[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:43

Bedankt dat je ons mee hebt genomen in dit bijzondere topic.

Zuchini

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:49

2e filmpje ook weer zo fijn samen. Gaat helemaal goedkomen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-17 09:17

En dan eergisteren weer een paar schrikken op een dorpsritje. Het begon thuis al, op het talud naast onze weg spookte het. Een kat of vogel of vallende blaadjes... Ze is al dagen daar onrustig over. Op het filmpje waar ze op het blok gaat van het weekend, zie je ook dat ze daar omhoog staat te kijken. Ze vertrouwt het voor geen cent. Afijn, we hadden daarna level oranje en dat trok maar moeilijk weg. Nog een paar o-gutte-gut-brrrr-schrikjes in het bos en daarna leek het wel ok.

In het dorp gezellig met de Merens meneer staan praten, (die heeft altijd lekkers in zijn jaszak voor zijn eigen paard en deelt dat graag met Callas, die altijd meteen naar zijn jaszak duikt als ze hem ziet) nee hij wilde echt niet met me samen rijden want zijn paard is vals. Hij mept naar andere paarden, daarom staat hij ook alleen in het land. Ik dacht nog zal ik aanbieden dat hij hem bij mij kan inscharen, dan wordt ie vast wel gezeglijker, maar ja, ik heb ook geen zin in blessures bij mijn dieren. Dus helaas de Merens Meneer gaat het echt niet worden.

Ik stapte gezellig ontspannen verder eng-level helemaal gezakt naar heel lichtgeel en bij een kennis een hele tijd staan beppen met een vriendin van die kennis. Callas vond het prima, werd geaaid, geknuffeld, kreeg wat lekkers, englevel naar mooi groen, wat wil een paard nog meer? Nou, dat er daarna niet achter een heg een man ijzer op elkaar gooit. Ze vluchtte weer weg, ik kon haar snel omzetten, maar had wel mijn balans weer verloren zowat. Kwam omdat ik het echt zo niet verwachtte dat ze zou schrikken. Meestal na een kletspraatje is ze helemaal in het groen en dat ze van zo ontspannen naar zo schrik kan gaan blijf ik apart vinden.

Goed hadden we dat gehad, is daar een haakse hoek waar je alleen via een spiegel de auto's aan kunt zien komen. ik hoorde al een auto, dus ik wacht ver voor de bocht, want die auto reed niet zachies. Komt daar mijn eigen buuv om de hoek blèren op weg naar haar werk (ik was in de pauze aan het rijden en zij moest weer beginnen). Zij helemaal achteruit terug en voor Callas was dat allemaal veel. Die man die maar met ijzer bleef smijten, die auto die snel op ons af kwam en toen weer achteruit ging, moest ze wachten in de zijkant, auto heel dicht langs, nee, ze was niet heppie. Ik heb nergens gedraafd dat ritje, maar ze was toch warm tot bijna bezweet toen we terugkwamen thuis.

Gisteren woensdag 11 okt ben ik een hekkencheckritje gaan doen. Ik wilde maar heel kort van huis, hoorde geen jagers in de bossen dus gauw ff gaan. Weer dat enge talud bekijken en nu vond ze het nog weer enger dat ze zelfs met opstijgen onrustig was. Nou, dat is uitzonderlijk. Het ritje zelf was ze ook niet ontspannen, haar hoofd zakte niet en ze had zelfs een keer een staking bij een gele lichtvlek op lichte planten. Laten kijken, aangedrongen en toen was het ook gelijk goed en liep ze door. Ook de terugweg van dat ritje bleef haar hoofd opgericht en kijkerig, terwijl ze zelf daar in het land loopt aan de andere kant van het hek. Thuisgekomen moet ik uiteraard weer langs dat talud en nu wilde ze ervoor vluchten. Dus net zo lang daar gecirkeld tot ze normaal deed, maar het is een eng talud en dat blijft het voorlopig kennelijk.

Afijn, toch blij dat ik even geweest was en het was beide dagen heerlijk weer, dus toch genoten.

Mijn vriend is nu in NL en dus ben ik een ruime week alleen. Vind het wel gek om dan buiten te gaan rijden. Voelt wat minder veilig, geen achtervang thuis. Dus weet nog niet wat ik ga doen deze week met haar qua rijden en trainen.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-17 06:47

Ik heb gisteren ze met zijn drietjes maar eens bij dat talud op het erf gezet om te laten grazen. Uiteraard is er dan niets aan de hand, geen spook te bekennen en zelfs niet als ik steentjes erin gooide. Dus ik hoop dat dat spook weg is. Was wel grappig dat blok ligt daar en Callas stond er een meter of 15 vandaan, en ik ga bij dat blok staan en roep haar met: Callas Blok! En ze kwam meteen en hup op het blok.

Toen ze begonnen te klieren en te rennen over het erf, hadden ze kennelijk geen honger meer en vond ik het wel welletjes geweest en tijd om iets met... Shadow te gaan doen. Dat tandemrijden wil ik echt eens gaan proberen en ben ik me over aan het inlezen en daarvoor moet Shadow voorop. Die heeft al in geen járen meer in het tuig gelopen, hij is met pensioen en de karren hebben we weggegeven toen we hierheen verhuisden omdat hier veel te veel bergen zijn, dus ik was benieuwd wat hij nog wist.

