Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:42

Jessica24 schreef:
Hallo allemaal, ik meld mij hier ook aan met mijn 2.5 jarige kereltje.
Het is een ruin en hij is bruin van kleur met twee witte achtervoetjes.
We zijn nu vooral bezig met vriendjes worden, poetsen, deken op en af doen.
Gewoon lekker wat grondwerk. Ook leuk om te zien wat jullie allemaal met dat. Jonge spul doen.

Leuk zeg! Ben wel benieuwd naar een foto
:D

Carlos <3

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:33

Ik vind de fleecedeken niet te lang hoor. Fleecedekens heb ik altijd lekker ruim :j

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:21

Hier wat foto’s van kereltje.

Afbeelding
Afbeelding

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:40

xApple schreef:
Ik vind de fleecedeken niet te lang hoor. Fleecedekens heb ik altijd lekker ruim :j

Klopt! Fleece houd ik daarom om gewoon! Voor winterdeken wil ik wel graag een mooi aansluitende zodat deze niet gaat schuren. Daarom half maatje kleiner (190!) Dankje voor tip!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:44

Graag wil ik me melden in dit topic. Eigenlijk wilde ik mijn ruin Finn dit jaar inrijden, maar aangezien hij slappe kniespieren heeft (en nu ineens gigantisch overbouwd is) gaan we toch nog op advies van de osteopaat eerst flink trainen. Balkjes lopen, lange lijnen en weer het buiten wandelen oppakken.
Voor de rest kent hij alles al, zadel kan erop, dekjes, dekens, bitje, lange lijnen, bitloos etc.

Wij moeten dus eerst nog aan de bak voordat ik erop klim. Wordt waarschijnlijk voorjaar 2018.

Second star to the right, straight on till morning.

kleinvosje
Blogger

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 00:01

Welkom nieuwelingen, en wauw, wat een mooie foto's van paard en hond! Schitterend!

Hier ondertussen weer een teleurstelling betreft Knox binnen gekregen. Na de eerste mislukte castratiepoging waar ik bij was 2 weken geleden, nu ook een tweede niet gelukt. Ze kregen em niet verdoofd? Ik was er natuurlijk niet bij, zit alweer in Canada, maar was niet happy toen ik het vanmorgen las. Nu aan het bezinnen op andere oplossingen.

Verder een vraag aan jullie: krijgen jullie jonkies (onder de 3) krachtvoer oid? Of 'groeibrok'? Knox mag best wat groeien nog en weet niet precies wat hij kan krijgen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 07:05

Kleinvosje.
Oh jeh dat is er een met karakter?
Die van mij krijgt nu in de winter pavo podo grow Ca. 1 kg per dag.
Is er al een nieuw plan om hem te castreren? Is hij weinig in handen geweest of heeft hij slechte ervaringen gehad dat hij zo vel reageert?

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 07:39

Ik voer erg op het oog kleinvosje. Onbeperkt ruwvoer met daarbij een goede onderhoudsbrok. Daar heeft de een meer voer nodig als de ander.ruwvoer geef je nooit te veel.

Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is.

Soms moet je minder leuke keuzes maken om verder te kunnen, dag fjerie het gaat je goed....

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 07:46

@kleinvosje; Huh wat raar.. ik heb dat eigenlijk nog nooit gehoord dat dat kon gebeuren. Wat super vervelend zeg -O- En nu? Andere kliniek?

En qua voeren geef ik een vitaminekorrel met een handje muesli voor de smaak en wat lijnzaadolie. Mijn 2 jarige wordt snel dik en wil dat zoveel mogelijk beperken. (Fjord)

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 08:22

Bah wat naar dat het weer niet gelukt is....
Qua voeren ga ik niet aan krachtvoer beginnen. Ben daar sowieso niet zo voor. Zou dan eerder voor wat anders gaan. Estrella staat nu 24/7 buiten met in de zomer genoeg gras en in de winter onbeperkt hooi. Ze krijgt wel af en toe wat melasse vrije lucerne en in de winter misschien wat wiesencobs.

