Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:52

Achteruit lopen staat (stond, moet weer nodig herhaalt worden) bij Fflur op stemcommando. Zoals ik lees heeft achterwaarts dus wel wat voordelen? Zoals..? :)

[KS-MK] Fflur wordt mama! 2020 veulentje verwacht
Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:55

KittyDylan schreef:
Achteruit lopen staat (stond, moet weer nodig herhaalt worden) bij Fflur op stemcommando. Zoals ik lees heeft achterwaarts dus wel wat voordelen? Zoals..? :)
bij achterwaartse beweging wordt de achterhand gestimuleerd en bollen ze ook de rug (als ze het juist doen).
Ik kreeg voor mijn vorige pony ook de tip om veel achterwaarts te gaan en dan ook bergop voor de beenspieren te trainen.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:06

[TI] Mijn Tinker Rosie 15-04-2015
http://www.eternally.nl Of op facebook Trouwjurken Galajurken Eternally Twello

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:30

@brechtcarlos; welkom! Leuke pony, hoe groot is ze? Rij je bewust met een halster enzo op deze manier?
@murosch; wat knap, je bent al ver qua longeren hoor vind ik :j
@sbravour; Goed bezig :D Wat leren ze snel he op deze leeftijd :D
@bruintje; Daar ben ik 't mee eens. Rust is een beloning bij goed gedrag.
@kking; weer een succesmomentje +:)+
@kittydylan; wat leuk! Hoofdstelletje staat goed. Zou wel een maatje kleiner halster nemen bij het wandelen de volgende keer.
@SVRL; staat hem goed :D Heel toevallig in set met je halster?
@kabayo; wat een uitzicht {:} Fijne vakantie!
@art; Ik vind dat mensen hier echt veel moeite doen om uitgebreid op je te reageren. Ze komen echt met veel goeie tips en onderbouwde meningen. Iedereen is hier om elkaar te helpen en zeker niet om negatief te zijn. Niet zo aardig om dan te zeggen dat je er moe van van wordt.. :o
@murosch; wat gaaf dat vrijspringen! Doet ze goed hoor, en volgens mij heeft ze er echt plezier in :j
@xchanel; Welkom!
@tinekevd; Wat ziet dat er goed uit zeg +:)+

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:37

Ik was gisteren jarig en ben met mijn 4 jarige Shet naar het strand geweest.
Met de sulky :D Zij is vorig jaar beleerd en ze deed het super. We kwamen kinderen tegen, iemand met een vlieger (whaa spannend!! Maar ze liep wél door), de zee was al spannend opzich en allemaal mensen en
meeuwen enz.

Inspannend op het strand want het 1e deel was veel te zwaar voor haar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:56

Prins gister 5 minuten gelongeerd in de wei. Stap check, draf check, galop check, links check, rechts check, achterwaarts check. Oké braaf goed zo. :')

Vandaag ontwormen, ben benieuwd.. :)

Ander heuglijk nieuws.. Chavelli is drachtig. :)

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Dakota 20-03-2014 + Grace 06-06-2018 + Bubbles 28-06-2013 +

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:57

KittyDylan schreef:

Achterwaarts kan handig zijn in verschillende vormen.
A. Respect
B. In benarde situaties je paard kunnen manoeuvreren.
C. Paard bewust maken van zijn/haar lijf.

henkenbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:48

Hallo allemaal! :D

Ik kom ook gezellig mee kletsen!
Mijn arabier, Rahkeem, is in april 3 geworden. Heb er in de zomer al drie keer opgezeten, maar hij heeft nu weer vakantie door alle groeispurten :')
Helemaal niet erg, heb alle tijd.

Afbeelding
Afbeelding
Een varken is het wel -O-

Heb nog niet alles gelezen in dit topic, dus dat ga ik nog even doen :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:59

Apple knappe shet!
Balou. Kijk zo willen we het :))
Henkenbinkie, ach bijna schoon toch. :+

Hier hoofdstel in bij Kyara, halster erover en in de binnenruimte aan de longe. Stap OK, halt OK. Toen maar eens een drafje gevraagd, top geen probleem. :')

https://stal-de-kreekweg.jimdosite.com/
2 super mooie pony's te koop en 3 lieve merries drachtig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:05

Ik gebruik achterwaarts bij allerlei nieuwe dingen, maar vooral met als doel dit in te zetten bij de eerste keer wegstappen met ruiter. Regelmatig zie je dan paarden die eerst vergeten dat ze een achterhand hebben (voorbenen bewegen wel, maar achterhand niet), en als ze die achterbenen ineens weer vinden, schrikken ze er nog wel eens van. Door ze eerst even achterwaarts te zetten, maak je ze bewust van de achterhand en schrikken ze minder snel. Door het achterwaarts zetten al te oefenen bij eerdere nieuwe dingen (zadel op of longeersingel) is het niet vreemd meer als je ze met ruiter achterwaarts vraagt.

