Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Eilatan

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:17

Ik heb er al eens kort opgezeten ;)

Tegenaan springen en hangen met poetsen deed ik al, en paar keer al gewoon been er eens overheen geslagen, rechtop gaan zitten en de andere kant er meteen weer af :p
Boeit hem echt totaal niet. Maar ik kan er toch niet op rijden, veelste klein. Misschien vind ik iemand als ie 4 is die hem wilt doorrijden, maar dat zien we dan wel weer. Die cob ruggetjes, zeker in die kleine maatjes vind ik niet echt geschikt om te rijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:37

Hihi nee daar is hij echt ff te klein voor hé? :D

Ik ga dat ook zo doen. Als er een keer een goed moment is ga ik ook gewoon even zitten. Verder niks en dan relaxt er weer af :j

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:48

Hoe oud zijn jullie paarden eigenlijk? En met welke leeftijd gaan jullie erop zitten? Niet als discussie bedoeld, maar gewoon om een beeld te vormen. Estrella wordt komend voorjaar 5 en ben er voot het eerst op geklommen met 4.5!

Carlos <3

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:54

Ik heb ook al 2x kort op hem gezeten, de knopjes eens uitgetest die geoefend zijn tijdens het vrij werk en aan de longe, en puur bij wijze van gewenning, wat hij al supergoed deed! Maar echt ongeduldig ben ik er niet om, ik geniet gewoon van bezig zijn met hem. Vandaag gewoon het slijk van hem gepoetst en dat was het. Morgen nog beetje vrij werken en aan de longe.

Mijn paard is er nog maar 3, dusja, ik zal het komende jaar nog niet echt vaak op zijn rug vertoeven. Het zal wel eens voorkomen, maar niet om te zeggen dat we al echt onder de man aan de slag gaan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 00:03

BrechtCarlos schreef:
Hoe oud zijn jullie paarden eigenlijk? En met welke leeftijd gaan jullie erop zitten? Niet als discussie bedoeld, maar gewoon om een beeld te vormen. Estrella wordt komend voorjaar 5 en ben er voot het eerst op geklommen met 4.5!

Lars is nu 2,5 hij is van april. Als hij 3 is ga ik beginnen met rijden. Hij is heel mooi compact gebouw (ook niet
overbouwd ofzo) dus imo kan dat prima. Wel lage frequentie hoor 1 a 2 keer per week max een halfuurtje is mijn planning als hij 3 is :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:18

Limo ben ik ook nog niet op geweest. Wordt in mei 4
Aangezien hij het grondwerk goed opneemt denk ik in het voorjaar erop te kunnen gaan onder begeleiding.
Máár daar gaan ook eerst stappen aan vooraf:
Zadeldek opleggen zonder spanning, longeersingel idem, zadel idem, dan vastsingelen, longeren en steigbeugels eraan, weer longeren, dan hangen etc.

Eer al die stappen gepasseerd zijn is het al voorjaar denk ik.

Op harley kreeg ik kritiek omdat ik er al op zat 2 weken vóór hij werkelijk 3 was. Maar als ik dan zie dat vele er al met 2,5 even op gaan vraag ik me sterk af waarom die mensen er niet op bekritiseerd werden. Bokt moet áltijd een zondebok hebben.
Maar ik ben wel blij dat ik het met Limo anders aanpak en ook wacht tot hij sterk genoeg is.

Strooigoed
Wat brengt de lieve Sint ons dit jaar?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:40

Wanneer ik erop ga weet ik nog niet. Ik klim er voor de lol wel eens op zonder zadel , maar echt beleren weet ik niet. Ze gaat in maart naar mijn werk en word beleerd voor de wagen. Dan is ze 2 jaar en 8 maanden. Voor de kar vind ik persoonlijk minder belastend dan onder het zadel.
Ze word nog gedekt rond mei.
Naar de keuring eind juni in drachten.
En de friesian talent cup onder het zadel in november. Dat is een speciale cup voor 3 jarigen.

