Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:01

Hoihoi,

Besloten om me ook bij dit topic te voegen. Sinds september is Estrella eindelijk bij mij. Kende haar al twee jaar. Ze is een lusitano x arabier van 4.5 jaar jong. Deze zomer zijn we dingen met haar gaan doen. Daarvoor heeft ze gewoon lekker op het land kunnen lopen. Nu gaan we toch een beetje beginnen. Hier wat foto's

Afbeelding

5e keer 'rijden' . Ze pakt alles zo goed op. Nog nooit een pony gehad die zo snel kan leren.
Afbeelding

Carlos <3

Art_Ificious

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:15

KittyDylan past idd :)

BrechtCarlos welkom. Leuk dier en één van de ouderen al. Fijn dat je er wel al op kan :)

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:18

BrechtCarlos welkom, leuk dier! En al lekker bezig zie ik :)

KittyDylan ach joh, om er een beetje aan te wennen wil dit toch prima? Staat leuk iig!

Handig om zo verschil te kunnen maken xApple. Stoer kapsel ook zo.

Ik lees ook over paarden die er tussenuit geknepen zijn? Dat is wel echt even minder en gelukkig dat het zo goed is afgelopen zeg!

Art_Ificious, je hebt de bak afgezet lees ik. Dat is verstandig! Nu nog proberen om de lijn niet los te laten als hij weg wil. Probeer aan te voelen wanneer het misgaat en desnoods een stukje mee te lopen als hij weg wil (hij kan immers nu niet meer ver weg rennen) zodat hij merkt dat hij er niet door los komt. Daarna vanuit rust weer opnieuw verder en proberen goed af te sluiten.

Hier vandaag ook maar eens weer met de longe aan het werk geweest met Veronia. Hoofdstelletje om met bit, longeersingel om. Keurig! Ze wordt steeds wat geduldiger met het omdoen van het harnachement. Alleen het vastmaken van de singel en deze wat voorzichtig aansingelen vindt ze nog niet zo. Logisch, moet ook wennen. Ze stapt dan wat achteruit of opzij en ik wacht totdat ze netjes stilstaat voordat ik verder ga. Dat werkt goed. Longeren zelf ging ook heel fijn. stap-draf-halt beide kanten op prima. Vandaag voor de tweede keer een stukje galop meegepakt en waar ze de vorige keer nog een bokje gaf, was dat nu helemaal niet zo. Netjes aanspringen en een heel rustig galopje, braaf door totdat ze terug mocht. Ik ben verbaasd dat ze zo rustig aan de longe kan galopperen, aangezien dat best wat balans vraagt op een volte. Ik ben het een beetje gewend met jonkies dat ze dan of erg hard gaan eerst of wat omspringen van galop. Na het longeren nog even een stukje los vanaf de grond gewerkt. Vindt ze erg leuk, maar ik moet wel uitkijken dat ze niet te enthousiast wordt en er een spelletje van maakt. Ik ben over vandaag weer heel tevreden, braaf paard. Houden zo straks als ze zover is dat we erop stappen!

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 08:01

Gaaf die shet zo.
Mijn schoonzus heeft er ook twee ik ken ze niet uit elkaar, maar zij gelukkig wel.
De ene kan niet voor de wagen de andere wel.

Ah da's een knap dier zo voor de 5e keer los rijden....Ik moet het echt een stukjes knippen...maakt niet uit....ik kom er evengoed.

Ik denk dat je het met Rosie rustiger aan moet pakken.
Mijn lesgeefster zegt over Fin hij wil alles wel, maar gedoseerd.
Zij gebruikte dit als voorbeeld...duidelijk voor mij.
Als je iemand vraagt om even te helpen met het behangen van je logeerkamer en diegene doet het en je wilt gelijk je overige slaapkamers en je woonkamer dan zegt diegene de volgende keer Nee....beter stap voor stap.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:22

Nouja seg wat zou Limo toch hebben? Ben ik misschien te snel gegaan ergens? :?

Bak opnieuw afgezet met de hindernissen. Daarna even gelongeerd en wederom gestart met rechtsom ipv linksom. Allemaal vlekkeloos verlopen rechtsom ook al vlotter in galop en draf op commando.