De laatste jaren dat ik hem mende, toch wel 4 jaar geleden denk ik, mende ik alleen op zijn halstertje, dus ik denk laat ik daar mee beginnen. Als het niet goed gaat, kan ik hem in ieder geval niet in zijn mond zeer doen. Laten we zeggen dat het zozo ging. Was overigens grappig om zijn spulletjes weer uit de zakken te trekken en om te doen. Alles wel erg droog geworden jammer genoeg, ondanks dat ik het ingevet en in zakken heb weggeborgen. Ik realiseerde me ook wel dat ik het erg jammer vind dat je hier niet kunt mennen, vond mennen toch ook wel heel erg leuk en dan zou met Callas ook heel leuk zijn geweest.

Toen kwam de eerste verrassing. Ik liep met een opgetuigd shetje de stallen uit, en ik had ze na het grazen op het erf op stal gezet, het was 31 graden en op stal was het lekker koel, en Callas vond dat helemaal niet leuk! Maar goed dat de staldeur zo hoog is, want ze kwam er zowat overheen. Ik realiseerde me dat we deze situatie nog nooit gehad hebben. Zij vindt het kennelijk niet erg om bij de shetjes weg te gaan, maar als een shetje bij haar weggaat dan is er paniek. Dus dat was wat Callas betreft al een heel goede oefening. Ik heb haar maar lekker laten schreeuwen en ben het met kleine mannetje op het erf gaan werken, waarbij ik bewust telkens langs de stal kwam om haar te laten zien dat hij er nog wel was. Ze werd wel rustiger maar iedere keer als hij langskwam hinniken.

De tweede verrassing was dat het met Shadow sturen via het schoffie niet goed ging. Leek wel of hij alles vergeten was. Hij liet zich als ik hem rechtgezet had wel rechtuit sturen, heel licht wenden ging ook wel, maar een scherpe wending, draaide hij zich meteen om naar mij. Na een paar minuten ging het wel beter. Vond ik toch wel heel apart. Voor de kar was hij altijd top! Stilstaan netjes, hij kon stilstaand keren met pootje overkruisen, hij kon achterwaarts. Geen van die dingen kon of wilde hij meer. Zonde. Dus ik heb het denk ik een minuutje of 10 gedaan uiteraard afgesloten met een sturing die goed ging, beloond en hem teruggezet bij een nerveuze Callas. Vandaag ga ik het dan nog eens doen, maar dan met zijn bitje in, kijken hoe dat gaat.

Na de middaghitte heb ik ze nog even buiten gezet, waarbij ik de shetjes eerst gedaan heb en Callas even heb laten staan op stal. Dezelfde paniekerige irritatie. Dat moet ik dus heel vaak gaan trainen. Zo gek dat ze het andersom niet erg vindt. Toen ik haar uiteindelijk pakte was ze helemaal nukkig en ongeduldig. Dus vond ik het nodig om haar gewoon als altijd op de poetsplaats te zetten en ho. Mwah dat wilde mevrouw helemaal niet! Dus harde stem, geen onzin gewoon blijven staan. Nou dat lukte dan wel, maar met veel onrust en omkijken. Los staan en voetje geven deed ze dan met tegenzin. Toen naar buiten met haar, er was geen sprake van netjes achter me meelopen, dus dat heb ik tig keer stal in, stal uit geoefend, maar dat ging niet naar mijn tevredenheid, dus dat ga ik vandaag nog maar eens een paar keer oefenen.

Kennelijk als alles hetzelfde gaat is ze het brave paard op het filmpje, maar als ze niet weet waar Shadow is dan heb ik ineens een tijger ipv een tinker. Dus dat wordt vandaag mijn doel. Shadow nog weer in het tuigje sturen maar dan met een bitje en Callas moet leren te vertrouwen dat Shadow echt wel terugkomt en dat ze normaal en rustig moet doen als hij er niet is. En misschien dat ik een klein ritje hekkencheck met haar ga doen.

Callas is mijn alles
Het tij keren kan dat? Doorzetten of verkopen, dat was de vraag na de val, lees hier meer :

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 06:14

leuk dat je weer eens met shadow aan de slag gaat! lang geleden dat ik iets gereageerd heb haha

S&D ♚

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:32

Ze houdt van haar vaste routine Monique _O-

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:56

Wel heel vreemd idd dat ze het niet erg vind dat Callas zelf op pad gaat, maar als Shadow weg gaat dat wel erg vind. Ben heel benieuwd hoe Shadow het oppakt alleen al lange lijnen is zo leuk!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:12

Ik mis de updates.....

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 20:38

Ik ook! Ik dacht yes weer een update maar helaas

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 21:06

ja jullie hebben gelijk, ik moet weer eens wat tikken. Ik moet eerst nog wat afmaken en dan zal ik me er weer eens op storten. promised.

Callas is mijn alles

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-17 22:55

Nou ja wat gek, er staat het wijzigknopje maar als ik erop klik krijg ik een melding dat het niet meer gewijzigd kan worden. Dan maar in een nieuw postje.

Laat ik beginnen met mijn hartediefje Shadow. Hij is altijd mijn favoriet geweest en dat is hij nog steeds. De tweede keer dat ik met hem droogmende was met bitje en ging een stuk beter. De derde keer kon hij alweer stilstaan en sturen ging ook veel beter. Er is nog veel oefening voor nodig want het is wel veel moeilijker om droog te mennen dan met een kar waar de bomen hem beletten in omkeren, maar dat gaat wel goedkomen. Dit alles in voorbereiding op tandemrijden met Callas.

