Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:06

Ik vind dat toch wel erg naar klinken zo hoor.. In de regen op de grond.. Super vervelend voor je kleinvosje, ik hoop dat er snel een oplossing komt :j

Ben blij dat alles hier gewoon in de kliniek is gegaan. Heb hem een extra dagje daar gelaten omdat ik zo bezorgd was of het wel goed zou gaan. Ik was echt overbezorgd :') Ging elke 10 minuten bij hem kijken.. :o Nu is het alweer 1,5 jaar geleden.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

TinekeVD

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:33

Klein vosje het moet toch niet zo moeilijk zijn zou je denken. Onze veearts wilde wel hier komen of we mochten daar naartoe, nou meteen een leermomentje van in de trailer meegepakt dus daar heen gegaan en hij is staande naast de mesthoop gecastreerd, daarna in de trailer en hup naar huis. Even op stal bijkomen en daarna lekker in de paddock met de rest.
Waar woont je vriendin in de buurt? Er zijn hier vast meer met goede ervaringen en kunnen miss een veearts aanbevelen.

Art knap hoor! Ik zie helaas geen foto's maar kan ook aan mijn apparaat liggen.

Gister ghadir zijn mooie nieuwe hoofdstel omgedaan en mooie nieuwe peesjes <3 en even gelongeerd, linksom heeft duidelijk zijn voorkeur, hij loopt braaf rechtsom hoor, maar kijkt dan graag naar buiten :D
Vandaag even met hem in de bak gestapt aan de hand, vind ie duidelijk minder leuk en bijt liever in het touw, stapte verder wel braaf mee en ging even uitgebreid rollen en lipe daarna weer net zo relaxt mee verder, de grapjas. Natuurlijk ook even geoefend met hh en aw.

Hoe vaak longeren jullie in de week? Ghadir is 2,5

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:35

Ik longeer nog niet. Ik ga lange lijnen doen en dan 1x per week, als hij wat sterker is ga ik ook 1x longeren, maar dan echt een kwartiertje per keer.

Mijn 4 jarige longeer ik ook ‘maar’ 1x per week. Rondjes lopen is een hele belasting.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:48

Ik longeerde Limo 2x soms 3x per week 10-15min, hij is wel al een jaartje ouder dan die van jou.
Maar nu ik hulp krijg op grondwerk/paardentaal/leiderschap heb ik het longeren even stopgezet om te oefenen op hetgeen ik bijleer.

Wel ga ik enorm graag wandelen. Lekker veel rechtuit en ik merk aan Limo dat hij dit ook veel fijner vind. Zeker als hij ook een stukje mag draven. In begin snapte hij er niks van als ik ging lopen en hem aanspoorde mee te draven, hij bleef dan stappen en tegenwerken maar nu moet ik nog maar mijn hand omhoog heffen en aanstelten maken tot joggen en hij draaft vrolijk mee. :)

Gisteren bij de wandeling met mijn vriendin en haar pony liepen we hen zelfs voorbij. Maar ze moest haar pony wat inhouden omdat die op wandeling in de plantages normaal mag crossen. Maar omdat ik erbij was mocht dat niet en dat zinde haar pony echt niet die heeft zelfs enkele keren pogingen tot bokken gedaan. Gelukkig bleef limo alsnog kalm naast mij meestappen of draven.

https://amicigraphy.webnode.be/
Fotografie voor iedereen

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 16:53

Even een vraagje:
Ik ben met Kylie bezig met longeren, maar gisteren geprobeert te lange lijnen. Maar idd 'geprobeert'....
Het sturen, hoe krijg je dit erin? Ik doe het zonder bit, maar ze snap het gewoon niet, en als ik haar bijvoorbeeld naar links vraag dan doet ze het of helemaal niet of ze maakt een rondje naar links om...
Iemand tips?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:42

helaas geen tips mijn vorige paardje Harley reageerde vrijwel meteen. Maar hij kende ook stemcommandos al van bij longeren.
Misschien moet je eens proberen om eerst via partnerpositie te werken? Dan sta je naast zijn schouder en kun je haar wat corrigeren als ze de verkeerde kant op gaat.

Fotografie voor iedereen

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:54

Ja, oke bedankt!
Kylie is alleen erg onberekenbaar of hoe je dat ook moet zeggen. Ze gooit vrij snel d'r achter benen de lucht in, niet uit gemeenheid, maar uit plezier... :+ maar dat is idd een idee!
Bedankt!

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:20

nanne02 schreef:
Even een vraagje:
Ik ben met Kylie bezig met longeren, maar gisteren geprobeert te lange lijnen. Maar idd 'geprobeert'....
Het sturen, hoe krijg je dit erin? Ik doe het zonder bit, maar ze snap het gewoon niet, en als ik haar bijvoorbeeld naar links vraag dan doet ze het of helemaal niet of ze maakt een rondje naar links om...
Iemand tips?

Wat je kan doen is eerst van uit stilstand stelling vragen. Dat goed oefenen aan beide kanten. Kan gewoon met halster en touwtje eraan geknupt. Kijk wel uit dat je niet het koppie scheef trekt. dan worden ze vaak lomp met het hoofd. Dus je vraagt met een klein beetje druk op het touwtje stelling. Soms gaan ze heel hard terugtrekken. Laat dan meteen de druk eraf als ze al maar een heel heel heel klein beetje meegeven. Dit een paar keer herhalen. Dan kan je het lopend doen en dan met lange lijnen. Zo heeft estrella het geleerd en dat gaat heel goed zo. Hoop dat je er wat aan hebt!

Carlos <3

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 18:49

oke, dus gwn uit stil stand, maar waar moet ik dan staan, wel er gewoon naast?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:32

En echt hele kleine stapjes maken. Als ze bijna een stapje naar links zet (alleen al haar gewicht naar links gooit bijvoorbeeld) al belonen. En heel rustig aan doen en geduld hebben. Soms duurt het even voordat het kwartje valt.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:34

Oke bedankt!
Het scheelt dat madame erg leergierig is en alles al heel snel onder de knie heeft!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:39

Mijn Shetlander die ik vorig jaar voor de sulky heb beleerd pakte alles super goed op maar dat sturen aan de lange lijnen duurde echt een week voordat ze dat een beetje doorhad :(:) Maar je hebt er zoveel baat bij vind ik als je ze wilt beleren (onder het zadel).

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:45

Kleinvosje grond te koud, daar had ik niet bij stil gestaan. Ik hoop dat er snel een passende oplossing komt.

Tineke ik longeer niet regelmatig. Ik wil nog geen echte conditie opbouwen en gebruik het puur voor de gehoorzaamheid en om samen even bezig te zijn. Het zal nu zo'n 2 keer per maand zijn nog.

Lange lijnen doe ik niet aan en kan ik ook geen advies over geven.

Veronia was super braaf met de hoefsmid!! Stond keurig stil, niks te klagen. Trots op ukkie!!

Komend weekend maar eens even weer bedenken wat we kunnen gaan doen, de bak is te nat om te longeren.

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:11

Lange lijnen. Ik heb eerst iemand bij zijn hoofd laten meelopen en na een rondje of 3 ben ik gaan sturen....eerst naast zijn schouder en later steeds verder weg.

Soms is je blijheid de oorzaak van een glimlach, soms is een glimlach de oorzaak van blijheid.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 20:26

Ik zet ze ik de longeerbak (vierkant) op de cirkel aan een 6,5 meter lange lijn. Daarna bouw ik op naar lange lijnen "zoals het hoort" (dus twee lijnen, beide door de longeersingel, waarvan eentje om de achterhand loopt). Vervolgens ga je wat druk zetten op beide lijnen (licht contact). Op de rechte stukken neem je wat meer druk op de buitenlijn (beetje naar buitenstelling dus) en voor de hoek geef je ruimte op de buitenlijn (hand naar voren) en vraag je iets op de binnenlijn (richting binnenstelling). Na ca 75% van de hoek neem je weer meer contact op de buitenlijn voor het volgende rechte stuk.
De stap daarna is na een hoek niet de buitenlijn erbij pakken, maar juist ruimte blijven geven om zo een cirkel in die hoek te maken.

Bij deze oefeningen heb ik van te voren al stelling gevraagd staand naast het paard. Ik sta dan op de plek waar je normaal zit, leg een arm over het paard en vraag met de andere hand stelling. Dat moet het paard dus al snappen.
Een andere oefening die je (met paard) moet beheersen is het opschuiven van (kwart, halve en hele) cirkels obv lichaamstaal. Dus in mijn longeervierkant laat ik het paard een cirkel maken in de ene hoek, schuif dan met het paard mee rechtuit over de hoefslag naar de volgende hoek en laat het paard daar weer een cirkel maken. Van dezelfde oefening maak je bij het sturen weer gebruik; je combineert je teugelhulpen met je lichaamstaal ter verduidelijking.

Oy with the poodles, already

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:07

Goed nieuws, mijn vriendin heeft alles goed kunnen regelen bij haar op stal en alles gaat nu zsm in gang gezet worden. Ben ik heel blij om!

Ik kan helaas niet veel tops geven betreffende het sturen, anders dan een tweede persoon die de hulpen kan verduidelijken naast het paard. Maar niet iedereen heeft een helpende hand in de buurt natuurlijk!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:21

kleinvosje schreef:
Goed nieuws, mijn vriendin heeft alles goed kunnen regelen bij haar op stal en alles gaat nu zsm in gang gezet worden. Ben ik heel blij om!

Ik kan helaas niet veel tops geven betreffende het sturen, anders dan een tweede persoon die de hulpen kan verduidelijken naast het paard. Maar niet iedereen heeft een helpende hand in de buurt natuurlijk!

Dat is goed nieuws idd. Hopelijk gaat het nu alleen nog in een opwaartse lijn :)

Fotografie voor iedereen

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:22

Wat leuk dat iedereen zulke vorderingen maakt! Jullie gaan helaas te snel voor mij, ik kan het niet bijhouden :') Maar ik lees mee en steek veel op van jullie ervaringen en tips!
Kenzo staat nu een maandje op stal en doet het heel goed, we gaan nu beginnen met lekker wandelen :)

**ZADEL GEZOCHT!!**
https://www.bokt.nl/markt/ad/482561/gez ... asters-cob
"This is what happens when you don't give a Dutch dressage rider the gold medal. Their hockey team gets ANGRY." ~~}>
Kenzo. <3
Rico & Enchanted.

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:23

Dat hoop ik ook! Ik heb iig alle vertrouwen in haar en ze werkt zoals ik werk. Ze was een oud leerling van me toen ik nog in Nederland woonde!

Ze zei al dat ze Knox wel zelf aan zou houden anders hihi!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:31

Afbeelding

Aan het begin van het topic heb ik me al even voorgesteld. Maar ik wil graag even inhaken op het sturen.
Ik ben eerst gewoon gaan wandelen aan de hand richting het bos en ben ik geleidelijk van positie veranderd en bij zijn heup gaan staan. Ondertussen met klik van de tong ervoor gezorgd dat ie niet stil ging staan.
Daarnaast helpt voor mij een (dubbel gebroken) kneveltrens goed omdat je dan duidelijk stelling kan vragen en het bit niet door de mond beweegt.
Voordeel van bospaden was ook dat het pad zelf hielp met sturen, dus dat had die van mij snel door.

Foto is helaas alweer ruim een half jaar geleden. Pony staat nu alweer ruim een week in de kliniek vanwege een beenwond :(

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:25

nanne02 schreef:
Even een vraagje:
Iemand tips?