Maar daarna na wat te mogen rusten (moest nodig mest opruimen in de bak want hij had 3x gemest maar al dravend natuurlijk) heb ik geprobeerd hem het zadeldekje op te leggen.

Ja hoor zeker 20 pogingen gedaan en zodra het nog maar boven de rug lag maar niet volledig over de rug heen, schoot hij al weg ervan. Ben deze keer wel slimmer geweest en heb de dubbele longe gebruikt zodat ik áltijd nog touw vast heb ookal stuift hij weg. Heb ook al mijn kracht gebruikt waardoor hij snel weer bij me kwam.

Maar na de zoveelste keer dat hij wegstoof werd ik het best moe.
Want dekje opleggen kent hij en heeft hij nooit moeilijk voor gedaan, op de wei bij mijn kennissen deed ik dat zelfs succesvol en stond hij ook de eerste keren met zadel opleggen gewoon los.
Ik heb dan nagedacht en een zweepje erbij genomen. Met dit zweepje heb ik gewoon een tikje op zijn borst gegeven zodra ik zag dat hij zijn achterbenen klaarzette om weg te rennen.
Vreemd genoeg bleef hij dan wél staan om het dekje op te leggen. Heb op die manier het dekje 5x opgelegd vlak na elkaar.

Vraag me af of ik nu met alles het zweepje moet gebruiken en tegen zijn borst moet houden??
In ieder geval heb ik toch positief afgesloten en hem ook meteen weer op de wei gezet.

Het is me ook opgevallen dat hij geen interesse heeft in dingen als dekje ofzo. Hij snuffelt even als ik het voorhoud maar dat is het dan ook. Hetzelfde bij de gekleurde kegels in de piste even snuffelen of lomp omduwen en dan stapt die weg om het niet meer te bekijken.
Snoepjes interesseert hem wel maar wil juist zónder voeding werken.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:41

Vanuit wat ik lees kan het heel goed zijn dat je te snel wilt ja. Ik wilde het niet zeggen ivm sfeer en omdat ik alleen af en toe meelees.
Maar elke post die ik me herinner is er eigenlijk wel sprake van vluchtgedrag of angst, waaruit dus blijkt dat hij iets of moeilijk vindt of jou niet goed begrijpt. Jij geeft zelf aan dat je nog geen zicht hebt op de voortekenen van het wegrennen en het dus niet aan ziet komen. Vervolgens probeer je wel steeds een stap vooruit te doen (longeren gaat nog niet, maar toch komt er al een dekje bij, etc). Je beschrijft hem al als een wat onzeker paard. Als je dan bijna elke training hem confronteert met iets wat nog te lastig is, dan krijgt hij ook geen kans om zelfvertrouwen op te bouwen. Daarnaast heeft hij ondertussen wel geleerd dat keihard wegrennen wel super effectief is.
Niet om je af te kraken hoor, maar dat is wat ik lees/interpreteer uit jouw berichten. Ik krijg ook niet het gevoel dat je dit expres doet, maar ik denk wel dat je even moet schakelen in het type paard (je andere pony was wat meer relaxt) en wat dit type paard nodig heeft van jou (=rust en adequaat handelen).
Ik zou persoonlijk dat hele dekjes gedoe even vergeten. Ga nu maar gewoon even een maandje of meer besteden aan longeren in de afgezette bak (natuurlijk niet elke dag, maar geen 'nieuwe' stappen meer toevoegen). En dan proberen af te sluiten voor je vluchtgedrag krijgt. Zodat hij en wat zelfvertrouwen kan opbouwen en je hem niet nog meer bevestigd in het rennen en trekken. Als dat nu 10x achter elkaar vlekkeloos (dus geen moment van rennen/lostrekken/omdraaien oid) verloopt ga je eens de hindernissen weghalen en kijken of het ook in de grote bak kan. Als hij dat een beetje ontspannen en stoer doet en jij hebt je timing beter op hem afgestemd, dan is het vroeg zat om met dekjes te gaan oefenen.

Ik hoop dat je eruit komt, eventueel met wat hulp. Want het is een leuk dier dat je hebt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 17:50

Zou het niet kunnen dat je te veel wilt doen per keer?
Dus dat je maar álleen longeert of álleen dekje oefent. Niet meer.
Pas later eens gaan combineren.

