Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Sanet

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:37

Ik heb echt goede ervaringen met Cavalor Pianissimo.
Ik ben dat toe gaan voeren op basis van aanraden van andere mensen. Beviel mij erg goed bij dat paard. Had ik veel eerder moeten doen. Qua looplust geen verschil, dat dat minder werd ofzo. Qua schrikken en angstig zijn, zeker wel.

Syb ZZ-Zwaar+6!
Lyr topper in de dop
#FriezenGek 27#

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:37

BoRo schreef:
lastig die schrikkerige friezen. Ik heb nu In Calm van de paardendrogist, magnesium met nog wat toevoegingen. Ik merk geen verschil. Heb nu het krachtvoer maar gehalveerd, kijken of dat wat doet aan het schrikken. In het rijden zelf merk ik niks, als hij super schrikkerig is, is hij niet meer voorwaarts helaas. (daarom voerde ik redelijk wat krachtvoer, om in het rijden wat voorwaartse te krijgen, daar geen verschil in maar aan de hand een bang schrikkerig bommetje)

Moeilijk he om daar in een goede balans te krijgen.. het is ook echt zoeken naar wat helpt. Wat bij de een niet helpt, helpt bij de ander juist wel weer.

Moest laatst wel lachen. Ik was me toen aan het oriënteren op spul in de paardenwinkel en toen vertelde ik hoe mijn merrie was. Die vrouw zei jeetje wat is het voor bloed? Ik zei: een fries :D

Wat ik nu ervaar bij Naf Magic is dat ze haar looplust niet verliest. Heel positief vind ik dat. Het kijkerige denk ik dat altijd blijft "zit in het aard van het beestje" maar voorheen als ze schrok of kabouters dacht te zien (en in nieuwe vreemde bakken zitten er echt heel veel!) dan zette ze haar hals erop, hoofd omhoog en daar ging ze. Dat gedeelte ben ik nu kwijt. Ze kijkt, bouwt nog wel iets spanning op maar ik kan beter door rijden en haar spanning zwakt ook dan sneller af dan zonder Naf. Ook is ze in haar hele omgang net wat meer relaxt geworden. De scherpe randjes zijn eraf. Qua krachtvoer ben ik niks gaan veranderen.

Elske❤️

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 11:43

Ja echt lastig is dat, heb toch het idee dat best veel Friezen toch wel kijkerig zijn :j

Die van mij was ook erg fris van de week, ben er woensdag afgevallen haha. Zit ook nog steeds te twijfelen of ik met haar wat magnesium moet proberen maar ik denk dat als ze wat meer km's in de benen krijgt het ook wel beter wordt.

V i d a l
      & R i e n a

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 12:39

Ik merk dat km'ers maken veel heeft geholpen. Regelmatig op wedstrijd gaan, maar ook naar lessen of andere leuke dingen zoals het strand. Ik heb sinds kort springles, waar de eerste 15m alles eng is. Ik merk wel dat het elke keer weer minder wordt :D Ik heb eigenlijk sinds een paar weken pas het idee dat hij echt wat relaxter is. Ik hoop dat het kwartje eindelijk gevallen is :D We hebben er in iedergeval heeeeeeeeel lang over gedaan :o Dus er is nog hoop, ook voor jou Fenia!

Mooi vooruitzicht nog Laura1982! Ik ga nog geen Z1 debuut plannen :D Eerst nog maar even oefenen. Eergisteren les gehad, en mijn instructeur gaf aan dat ik mijn proef nog beter en mooier moet afwerken. Ik ben alleen niet zo perfectionistisch.. dus ik moet mijzelf ook maar eens gaan trainen :P

Hopelijk heb je nog al je ledematen intact QueenE :D

Gerret <3 (Feitse x Oeds) ... M2+3 Eindstand
Mazzeltov Carl ♥♥ (Trafalgar x Concorde)
Gipsy ♥♥ (Porthos x Tuskerbister Jarl Haakon) ... L2+8

gett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 13:03

Hier ook een kijkerige Fries, alleen niet zo extreem. Vaak is het de eerst proef lastig en 2e proef goed. Buiten is het trouwens veel beter, doordat ze dan allemaal paarden om haar heen heeft.

Het is gewoon een erg onzeker paardje, waardoor ik soms alleen als ik naast haar sta kan doordringen.

- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349) B+15 drachtig v.Alwin 469
- Willy B (Rindert 406 X Aan 416)
- Dryske (Date 477 X Piter 312)
- Geeske G (Wobke 403 X Tetse 394) B+16 L1+17 L2+5 Verkocht

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 19:59

Die van mij staan al een paar jaar op de Pianissimo. De 3 jarige staat sinds kort op de Endurix.