Verder heeft Callas een bult op haar been onder haar knie. Voelt keihard, doet geen pijn, is niet warm, ze is niet kreupel, heeft geen wondje, voelt niet zo scherp als een schiefel, dus wat dat nou weer is?

Tja. Callas. Ik denk dat ze een meerpersoonlijkheidsstoornis heeft. Zodra de zon niet schijnt wordt ze een ander paard. Misschien is ze wel weerwolfpaard of zo. Of misschien hoort ze stemmetjes. In ieder geval was de afgelopen week, laten we zeggen... leerzaam. Zo braaf ze in het filmweekend was, zo niet braaf is het tot en met nu geweest. En ik heb geen temperatuurverschil gemeten, dus ze lijkt niet hengstig.

edit: gisterenavond op stal, dus maandagavond was ik aan het tutten met haar, hoestte Shadow een heel kort kuchje, schrok ze van! Nou ja!

Ik heb het erg druk op dit moment en mijn vriend is in NL, dus daardoor nog drukker. Ik denk iemand in dit topic of misschien in een pb dat weet ik niet meer, vroeg waarom ik zo vaak per dag wat met haar wilde doen, dus ik denk deze week, ik heb het druk, laat ik het eens tot 1x pd gaan beperken. Ik weet het niet zeker het is zo moeilijk om er een lijn in te ontdekken, maar toch denk ik dat dit niet zo'n goed plan is.

Ik zie namelijk overal tekenen van weer opkomende dominantie. Ik had het al een paar keer gehad met longeren dat ze steigert als ze niet van richting wil veranderen, en zo haar ongenoegen uit over mijn leiderschap.

Nu heb ik al een paar keer gemerkt dat als ik met haar aan de hand wil draven, ze daar nijdig van wordt. Vanuit mijn ooghoeken meende ik iedere keer al wat te zien. Het halstertouw is dan niet aangespannen en toch gooit ze dan haar hoofd omhoog alsof ze een ruk in haar mond krijgt en ze maakt een soort steigertje achter me. Hoogst bizar. Wat ze ook denkt of doet, ze wil dat niet. Ze wil wel rondjes op een longeercirkel voor me draven op commando, dat doet ze erg netjes dat commando al komt ze wel naar binnen vallen. Maar naast me draven, of achter me, nee, dat gaat er bij haar (nog) niet in. Ik voel me daardoor niet zo veilig want ik heb het gevoel dat ze zo achterop me kan springen. Rare gewaarwording.

Het komt er gewoon op neer dat ze zich niet wil laten leiden. Ze laat zich niet graag zeggen wat ze moet doen. Ja voor koekjes doet ze alles, maar dat is echt een heel andere kwestie. Als ik nu maar alles doe volgens het verwachtingspatroon van haar dan gaat het goed. Doe ik dat niet, dan is ze van haar stuk en wordt ze obstinaat.

Dus deze week dat mijn vriend niet thuis is, weinig buiten gereden één ritje dorpje wat wel ok was, een training op het veldje dat helemaal niet ging, en wat grondwerk waar ik ook niet zo happy mee was. Kan ook allemaal door mij komen omdat ik het druk heb en dat op haar uitstraal. Dat kan. Maar ik heb meer het idee dat verandering haar geen goed doet.

Het is echt net een autistje. Gaat iets in een andere volgorde dan zij het gewend is, dan wordt ze nijdig. Zo heb ik de afgelopen weken het ritme ontwikkeld:
nacht op stal
8.00 voeren
ca 10.00u iets van grondwerk
10.15 land in
middagpauze rijden hooguit uurtje, uitdampen op stal met hooi
weiland in
19.30 op stal halen, voeren
eind avond nog een keer voeren hooi.

Ik had gehoopt mijn camerabril al te hebben, en die heb ik ook, maar ze hebben het geheugenkaartje niet bijgeleverd die wordt nagestuurd. dan had ik mooi vandaag kunnen filmen, maar helaas. Dus dan moeten jullie het maar doen met mijn verslag van de dag.

Ok, vandaag had ik minder tijd dus ik denk ik ga om 10u een ritje rijden ipv grondwerken. Mwah, het stormt. Dat zegt genoeg. Al bij het verlaten van de stal rende een katje ergens tegenaan en klonk er echt een heel klein tikje van iets wat omviel, er ging een schokje door haar lijf. Zo'n oeh gut schrikje. Tuurlijk dat mag, ik schrik ook wel eens van een geluid. Ze ging er ook niet vandoor, je zou het niet eens gezien hebben, maar ik voelde het wel. En dit ging van lichtgeel naar geel werd erger en erger naarmate ik verder kwam. Ze gaat dan ook heel overhaast stappen. Alle reacties zijn dan overtrokken. Als ik haar dan iets oppak om rustiger te laten lopen, pats stilstaan. Als ik met mijn stem haar tot rust wil manen, pats stilstaan. zo'n overdreven reactie. En dan weer gaan stappen is niet rustig stappen nee bijna weer draven. Mag niet van mij, want daar draven gaat niet lekker dus moet ze stappen, maar dat is stoppen. pff. ok, komen we in het dorpje want ik wilde mijn favoritje gaan maken langs de kinderkolonie het bos in...

Eh vrouwtje daar waait iets Wits. Iets heeeeeel erg wits. Zie je dat wel?
ja Callas een knijperring aan een waslijn.
Die hing daar vorige keer echt niet vrouwtje.
Zucht.
Ik denk niet dat we daar langs moeten gaan vrouwtje
jawel Callas die knijpers gaan heus niet in je kont bijten,
(graaft zich in met voorbenen gespreid) nee ik denk echt niet dat we er langs moeten, het beweegt.
Ja Callas ga maar eens ruiken.