[KS-MK] Fflur wordt mama! 2020 veulentje verwacht
Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:06

Ik vind de uitleg van mooney heel goed.
Ga nu eerst maar eens longeren en stop dan als het goed gaat.
Nu gaat het goed, het paard zit dan al aan zijn concentratie grens en dan ga jij er nog wat moeilijks bij doen.

En ga je wel met een dekje aan de gang, je weet nu dat hij het spannend vind, doe het met hulp. 1 persoon die vast houd, de ander die rustig het dekje er op schuift.
Gaat het goed, stoppen. Niet nog wat er bij doen. :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:13

Mooney bedankt voor je uitgebreide post. Het longeren gaat vlekkeloos in de afgezette bak. Dus daar sluit ik het longeren ook altijd positief af. Ik gebruik nu zelfs de longeerzweep zonder dat hij hiervan gaat rennen of zich wil lostrekken. ook als ik hem even moet aansporen omdat hij zelf terugvalt naar draf vanuit galop en met de longeerzweep wat achter hem zwiep gaat hij niet crossend maar in een normale galop.

Het longeren wil ik daarom al opnieuw proberen in een niet afgezette bak. Of eventueel de ruimte vergroten van de BXE naar de MGH lijn.

Maar ik begrijp niet waarom hij zo plots niks meer toelaat van dekjes terwijl vorige week het deken opleggen echt probleemloos ging. Dit was wel in de stal dus kon hij niet weg. Maar ook een zadeldek opleggen in de poetsplaats ging altijd erg vlot zonder spanning.

Vorige week is hij eigenlijk compleet veranderd in gedrag. Niet meer laten pakken door de stalbaas op de wei, niet meer laten halsteren waarbij ik eerst aan pijn dacht maar hij reageert niet meer vreemd op druk achter de oren en ik kan gewoon zijn oren en gebied erachter aanraken zonder dat hij wegtrekt.

Vandaag stond hij volgens de stalbaas wel braaf te wachten in de stal en kon de stalbaas hem rustig het halstertouw vastklikken en rustig naar buiten brengen.

Ik denk dat ik idd gewoon 1 ding per keer ga doen.
Meestal ben ik 3x per week bij hem.
1x longeren, 1x dekje opleggen oefenen en 1x wandelen ofzo?

Bruintje, hulp is helaas niet altijd aanwezig. En Limo vertrouwd niet iedereen. Hij weet goed wanneer ik hem vast heb of wanneer een ander hem vast heeft. Vorige week wou de stalinstructrice helpen en gisteren een stalgenoot die Limo al beter kent. Maar bij beide personen bouwt hij al spanning op zodra ik naar zijn zijkant ga ookal heb ik dan nog niks vast maar wil ik hem gewoon aaien op de rug.
In de wei kan ik tevens langs hem lopen, een rondje om hem heen stappen hij verroert zich niet en blijft ook gewoon ontspannen staan.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:17

Jaaaaa vandaag mijn mijn Wyntonnetje voetjes verder geoefend. Eerst heb ik haar afgelopen week geleerd om haar voet op te tillen bij het tikken met het zweepje tegen haar pees en commando voetje. Dit had ze in 2 dagen door, de topper. Vandaag en gisteren eens gek gedaan en de benen vast gepakt met commando voetje. En ja hoor, die geeft zo haar voetje en wacht rustig toch ik hem weet terug geef door weer naar beneden mee te bewegen tot ze hem weer neerzet. Omdat ze het zo top doet bij alleen de voorbenen gelaten, volgende week komen de achterbenen wel. Maar wat is het toch leuk als dingen lopen zoals je ze zou willen en het paard begrijpt wat je wilt door bepaalde voorbereidingen te treffen. :D
Daarna nog even dekje, tegen haar aan en opgevouwen op haar rug gelegd, gad geen kik. Toen gauw gestopt en lekker aan de hand laten grazen, heerlijk met dit weer. Hopelijk hebben jullie ook een fijne dag gehad met dit zomerse weer! :)

Afbeelding

Voor de eigenaar van Limo, ik zou zeker aanraden om wat grote stappen terug te nemen. Lekker enkel borstelen, vast staan, wat wandelen in de bak en grazen aan de hand. Lekker kroelen en gewoon wat tijd geven. Kan heel goed zijn dat het je paardje wat te veel wordt. Soms een tijdje dingen bevestigen zonder nieuwe stappen kan ook heel goed zijn. En éérst het één bevestigen voor je begint aan het andere.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:25