We zullen het zien dus. Het scheeld al veel dat ze mentuig , zadel en het sturen kent :)

Murosch hihi geen probleem :) ik hou ervan om gekke dingen te doen :P

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:46

Art_Ificious schreef:
Limo ben ik ook nog niet op geweest. Wordt in mei 4
Aangezien hij het grondwerk goed opneemt denk ik in het voorjaar erop te kunnen gaan onder begeleiding.
Máár daar gaan ook eerst stappen aan vooraf:
Zadeldek opleggen zonder spanning, longeersingel idem, zadel idem, dan vastsingelen, longeren en steigbeugels eraan, weer longeren, dan hangen etc.

Eer al die stappen gepasseerd zijn is het al voorjaar denk ik.

Op harley kreeg ik kritiek omdat ik er al op zat 2 weken vóór hij werkelijk 3 was. Maar als ik dan zie dat vele er al met 2,5 even op gaan vraag ik me sterk af waarom die mensen er niet op bekritiseerd werden. Bokt moet áltijd een zondebok hebben.
Maar ik ben wel blij dat ik het met Limo anders aanpak en ook wacht tot hij sterk genoeg is.

Ja maar bokt heeft áltijd wat te zeuren. Maakt niet uit wat je doet of hoe je het doet dus ik zou je dat allemaal niet zoveel aantrekken. Je kunt nooit iedereen tevreden houden en waarom zou je. Je kent je paard zelf het beste en het is jouw paard.. Je mag ermee doen wat je wilt ;)

Natuurlijk kunnen mensen advies geven maar het is aan jou wat je ermee doet. De ene 3 jarige kan prima beleerd worden, de andere is echt nog te smal/iel/onbespierd/onzeker enz.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:54

Ja ik voelde me toen echt aangevallen en omdat ik in de verdediging ging heb ik een weekban gekregen gehad :?

Maar bon ben blij dat er toch mensen zijn die wel respect hebben voor anderen hun keuzes.

Limo zou volgens mijn stalbazin/instructrice breder geworden zijn. Zelf zie ik dat niet echt. Vandaag maar eens goed observeren :D

Strooigoed

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:12

xApple schreef:
Hebben jullie ook al kriebels om erop te kruipen? Ik wel hoor :D Lijkt me zo gaaf en bijzonder <3 Nog een paar maandjes wachten

Telt erachter ook? Ik zal er namelijk nooit op kunnen :P
Ik kijk echt uit naar de zomermaanden dat we dan savonds een lekker ritje kunnen maken :D

Welsh Mountain pony's <3

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 10:58

Het klopt dat Jaimy er op sommige foto’s nog uitziet als een enter, want dat was ze namelijk ook op die foto’s. De foto’s waar ze als handpaard mee gaat zijn recent, maar ook nu is ze inderdaad nog veel te puppy om er al eens op te gaan zitten.
Als enduranceruiter ben ik gewend om volgens een planning te werk te gaan.
En deze planning wordt uiteraard constant bijgesteld aan de hand van de ontwikkeling van het paard.
Ik heb diverse clinics van een inspanningsfysiologe gevolgd en pas deze theorie -in grote lijnen - toe op de training van m’n paarden.
Voor Jaimy houdt dit - onder andere - in dat ze eerst 1.000 basisiskilometers gaat afleggen, voordat ze aan de slag gaat als wedstrijdpaard.
Met deze basiskilometers zijn we dus nu in november onbelast - als handpaard - van start gegaan.
Volgend jaar ergens - als ze groter en sterker is - zal ze ook belast kilometers gaan afleggen, in eerste instantie alleen met zadel, daarna met mij erop.
De stukjes dat ik erop zal zitten zullen volgend jaar ook nog maar klein zijn. Ze gaat dan gewoon opgezadeld mee en halverwege wissel ik dan van Dana naar Jaimy en weer terug. Dan zal ik waarschijnlijk wel nog meer reacties van wandelaars in het veld krijgen, als ik met twee opgezadelde paarden langs kom rijden. :+

Ook houd ik mijn trainingen bij in excel, zodat ik overzicht heb.

Afbeelding

Mijn planning is om 2x per week met haar te werken, 1x in de bak, met als trainingsdoel gehoorzaamheid en behendigheid en 1x naar buiten, met als trainingsdoel uitharding en conditie.
Zoals je in de legenda ziet maak ik 3 verschillende soorten buitenritten: LSD = long slow distance, lange afstand in een rustig draftempo met af en toe een galopje.
Heuvel = kortere afstand met veel hoogtemeters in stap of een rustig draftempo. En galop = kortere afstand in galop, met tempowisselingen in de galop.
Voor Jaimy zal het voorlopig LSD trainingen zijn van de rond de 10km. (Ter vergelijking, voor Dana zijn LSD trainingen rond de 30km).