Carlos <3

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:10

Kleinvosje dat heb ik serieus nooit gehoord dat ze een paard niet kunnen verdoven. Dan kan je ze altijd nog "schieten" met verdoving. Maar ik ben niet de enige met twijfels over die stal.... mijne krijgt Fibra voer.

Welkom RoyceMack. Ben benieuwd naar een foto.

Welkom jessica24. Mooi paard maar ik vind vanwege de leeftijd dat je abnormaal hoog springt. Let je een beetje op de gewrichten??

Sbravour deken is idd te groot maar er is niks ergs aan om iets op de groei te kopen ;)

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:46

Dankjewel!
Kwa voer, mijn 4 jarige is nog niet aan het werk alleen omgang trainingen! Daarom krijgt ze smorgens en savonds mini handje biks en grote hand luzerne. Voor het idee, ik heb ze het liefst zo rustig mogelijk voor nu.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 09:48

Kabayo schreef:
Kleinvosje dat heb ik serieus nooit gehoord dat ze een paard niet kunnen verdoven. Dan kan je ze altijd nog "schieten" met verdoving. Maar ik ben niet de enige met twijfels over die stal.... mijne krijgt Fibra voer.

Welkom RoyceMack. Ben benieuwd naar een foto.

Welkom jessica24. Mooi paard maar ik vind vanwege de leeftijd dat je abnormaal hoog springt. Let je een beetje op de gewrichten??

Sbravour deken is idd te groot maar er is niks ergs aan om iets op de groei te kopen ;)

Deze sprong heeft hij een keer gemaakt bij de fokker om te kijken of hij het een beetje kon.
Voorlopig staat dat nu nog niet op het programma, ben zoiezo meer gericht op de dressuur. Een sprongetje is leuk, maar besteed ik liever uit aan mensen die daar iets handiger in zijn als ik.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:42

Hoi! Ik meld me ook erg graag. In de topic van 2017 heb ik me al wel is voorgesteld.

In juni heb ik mijn Frieze kanjer gekocht. Hij is inmiddels 3,5 jaar oud en alleen zadelmak. We hebben een flinke tegenvaller meegemaakt. Te Amo is erg ziek geweest. Hoge koorts, waterige diarree en lag vrijwel op het randje van de dood.
We zijn heel wat dierenartsbezoekjes rijker en nu mag het herstel beginnen.

2018 word ons jaar en dan gaan we lekker verder met zadelmak maken en doorrijden

Afbeelding

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:30

rocymax wat heerlijk dat gekriebel!! en mooie foto's verder, wat gaat dat dan ineens snel he die wintervacht. worden ze zo lekker donzig.

kabayo dat ziet er echt al spectaculair uit hoor, ook goed voor je eigen conditie zo te zien :) en knappert hoor, al gesprongen! en wat super super braaf dat je er zo op kan zitten en ook nog foto's kan maken, pfff

xApple wat leuk!! gefeliciteerd met je eerste puntje in de B en wat heerlijk dat het bitje indoen goed ging.

chanel, je hebt al tips gekregen zag ik en ik denk dat het belangrijk is om gewoon kilometers te maken, eens vaker op de trailer en er weer af, ze moeten er vaak ook aan wennen, het is natuurlijk gek, ze komen uit een donkere smalle ruimte en ze stappen naar beneden, dan kan het op de grond al heel goed gaan met a.w. maar dit is dan toch net even anders...geduld doet veel denk ik.

Art goed bezig, door een goede leider te zijn krijgt je paard zoveel vertrouwen in je.

nynkster wat een heerlijke koppies daar wordt je toch direct verliefd op, fijn dat je ze nu thuis hebt!!

bravour wat de deken betreft, deze fleece is idd ruim maar het verschilt ook nogal per merk hoe groot of klein ze vallen.

jessica welkom, wat een leukert heb je

Royce ook welkom, slappe kniebanden of spieren is lastig, goed dat je die traint om sterker te maken, jij moet nog even geduld hebben dus voordat je erop kunt klimmen.