Oy with the poodles, already

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 17:31

xApple schreef:
@brechtcarlos; welkom! Leuke pony, hoe groot is ze? Rij je bewust met een halster enzo op deze manier?

Dankje! Ik schat haar tussen de 1.45 en de 1.50, maar officieel gemeten is ze nog niet. Volgens mij is haar moeder 1.40/145 en haar vader 1.60 ofzo?
Wat betreft de optoming;
Ik ben niet principieel tegen een bit hoor. Mijn shetlander wordt wel met bit gereden. Maar ze is nu gevoelig zat en bitloos gaat prima, dus zie geen reden om er nu een bit in te doen. Dat kan altijd nog als ik ga dressuurmatig echt bezig ga. En binnenkort ga ik echt een hoofdstel kopen hoor. Volgende week gaan we zadels passen. Moet een 16 / 16.5 inch op. Ga denk ik voor Hidalgo of Heather Moffet. (Flexibele boom)

Carlos <3

Jazzie03

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:24

@henkenbinkie: wat een leuk koppie zit daarop zeg! <3

Gisteren nog eens gelongeerd en vooral op ontspanning gericht, dus alleen stap en draf gedaan.
linksom doet ze super goed en heel ontspannen, maar rechtsom is ze nog wat haar balans aan het zoeken.
Na 5 minuutjes kwamen blijkbaar de bak-kabouters op bezoek dus even een sprintje getrokken, maar ze reageerde heel goed op de stemcommando's dus ze was snel terug in draf (alleen duurt het hier wat langer om ontspanning te vinden).
Al bij al tevreden met hoe ze het gedaan heeft :)

My happy place is at the barn :D

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:43

EIN-DE-LIJK ben ik vandaag dan bij mijn paardenkind geweest. De planning was dat hij gecastreerd zou worden waar ik bij was, maar meneer liet meteen weer even zien dat hij een kind van zijn moeder is, en flipte compleet toen de dierenarts zijn gezicht liet zien en hem ving. Compleet over de zeik, klom bijna over de hekken en het hele castratie plan hebben we voor vandaag laten varen. De opfok-eigenaresse heeft hem uiteindelijk tot rust weten te krijgen en hij is nu uit de groep gehaald en op stal gezet.

Ik ga dus mijn handen vol krijgen aan hem, maar goed, daar had ik al wel een beetje op gerekend. Hij komt de komende maand wel veel meer in de hand doordat hij een maand uit de groep blijft en op stal komt. Een voordeel dus!

Maar jeetje, wat ben ik verliefd <3

Afbeelding

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:05

kleinvosje schreef:
EIN-DE-LIJK ben ik vandaag dan bij mijn paardenkind geweest. De planning was dat hij gecastreerd zou worden waar ik bij was, maar meneer liet meteen weer even zien dat hij een kind van zijn moeder is, en flipte compleet toen de dierenarts zijn gezicht liet zien en hem ving. Compleet over de zeik, klom bijna over de hekken en het hele castratie plan hebben we voor vandaag laten varen. De opfok-eigenaresse heeft hem uiteindelijk tot rust weten te krijgen en hij is nu uit de groep gehaald en op stal gezet.

Ik ga dus mijn handen vol krijgen aan hem, maar goed, daar had ik al wel een beetje op gerekend. Hij komt de komende maand wel veel meer in de hand doordat hij een maand uit de groep blijft en op stal komt. Een voordeel dus!

Maar jeetje, wat ben ik verliefd <3

[ [url=m/4fT8cR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Horsea :D heb ik stage gelopen

Hij is super knap zeg!! En zo te lezen een met vuur ~~}>
Wel jammer dat de staart is afgevreten zeg. Wanneer komt ie naar huis?

Jazzie klinkt als een fijne longeerbeurt. Die bak kabouters hebben wij ook last van :')

Mijne kent vlekkeloos achterwaarts. Wel zo makkelijk

Mirjamalvaro. Mooi dat het goed ging met bit :D

Welkom henkenbinkie! Leuke schimmel heb je! Haha mooi varkentje is het zeker

Balou ook fijn gelongeerd lees ik. En een merrie drachtig. Gefeliciteerd! Is het niet iets laar in seizoen?