SBravour. Knap paardje en blijkbaar een snelle leerling :)

Ik ga zover niet terug gaan. Hij heeft pas van woensdag tot zondag rust gehad maar het lijkt juist achteruit te gaan ipv vooruit. Ik dacht dat de rust goed zou doen en hij alles kon verwerken. Maar het geeft het tegenovergestelde effect helaas.
Er staat nog zo een paard hier op stal die na een paar weken rust niet meer te berijden was (en was al jaren zadelmak) en zijn ze ook weer helemaal vanaf 0 mee moeten beginnen omdat ze zich niet meer liet zadelen en gevaarlijk gedrag vertoonde daarbij (lichamelijke pijn was uitgesloten).

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:27

Persoonlijk vind ik dat rust fijn door werkt na een positief punt. Niet na een moeilijk punt :)

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 18:34

bruintje123 schreef:
Persoonlijk vind ik dat rust fijn door werkt na een positief punt. Niet na een moeilijk punt :)

Hm het longeren gaat goed en buiten wandelen ook.
Sowieso heeft die wel altijd twee dagen achtereen rust. Zo ook morgen en woensdag ivm werk en laat pas thuis.
Donderdag kan ik ook niet zo lang naar stal. Maar als het droog blijft ga ik donderdag nog eens wandelen door de plantage :) denk dat daar nu wel mooie foto's te maken zijn.

Overigens of het nu slecht of goed ging in de bak. Eenmaal terug Op de wei mag ik alles met hem doen, voetjes optillen, overal aanraken inclusief liesstreek, oren, benen en ogen. En volgt hij mij als ik mest opruim.
Angst voor mij is het dus waarschijnlijk niet. (Hoop ik toch niet)

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:18

Ik ga eerlijk gezegd mee met Mooney. Ik denk dat je paardje best vrij veel heeft meegemaakt in niet al te lange tijd (het is ten slotte nog echt een jong, onervaren paard) en dat hij het in zijn koppie gewoon niet kan handelen. Bedenk dat hij bij zijn vorige eigenaar een zadel op heeft gehad, een hoofdstel in, heeft vrijgesprongen, toen volgens mij van jou is geworden en naar een wei verhuisd, toen naar de manege verhuisd en daar gecastreerd. En in de tussentijd longeren, vastzetten op de poetsplaats, wandelen door de boomgaard, deken op, dekje op. Als ik het zo opsom, vind ik het best veel. En ja, hij heeft al eerder een dekje opgehad, maar dat was ergens anders. Dus dat ís anders.
Er zullen best paarden zijn die bovenstaande prima aan kunnen, net als er mensen zijn die houden van veel veranderingen en verrassingen. Ik ben niet zo'n mens en zou met een bovenstaand schema als paard ook ongelukkig worden.

Neem de tijd; hij is nog zo jong en je hebt nog zoveel jaren met hem te gaan. Wat maken die paar maanden nou uit?

Het kan overigens best zijn dat hij de bak meer associeert met 'eng' dan zijn wei. Daar staat ie de rest van de dag en het grootste deel van die tijd hoeft hij niks behalve hoofd naar beneden en eten.
Het is jammer dat ik niet dichter bij je in de buurt woon; ik denk namelijk dat je met de juiste tips over hoe je moet kijken / waar je naar moet kijken en hoe je moet timen heel snel goeie stappen kunt maken. Maar dat is via een forum heel lastig aan te leren.

Edit: ik schrok overigens ook wel even van de foto's met de pessoa. Was dit de eerste keer met iets achter de achterhand? Eerlijk gezegd zou ik het nooit zo doen en vind ik 'm gevaarlijk los hangen. Ergens zakt de boel bijna over de hak naar beneden en dan kun je wel eens flink de poppen aan het dansen hebben. Ik heb het wel eens fout zien gaan; die pony is over de omheining van de longeerbak gesprongen / gekieperd (wonder boven wonder alles nog heel).

Oy with the poodles, already

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:49

Hilary nee joh. Heb al 10 keer met lange lijnen geoefend. In draf en de lijnen konden van kont tot koot. Dit zat strakker
En vaak ben je te bang. Naast de longeerbak stonden mijn vriend moeder en vader. En het is een moment opname

Maar gelukkig ben ik er bij en bokt niet :D

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:59

Kabayo je hebt gewoon mazzel met zo een mak paardje. :D

Ik weet het even niet meer met limo. Aan de ene kant wil ik rust geven of het bij 1 bepaalde actie houden (longeren). Aan de andere kant wordt door mijn omgeving juist aangeraden dagelijks het opzadelen te herhalen.
Maar verder denk ik ook erover na om hem weg te brengen naar iemand die ook eerst met schriktraining werkt zoals feather light doen. Maar dan dichter in mijn buurt zodat ik zelf ook eens aanwezig kan zijn. Is alleen lastig te vinden. Zag wel de beringerheide is in mijn omgeving en zou via een natuurlijke manier te werk gaan. Maar ik twijfel of ze nog bestaan omdat hun site niet up-to-date is.
Daarnaast is er nog de stal waar ik hem in augustus zou heengebracht hebben (Stal di luna)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-10-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:03

En gelukkig weet jij wat je al aan voortraject gehad hebt :D Neuh, dan had ik die pessoa er ook wel om gedaan. Maar ik ben altijd van de 84 tussenstapjes waar anderen het wellicht in 4 stappen hadden gedaan.

Soms ben je te bang, soms ben je better safe than sorry ;)

Art, als hij het opzadelen zo spannend vindt, kun je het wel dagelijks gaan herhalen, maar dan bevestig je dus dagelijks die spanning. Ik zou rust geven met beperkte actie, bijvoorbeeld wandelen in die boomgaard en onderweg wat grondwerkoefeningetjes meepakken. Halt, stapje terug, hoofd omlaag, even stelling vragen, beetje zigzaggen.

Oy with the poodles, already

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:08

Hilary schreef:
En gelukkig weet jij wat je al aan voortraject gehad hebt :D Neuh, dan had ik die pessoa er ook wel om gedaan. Maar ik ben altijd van de 84 tussenstapjes waar anderen het wellicht in 4 stappen hadden gedaan.

Soms ben je te bang, soms ben je better safe than sorry ;)

Art, als hij het opzadelen zo spannend vindt, kun je het wel dagelijks gaan herhalen, maar dan bevestig je dus dagelijks die spanning. Ik zou rust geven met beperkte actie, bijvoorbeeld wandelen in die boomgaard en onderweg wat grondwerkoefeningetjes meepakken. Halt, stapje terug, hoofd omlaag, even stelling vragen, beetje zigzaggen.

Gelukkig doe ik het in 100 stapjes :D

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 21:22

Vraag me soms af of limo wel echt relaxed is? Ook op de wei staat die vaak alleen maar in een hoekje. Hij staat wel apart (net als de rest) maar kan wel contact maken met twee andere paarden. Maar de rest speelt met takken ofzo alleen Limo niet hem interesseert dat niet. Ook de ezel wat verderop is niet interessant terwijl de andere paarden het zeer interessant vinden (allen staren dan die kant uit of gaan zelf zot door hun weitje rennen) als die ezel weer eens door het veldje loopt met een lange stok in de muil. (Is ook echt een grappig zicht want die tak/stok is bijna net zo lang als de ezel zelf).

Hij ziet er wel ontspannen uit en gaat ook geregeld rollen, maar echt actief is hij dus niet op de wei.
Ik was aant denken om mijn stalvriendin te vragen of limo eventueel bij haar pony op de wei mag misschien dat het helpt. Maar dan wel de eerste keer onder toezicht. Haar pony is beslaan en weet niet of het klikt tussen hem en Limo, en een trap van een hoef met ijzers komt toch harder aan.

Bij mijn kennissen stond hij paar weken met de jaarling fjord hengst maar die was eigenlijk een terrorbeestje. Joeg limo van mij weg of stampte mij geheel onverwacht in mijn buik als ik limo wou pakken. Door hem kon ik niks met limo doen dus heb ik limo weer apart gezet en heb toen veel vooruitgang geboekt gehad mbt hoefjes uitkrabben en halsteren in de wei of korte stukjes aan halstertouw leiden.
Limo kwam ook steeds zelf naar me toe wat hij nu ook doet als ik zijn weitje betreed. Hij laat zich gewillig pakken en naar binnen geleiden. Dus dat is allemaal geen probleem.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:25

Art...heb je ook in je topic gelezen over tips over een 3 jarige.
In mijn ogen wil je veel en veel te snel.

Limo komt me over net zoals mijn Fin is.
Het verschil echter is dat ik vanaf veulen af met hem "werk" en dan nog het meeste aan onze band.
Bij Fin zijn moeder is het compleet misgegaan met de eerste keer inrijden en ze is niet te rijden.
Ten koste van alles wilde ik dat voorkomen.
Ik heb op jonge leeftijd al grondwerkLES genomen...Ja ik heb mijn andere paard ook al vanaf 2.5 jarige leeftijd, maar dat is een heel ander type.
Ik heb les genomen, maar hem verder zelf getraind dat zei mijn lesgeefster ook toen ik zaterdag zoooo blij was dat ik er voor de eerste keer op zat. JE HEBT HET ZELF GEDAAN. Iedere dag weer die training gewoon lekker samen zijn in zijn box ff lekker borstelen tegen hem aan staan overal aanraken. Dan eens een werkje maar vooral veel samen niets. Stick was hij als de dood voor.
Hij stond in de paddock met mijn oude paard ik met stick de paddock in mijn oude paard kroelen en daar kwam ie...goh wat is dat? Mag ik ook? ahhhh eng! Oh jullie vinden het niet eng, dan kom ik weer.
En dit zo een week lang. Stick mee met binnen en buiten zetten...MEE verder NIETS ermee doen.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 07:27

Vergeet ik gewoon nog te melden dat ik er gisteren weer op geweest ben.
5 minuutjes stap en ho op mijn commando en dat was het!

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:25

Art wat lastig, maar ieder paard is verschillend, net zoals ieder mens, ieder kind leert anders en ieder paard dus ook. toen wij onze merrie wilden beleren was ze 3,5 en nadat het eerst goed ging, wilde ze ineens niet meer en begon ze te steigeren, weg te rennen, etc. radicaal haar een half jaar weg gezet, eigenlijk niets anders doen dan binnen en buiten zetten en af en toe een borstel eroverheen. we hadden toen de mazzel dat het voorjaar was en ze in de wei kon. mijn andere paard erbij en die longeerde ik in de wei, reed erop in de wei, enz. onze merrie zag dat allemaal. een half jaar later weer met haar begonnen en toen ging het goed.
wil niet zeggen dat het met Limo ook zo moet, maar om aan te geven dat het best lastig is om de goede manier te vinden die bij jou paard en jou past en ook om aan te geven dat even rust niet altijd verkeerd uitpakt.
en van alle kanten verschillend advies krijgen valt zeker niet mee. ik wens je dan ook veel succes en doe waar jij je goed bij voelt, dat is vooral belangrijk. :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 11:30

Nuja een ander paard die inmiddels verhuisd is werd erg angstig omdat de eigenaar te weinig naar hem kwam kijken.
Limo wegzetten is geen optie omdat hij dan zeer waarschijnlijk in oude gewoonte hervalt en zich niet makkelijk zal laten vangen of benaderen in de wei. Het dagelijks in hande zijn is namelijk wel hetgene wat voor een positieve wending gezorgd heeft mbt hem begeleiden zonder zich te willen lostrekken. En hem overal kunnen aanraken.

Ik ga voorlopig rustig aa doen. Wandelen of bij regen gewoon in de bak bij hem zijn maar nergens toe dwingen.

Kking jij hebt het voordeel dat je met een ander paard erbij hebt.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 16:47

Afbeelding

Wat nou, zadel opleggen is lastig? :+ Goed, geen singel en dekje maar ik dacht, gooi er voor de gein eens een zadeltje op.
Zo braaf dat ze is *\o/*
Ook hoofdstel met bit ingedaan, eerste keer bitje in!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stukje gewandeld om te wennen, natuurlijk wel halster er over zodat ik niet meteen aan het bit vast hoef te klikken :j
Filmpje van een pony die zich waarschijnlijk denkt dat vrouwtje gek is geworden :+
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... ef=m_notif

[KS-MK] Fflur wordt mama! 2020 veulentje verwacht
Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 17:04

Wat goed zeg!

Carlos <3