Komt de bewoner naar buiten kijken wat ik bij zijn heg sta te doen. Hallo meneer, ze is bang voor uw knijpers, hahhhaaha, hoe belachelijk klinkt dat! Maar ja ik ben dus met mijn aandacht bij die meneer en was haar net naar de knijperring aan het drijven, maar praat ondertussen met die man, het waait nog eens... RED ALERT! ZWOEF, 180 omdraaien, gelukkig verloor ik mijn balans niet en was ik haar al vanaf het begin op het scherpe bit aan het rijden, dus ik gelijk op de cirkel voor zijn heg, maar ja englevel vet rood, dat krijg je er niet zo gauw uit.

Dus met een zenuwachtige Callas richting het bos, bij de voetbalvelden lopen twee mannen met fluopakken. O jee, wilde het level net naar oranje gaan zakken, weer rood. Nu ken ik die mannen dus een praatje gaan maken. Ze was overigens gelijk al helemaal bezweet. Een van die mannen aait haar altijd, dus dat vond ze wel leuk. van de andere wilde ze de smartphone opeten dat vond hij niet zo leuk. Net toen ik het bos in wilde gaan, hoor ik enorm gekraak. Ik had al dagen kettingzagers gehoord en die bleken dus verderop in het bos aan het zagen te zijn. Geen goed idee om met een red alert callas daar heen te gaan. Ik bedoel als een knijperring al drama is, hoe erg moeten dan bulldozers, kettingzagen en omvallende bomen wel niet zijn. Ik kreeg sterk neiging om maar gewoon naar huis te gaan, maar ja, ik wilde toch graag dat ze zich zou ontspannen en het leuk zou vinden om dit ritje goed af te sluiten.

Dus ik besluit niet het bos in te gaan, maar naar het recreatiepad te gaan. Daarvoor moet ik over de weg wat je in filmpje deel 2 hebt kunnen zien. Maar waar ik natuurlijk niet over nagedacht had, was dat ik de laatste tijd in de pauze telkens ben gaan rijden zonder verkeer. Dus nu veel verkeer en toen kwam er ook nog een kletterend vrachtwagentje achterop, mwah, dat was toch wel zwaar oranje zullen we maar zeggen.

Ik heb haar nog niet zo onrustig een hele rit meegemaakt. Meestal zakt dat koppie toch wel na een paar keer flink draven, maar daar was vandaag geen sprake van. Ze is verder niet dusdanig geschrokken dat ze ervandoor wilde, maar wat een onrust. Veels te overhaast willen draven, wel goed terug te nemen, maar het lukte me niet om er kalmte in te krijgen. Stappen ook overhaast, drijfnat inmiddels. Overgangen rijden maakte het alleen erger. Stappen lange teugel ook geen goed plan ging ze gewoon draven. We zijn nog wel wat mensen tegengekomen, heb ik praatjes mee gemaakt, meestal kalmeert ze daar van, maar vandaag niet. Ben er na nog een paar auto's tegengekomen en van achteren, daar heb ik haar uit voorzorg naar toe gedraaid. Dat ging wel ok. Toen weer een praatje met een buurman en was er ergens een geluidje, hing ze zowat in de buurman. Naar huis gestapt en nu ze zo dichtbij stal was dacht ik, laat ik eens afstappen om te kijken of ze dan wel rustig kan stappen. neuh. Dat kon ook niet. En toen mocht ze me dan niet voorbij lopen, nah, dat was helemaal niet leuk. Mijn hemel wat een hittepettit.

En waar ligt het dan aan?
Aan mij? zou best kunnen, ik heb het druk, ben vast ook druk in mijn hoofd.
Aan de storm? in ieder geval ja want er valt en beweegt van alles
Aan het tijdstip op de dag? ja er was meer verkeer etc want het was geen pauze.
Aan niet eerst grondwerk gedaan te hebben? ja vast ook.
Aan het feit dat ze normaal gesproken eerst nog op het land heeft gelopen voor ik ga rijden? ja vast.

Dus ik moet me maar ernstig houden aan de vaste ritmes om te kijken of dat dan beter gaat.

Callas is mijn alles

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 01:43

Ik ben echt even gaan zitten voor de update. Ging niet heel ontspannen Zo te lezen. Maar eerlijk, zo gaat dat soms gewoon met jonge paardjes. mijn 4 jarige friesje is best koel in de kop. maar hij zou een aantal van die dingen, en je noemt er toch best een paar, ook niet waarderen. Ik hoop dat het morgen weer gekalmeerd is. Maar inderdaad, ik merk al gedurende jouw verhaal dat zij heel erg bevattelijk is voor een vaste routine. Het is een heel werk met zo'n jonkie...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 07:14

Hi Zuchini, ze is bijna 6... Er zijn paarden die al Z lopen op die leeftijd en er zijn zat paarden die op die leeftijd al cross lopen met spannende hindernissen. Dus ze is niet zo'n jonkie. Maar het is wel bekend natuurlijk dat Tinkers laat volwassen in hun hoofd schijnen te zijn.

Ik herinnerde me vanmorgen ook dat ze in het land ook zo onrustig zijn de laatste dagen. Gisteren niet, maar een van de dagen ervoor kwamen ze meerdere keren uit het dal omhoog stieren naar de veilige uitloopstal omdat er iets was waar een van hen van geschrokken was.

