf en volgens mij hoopt ze altijd dat ik haar haal want dat betekent koekje. Natuurlijk krijgt ze niet altijd bixjes of peertjes of kastanjes of whatever, maar dat weet zij niet. Je kunt het proberen toch?

Waarom ga ik zo snel rijden na koliek. Wat ik al eerder zei, mijn ritten overstijgen de 3 kwartier zelden. Het hekkencheck ritje is zonder draf 35 minuten. Het is iets meer dan 2km. Ze loopt in het land per dag meer dan die 2km. Daarbij is bewegen goed na een koliek, afhankelijk van hoe het paard uit de koliek is gekomen. Als Callas niet meer wil gaan liggen, wel wil eten en gemest heeft, dan is de koliek voorbij. Als ik dan de volgende dag ga rijden op de manier zoals ik dat doe, denk ik niet dat haar lichaam extra belast wordt, maar ik denk eerder dat bewegen op deze manier alle processen weer op gang zet.

Zingen op je paard of niet. Kennelijk zijn de meningen over wel of niet zingen op je paard verdeeld. Dat mag. Een ieder kan doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Callas is net zoveel geschrokken met zingen als zonder zingen, dus eigenlijk maakt het wat dat betreft niet uit.
Qua ontspanning, de buikademhaling beoefen ik al, van Bruno moest ik zelfs van te voren mediteren, mwah. Wat mij het meeste oplevert is gewoon normaal doen en regelmatig checken of ik spieren aanspan, wat bij mij niet te maken heeft met Callas, maar dat doe ik continu mijn hele leven al. Ik heb een laten we zeggen onhandige rug, alles wat je kunt verzinnen aan rugklachten zit daar ongeveer wel in en een versleten linkerheup en dat brengt in mijn lijf van allerlei processen op gang waardoor ik continue bij alles wat ik doe, niet alleen paardrijden, van allerlei spieren automatisch verkeerd aanspan en dus check ik mezelf regelmatig wat ik allemaal kan loslaten. (Tijdens het tikken van dit mailtje al weer drie keer mijn schouders laten zakken)

Hoop dat ik alles weer beantwoord heb. Tot over een paar dagen weer.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

SassyMoon

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:37

Wauw Monique wat kan jij heerlijk schrijven. Dit topic kun je zo bewerken tot een boek!

En je volharding met het rijden vind ik helemaal bewonderenswaardig. Ik bijna net zo oud als jij en merk ook dat ik veel minder dappere ben dan 'vroeger'. Na zo'n val als jij gemaakt hebt, weet ik niet of ik weer was gaan rijden. Ik maakte een vergelijkbare val van ook een jong paard in het bos, die mij gelukkig alleen een 'mallet finger' opleverde en geen gebroken botten, maar ik heb me sindsdien niet veilig meer gevoeld met rijden.

En tenslotte ook super dat je je eigen weg durft te blijven volgen en daar zo open over schrijft op bokt.
Ik hoop nog veel over je avonturen met Callas te kunnen lezen. Ook door de reacties van andere bokkers is dit wat mij betreft één van de top Topics van Bokt!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 08:38

Dank SassyMoon, ik zat net een p.s. te tikken op mijn eigen antwoord,

Over losse teugels... overigens stuur ik haar uiteraard wel buiten aan de losse teugel. Heb toevallig dan de laatste rit haar een keer laten kiezen waar zij vond dat ze de oever op kon gaan, maar uiteraard beslis ik normaal gesproken waar we heen en en waar ze haar voeten het beste kan neerzetten.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:45

Ik vind dat je het fantastisch doet...mijn nieuwe rijpaard is toevallig net vandaag onderweg na mij toe en ik heb al veel inspiratie gevonden in je topic, ben zal 44 en bang geworden na een val waarbij ik me lendenwervel heb gebroken maar ik wil er gewoon weer op, hopelijk heb ik nu echt dat doodbrave dier gevonden

Hingefallen?!
Krone richten..
Weitergehen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 08:50

Monique1963 schreef:
Dank SassyMoon, ik zat net een p.s. te tikken op mijn eigen antwoord,

Over losse teugels... overigens stuur ik haar uiteraard wel buiten aan de losse teugel. Heb toevallig dan de laatste rit haar een keer laten kiezen waar zij vond dat ze de oever op kon gaan, maar uiteraard beslis ik normaal gesproken waar we heen en en waar ze haar voeten het beste kan neerzetten.

Het is best leuk, en verrassend, en goed voor de samenwerking en het vertrouwen om het paard af en toe zelf een route te laten kiezen. Parelli heeft het volgens mij zelfs verwerkt in een game.

Ik doe dat regelmatig, heb een voorwaarde we gaan niet meteen richting huis.
Natuurlijk Let ik ook op het verkeer en of de route niet gevaarlijk is etc. Maar het is echt grappig om te kijken wat het paard kiest als het de keuze aan hem/ haar laat.

Overigens mag mijn paard altijd een suggestie doen voor de route, of het tempo, alleen worden de wensen niet altijd gehonoreerd.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

[KS-ITP] Spaanse schone van veulen naar (bijna) jaarling
[BEH] Mijn ervaring: RevitaVet bij behandeling peesblessure!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-17 15:02

Leuk om te lezen Fransje23. Het gekke is, als ik Callas laat kiezen, gaat ze een rit nog een keer lopen. Het laatste stuk naar huis neemt ze dan een andere weg. Ik heb haar nooit door laten gaan tot het eind, maar volgens mij zou ze het gewoon weer gaan lopen het rondje. Ik ga het ooit uitproberen.

@Hengstveulen, wat gaaf dat je nieuwe paard aankomt. Hartstikke leuk een nieuwe start! Veel filmen! Altijd leuk om terug te zien. Ik heb veel te weinig filmpjes van Callas in het begin. Veel plezier met je nieuwe paard!

Vanmorgen hebben we deel 1 van het filmpje van Callas gemaakt. Ik ben het nu aan het uploaden naar YT en als het goed is, is het om kwart over 16u klaar zegt yt. Het is een film van een half uur. Voor de échte Callas fans en stayers...

https://www.youtube.com/watch?v=w6h-jsgJ88U

Deel 2 hoop ik morgen af te hebben.

Callas is mijn alles

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:54

Mo,als de tassen ooit te weinig gaan op brengen kunt je altijd nog met haar op de kermis gaan staan. Ze is braaf en het ziet er leuk en ontspannen uit.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:43

Gossie Monique, die is braaf, mag je zeker trots op zijn!, ik vind wel de lijn achter haar benen een beetje gevaarlijk als die op de grond ligt bv. is ze er nooit op gaan staan?
Leek soms net of ik mezelf hoorde, ik zeg ook altijd goed zo en dan ook nog braaf haha
Ik ben benieuwd naar de volgende helft van je filmpje.

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:31

Netjes hoor Mo!! Wat braaf is Callas zeg.

Maar tip ivm de lange lijnen.. Je gebruikt beter 2 aparte leidsels. Stel dat Callas toch zou schrikken, kunnen jij noch Callas veel minder snel verstrikt raken. Veiligheid voorop. ;) Ik zou ook nooit tussen de kont en de leidsels in gaan staan (met de leidsels achter jouw kont zegmaar), als ze gaat rennen, lig jij op de grond.

Al bij al vind ik wel dat het echt netjes gaat hoor. Top!! Heel blij voor jullie.

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 18:17

Monique1963 schreef:
Leuk om te lezen Fransje23. Het gekke is, als ik Callas laat kiezen, gaat ze een rit nog een keer lopen. Het laatste stuk naar huis neemt ze dan een andere weg. Ik heb haar nooit door laten gaan tot het eind, maar volgens mij zou ze het gewoon weer gaan lopen het rondje. Ik ga het ooit uitproberen.