klein vosje wat vervelend zeg, hoe kan dat nu vraag ik me af. wat kan het dan lastig gaan daar denk je niet zo bij na als het allemaal makkelijk gaat, maar dat is dus duidelijk niet altijd zo, je zou gewoon denken hup spuit erin en verdoven, maar nee.
wat voer betreft krijgt onze kleine man merriebrok, ja daar zou ik zelf niet aan denken, maar dat advies kreeg ik van de voerleverancier, in merriebrok zitten veel bouwstoffen die een dragende merrie nodig heeft maar die dus ook goed zijn voor jonge paarden in de groei, ik voer het nu anderhalve maand en zie duidelijk verschil in zeer positieve zin. twee x per dag halve schep merriebrok aangevuld met lucerne en onbeperkt kuil.

loei welkom, wat een ontzettend lief puppypaard heb jij, hij kijkt geweldig lief uit zijn ogen. hopelijk wordt dit idd jullie jaar en is hij weer helemaal top fit straks.

vorige week een weekje op vakantie geweest en daar een hoofdstel voor ghadir gekocht want pony paste hij echt niet meer, dus nu aan de cob maat en meteen een paar mooie peesbeschermers. foto's volgen binnenkort zeker. van de week maar weer eens aan de longe.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 15:53

Even.kort op kleinvosje
Wordt hij in de stal verdoofd?
Mijn paard kregen ze eerst niet gesedeerd voor simpel bekappen. Maar dat komt omdat hij enorm veel stress had en dan werkt sedatie averechts. (Had een grote overdosis gekregen en nog niet eraan kunnen komen).

Bij de castratie heb ik hem in de stal moeten zetten daar heeft hij sedatie gekregen (zware) toen zijn we naar een mooi plekje gestapt op de wei en net toen we daar kwamen begon hij al te zwijmelen.
Daar heeft hij dan uiteindelijk de slaapmiddel gekregen en is omgevallen om te slapen.

Ik weet niet hoe ze uw paard willen castreren maar als ik het zo hoor is staande castratie geen optie. Volledig in slaap doen lijkt me in dit geval een betere keuze. Daarom is die van mij ook onder volledige slaap gebracht.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:49

Art_Ificious schreef:
Even.kort op kleinvosje
Wordt hij in de stal verdoofd?
Mijn paard kregen ze eerst niet gesedeerd voor simpel bekappen. Maar dat komt omdat hij enorm veel stress had en dan werkt sedatie averechts. (Had een grote overdosis gekregen en nog niet eraan kunnen komen).

Bij de castratie heb ik hem in de stal moeten zetten daar heeft hij sedatie gekregen (zware) toen zijn we naar een mooi plekje gestapt op de wei en net toen we daar kwamen begon hij al te zwijmelen.
Daar heeft hij dan uiteindelijk de slaapmiddel gekregen en is omgevallen om te slapen.

Ik weet niet hoe ze uw paard willen castreren maar als ik het zo hoor is staande castratie geen optie. Volledig in slaap doen lijkt me in dit geval een betere keuze. Daarom is die van mij ook onder volledige slaap gebracht.

Op die stal doen ze altijd staande castratie

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:46

Daar zit het probleem dan. Als dit paard "niet verdoofd" raakt is enkel volledige slaap de oplossing. Limo is liggend gedaan omdat hij op enkel sedatie niet te behandelen is.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 03:41

Klopt wat jullie zeggen hoor, ze doen daar staande castratie. Hij breekt gewoon door de verdoving heen. Dus zal het een liggende moeten worden, en willen zij hem naar de kliniek hebben daarvoor. Maar dat kunnen zij niet doen want trailer kapot oid, of ik daarvoor dan een transporteur wil laten komen. En daar ga ik niet in mee, dat gaat zeker weten niet zachtzinnig en zal hem veel te veel stress opleveren. Ik baal er nu zo van dat ik zo ver weg zit en niet zelf erbij kan zijn om snelle beslissingen te nemen...

We zijn nu bezig om hem daarvandaan naar mijn vriendin te brengen alwaar hij inderdaad liggend gecastreerd zal worden en mijn vriendin er daarna een paar maanden mee aan het werk gaat. Hij moet gewoon meer in de hand gaan komen en leren mensen te vertrouwen en accepteren. Had er even een hard hoofd in gisteren na de nare berichten van gisteren maar mijn vriendin heeft me daar gelukkig uit weten te krijgen.