Nog gefeliciteerd met je verjaardag xapple! Heerlijk even uitvliegen op het strand! Staat nogsteeds op mijn verlanglijstje :o dankje nog! Vakantie was leuk.

Tinekevd bedankt nog! Was een fijne vakantie. Ja ze snappen niks van de patat hahaha . Die van jou loopt netjes! Mooi :D

Welkom xchanelx!

Zilver vandaag weer gelongeerd en haar baard geschoren. Vind ik zo lelijk :o zo mak dat ze is gewoon even zo. Zonder praam of andere verdovingsmiddelen.
Afbeelding
En topic gemaakt:)
[ITP] In three words , I can describe life...

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:23

Het is vrij laat in het seizoen ja, ze is eerder geïnsemineerd met zaad van Wales. Wales vertrok echter naar Oostenrijk voor zijn hengstenproeven en helaas was het dus een kort seizoen voor mij.

Nu is Prins een hengst en staan ze samen, twee cyclussen is ze niet drachtig geraakt, maar de 3e keer bleek scheepsrecht. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:33

Jullie gaan goed met de paardjes :D

Limo vandaag ook weer gelongeerd met longeersingel en bijzettouwtjes (niet strak uiteraard).
Ging vandaag erg goed ben dan ook snel gestopt omdat hij zo goed liep.

Morgen dagje rust voor hem.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:40

Wat leuk Kabayo, is idd Horsea. Jammer ja van de staart maar dat groeit wel weer aan. Manen zijn ook afgeknabbeld. Kan er niet heel erg mee zitten.

Hij komt volgend voorjaar naar Canada, als hij zich weet te gedragen tenminste!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 16:55

Bij ons lopen de beide dames prima achteruit, op stemcommando of simpelweg met de vinger tegen de borst te tikken. :)

xApple, wat gaaf zo met de shet op het strand. Nog gefeliciteerd, heb je een leuke verjaardag gehad?

Balou, wat fijn dat het longeren zo goed ging en Chavelli drachtig, leuk!

HenkenBinkie, jij hebt ook een mooi arabiertje, wauw!

Mirjamalvaro, zo te lezen ook geen probleem :)

Wat een mooi paard heb je kleinvosje! <3

Kabayo, ziet er goed uit zo, mooie zilver!

Art, gelukkig dat het met limo ook goed ging vandaag!

Met onze meiden gaat het goed, we doen nog steeds niet veel omdat we het veulen en de kudde een gewenningstijd willen geven. Gelukkig zijn onze twee merrries supermak en lief, het enige is dat we echt eens een keertje met longeren etc willen gaan beginnen. Espe heeft wel eens een hoofdstelletje met bitje ingehad en dat ging prima.

Those we loved don´t go away,they walk beside us every day
unseen, unheard but always near,still loved, still missed and still very dear
[PP] (VOLG) Negrita, van verwaarloosd naar nieuw huis.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 18:01

x apple wat een heerlijk verjaarscadeau.

Kleinvosje wat een knap dier heb je daar!

Achterwaarts heb ik met grondwerk al geleerd bij Fin en ook onder de man al gebruikt.
Als de HO het niet gelijk doet dan maar even achteruit waar ik Ho zei.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:32

Vandaag weer gaan longeren met longeersingel en bijzettouwtjes. EN kreeg onverwachts hulp (van iemand die een kindje een proef liet oefenen (rijdt net onder de nationale klasse ponies)) om op lichaamstaal te longeren. Wat heb ik vandaag geleerd: drijven, laten vertragen, halthouden en omkeren

Heb gevraagd of ik foto's mocht nemen als extra beeldmateriaal voor mezelf en dit mocht. Zelfs een stukje gefilmd. Limo reageerde ook ontzettend goed op de lichaamstaal.
Omwille van privacy heb ik de longeur onherkenbaar gemaakt. En door de vervelende instagrammers en hun nepmaneges (waarvan 1 weigert een foto van mij te verwijderen) heb ik mijn fotografielogo twee x op de foto's gezet.

drafje
Afbeelding

en ook wat desensibilisatie dmv aaien met longeerlijn en over de rug zwieren.

Vandaag weer gaan longeren met longeersingel en bijzettouwtjes. EN kreeg onverwachts hulp (van iemand die een kindje een proef liet oefenen (rijdt net onder de nationale klasse ponies)) om op lichaamstaal te longeren. Wat heb ik vandaag geleerd: drijven, laten vertragen, halthouden en omkeren

Heb gevraagd of ik foto's mocht nemen als extra beeldmateriaal voor mezelf en dit mocht. Zelfs een stukje gefilmd. Limo reageerde ook ontzettend goed op de lichaamstaal.
Omwille van privacy heb ik de longeur onherkenbaar gemaakt. En door de vervelende instagrammers en hun nepmaneges (waarvan 1 weigert een foto van mij te verwijderen) heb ik mijn fotografielogo twee x op de foto's gezet.

drafje
Afbeelding

en ook wat desensibilisatie dmv aaien met longeerlijn en over de rug zwieren.

Afbeelding
Afbeelding

Wel heb ik bevestiging gekregen dat Limo géén voorafgaande signalen toont (maar waarschijnlijk inwendig spanning opbouwt) en er dus gewoon vandoor gaat als hij ergens van schrikt. Dit had deze persoon zelf kunnen ondervinden. Ik had een hoek van de bak afgezet dus echt weg kon hij niet en de longeur kon hem ook makkelijk terug op de volte brengen.
Helaas heb ik geen foto's van zijn schrikreactie omdat dit erg snel ging.

Na enkele minuten mocht ik overnemen en heb ik zelf ook nog 5 min gelongeerd mbv aanwijzingen.
Enkel stap en draf want had de hoek te klein afgezet voor er ook galop bij te nemen.

Ben inmiddels aan het uitkijken naar volgende zondag wanneer Miezelke kan komen.
Had gezegd dat deze zondag niet zou lukken, maar ben onverwachts toch naar stal kunnen gaan.

Wel heb ik bevestiging gekregen dat Limo géén voorafgaande signalen toont (maar waarschijnlijk inwendig spanning opbouwt) en er dus gewoon vandoor gaat als hij ergens van schrikt. Dit had deze persoon zelf kunnen ondervinden. Ik had een hoek van de bak afgezet dus echt weg kon hij niet en de longeur kon hem ook makkelijk terug op de volte brengen.
Helaas heb ik geen foto's van zijn schrikreactie omdat dit erg snel ging.

Na enkele minuten mocht ik overnemen en heb ik zelf ook nog 5 min gelongeerd mbv aanwijzingen.
Enkel stap en draf want had de hoek te klein afgezet voor er ook galop bij te nemen.

Volgende week krijg ik hulp van een bokker die in mijn volgtopic gereageerd had.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 22-10-17 20:43, in het totaal 3 keer bewerkt

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:40

Fijn dat je hulp krijgt.
Op een foto is ze nog wel herkenbaar in beeld

Vanmorgen weer een paar rondjes op Fin <3
Afbeelding
En even het zadel van mijn andere paard op, om ook hieraan te wennen.
Laatst bijgewerkt door kking op 22-10-17 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 20:45

kking schreef:
Fijn dat je hulp krijgt.
Op een foto is ze nog wel herkenbaar in beeld

ja bokt deed lastig. Via mijn mobiel is veel makkelijker maar die ligt helaas op het werk, gisteravond daar vergeten :( De laptop werkt niet mee omdat die al 10+ is van leeftijd XD

desbetreffende foto is weg.
Wel een leuk weetje, het is de nieuwe eigenaar van voormalig Dekhengst Sander (new forest van nu 23 jaar oud) en die staat nu voorlopig bij ons op stal schuin tegenover Limo :D
Helaas heeft Sander Cushing waardoor hij met rijden erg met zijn hoofd schudt, maar door de medicijnen is dit al sterk verbeterd. Rijd een jong kindje op :)

om ook even op jou te reageren...
Ga je hem western beleren ook?

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

khoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 12:44

wat een leuk topic ik ga volgend jaar de merrie beleren van degene waarbij ik rij ik zal morgen even een foto plaatsen

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 13:28

In 2018 ga ik deze gekkerd beleren. Ze is officieel nog niet van mij; pas wanneer ik echt ga verhuizen. Want twee keer verhuizen in een paar maanden is iets te veel natuurlijk. Maar ik verheug me er enorm op

Afbeelding

Afbeelding

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 14:16

@Jennanne: wat een schatje!!
Hij/zij ziet er nog zo jong uit! Hoe oud is ie? :)

My happy place is at the barn :D