Dana 968 km klasse III
Klava 477,5 km klasse II
Dag lieve Klava, je was mijn grote vriend

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:48

Die van mij is ondertussen 4.5 en ik heb er zn 4 keer kort op gezeten en een paar keer heen en weer gestapt

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:29

@Stelvio, jeetje zeg wat een verhaal.. Ik ben benieuwd naar de toekomst!
@Art_Ificious, hahaha wat leuk, hij staat daar lekker relaxed met die vlaggetjes.
@xApple, super dat het zo goed gaat !
@Toydol, wauw wat een knapperd is dat!
@Kabayo, hahaha de ze nam de balkjes al als een sprong
@Stelvio, ach wat schattig zo <3 ze ziet er idd nog wel puppy uit. Leuk dat je zo samen op pad kan.

Ik heb wel eens een schuiver gemaakt met paard en al, niet fijn. :) Overigens niet in de bak, maar het was ook nieteens zo glad, maar op de een of ander manier schuift dat paard makkelijk :') Gelukkig had ze er niks aan overgehouden, en ik ook niet behalve de schrik.

@Toydol, ideaal om ze lekker te laten wennen zo :D
@Stelvio, die is dan al lekker wat gewend als je er op gaat rijden! fijn hoor! :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 13:40

Vandaag weer geoefend met cirkelen. Afstand nemen vindt ze nog lastig, maar het principe snapt ze al. Ze is vlot weg te sturen en op het rondje te zetten. Ik denk dat het te maken heeft met sterker worden! Balkjes zijn ook geen probleem, tussendoor of er overheen!
Halverwege vloog het paard wat ook in de bak aan het werk was er vandoor en rende terug de stal in. Nou, ik stond al klaar om mijn paard te temmen :+
Maar nee hoor, ze schrok even maar blijft gewoon heel braaf bij me en kon daarna gewoon weer in rust verder. Toen was ik wel even trots op haar hoor! Afbeelding
Afbeelding

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:40

BrechtCarlos schreef:

Breezer is 2 en 8 maanden. Erop zitten, tja, als je dat spelen wat ik doe onder 'erop zitten' schaart, nu al ;) bedoel, met spelen met andere hengsten zitten ze ook constant op elkaars rug, kan die mij ook wel ff snel hebben. Maar 'rijden' ga ik denk ik nooit doen. Ik ben 1.74 en hij nu 1.33....

Voor de wagen beleren ben ik natuurlijk al mee begonnen. Ik hou wel van rustig aan; beestje moet mij gaan vertrouwen en ik hem natuurlijk ook; en dat lukt alleen als ik met hem werk. Hij gaat straks ervoor en dan eerst buiten beetje kms maken, om de dag een klein stukje, en dan na 3/4 jaar afentoe in de bak eens kijken wat we dressuur matig voor elkaar krijgen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:59

Leuk schema zo Stelvio.

SBravour zoiets heb ik ook eens gehad met Limo. Maar dan op de poetsplaats, paard wat naast hem stond had zoveel irritatie van vliegen (denken we) dat die tot 3x toe op haar kont ging zitten en twee halsters stukgetrokken heeft door te gaan steigeren.
De eerste keer had ik ook al paraat gestaan om Limo tegen te houden, was namelijk overtuigd dat hij door dat druk paard zou gaan willen lopen. Maar nee hoor, hij stond er naar te kijken alsof hij wou zeggen van "doe eens normaal".

Vandaag kwam hij voor het eerst in draf naar me toe op de paddock. <3

Strooigoed

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:15

Jeetje stelvio wat een heel programma ! En wat gaaf zeg. Sorry dan van mijn opmerking :D ga vooral zo door!