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 08:56

Wat leuk, al die nieuwe mensen! Welkom allemaal.

Ik zit in een hele drukke periode waardoor het soms niet lukt om helemaal bij te posten op iedereen (mijn moeder is ernstig ziek, ik zit zelf niet helemaal goed in mijn vel en met de dieren hier thuis hebben we ook de ene pech na de andere). Alvast mijn excuses daarvoor, ik hoop straks weer goed aan te kunnen haken.

Als ik energie heb, dan steek ik die nu in Veronia. Mijn rijpaard (de moeder van Veroon) wordt grotendeels door de bijrijdster gereden nu, zodat ik me meer op Veronia kan richten. Vandaag komt de hoefsmid weer en dat is wel even spannend. Veronia moest steeds met verdoving worden bekapt omdat ze behoorlijk fel uithaalt naar de hoefsmid. De vorige keer hebben we voor het eerst weer zonder gedaan en dat ging redelijk goed. Vandaag gaan we het weer zonder proberen, hopelijk weer met succes. Gisteravond heb ik nog even geoefend met het optillen van de voeten en dat ging prima.

kleinvosje, kunnen ze een liggende castratie ook niet gewoon aan huis doen? Dat deden ze bij onze hengst toen ook, gewoon liggend in de wei.

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:56

Murosh beterschap hopelijk voel je je snel weer beter. :(:)
Ik hoop mee dat het bekappen goed zal gaan.

Kleinvosje: succes je paard naar je vriendin brengen klinkt in ieder geval beter dan op die opfok te laten staan. Snap dat je je twijfels had maar toch goed dat je vriendin je erdoorheen gesleurd heeft (als ik dat zo mag verwoorden). Het meer in de hand komen zal zeker ten goede komen. Kijk maar naar mijn Limoncello, die is er ook véél handelbaarder door geworden.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 15:09

Ik ben nu met Kylie bezig met longeren. Was eerst niet bang voor de zweep en wilde alsmaar naar mij toe komen... :roll:
Maar wauw, een tip! Plastic zakjes aan de zweep, en of ze het snappen!! :)*

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:54

nanne, fijn dat die tip van de zweep werkt :)

hier ook even update over de wandeling vandaag:
na 150m wandelen heb ik mijn camera erbij genomen...
wederom wegens privacy de ruiter onherkenbaar gemaakt.
De ruiter had de longeerlijn vast voor deze foto's en ik had het andere eind vast om ook te kunnen ingrijpen.

1. Hij bleef het toch spannend vinden
Afbeelding

2. Uiteindelijk toch even snuffelen
Afbeelding
Afbeelding

3. dit vond ik erg positief, hij verwerkt de indrukken.
Afbeelding

5. deze foto is 5 min later genomen in het bospadje. Hier zagen de paarden enkele mensen in een plantage de bomen snoeien ofzoiets.
En hier was het Limo die het voortouw nam en na de foto op mijn commando verder liep waarna de andere pony pas weer vooruit wou gaan.
Afbeelding

6. Nadat de ruiter bij aankomst op de manege afgestapt was ging Limo alles van heel dicht bij nog eens extra bekijken, terwijl ze elkaar friemelen.
Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:23

Murosch schreef:
kleinvosje, kunnen ze een liggende castratie ook niet gewoon aan huis doen? Dat deden ze bij onze hengst toen ook, gewoon liggend in de wei.

Even alleen een reactie hierop. Blijkbaar doen ze dat niet standaard op die stal, wist ik niet. Mijn vriendin is nu aan het rondbellen welke dierenarts het bij haar op stal kan komen doen, maar krijgt te horen dat het buiten het seizoen is en de grond al te koud kan zijn. Ze is er druk mee bezig voor me, wat ik heel fijn vind!

De opfok is in ieder geval opgezegd, dus uiterlijk 1eind november heeft mijn vriendin hem op stal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:24

Hm grond te koud kan ik wel onkomen maar mijn Limo is in de regen gecastreerd. We hadden gewoon grote handdoeken of strandlakens over hem gelegd en hij bleef warm daaronder.
Misschien is een zijl ofzo met daaronder een laag stro nog een optie? Dan ligt hij zacht en niet op de koude grond.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony