Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:33

Ik weet niet of ik het al geplaatst had maar ik heb Lars en mijzelf opgegeven voor een ‘echte’ schriktraining bij een vereniging. Heb er super veel zin in om dat samen met hem te doen. Het is de woensdag na kerst :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:33

Hé, wat gaaf! maak je er fotos van??

Those we loved don´t go away,they walk beside us every day
unseen, unheard but always near,still loved, still missed and still very dear
[PP] (VOLG) Negrita, van verwaarloosd naar nieuw huis.

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:35

Mooi paardje rocymax.

Art_Ificious, heb je al eens een touwhalster geprobeerd? Zowel Quick als mijn oude ruin reageren daar beter op als op een gewoon halster. Alleen mijne shet heeft nog een gewoon halster.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:36

Ja ik neem iemand mee die foto’s maakt :D Ik heb met mijn vorige pony ook eens meegedaan bij deze vereniging en dat was erg leuk. Nouja was bijna saai want ze vond werkelijks niks eng :+

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:38

Dankje, SVRL :)

Idd Art, wij hebben ook touwhalsters en ik moet eerlijk toegevendat ze erg relaxed daaronder zijn. Misschien drukt dat minder? Zou zo maar eens een goed idee kunnen zijn :)

Apple, je was dus het voorbeeld voor de andere paarden daar :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:43

rocymax schreef:
Dankje, SVRL :)

Idd Art, wij hebben ook touwhalsters en ik moet eerlijk toegevendat ze erg relaxed daaronder zijn. Misschien drukt dat minder? Zou zo maar eens een goed idee kunnen zijn :)

Apple, je was dus het voorbeeld voor de andere paarden daar :D

Nou ik weet niet.. Ze vond er geen bal aan :') Ze liep super verveeld in die bak rond. Enige leuke was dat ze onder de slierten door ging rennen omdat ze eronderdoor wou. Dus kop en kont naar beneden :') Dat vond ze leuk, niet eng.
Laatst bijgewerkt door xApple op 12-10-17 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:46

Citaat:
Nou ik weet niet.. Ze vond er geen bal aan :') Ze liep super verveeld in die bak rond. Enige leuke was dat ze onder de slierten door ging rennen omdat ze eronderdoor wou. Dus kop en kond naar beneden :') Dat vond ze leuk, niet eng.

:') :')

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:48

Rocymax wat een leuk veulen zeg! En wat een mooie omgeving zie ik op de achtergrond!

XApple wat leuk! Dat zou ik ook graag eens willen doen met Veronia. We doen thuis wel eens een doe-het-zelf schriktraining en eigenlijk doet ze alles wel braaf, maar zo'n echte georganiseerde schriktraining is toch wel even anders. En ook een mooie oefening op vreemd terrein.

Goede tip van het touwhalster voor A_I. Ik zou zelf niet te lang wachten om hem weer aan de longe te zetten, hij ervaart nu wel succes met het uitbreken daarbij. Ik zou dan ook een stukje afzetten met lint, zodat hij niet echt weg kan rennen en jij hem vast kunt blijven houden. Dan moet hij vanaf dat punt gewoon weer verder en naar je luisteren waardoor hij uiteindelijk zal gaan begrijpen wat de bedoeling is en dat uitbreken zinloos is.

Ik had longeerplannen voor vandaag, maar het is er niet meer van gekomen. Gaat komend weekend weer gebeuren dan. Ik ga ook eens proberen om de longeerlijn op de manier van Lammert haanstra te bevestigen dan.

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:52

rocymax schreef:
Citaat:
Nou ik weet niet.. Ze vond er geen bal aan :') Ze liep super verveeld in die bak rond. Enige leuke was dat ze onder de slierten door ging rennen omdat ze eronderdoor wou. Dus kop en kond naar beneden :') Dat vond ze leuk, niet eng.

Whaaa ik schreef kont met een D !! En ik ben een rasechte taalnazi :oo

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2

kvulden

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:04

Hier was laatst ook een schriktraining in de buurt helaas kon ik toen niet dus zit te wachten op de volgende.

[TI] Mijn Tinker Rosie 15-04-2015
http://www.eternally.nl Of op facebook Trouwjurken Galajurken Eternally Twello

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:27

Knap veulen rocymax, is dat die ook in je avatar staat?