Ik heb mijn oude merrie weleens een soort achtjes gereden, paar keer achter elkaar. Leek haar schijnbaar een leuke route al zag ik er de logica er niet van in, maar ik ben nu eenmaal geen paard.
Ze had overigens ook een voorliefde voor het ontdekken van opritten en tuinen van mensen, maar dat kon ik niet toestaan :+

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:06

Zo zeg, een topic wat me alle blz heel erg geboeid heeft. Wat kun jij heerlijk schrijven! Ik heb je al eens eenberichtje gestuurd, dat ik je een goed mens vond ( vind) , heb soms met open mond zitten lezen hoe je " boos" werdt, en dat vervolgens een beetje in twijfel trok...ik vind je werkelijk het toppunt van lief heid. Als mijn pup ( inmiddels 11, maar dat jonge " iedereen vind mij rete schattig" koppie maakt dat ie mijn pup blijft) denkt dat ie alfa kan spelen , krijgt ie echt gewoon per direct op zijn donder. Ik ben alfa, ten aller tijden. Hij mag het niet omdat het dan ronduit gevaarlijk kan gaan worden. Luisteren. En nee ik mep en schop hem heus niet dagelijks in elkaar, maar ik pik geen bs. En vier keer langs een mat lopen en er de vijfde keer van uit je stekker gaan...is bij mij bs, en pik ik niet. En nee ik straf niet, maar dat achterlijk gedrag zal ik niet belonen. Beetje vertrouwen in mij hebben mag wel. Ik heb afentoe dus met kromme tenen zitten lezen, en nagedacht, en gespiegeld...je hebt me wel aan het denken gezet, ben ik nou zo streng, dat ik niet luister naar mijn paard? Gelukkig was dat antwoord "nee" . Maar desalniettemin ben ik wel beter gaan opletten of ik het wel fair zie en goed behandel, waarvoor onze dank! Ik heb genoten en geleerd van je schrijfsels ! Ik hoop dat je samen met Callas mooie avonturen mag blijven beleven. ( en soms boos worden mag best, niet met je laten spelen. Hou alles veilig.)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:40

Besef je wel dat je een waanzinnig goede band met Callas hebt??

Menig paard is niet zo opgevoed/mensgericht als Callas zo op het filmpje te zien.
Mag mijn pony bij jou op opvoedkamp :')

1 woo.. nee 2 woorden, DIEP RESPECT _/-\o_

Fenna

Spekkie

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:52

Mo, heel erg bedankt dat ik je verhaal heb mogen meelezen en meebeleven. Ik heb af en toe tranen met tuiten gehuild, en ik heb ook mezelf heel erg herkend in gevoelens die je hebt.

Ik blijf je natuurlijk volgen, het is een fijn, eerlijk topic geworden.

Those we loved don´t go away,they walk beside us every day
unseen, unheard but always near,still loved, still missed and still very dear

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 21:19

Wat leuk om zo'n dagje uit Callas' leven te zien! Ze is echt super braaf zeg, zo op het filmpje.
Ik moest overigens echt super hard lachen om het stukje waar je de broedse kip nadeed :')

Every moment is a chance to define what you want to become :)ddd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 07:58

Filmpje ook net gekeken, lekker met een bakkie koffie erbij.
Wat doet Callas het goed en wat is ze toch mooi! Jullie wonen daar ook wel erg mooi hoor, prachtig!

Vind je gepraat tegen haar erg herkenbaar, is ben ook zo een prutsmuts :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-17 09:02

Dank allemaal voor het kijken van de vid Deel 1. Lange adem hebben jullie...

Grinnik, Fransje, dat praten, ja mutsig inderdaad. Kan ik niet afleren...

ah ja, Speechless de broedse kip, ze zit al weken op geen eieren. En de protestgeluiden die ze maakt als je alleen al naar haar kijkt, hahaha...

Ladygiroc, dank voor je complimenten. Nee, je pony mag niet bij mij in opleiding ;-) Al mijn vrije tijd gaat naar Callas en gelukkig dat ze bij huis staat, daarom kan ik zoveel met haar doen, dat we deze band kunnen opbouwen.

RocyMax, dank je. Jij hebt ook weer een nieuwe uitdaging te gaan. Succes!

Buuk, fijn dat ik toch ietsjes heb kunnen bijdragen, ook al was het dan bevestiging. Het moeilijkste van opvoeden, of het nu paard, hond of kind is, is constant bij jezelf kijken of je het nog goed doet. Dat blijft het allermoeilijkste.