Jaike G. SPORT Z1+6 / Edou fan 'e Boppelannen SPORT ZZ-L+7 / Tsjikke M1+6 / Blossem / Kjeld fan 'e Boppelannen

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 23:47

Pien1989 schreef:
Hey Fenia,
Hoe je jou paard omschrijft herken ik echt ook mijn paard en de weg naar wedstrijden toe. Je hebt al veel geprobeerd! Heb je Naf instant Magic langere tijd gegeven of echt die injectoren voor stress situaties?
Ik heb namelijk ook veel geprobeerd en mijn Friese merrie staat nu op Naf Magic (poeder variant). Ik geef dit nu een half jaar dagelijks en ze is er echt door veranderd maar het kost wel even tijd voor het werkt. Wellicht nog een idee voor je (weet natuurlijk niet wat je al gegeven hebt). Ik ben wel heel consequent met geven elke dag. Eerst vloeibaar twee flessen en nu overgestapt op poeder. Ze is nog steeds wel kijkerig maar veel beter te rijden. :-) wie weet heb je er wat aan.

Thnx voor de tip! Ik gebruikte de injector, deze gaf ik dan ongeveer 3 kwartier voor we weg gingen. De vloeibare en poeder heb ik idd ook aan gedacht. Alleen vond dat erg prijzig. Mijn paard is enkel op onbekend terrein ( vooral op wedstrijd) zo kijkerig, vandaar dat ik hem liever niet preventief wat gaf. Ik geef hem nu niks meer, enkel een beetje magnesium voor we op wedstrijd gaan. Het gaat nu steeds beter, dus denk dat de km's voor hem echt de oplossing is.

Vladimir (v. Optimist, Mv. Burggraaf)~verkocht
Sjouke fan 't Zand (Tije 401 x Jakob 302)
Ball Alley Boy, aka Baileys

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 09:01

Dan gaat het helemaal goed komen met jullie :D

Elske❤️

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:02

balen hananass maar wel mooi dat je nog een winstpuntje had kunnen meepakken! +:)+

gelukkig is die van mij niet zo schrikkerig zeg, succes allemaal _/-\o_

vandaag de 3e selectie wedstrijd gehad in oirschot en 2e met 194 pt geworden. nog 1 wedstrijd en dan weten we of we naar de finale gaan maar we maken in ieder geval een grote kans omdat we tot nu toe nog niet buiten de top 3 zijn gevallen *\%/* vandaag ook nog even een foto gemaakt met hanne en haar halfzusje <3 Afbeelding

Hanne G Tietse 428 stb sport x Folkert 353 stb sport pref.
Dressuur: B+26 L1+11 L2+21 M1+24
insta: hanne.friesian.mare
[RIJ-ITP] Beter laat dan nooit. Geweldige kans!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:19

Leuke foto! Ik heb hem net ook geliked op FB :D

Ik ben met de 3 jarige vandaag naar Berkhout gegaan, daar stond een schrikparcours in de bak. We konden op ons gemakje alles mooi verkennen. Het is echt een dappere dodo, ze heeft echt alle onderdelen kunnen doen. Sommige waren in het begin iets enger maar ze ontspande al gauw, lekker dier!

Jaike G. SPORT Z1+6 / Edou fan 'e Boppelannen SPORT ZZ-L+7 / Tsjikke M1+6 / Blossem / Kjeld fan 'e Boppelannen

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 23:25

Dankje :)

Wat leuk barb! Altijd spannend zo'n schrikparcours altijd fijn als ze er dan zo koel onder blijven

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 07:48

Ik meld me weer af in dit topic. Ben gestopt met Roos. Er was niet genoeg klik helaas :) Ga nu eerst ons nieuwe koophuis verbouwen en dan in januari maar weer eens op zoek naar een ander paardje :o

|| Fit4Riding || http://www.fit4riding.nl || Samenwerking Oefentherapie voor Ruiters & Fysiotherapie voor paarden || Problemen oplossen door ruiter EN paard te verbeteren i.p.v. de ruiter OF het paard || Noord-Holland ||

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:05

hannelover schreef:
balen hananass maar wel mooi dat je nog een winstpuntje had kunnen meepakken! +:)+

gelukkig is die van mij niet zo schrikkerig zeg, succes allemaal _/-\o_

vandaag de 3e selectie wedstrijd gehad in oirschot en 2e met 194 pt geworden. nog 1 wedstrijd en dan weten we of we naar de finale gaan maar we maken in ieder geval een grote kans omdat we tot nu toe nog niet buiten de top 3 zijn gevallen *\%/* vandaag ook nog even een foto gemaakt met hanne en haar halfzusje <3 [ [url=m/L0RaiS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan ga je vast wel naar de finale! Ik ben er helaas niet dit jaar (ik zit in het bestuur van de Sportcompetitie dus ben er altijd wel bij haha) maar ben dit jaar op vakantie haha kon helaas niet anders

V i d a l
      & R i e n a

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:06

Barb schreef:
Leuke foto! Ik heb hem net ook geliked op FB :D

Ik ben met de 3 jarige vandaag naar Berkhout gegaan, daar stond een schrikparcours in de bak. We konden op ons gemakje alles mooi verkennen. Het is echt een dappere dodo, ze heeft echt alle onderdelen kunnen doen. Sommige waren in het begin iets enger maar ze ontspande al gauw, lekker dier!

Leuk zeg!
Ik doe dat thuis ook wel eens in het klein, zeiltje, klein hindernisje, parasol :P maar dat doet ze dan wel allemaal heel stoer en een juryhokje is wel eng :')

V i d a l
      & R i e n a

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 15:31

Eergisteren eindelijk dan weer op wedstrijd geweest met Jelmer. Vrij weinig kunnen trainen. In de proeven viel er dan ook genoeg te verbeteren. Helaas kwam ook niet alles eruit wat er in zat. Maar toch 183,5 en 185 gereden dus met twee mooie punten naar huis :)
Afbeelding

A.s. Zaterdag doe ik mee aan een friezenwedstrijd in Barsingerhorn. Nog meer die daar starten?

“We are all different. Don’t judge, understand instead.”

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:40

Leuk Jesss, ik zie dat je redelijk uit de buurt komt. Gefeliciteerd met je punten!

Nee is start niet in Barsingerhorn, ik ga die dag wel voorlezen in Middenmeer.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 17:42

Hier even druk met wat anders we hebben een huis gekocht! Super spannend en leuk tegelijk.
Verder thuis lekker aan het trainen en al wat meer de z1 oefeningen mee aan het pakken mag helemaal niet klagen gaat best lekker.

Gefeliciteerd met jullie puntjes!

B + 13 L1+13 L2+11 M1+11 M2+11 Z1+2
10-09-2019 06:52 uur Dex geboren.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 11:13

Heerlijk gereden gister op de friezen wedstrijd in Barsingerhorn!
Was even haasten toen ik te horen kreeg dat ik ruim 2 uur eerder moest starten :+
maar alles kwam helemaal goed! Was erg fijn rijden daar.

De proeven dit keer met iets meer felheid (en risico's gereden) Daardoor op bepaalde onderdelen dan ook goed gescoord, maar ook een paar foutjes.

Een nette score van 183,5 en 184 (lekker steady haha)

Zeker tevreden, maar er valt altijd nog genoeg te verbeteren haha.

Maar de teller staat hierdoor wel op L1+10, dus we zijn officieel L2 startgerechtigd *\o/*

In februari in de B begonnen en nu de L1 al door. Wat een fijne fries heb ik toch te rijden *D <3

“We are all different. Don’t judge, understand instead.”

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:34

Gefeliciteerd! Wij hebben gister ook weer gestart, ze wordt steeds makkelijker op vreemde locaties dus ik vond het zelf wel fijn gaan. Hadden 178.5 en 188.5 bij dezelfde jury met naar mijn idee weinig verschil in de proeven dus had er eigenlijk iets meer van verwacht maar goed toch weer een puntje binnen!

V i d a l
      & R i e n a

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:05

Leuk topic met wat bekenden :). Mag ik aan aansluiten?
Ik rij sinds een jaar wedstrijden met Guusje; mijn zelf gefokte stresskipje :+: . We rijden net L2 en ik probeer 1x per maand te starten om het ritme er in te houden. Alles is eng en we komen van ver, maar ze doet het heel goed!

Afbeelding

blizzart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 13:51

Ik mag volgende weekend weer starten in klasse b de laaste keer ging erg goed
Met 187,5 we zijn hart onderweg naar het L1

ilover Aphrodite ilover hou van jou ik wil jou nooit meer kwijt hvj
Dressuur B+10 L1+14 L2+2
Silke Deauke me nieuwe super fries B+19 L1+10 L2+2

hannelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:37

QeeunE dat denk ik ook wel ja maar misschien gaat het die laatste wedstrijd wel helmaal mis, je weet het niet :+ jammer dat je er niet bij kan zijn dit jaar

goed gedaan jess_amigo!

leuk laura!

toppie qeeune!

welkom emilie

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:04

Welkom!

V i d a l
      & R i e n a

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:15

Heej allemaal bekenden hier. Gezellig :)

Syb ZZ-Zwaar+6!
Lyr topper in de dop
#FriezenGek 27#

gett

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 16:26

Welkom emilie, wat heb jij gedaan om haar wat fijner te krijgen?

Gefeliciteerd jess en queen!

Hier vandaag gestart, maar was echt een drama.
Alles was eng, Bijna de proeven niet gereden, kon niets meer.. groom Is gewoon maar even mee gelopen, daarna toch nog de proeven kunnen rijden..

Ergste vond ik dat ze sinds de laatste keer ineens de trailer niet meer op wil.

Was altijd heel makkelijk te laden en ineens is het mis. Meer mensen dit gehad?

We gaan wel vrolijk verder, km's maken

- Ulkje H (Bartele 472 X Fetse 349) B+15 drachtig v.Alwin 469
- Willy B (Rindert 406 X Aan 416)
- Dryske (Date 477 X Piter 312)
- Geeske G (Wobke 403 X Tetse 394) B+16 L1+17 L2+5 Verkocht