Ach wat lief artflicious

Sbravour klinkt als een leuke dag! Mooie fotos

Ik was vandaag zilver haar baard en oren aan het scheren, stap ik van mijn krukje af , draai ik mij om ,staat zilver op de kruk :') noujaa zeg. En er niet meer af te krijgen :roll:

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 05:17

Pff, ik heb even vluchtig door veel pagina's gelezen, ik ben veel te druk geweest om bij te lezen. We kregen onverwacht te horen dat er nieuwe huurders voor het huurhuis waar we woonden gevonden waren en of we er zsm uit konden. Wat uiteindelijk betekende dat we welgeteld 7 dagen hadden om het oude huis leeg te halen en superschoon op te leveren. Was even doorpezen zeg maar, en dan was ik ook nog twee dagen weg om een clinic te geven...

Maar anyway, on topic: mijn Knox is eindleijk verhuisd! Mijn vriendin heeft em gisteren opgehaald uit het noorden. Het laden vergde even wat tijd, ze wilde koste wat kost voorkomen dat hij zou gaan stressen en niet meer te hanteren was, en dat lukte gelukkig goed! 2,5 uur duurde het voor hij netjes in de trailer stond en aan de lange reis naar het midden des lands kon beginnen! Ik heb een paar foto's gekregen van toen ze thuis aankwamen en vandaag een stukje aan de wandel zijn geweest over het erf. Hij ziet er gelukkig heel kalm en relaxed uit en dat geeft me goede hoop dat het allemaal wel goed gaat komen met hem! Morgen (maandag) wordt hij als het goed is gecastreerd wat hopelijk ook zal bijdragen aan rustiger gedrag!
Afbeelding
Afbeelding

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 10:32

@kabayo: En hield het krukje al dat gewicht? :')
@Art; schattig filmpje :) Zo leuk hé als ze naar je toen komen rennen :D
@Toydol; ik reed met 1.68 ook op mijn pony van 1.33 :o

Afbeelding

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:52

Kabayo schreef:
Jeetje stelvio wat een heel programma ! En wat gaaf zeg. Sorry dan van mijn opmerking :D ga vooral zo door!

No problemo :D

@xApple, je zou echt niet zeggen dat die pony maar 1.33 is, zo vanaf de foto zou ik zeggen dat het een d-pony zou zijn.

@kleinvosje, succes met de castratie, hopelijk wil de sedatie deze keer wel lukken.

Dana 968 km klasse III
Klava 477,5 km klasse II
Dag lieve Klava, je was mijn grote vriend

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:15

Ze toonde veel groter inderdaad omdat ze zo breed was. Ze staat hier naast mijn mini van 88cm;

Afbeelding

@kleinvosje; succes met de castratie!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:37

Kleinvosje duimen draaien hier voor een succesvolle castratie.

Xapple idd zo leuk dat hij voor het eerst naar me toe kwam rennen.
Op een.brede kleine pony durf ik ook wel rijden. Maar mijn vorige was iel, zelfs ieler dan Limo nu is.
Limo is perfect voor mij :) heb qua grootte niks te klagen.

Strooigoed

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:19

Kleinvosje, is het allemaal goed gegaan? Lijkt me toch ook wel weer spannend hoor. De mijne wordt over 2 weken gedaan als het goed is.
Art, aaaah echt super lief!
xApple, die toont idd groter op die ene foto ja!

Mijn paard is vandaag gearriveerd :D :D :D

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 21:06

Ik denk niet dat er iets gebeurd is vandaag. Heb niets meer gehoord. Af en toe best lastig als je zo ver weg zit. Hoe dan ook, ze doen hun best om hem zo snel mogelijk geruind te krijgen want dan kan hij ook gewoon weer lekker naar buiten in een groep!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:33

Aurelia leuk joh kan je lekker met je paard bezig zijn nu :)

Kleinvosje, ze zal vast wel wachten op de juiste weersomstandigheden misschien?

Vandaag limo eens in een groter stuk paddock gezet.
Racen tegen de grotere paarden? Geen probleem voor hem hahaha

Hij durfde alleen niet goed de paddock uit (diepe modder bij de ingang) maar met volhouden en bijna in de modder te zijn getrokken door Limo (broek en jas hebben modderplekken door opspattende modder) omdat hij ECHT niet erdoor wou, is het toch gelukt.
En hij was tegen de draad gelopen waardoor hij een schok kreeg (zie je op het filmpje ook) en het openen van de draad vond hij daardoor ook weer spannend.

Strooigoed