Het is ook buitengewoon onrustig weer, het wil maar niet gaan regenen, maar het dreigt met donkere grijze luchten en het stormt met een warme wind. Dus raar weer.

Ik krijg sterk de neiging om als ze zo is, niet het erf af te gaan, maar ja dat betekent dus dat ik haar niet train op spannende dingen buiten het erf en haar niet de kans geef een sterk karakter te ontwikkelen en het buitenrijden steeds beladener wordt. Blijft erg lastig welke keuze nu de beste is.

Callas is mijn alles

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:33

Dat vind ik een foute opmerking. 6 is nog echt jong. Ja er zijn paarden die dat allemaal doen (zijn overigens een heel ander type paard maar nog steeds geel te jong) Callas spiegelt gewoon mega. Denk dat het door jou komt vanwege je drukte en het weer. Niet of je wel of geen grondwerk heb gedaan denk ik.
Als ik zo druk ben pak ik mijne niet eens.
Bv; ik was aan het telefoneren en liep naast Mn paard. Ik werd pissig en onrustig door het telefoon gesprek. En opeens is mijne dus in rood en gaat ze er keihard vandoor. Er was totaal geen reden, ja 1tje IKZELF want ze heeft vaker auto”s s avonds gezien ed. Dus onderschat dat niet, je heb echt een grote invloed. En omdat jij wil ontspannen omdat jij het druk heb. Is dat alles behalve wat gaat gebeuren :')

Ik praat veel in jij maar dat is meer om het duidelijk te maken. Totaal niet als aanval!

Naomie

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 08:41

6 is voor een tinker geestelijk nog niet oud, dat bevestigde ik al, maar Callas is ook geen jonkie meer zoals gezegd werd.

En ik begon inderdaad mijn rijtje met oorzaken met mijzelf.

Ik pak haar overigens niet omdat ik wil ontspannen als ik het druk heb. Was dat maar waar. Dat zou ik wel willen dat paardrijden voor mij een ontspanning was. Dat had ik voor ogen toen Callas bij ons kwam. Helaas zijn er verhoudingsgewijs van alle trainings/rittenmomenten maar heel weinig momenten geweest waarbij ik een dusdanige fijne tijd met Callas had dat ik vol energie weer terugkwam. Maar daar werken we naar toe.

Wat ik nu met haar doe is haar opleiden tot een fijn paard, hoop ik, en het is fijn als dat af en toe fijne momenten oplevert. Ze zullen steeds vaker komen die moment en dan zal paardrijden voor zowel haar als mij een ontspanning worden.

Callas is mijn alles

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:07

Ik heb je hele topic gelezen. (Nou,ja alleen jouw updates zelf, daar was ik al een paar dagen zoet mee :+ ) maar men wat een verhaal en avontuur!
Je zult vast dingen her en der aangepakt hebben die sommige mensen anders hadden gedaan. Maar je doorzettingsvermogen is echt wel even een dikke pluim waard +:)+

Ik zie het zo voor me. Op zoek naar een uberbraaf paard om van de mooie omgeving te genieten, en dan thuiskomen met een heel groen sensibel paard :=
Ik weet niet wat ik zou hebben gedaan hoor.. 2 jaar later en nog zo bang voor haast alles kunnen zijn. Maar ik lees vooral ook héél veel liefde voor Callas, dus alle vertrouwen dat jullie er echt wel gaan komen!
Heel veel succes met haar!

Ohja en... wat is ze mooi! <3

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:30

Ik volg al tijden je topic. Diep respect voor je doorzetingsvermogen!
Ik vraag me af hoe het zou gaan als je de voor haar spannende activiteiten om en om zou afwisselen met iets wat ze, wat je zeker weet, zonder (veel) spanning kan uitvoeren. Zodat je een soort onzeker zelfbeeld wat ze van zichzelf heeft elke keer een stukje verbetert bij haar (ik kan dat goed, en baasje zegt ook dat ik het heel goed doe). En dan wegzetten, genoeg. Misschien zelfs zo de dag afsluiten, of als enige activiteit op zo'n dag. Wat de volgende activiteit weer zelfvertrouwen geeft.

Geen idee of dat de issue is hoor bij je paard. Ik denk aan de andere kant: hoe was dat in de natuur met haar gegaan? Ze is niet dapper genoeg om een leider te zijn, dus zou ze zich moeten laten leiden anders heeft ze geen overlevingskans. Ik heb trouwens ook een merrie die ook het onzekere toont in combi met dominantie, maar dan in veel en veel lichtere mate. Bij tijd en wijle vind ik het een lastige combi. Ik blijf je topic volgen want ik vind het enorm leerzaam. Succes!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:46

Monique1963 schreef:
Hi Zuchini, ze is bijna 6... Er zijn paarden die al Z lopen op die leeftijd en er zijn zat paarden die op die leeftijd al cross lopen met spannende hindernissen. Dus ze is niet zo'n jonkie. Maar het is wel bekend natuurlijk dat Tinkers laat volwassen in hun hoofd schijnen te zijn.

Ik herinnerde me vanmorgen ook dat ze in het land ook zo onrustig zijn de laatste dagen. Gisteren niet, maar een van de dagen ervoor kwamen ze meerdere keren uit het dal omhoog stieren naar de veilige uitloopstal omdat er iets was waar een van hen van geschrokken was.

Het is ook buitengewoon onrustig weer, het wil maar niet gaan regenen, maar het dreigt met donkere grijze luchten en het stormt met een warme wind. Dus raar weer.