XApple altijd fijn als je foto's kan laten maken. Blijven leuke herinneringen :)

Wat betreft tips over touwhalster. Dat gebruik ik 9/10 keren. Maar ook daarmee trekt hij zich los. Hij loopt ook nooit eens lekker met hoofd omlaag aan de longe. Wat ik probeer halster, touwhalster of hoofdstel bij geen van allen is hij echt ontspannen.

https://amicigraphy.webnode.be/
Fotografie voor iedereen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:37

Een touwhalster geeft ook druk, alleen geconcentreerder op een smallere plek dan een stalhalster doet. Het kán dus helpen, een touwhalster, mits het paard goed reageert op de druk (wijken voor de druk). Gaat het paard er vol tegenin, dan kun je met een touwhalster net zoveel schade berokkenen (of misschien zelfs wel meer) als een stalhalster.

Art: dat lostrekken is inmiddels een gewoonte geworden. Je pony heeft zichzelf een paar keer goed beloond: hij trekt zich los op het moment dat het moeilijk of eng is, en daarna kan hij even zijn eigen gang gaan en is het dus niet moeilijk meer -> beloning. Zet de bak af zodat je nog de helft overhoudt (even uitgaande van 20x40, dan heb je dus 20x20) en longeer daarin. Dan is er geen ruimte om uit te breken. Indien een veilige situatie gecreëerd kan worden, zou ik de longeerlijn er zelfs afhalen en hem los longeren.
Dat hij niet ontspant kan heel goed met onbalans te maken hebben; als paard doe je je hoofd omhoog als je moeite hebt met je evenwicht. Mijn ruin ging pas ontspannen tijdens het longeren / loswerken toen ik hem leerde na te geven aan de dubbele lange lijnen, en van daaruit halsstrekken.

Schriktrainingen zijn altijd leuk :)

Oy with the poodles, already

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:39

xApple schreef:

Whaaa ik schreef kont met een D !! En ik ben een rasechte taalnazi :oo[/quote]

:+

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Dakota 20-03-2014 + Grace 06-06-2018 + Bubbles 28-06-2013 +

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:41

In verband het lostrekken, dit moet je juist voor proberen zijn. Zorg dat zijn hoofd ten alle tijden bij jou is, als hij uit wilt breken direct het hoofd vragen en de billen weg sturen, blijf er achter bij het longeren.

Mocht hij toch weg slippen, niet als een malle hangen dat levert vooral blaren op. Geef hem een stukje en geef dan een machtige snok met je voeten in het zand. Knap paard dat mij dan los krijgt van die longe.

Heb je al geprobeerd de bak wat af te zetten, zodat de ruimte minder groot is?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:51

Wil de bak afzetten maar prikpalen kunnen al niet, de zand is daar nog te los voor. (Nieuwe zand).

Hindernissen kan ik wel gebruiken maar dan moet ik ze wel hoog maken anders springt hij er overheen. Al zal hij bij echte paniek er ook doorheen denderen.
De bak is idd 20x40
Als hij vrij rondloopt in de bak is hoofd ook nooit omlaag als hij draaft. In stap alleen om eens iets te ruiken in het zand.

Balou nog interesse om eens te komen om te helpen? Kan hulp goed gebruiken :) ik zie namelijk niet een voorafgaand signaal dat hij wil rennen/uitbreken

Fotografie voor iedereen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:23

Heb juist de foto's ontvangen die mijn zus gemaakt had.

Heb voor de foto's zijn halstertouw om zijn hals gedaan zodat hij makkelijker weer te pakken was.
Afbeelding

Deze vind ik best leuk
Afbeelding

Afbeelding

En hoe hij in galop in de hoeken stopt. Als hij in paniekreactie wegvlucht en stopt in de hoeken is dat ook zo maar dan met zijn borst tegen de bakwand aan.
Afbeelding

Fotografie voor iedereen

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 12:09

Toevallig aanstaande week vakantie. Ik kan wel een keer langs komen! Laten zien werkt sowieso beter als uitleggen. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 16:26

Balou_k schreef:
Toevallig aanstaande week vakantie. Ik kan wel een keer langs komen! Laten zien werkt sowieso beter als uitleggen. :)

Wel dat is toeval idd.
Zou het heel fijn vinden. Zal je ook vergoeden voor brandstof/reiskosten.
:)

Fotografie voor iedereen

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:02

A_I, heb je een specifieke trainingsmethode, bv Parelli?

Ik heb dat dus niet. Vind al die trainers reuze intressant, heb al heel wat boeken verzameld, maar ik loop steeds opnieuw weer vast omdat niets mij echt kan prikkelen. Alle boeken geven mij het gevoel dat ik krijg wanneer ik een recept in een kookboek zie waar alle ingrediënten tot op de gr of ml afgemeten moet worden, doe je dat niet, dan mislukt je gerecht.
Ik zit zo niet in mekaar, niet met het koken en niet met mijn paarden. Tuurlijk heb ik graag een basis en stappen die ik moet volgen, maar ik wil ook nog een goed eindresultaat als ik een stap oversla, of ergens een zijweg neem. Voor mij telt het eind resultaat.
Via bokt leerde ik Mark Rashid kennen en ik heb met veel plezier zijn boeken gelezen (tot hiertoe enkel de 3 die in het Nederlands vertaald zijn). Vind het vooral fijn dat hij niet de zoveelste is die met een strak schema komt, volg me en het komt goed, maar dat hij je gewoon laat nadenken en leert kijken naar je paard.
Net dat probleem oplossend denken, vind ik een meerwaarde. Naar mijn gevoel kan je de visie van Rashid echt wel meenemen in je traditioneel trainingsschema, hij geeft je alleen de tools om af te wijken en eens een zij weggetje te nemen.
Ik ben door hem in ieder geval anders gaan trainen met mijn jonkie. Ipv een doel voor ogen te hebben en een manier om daar te geraken, test ik nu uit hoe ik mijn doel kan bereiken op een manier dat mijn jonkie met me mee wil werken. Vond het aanvankelijk best moeilijk, maar merk nu dat ik er de vruchten van pluk.
Zoals ik zijn boeken ervaren heb, denk ik dat jij uit zijn boeken ook wel de nodige handvaten kan halen om je te helpen met jou paard. Moest je omgeving Zonhoven wonen en je wil mijn boeken lenen, stuur je maar een pb. Heb nu toch geen tijd om ze opnieuw te lezen, dus ik kan ze wel even missen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:08

Heb geen bepaalde methode. Velen raadde mij clinton anderson aan maar die methode vind ik juist grof en best dieronvriendelijk. (Heb een filmpje gezien waar een paard continu rondjes moest draaien omdat hij niet wou stilstaan bij opstappen. Dit paard is uiteindelijk omhoog gegaan en achterover geklapt met een zadel op de rug, kreeg spontaan pijn in mijn eigen rug.)

Wil wel iets van een methode maar van parelli vind ik bv niet veel terug tenzij je online aankoopt. Maar wil me nergens op vastpinnen.

Ik woon in herk-de-stad dat is niet zo ver van zonhoven :)

Fotografie voor iedereen

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 18:47

Art_Ificious schreef:
Heb geen bepaalde methode. Velen raadde mij clinton anderson aan maar die methode vind ik juist grof en best dieronvriendelijk. (Heb een filmpje gezien waar een paard continu rondjes moest draaien omdat hij niet wou stilstaan bij opstappen. Dit paard is uiteindelijk omhoog gegaan en achterover geklapt met een zadel op de rug, kreeg spontaan pijn in mijn eigen rug.)

Wil wel iets van een methode maar van parelli vind ik bv niet veel terug tenzij je online aankoopt. Maar wil me nergens op vastpinnen.

Ik woon in herk-de-stad dat is niet zo ver van zonhoven :)

Wat ik vooral aan Rashid leuk vind is zijn visie. Zelf houdt hij bv niet van trainers zoals Parelli en Roberts, omdat hij van mening is dat ieder paard uniek is en ieder paard dus ook op een eigen manier werkt. Al geeft hij zelf ook wel toe dat paarden daarom niet slecht reageren op de trainingstechnieken van anderen. Zijn visie helpt je, naar mijn gevoel, vooruit als je een paard hebt dat je niet kan bereiken via je normale manier van trainen.
Heb zelf ook niet echt een persoon die ik volg ofzo. Ik wil mijn paard iets leren, begin ermee zoals ik dat ooit aangeleerd kreeg en werkt dat niet, duik ik in mijn boeken of op het net. Hielp bij mijn andere paarden, niet bij Quick. Bij hem moet je echt de trigger vinden die hem in gang zet en daarnaast veel geduld hebben. Kan echt tot frustraties leiden, zeker als je niet vooruit geraakt. Ben zo in het voorjaar echt compleet tegen een muur gelopen met Quick. Dankzij tips van anderen en het lezen van die boeken van Rashid, kon ik uiteindelijk toch een opening maken en geraakte ik verder.
Quick trok zich niet los, maar hij wilde niet achteruit gaan. Bij mijn andere paarden ging het knopje erop door druk op hun borst te geven. Quick legt dan gewoon zijn hoofd op je schouder en geeft tegendruk. Zwieren met je leadrope zoals in mijn Parelliboek stond, daar reageerde hij ook totaal niet op. De tip om een carrotstick of dressuurzweep te gebruiken, was ook niets. Toeval wil dat ik net in die periode die boeken gekocht had en dat Rashid op een bepaald moment beschrijft hoe graag paarden voor ons willen werken, maar dat wij de signalen vaak missen. Gevolg, we geven ons commando op een verkeerd moment, leggen te veel druk, etc. Truk is om de eerste signalen te herkennen en je paard hiervoor te belonen. Dus onder het idee van baat het niet dan schaad het niet, met Quick aan de slag gegaan. Uiteindelijk gaf Quick dus wel aan dat hij achteruit wilde gaan, maar op een heel subtiele manier. Meneer deed zijn hoofd omhoog en naar achter zonder verder een spier te bewegen. Zodra ik hem daarvoor beloonde, ging ook zijn borst naar achter en zag ik de spieren in 1 van zijn voorbenen bewegen. Nu is het heel simpel met hem. Ik vraag hem achteruit, wijs met mijn zweep een hoef aan en meneer vertrekt. Soms gaat hij zelfs al achteruit zonder hulpmiddelen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 22:38

Oh op die manier.
Limo gaat ook niet makkelijk achteruit. Ben hem dat aant aanleren dmv hoofd wat omlaag te vragen (druk achter oren door aan het halstertouw hoofd omlaag te vragen) en druk tegen de neus te geven. Zodra hij dan achteruit gaat of lijkt te gaan laat ik de druk meteen los. Dit werkt vooralsnog het beste eigenlijk. Doet zo toch al makkelijk 5 passen achteruit. Niet altijd recht maar achteruit is achteruit hè :D

Ben wel geïnteresseerd in de boeken, zie pb.

Fotografie voor iedereen

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:21

Leuk veulen roxymax

Leuke fotos artlficious. Handig dat touw zo. Ik zou er alleen écht niet mee springen. Als hij zijn hoef erdoor krijgt ben je verder van huis.

Zilver eens een hengstenvlecht in . Ik kan dat zo slecht :=
Afbeelding
En voor het eerst met passoa gelongeerd. Hij zit idd los , maar kon m niet strakker maken vandaag :+
Springpaard
Afbeelding
Doet ook aan kungfu
Afbeelding
Afbeelding
Ze kan wel zitten haha
Afbeelding

Uiteindelijk niet eng meer :o
Afbeelding
Afbeelding

Nogmaals. Ik weet dat hij veelste los zit. Maar je moet hem verstellen bij het bontje achter de kont. Aangezien ik haar hoef al bijna in mijn gezicht had is dat iets voor de andere keer :')

Heb een kwartier gelongeerd. Aangezien ze vakantie heeft gehad bouw ik het rustig op. Ze was redelijk gek en hijgde na afloop. Dus afgesloten met een wandeling samen met mijn pup. Ik wandel nooit met Zilver dus we gingen snuivend op pad :') ze mocht lekker gras eten en was uiteindelijk heerlijk ontspannen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Knapperd <3
Afbeelding

En manen gewassen. Ze schuurt lichtjes en zag schilfers. Dus weer schoon. Hopelijk helpt het.
Nep fries met haar sneb :Y)
Afbeelding

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:33

Jullie gaan echt snel hier.
Ik kan het amper bijhouden...Ik heb me voorgesteld en dat was het.

Met Fin al op jonge leeftijd bezig met grondwerk aangezien zijn moeder niet te rijden is (met inrijden zo fout gegaan en merrie is onbegrepen).

Vandaag weer een mijlpaal bereikt.
Voor het eerst erop

Afbeelding

Alleen maar wat gestapt terwijl lesgeefster hem vasthield.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 16:57

Zou ik mij ook weer mogen melden? Zat ook in het topic van 2017, maar daar is het uiteindelijk niet meer van gekomen dus het echte werk gaat pas in 2018 beginnen :)
Eventjes voorstellen:
Mijn mooie merrie Jazz (wordt 4 in maart). Ze had al eens een zadel enzo op haar rug gehad (gewoon om te spelen), maar voor de rest nog compleet groen.
Ze heeft in de zomer niet veel moeten doen omdat ze weer hard aan het groeien was, alleen af en toe eens longeren en vooral grondwerk en naar buiten.
Afbeelding
Is al een wat oudere foto, maar ik vind zo snel geen recentere van goede kwaliteit.

Vandaag terug voor de eerste keer begonnen met een nieuwe lesgeefster en dat ging super! *\o/* We hebben besloten om terug van 0 te beginnen zodat we zeker niet te snel gaan voor haar (ze is heel sensitief). Ze heeft terug een zadeldekje en de longeersingel omgehad. Zadeldekje was in het begin heel spannend, maar na een tijdje had ze door dat ze dat eigenlijk al kende :')

My happy place is at the barn :D