Assebassie, ja dat gebeurt wel eens. Jackytje, goed idee. Het blijft inderdaad erg lastig al die lange touwen en het kan ook gevaarlijk zijn idd als je voet erin blijft haken, die van haar of die van mij. Het mennen zou ik wel met twee losse lijnen kunnen doen idd. Ik heb nog leidsels van Shadow, weet alleen niet of die lang genoeg voor Callas zijn, maar ik zal eens kijken.
De andere oefening waar ik wat meer stuur, zonder dat de lijnen door het schoffie lopen, dat moet met 1 doorlopende lijn. Het komt er niet goed uit wat ik doe. Het is bedoeld om je paard te leren de lijn te volgen, dus sturen, en door de korte wendingen hem te buigen en soepel te krijgen. Ik heb het nog niet goed onder de knie. Als je in het allereerste filmpje van Bruno kijkt, bij mij thuis dan zie je hoe het wel moet. https://www.youtube.com/watch?v=28ELp4mwv78 Dat stukje training en uitleg (in het Frans helaas) zit op 9 minuten)

Pien, laat ik dan maar hopen dat mijn tassen goed verkopen, ;-) arm beest op de kermis!

DEEL 2 van een dag uit Callas haar leven staat volgens Youtube om 10.15u on line op deze link
https://www.youtube.com/watch?v=HYEDaKAUCUY

deel 3 en tevens laatste deel wordt vandaag gefilmd en hopelijk dan morgen af en on line.

Veel kijkplezier!

Callas is mijn alles

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 23:40

Wat was het geweldig om jullie Ries van begin tot eind te kunnen volgen. Je schrijfstijl is heerlijk vlot. Ik vond het altijd leuk dat je ook jouw gedachtegang uitgebreid beschreef. Dat gaf duidelijkheid, maar ook vaak lekker droge humor.
Ik blijf in ieder geval volgen! Ontzettend leuk dat je wilt blijven schrijven. De filmpjes ga ik een keer kijken als ik daar uitgebreid de tijd voor heb!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 09:43

Dank je Nikki.

Updateje.

Vrijdag niets gedaan. regen, regen, regen. Weekend prachtig weer, zaterdag had ik Callas 2 jaar en hebben we in het weekend in drie delen veel met haar gedaan om op film te zetten. Het was veel meer dan ik normaalgesproken doe per dag, alle oefeningen gecombineerd, maar wat was ze heel verschrikkelijk braaf! Alsof ze wist dat ze gefilmd werd want... Vanmorgen natuurlijk geen film meer. Ondanks dat er alleen in het weekend en op woensdag gejaagd mag worden, wordt er op dit moment volop om ons heen geschoten. Ik ga het niet riskeren een ritje te gaan maken en ik heb gisteren al op het veldje getraind onder het zadel en ze heeft zoveel goed gedaan het weekend, ik heb besloten vandaag niet onder de man te werken.

Dus nam ik haar daarstraks mee over het erf aan de lange leadrope naar het veldje. Om haar gewoon even door de hand gehad te hebben, en eigenlijk niet eens om iets échts te doen. Maar ja als je daar dan staat, dan toch maar wat doen, anders kun je net zo goed weer naar stal teruggaan. Dus ik besluit haar te longeren aan de leadrope. Mwah... Zo jammer dat dit nou weer niet op film staat! (ik heb besloten voor mijn verjaardag van mijn schoonmoe een helmcamera te vragen. Dan doe ik mijn cap ook op met grondtrainen om te kunnen terugzien wat er nu fout gaat.)
Werd ze dus enorm opstandig. Rondjes lopen aan een lijn? Forget it. Ja rechtsom dan nog wel ok, maar alleen hard willen draven, niet luisteren naar 'easy' en niet willen gaan stappen. Blokken, hoppa steigeren! Errug mooi om te zien, gaan we ooit nog op commando doen, maar voorlopig was dit heel foei. Dus grote mond. Piepen. Ho. Rust. Wachten. Ze kwam min of meer tot rust. Nu de andere kant op, linksom. mwah... Dat gaan we vandaag niet doen vrouwtje. Ja, dus wel Callas. Laten we zeggen dat het veel NEE! heeft opgeleverd. Maar goed, uiteindelijk deed ze het goed. Schrok ze van mijn vriend die aan kwam lopen. Kon ik weer opnieuw beginnen. Ook dat gedaan en uiteindelijk afgesloten met het blok, wat ze goed kan. Tantetje zeg, die had vandaag haar dwarsmuts op. Ik zal straks temperaturen kijken of het afwijkt van de lijn van de afgelopen dagen. En ik moet haar zometeen weer ontluizen, want ze stond te bijten in haar sok. En ik moet ook de hoeven weer doen, want die worden te lang. Tja, zo blijf je bezig.

vanavond heb ik film deel 3 klaar, een training onder de man op het veldje en een minischriktraining. Dat was gisteren allemaal en amazing braaf.

Misschien heeft ze wel sterallures en wil ze alleen goed haar best doen als er gefilmd wordt...

Callas is mijn alles

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:20

Ik kan je 2de filmpje niet zien Monique, en gezien de (geen één dus) reacties ben ik vermoedelijk niet de enigste!

En ik herken wel wat je gisteren had, meestal super braaf hier maar soms 8)7 , bij die van mij komt het door 't weer, bv veel wind, of veel vliegen, wordt ze erg sjago van :+ , misschien ook zoiets bij jou? die knallen kan me ook wel voorstellen dat ze daar op reageert, maar misschien toch de hengstigheid? Ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-17 11:41

Hey Assiebassie wat jammer van het filmpje. Ik geef de link nog een keer.

https://www.youtube.com/watch?v=HYEDaKAUCUY

Hengstigheid en relatie tot schrikken en klieren, kan ik niets over zeggen. Ik dacht dat ik een temp verhoging gemeten had, maar toen las ik dat ik waarschijnlijk de thermometer niet ver genoeg had ingebracht, dus eigenlijk waarschijnlijk de maand dat ik begonnen was niet goed gemeten. Dus ik modder nog ff door.

Callas is mijn alles

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 13:47

Ik ben heel erg benieuwd wanneer het moment voor jou en Callas zal komen dat het tij helemaal is gekeerd.
Als je ziet hoe ze al is veranderd! Het hoogste vloedpunt heb je denk ik al wel gehad! :j

Ben het ook met je eens wat je schrijft over hoe de dingen soms op bokt zo ongenuanceerd en gevoelloos opgeschreven worden, dat mensen niet eens meer durven hun verhalen en ervaringen te delen. Dat is toch wel heel erg jammer! Moet je eens zien wat mensen leren van een verhaal als de jouwe en hoeveel herkenning er is!

Ik las nog iets over de losse teugeltjes, je schreef ergens dat je haar dat vertrouwen wilde geven ook als ze bang werd... Maar zou het een paard juist niet meer zekerheid en duidelijkheid geven als je een licht contact aanhoudt?
Mijn zusje heeft ook zo'n pony gehad, zij is ook van de western en gooide meteen de teugels los en die pony wist niet wat ze daar mee aanmoest en begon keihard te rennen, met als gevolg dat ze struikelde en bijna over de kop gingen :oo Met de teugels aangenomen en op licht contact was er niks meer aan de hand.
Ik ken Callas natuurlijk niet persoonlijk, dus hoe je dat doet kun jij het beste inschatten :j en daarnaast rijd je alweer 2 jaar op die manier, dus het kan dan misschien juist weer verwarrend voor haar zijn als je ineens de teugels gaat oppakken.

Wat betreft het geduld hihi, juist het geduld wat je met Callas hebt vind ik bewonderingswaardig! :D
Het geduld of de rust waarmee je werkt is inderdaad weer wat anders, maar al doende leert men he! :j
Dat zal vast helemaal goed komen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 15:03

Net je filmpje bekeken, wat een braaf paard :j , en sommige situaties zou die van mij ook spannend vinden hoor, al die kinderen op een veld, eng is dat, ze gillen en rennen, houd ze niet van.
En ook best moeilijk terrein, niet makkelijk rijden daar, doet me denken aan de Ardennen, is wel geweldig om dat te kunnen met je paard, ze moeten dan zeker perfect luisteren, maar Callas doet het perfect vind ik en die trap is ook wel heel moeilijk hé.
Een drone, goed idee van je vriend :+ , dochter heeft er een, is echt heel mooi hoor, maar met vriend is wel gezelliger!

Ze is trouwens echt heel lief in de omgang, kan me voorstellen dat je gek op haar bent.
En de shetjes, wat een schatjes _/-\o_

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:53

Net het tweede filmpje bekeken. Wauw! Kan het nog braver? Nou ja, op die trap misschien :D Maar de Callas op het filmpje is toch precies waar je destijds naar op zoek was :)
Het heeft weliswaar bloed, zweet en tranen gekost, maar je doorzettingsvermogen wordt wel beloond! Natuurlijk gaat niet alles iedere dag perfect zoals in je update van vandaag te lezen is. Maar als het de sterallures zijn, komt het goed zodra je die helmcamera hebt :P

En inderdaad, ik was tot nu toe een stille meelezer. Maar na het zien van het laatste filmpje, moest ik toch echt even reageren. Wens je nog heel veel plezier en geluk toe met Callas!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 08:26

Hallo Op_Zoek, welkom in Callas haar topic en ik hoop dat je gevonden hebt wat je zoekt gezien je naam ;-) Dank voor je complimenten.

Assiebassie een drone die mij zoemend volgt waar Callas niet bang voor gaat zijn, zou de ultieme test voor haar zijn. Ik heb nu zo'n James Bond spionzonnebril met camera erin besteld. Hoe heftig!!! Ben heel benieuwd hoe dat gaat werken. De prijs was hetzelfde als een helmcamera en zo'n ding kun je ook dragen als je gaat fietsen of wandelen. Als ik een camera op mijn cap bevestigd had staat dat zo raar als je gaat fietsen met een cap op, hahaha.

Faline klopt, losse teugels in western heb je nog steeds contact met de mond, maar er hangt een boogje in je teugels. Vrije teugel is weer wat anders, zeg maar wat je doet met uitstappen bijv. Dat doe ik dan eigenlijk nooit omdat ik dan haar minder kan helpen of leiden. Met trainen op het veldje heb ik de teugels wel helemaal aangenomen.

De link naar het tweede filmpje in mijn eerste postje is niet correct, dus nog een keertje voor de zekerheid.
2e filmpje https://www.youtube.com/watch?v=HYEDaKAUCUY

En dan hier het laatste filmpje van het weekend, deel 3 dus. Is maar een kwartier. Schriktraining een beetje en rijden onder het zadel op het veldje.

3e filmpje https://www.youtube.com/watch?v=EovLmsDLDwU

Vandaag ga ik straks longeren proberen op te nemen, want dit van gisteren is nu de tweede keer in een paar weken dat ze zich zo verzet met longeren, dus gaan we dat maar wat vaker doen. Verder staat rijden een buitenritje op de planning, maar het is kl... ik kan de bossen niet in. Ze zijn nog steeds aan het jagen! Overal hoor je schoten. Echt het lijkt wel oorlog. Verschrikkelijk. En dat is dus verboden. Ze mogen alleen zat zon en woe jagen. Balen. Dus ga ik het dorpje in, in de middagpauze.

Ik update wel weer als er wat te melden valt.

Callas is mijn alles

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:31

Wij hoeven onze Kwin echt niet vaker te longeren hoor, ze heeft er echt een bloedhekel aan. We doen het wel, maar zeker niet te vaak, maar wel om alles links- en rechtsom een beetje soepel te houden. Mijn dochter wisselt zoveel mogelijk af. Balkjes draven, springen, bosrit, dressuur. longeren, loswerken. Elkaar aanvoelen wat gaat het vandaag worden. Gister zat bv mijn dochter niet lekker in haar vel. In de bak begonnen maar voelde niet lekker dus hop het bos in om zo geen wederzijds gevecht aan te gaan.

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-