Ik krijg sterk de neiging om als ze zo is, niet het erf af te gaan, maar ja dat betekent dus dat ik haar niet train op spannende dingen buiten het erf en haar niet de kans geef een sterk karakter te ontwikkelen en het buitenrijden steeds beladener wordt. Blijft erg lastig welke keuze nu de beste is.

Monique, paarden die op hun 6e al Z lopen moet je helemaal niet willen. Die zijn veel te vroeg al veel te hard aan het werk gezet. Meestal wreekt zich dat later geestelijk of lichamelijk.

Wel zou ik Magnesium proberen bij Callas. "Overal spoken zien" is vaak een Magnesiumtekort.
Verder zou ik haar geloof ik even een tijdje in wat minder spannende situaties gaan rijden. Minder trainen op spannende dingen.
Eerst maar 's buitenritjes waarvan je weet dat het doorgaans weinig stress oplevert en bij rustig weer. Gewoon om de vertrouwensband tussen jullie twee te verstevigen. Want die wordt er zo niet beter op met al die calamiteiten onderweg.
Nu gebeurd er bijna telkens wat en dat kan bij voorbaat al stress opleveren bij Callas en jou.

Als je een tijd ritten maakt die goed gaan dan pas steeds een klein stukje uitbouwen.
Al is dat pas als ze misschien al wel 7 of 8 jaar is. Ik zou voor meer geduld en tijd gaan om de band te verstevigen ;)

Je schreef in een eerder bericht dat ze mogelijk autistische neigingen heeft.
Ik denk dat ik eerder ook een naar autisme neigend paard heb gehad. Die was ook zo van exact op dezelfde tijd dingen doen en in dezelfde volgorde en hij hing heel verschrikkelijk aan zijn moeder. Zelfs toen hij al 16 jaar was. Toch was hij bomproof en allesbehalve schrikkerig.

Ik hoefde zelfs geen wekker te zetten want werkelijk elke ochtend werd er klokslag 7 uur van achter het huis gehinnikt dat het tijd werd voor eten :)
Laatst bijgewerkt door henny_w op 18-10-17 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 09:56

Callas is een fijn paard dat weet je zelf ook. Zes jaar is jong, ook dat vind je zelf ook. Sommige paarden zijn met 10 jaar nog jong (in het hoofd). Net als bij kinderen zijn sommige paarden te lang "speels". Onze Polie is nu pas met haar 12de volwassen aan het worden in het hoofd. Was zo'n bang scheetje. Maar dat is er toch wel heel erg vanaf.
Callas vind ik erg dominant. Net als onze Hercule. Voorlopig verwacht ik dat je jouw handjes vol zult hebben als het gaat om deze dominantie. Of anders gezegd, ze zal altijd proberen om de leiding over te nemen, komende jaren. Deed Hercule ook. Hercule nergens bang voor, weigerde ooit met zijn berijder van die dag de trailer in te lopen. Het was tijdens een weekend uitje met de merens vereniging. Zegt het meiske: "hij is bang", waarop zijn fokker en ik in schaterlachen uitbarstten. Hij stond als een Koosje op de trailer plank -O- . Dus ik zeg tegen het meiske: "kijk maar naar voren en zodra hij gaat lopen loop je met hem naar binnen". Dus ik zeg streng "Hercule!" en knip met mijn vingers en paardje vloog naar binnen, wel keek hij fokker en mij nog eventjes aan met die olijke blik van hem "gefopt dus", zei hij _O- .
Zo zie ik Callas ook. Komt echt goed Mo, want Hercule probeert het zelden of nooit meer en als hij het probeert is een lachsalvo van mij al genoeg om me met die ondeugende blik aan te kijken (hij is inmiddels opa van 22 jaar) "van jammer baasje, proberen kan toch altijd := ". Dit soort paarden zijn slim, humor vol en je krijgt er een geweldige band mee omdat je het niet voor niets krijgt. Het vervelende vind ik bij Callas is die combinatie met het opbouwen van spanning. Polie had (heeft, want gaat nooit helemaal weg) de spanning opbouwen en angst, Hercule bij ons de dominantie (zelden ergens bang voor geweest). Jij hebt beiden in één paard. Dat maakt het zo gecompliceerd en soms dus ook gevaarlijk. Zeker als je alleen bent, gebruik je gezond verstand (doe je ook wel, maar af en toe ben ik zo bezorgd)! Jouw schatje is af en toe zoals je zelf nog beter weet een linkerd! Want dat 2x slaan is hier bij ons gelukkig nog nooit gebeurd door één van die twee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 10:55

Hallo lieve allemaal, wat leuk nog weer twee nieuwe mensen te kunnen verwelkomen, hallo Achaiah en Stefje en dank iedereen voor jullie reacties en meedenken, vind ik echt enorm fijn. Jullie hebben allemaal stuk voor stuk gelijk in je conclusies.

Nou laat ik even updaten van het grondwerk zonet en daarmee al jullie uitspraken bevestigen. Echt ik móét zsm die camera aan de praat hebben, om jullie te laten zien wat er gebeurt.

Ok op dit moment is er nog steeds het schrikissue. Niet op het erf, statische dingen kan ik oefenen, dat hebben jullie gezien op het filmpje no problemo, superpaard. Het zijn op en buiten het erf de onverwachte dingen. Als ik haar leider zou zijn zou ze me blindelings vertrouwen. Ik krijg haar daarentegen wel overal langs, maar ze vertrouwt me niet 100%, dus voelt ze zich denk ik op zichzelf aangewezen en doet wat zij het beste vindt in die situaties. Alleen op de wereld dus eigenlijk.

Ok dat is issue 1, ik kan haar dus nog steeds niet het vertrouwen geven en ben dus geen leider.

Issue 2, is haar dominante gedrag. Versterkt natuurlijk omdat ik geen leider ben. Wel respecteert ze bepaalde dingen maar ik denk alleen omdat haar dat zo geleerd is door mij. Dus keurig stilstaan etc is met veel geduld en belonen geleerd.

Issue 3 is puberen. Leider niet willen accepteren, dominante inborst vermoed ik en haar leeftijd om te puberen.

Deze 3 dingen zorgen er de laatste 10 dagen voor dat ze van zo lief dat ene filmweekend, naar een draakje is geworden. Gewoon meelopen aan de hand is nu al een issue! De laatste dagen heb ik mijn handen vol, aan haar niet voorbij mij te laten lopen, wat continu op veel verzet stuit. Ze wil gewoon haar eigen gang gaan en niet naar mij luisteren.
Natuurlijk krijgt ze een tik op haar neus, hetzij met een stickje hetzij met het touw dat ik gebruik als zwiepende staart zoals een ander paard zou doen als ze zo respectloos zijn persoonlijke ruimte binnentreedt. Ik heb zelfs een keer een trap naar achteren gegeven, zoals paarden dat doen als een ander in hun kont kruipt.
Natuurlijk zet ik haar op een cirkel en laat haar draven om me heen.
Natuurlijk zet ik haar achterwaarts.
Natuurlijk haal ik mijn hele trucendoos open en snijd haar de pas af of laat haar met haar hoofd zowat tegen een boom of schuur knallen.
Dat alles werkt voor 3 seconden en dan wil ze weer voorbij. Zou ik haar laten gaan, loopt/galoppeert ze gewoon in haar eentje naar stal, zich van niemand verder wat aantrekkend. Stal is heilig voor haar.

Goed, sinds dit een issue is geworden de afgelopen 10 dagen, heb ik vandaag besloten maar weer vanaf 0 te beginnen. In de roundpenn werken weet ik dat het goed gaat, ze doet keurig wat van haar gevraagd wordt, omdat ze weet wat van haar verwacht wordt. Zie filmpje. Ik besloot dat dat geen zin had want dan komt er niet uit wat ze voelt.

Dus heb ik het veld afgesloten en had ze dus meer vrijheid om bij me weg te gaan of te komen. Goed, ik heb haar wel het halster om gelaten maar verder los gelaten, gewoon kijken wat ze ging doen. Dat vond ze gek maar ze ging niet eten, maar bleef de omgeving opruiken zal ik maar zeggen en kijken naar de plek die ze altijd eng vindt op het veldje.

Omdat er geen beweging was ben ik rustig gaan drijven. Dan moet ik haar eerst van me wegduwen en dan gaat het goed. Het was fantastisch om te zien. Echt genieten. Dat dan weer wel. Ze was ogenschijnlijk alleen met de enge omgeving bezig en helemaal niet met mij, maar ik hoefde maar een half stapje in een richting te zetten en ze pikte het op, dus ze lette wel degelijk op mij.

De afstand tussen haar en mij was groot en bleef groot ik denk wel een meter of 8. Ze heeft dus volgens haar een erg grote persoonlijke ruimte kennelijk. Haar bubbel is kennelijk 8 meter. Dat is een flinke!
Ze koos ervoor om te draven, dus prima, dat zijn we blijven doen. Ik heb maar heel weinig gedaan want ze bleef gewoon zelf rondgaan op het veldje en op een gegeven moment ging ze zelfs longeren om mij heen zonder dat ik het daadwerkelijk gevraagd had. Ik helemaal blij! Maar dat was maar 1 kant op.

Ik loop richting haar voorkant om haar te laten keren, ging goed, beetje verzet maar niet noemenswaardig. Eigenlijk, eigenlijk hè, ging het fantastisch. Ik heb haar bij me gefloten, kauwen, perfect. En toen heb ik zeg maar even gespeeld als western-koe, snappen jullie dan wat ik bedoel? Zeg maar dubbelen. Ze volgt dan helemaal perfect, maar alleen als we face to face staan. Daarbij laat ik haar wel af en toe achteruit gaan, dat ze niet denkt dat ze mij kan blokken.

Dus ik was helemaal tevree. Ik denk, dit gaat zo goed, laat ik dan nu weer eens oefenen met dat ze naast me draaft, want van de week leverde dat verzet achter me op waardoor ik vreesde dat ze nog eens op me zou springen. Nou, dat ik dit nog kan tikken is een wonder. Het draven naast me ging 20m heel even goed totdat ze besloot dat ze hier helemaal geen zin in had. Geen vrijheid en een mens die zegt wat ze moet doen, zo dichtbij? No way. Dus mevrouw begint te stuiteren en te knetteren.

Ok dat kan ik hebben, dus ik laat haar rond mij draven, dat doet ze dan ineens weer keurig en ze neemt haar afstand op de cirkel zonder dit keer naar binnen te vallen. Maar ze moet natuurlijk wel ook de andere kant op. Als ik haar bij me roep en haar de andere kant op geleid en vraag weer te gaan werken op de cirkel is dat geen probleem, maar in plaats daarvan blokte ik haar.

Jezus, dat wil je niet weten, compleet rodeo, bokken, piepen, kopzwaaien, knetteren en... uithalen. Weer dat vieze gerichte uithalen, ik weet niet op hoeveel na ze me gemist heeft, maar het was voldoende om mij compleet te laten rillen als een rietje.

Toch doorgegaan op een cirkel laten draven om het goed af te sluiten. Daarna naar de stallen lopen, weer zo'n drama. Heel heel heel erg boos geworden, enorm geschreeuwd, voelt zo verkeerd machteloos, doorgelopen naar de stallen, met een iets gehoorzamere Callas, om het goed af te sluiten iets gedaan wat ze goed kan, het blok, haar in het land gezet en daar wilde ze niet van me weg. Ja nu wel hè bitch dacht ik nog. Dus haar weggestuurd tot 3x toe.

Dus mijn besluit: ik móét dit eerst goedkrijgen. Dus ipv vanmiddag op het veldje rijden, ga ik deze sessie herhalen en vooral het normaal naast me lopen trainen, trainen, trainen. (Van stal af gaat heel goed, en met mijn gezicht naar haar toe gaat ook goed, maar dus niet achter mijn rug of naast me en zeker niet richting stal) En dat ga ik de komende tijd maar 3x per dag doen of zo en dan iedere keer afsluiten met iets dat ze goed kan.

Nou branden jullie maar los...

Callas is mijn alles

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:20

Ik denk dat bovenstaande wel duidelijk maakt dat het verstandig is om eerst e.e.a. thuis met Callas te bevestigen totdat je goed controle over haar krijgt. Anders blijft elke buitenrit die je maakt een gevaar voor jou omdat er geen goede controle is en ze eigenlijk onberekenbaar kan worden in haar schrikgebeuren.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:40

Ik denk dat dat een goede beslissing is. Even weer back to basic en weer uitbouwen.

Mijn opmerking over haar leeftijd was niet rot bedoeld hè, maar inderdaad in mijn ogen ligt het ook heel erg aan het paard zelf. Er zijn volwassen 6 jarigen en echte groene 6 jarigen die wat meer tijd nodig hebben om te rijpen. Ik zei dat zodat je je realiseert dat het niet altijd een andere reden hoeft te hebben dan een simpel: ik heb geen zin vandaag, laat me eens kijken hoe ver ik kan gaan. Uittesten zogezegd.

Maar.... dat vieze uithalen....mag ik vragen hoe je daarmee omgaat? Dus nadat je jezelf veilig hebt gesteld? Ik vraag me dan even af hoe het kan dat ze zo dichtbij je kan komen om uit te kunnen halen. Ik sta dat persoonlijk niet toe met mn paard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-17 11:51

Dat vieze uithalen is nu 4x in totaal gebeurd. Vandaag dus, die keer met mijn vriend en ervoor twee keer op longeren. De eerste keer dacht ik nog: speels. De tweede keer wist ik nou eigenlijk niet wat ik ermee moest. De derde keer was met mijn vriend (zoals beschreven in mijn log van die dag in dit topic), toen ging alles fout en was ik niet bij haar en had ik haar achteraf moeten pakken.

En hoe ging het vandaag met dat uithalen. Nou dat is moeilijk te beschrijven omdat het in een splitsecond gebeurt. Ze moest dus van hand veranderen met longeren. Ik blokte haar, wat een heftige soort steigerdraai opleverde, ze stond toen al dichtbij, draaide en wilde ervandoor rennen dus ik houd vast en dan is haar achterhand ineens heel dichtbij toen ze ging knetteren. Ik weet niet eens meer wat ik gezegd heb, ik geloof wel dat ik gevloekt heb. En ik heb het voorwaarts opgelost en haar toch door laten gaan op een cirkel laten draven om het goed af te sluiten.

Callas is mijn alles

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 11:52

Zuchini schreef:
Ik denk dat dat een goede beslissing is. Even weer back to basic en weer uitbouwen.

Mijn opmerking over haar leeftijd was niet rot bedoeld hè, maar inderdaad in mijn ogen ligt het ook heel erg aan het paard zelf. Er zijn volwassen 6 jarigen en echte groene 6 jarigen die wat meer tijd nodig hebben om te rijpen. Ik zei dat zodat je je realiseert dat het niet altijd een andere reden hoeft te hebben dan een simpel: ik heb geen zin vandaag, laat me eens kijken hoe ver ik kan gaan. Uittesten zogezegd.

Zuchini, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb hier 2 zevenjarigen staan, half broer en zus.
De ruin was met 5 jaar al heel volwassen en de merrie is het eigenlijk nog niet helemaal. Zo'n mega verschil.

piendumaitre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:53

Monique1963 schreef:
Dat vieze uithalen is nu 4x in totaal gebeurd.
En hoe ging het vandaag met dat uithalen. Nou dat is moeilijk te beschrijven omdat het in een splitsecond gebeurt. Ze moest dus van hand veranderen met longeren. Ik blokte haar, wat een heftige soort steigerdraai opleverde, ze stond toen al dichtbij, draaide en wilde ervandoor rennen dus ik houd vast en dan is haar achterhand ineens heel dichtbij toen ze ging knetteren. Ik weet niet eens meer wat ik gezegd heb, ik geloof wel dat ik gevloekt heb. En ik heb het voorwaarts opgelost en haar toch door laten gaan op een cirkel laten draven om het goed af te sluiten.

Dat is het enige dat ik echt zorgelijk vind. Ik kan je daarin niet adviseren want ik heb er geen ervaring mee. Let goed op jezelf hé Mo. Sterkte want ik vind je wel heel dapper en een echte doorzetter!