Ik zou er een bit in doen.
Je begint met longeren in lange lijnen. Dit deed ik in de longeerbak. Zorg ervoor dat ze goed is gewent aan iets langs haar benen en kont ,want met lange lijnen wil je niet graag een hoef in je gezicht.
Afbeelding
Daarna heb ik dit gedaan in de buitenbak. Gewoon rondjes longeren , en dan met hand veranderen erachter , dan weer rondjes. Langzaam aan uitbouwen om van positie te veranderen. Zorg er voor dat het knopje "voorwaarts" erop zit. Neem desnoods een menzweep op een lange dressuurzweep mee zodat hij weet dat hij vooruit moet.
Je geeft aan dat hij een rondje linksom loopt als je naar links stuurd. Je moet hem voor zijn. Als hij links gaat "braaf!" En dan actief. Naar voren. Dan loopt hij ook geen rondje denk ik. En vooral , niet te lang omprutsen. Tip van annetteflame is ook goed. Hou hem echt voorwaarts ,grote kans dat hij dan niet gaat cirkelen.
Zilver cirkelde ook altijd bij teugeldruk. Ik heb dit opgelost om voorwaarts te blijven.

Zilver longeer ik 20 minuten 1x in de week en 1x lange lijnen in de week. Verder alleen poetsen en knuffelen.

Mooie foto annetteflame. Wat heeft hij? Hoop dat hij snel beter is.

Heel fijn kleinvosje :D

Hilary. Ik vind je tips heel goed bedoeld ,maar mijn paard kende stelling en al die "moeilijke" dingen nog echt niet hoor voordat ik begon met lange lijnen.

Murosch fijn dat het zo goed ging bij de hoefsmid! Schriktraining??

Xapple ja ze moeten het even snappen. Ik ben er al vanaf juni mee bezig en ze snapt het net. Vooral rust ,consequentie en geduld.

Stelling vragen zou ik niet doen. Je paard draait om bij druk op links. Dat gaat hij ook doen als je stilstaand stelling vraagt. Vooruit met dat paard. Stelling komt later wel eens.

Wandelen zou ik ook vaker moeten doen :')

Super dat het zo goed ging TinekeVD!! Geen foto? :P

Artflicious. Oh wat leuk! Hij vind het duidelijk spannend hihi

Ik kwam net foto's tegen van januari. Jeetje wat een verschil :=

Januari 2017
Afbeelding
Afbeelding

Oktober 2017
Afbeelding
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 08:57

Die is veel veranderd, Kabayo

Ik denk dat ik vanmiddag eens een uurtje met Fflur ga wandelen. Haar knie schiet helaas de laatste tijd regelmatig op slot, dus flink wandelen weer.
Afbeelding
Afbeelding

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

Kitty
Powys Fflur-Coch (Islyn Buzz × Rhyd-y-Felin Story

Powys Poppy (Powys Stardancer × Powys Shon)
Joppe

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:26

Bedankt voor de fijne uitleg Kabayo!
Super, ik ga er zeker aan wennen!
Over het bitje denk ik nog na, niet dat ik een tegenstander ben van bitjes, maar ik ben nog niet heel lang in de paardenwereld, dus het is nog erg wennen voor mij :)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:38

Jeetje kabayo, wat een verschil! Mooi opgeknapt *D

**ZADEL GEZOCHT!!**
https://www.bokt.nl/markt/ad/482561/gez ... asters-cob
"This is what happens when you don't give a Dutch dressage rider the gold medal. Their hockey team gets ANGRY." ~~}>
Kenzo. <3
Rico & Enchanted.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 14:24

Kabayo mooi duidelijk verschil :)

Ik heb een "jaar" lang itp topic. Daar is limo zijn transformatie te zien.
[EJL-ITP] 2017 Opnieuw een eigen paard

Ow kittydylan jammer van die knie.
Hopelijk groeit dat er nog uit.
De pony op de foto's van de wandeling heeft sinds eind vorig jaar speciaal beslag omdat hij patella fixatie heeft. Nooit vertoont tor vorig jaar ineens. Maar was wel altijd sloom met rijden, nu loopt hij duidelijk beter. (Is 5)

Fotografie voor iedereen