Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

Nynkster

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:32

Dankjewel Apple!
Ze heeft er zin in zoals je zietAfbeelding

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:22

De tandarts is weer weg! Ging super goed! Dus zal nu even een verhaaltje typen.
Hij was er iets voor 10, super op tijd. Dus toen zijn we naar de ponys gelopen. Hij heeft ze eerst even geaaid en rustig kennis gemaakt. Lina is soms een beetje een zenuwpees maar hij ging super te werk.

Daarna de mondklem in gedaan en toen heeft hij haar gebit bekeken. Zag er verder goed uit, alleen nog doppen op de kiezen. 3 ervan zaten los dus die heeft hij er met de tang uit gehaald. Er is nog eentje die wat vaster zat dus er binnenkort uit zal vallen. Hij kon aan haar tanden precies zien van welke maand ze is etc, erg interessant om te horen!

Daarna heeft hij haar gesedeerd zodat ie daarna kon beginnen met behandelen. Moesten kleine 3kwartier wachten tot het ingewerkt was dus even een leuke babbel gehad. Hele vlotte jongen!

Toen is hij begonnen met de doppen verwijderen. Die heb ik ook als aandenken gekregen :')
Vijlen was ook snel klaar en toen heeft hij me precies laten zien hoe het gebit in elkaar zit.

Een paar keer tussendoor deed hij het hoofd van pony ook weer even losser. Zodat ze even kon ontspannen.
Lina stond heel rustig te slapen terwijl hij zij gang kon gaan, echt super!

Zelf ment hij met een arabo fries en studeert nu voor meninstructeur. Dus als ik haar straks voor de wagen heb mocht ik altijd langskomen. En mag altijd bellen als ik vastloop of even een extra hand nodig heb met beleren.

Ben super tevreden en zou hem iedereen aanraden :j Super omgang met mijn pony en is heel voorzichtig met je dier. Helemaal geen nukkige vent zoals je ze veel ziet. Ik ben een tevreden baasje :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:36

Ik heb geen tijd voor een hele bijleespost, maar ik zag wel een hard werkende Zilver en geluksmomenten in de wei bij BrechtCarlos? En lange teugelen bij xApple, heb ik ook met Fabian gedaan, is echt super leerzaam voor ze en wat je zegt, dan kennen ze dat maar vast voordat je erop gaat!
Nynkster wat een kanon van een bijleespost, lief dat jullie er zoveel tijd in steken!

Wel grappig om die gebitselementen zo te zien liggen en fijn dat de ervaring goed was. Ik had precies zo'n goede ervaring met de tandarts die ik in september had die precies zo te werk ging als jouw tandarts Nynkster

Fabian is gisteren naar zijn revalidatie plekje gegaan. Als een mak lammetje liep hij de trailer op. Eenmaal aangekomen met twee touwen naar de binnenbak geleid (die half afgezet was). Eerste paar meter begon rustig en toen begon de steiger/bok/4 benen de lucht in sessie, maar we hebben het veilig en relatief rustig kunnen omzetten naar beheerste draf aan de longe

Afbeelding

Gelukkig heeft hij geen conditie dus na een kwartier stond hij helemaal te dampen en diep te ademen.

Vanochtend weer geweest en hij was echt al 10x rustiger! Niet meer gesteigerd, aan de longe nog wel van vreugdesprongen en bokken, maar hij was helemaal op ons gefocust! Zelfs nog kunnen afsluiten met rustig stappen met een boog in de leadrope dus dat was super fijn!

Morgen gaan we weer samen en dan denken we dat ie al aan het einde van de sessie los kan!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:55

@Nynkster; Oh die jongen herken ik. Die komt ook wel eens in de kliniek in Middenmeer. Hij heeft de Quarter van mijn vader ook gedaan. Aardige jongen.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:02

Artficious, fijn dat alles weer goed is gekomen met stalgenootje, leuk dat je zus mooie foto’s kan maken!

Kabayo, wat is zilver toch super knap zeg, en ze loopt ook al zo prachtig. Ben echt benieuwd hoe ze het voor de wagen en onder zadel gaat doen!

BrechtCarlos, wat een super lieve foto zeg, probeer mijne ook liggen op commando aan te leren want wil ook zo graag zulke foto’s :')

Nynkster, klinkt als een super fijne tandarts inderdaad, wie heb je?

Anneteflame, fijn dat hij nu op zn revalidatie plekje is en dat het vanochtend al zoveel beter ging!

Hier gaat alles ook goed, druk geweest met m’n verhuizing dus hij heeft een tijdje wat minder aandacht gehad. Kent wel kusje geven en flemen op commando. En ook ho, waarbij die zo netjes stil blijft staan dat je er ook gewoon op kan klimmen :')

Afbeelding

Afbeelding

De sneeuw vond hij ook echt prachtig, daar ging hij toch gigantisch in sjouwen!

Afbeelding

Overigens ga ik pas echt beginnen met rijden rond april/mei of misschien pas juni. Hij mag voorlopig nog lekker puppy wezen, maar zo af en toe spelenderwijs erop klimmen kan geen kwaad.

https://www.instagram.com/zomora.horses/
They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:22

Toevallig Apple! Dat kan zomaar dezelfde zijn :)

Xander Tuitjer heet hij, echt helemaal top :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:34

Ja hier waren we er ook erg tevreden over :j

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:36

Nynkster schreef:

Zit hier helaas 250km vandaan :') maar alsnog berichtje gestuurd of die niet meer klanten hier in buurt heeft waar hij zo nu en dan eens naartoe komt, niet geschoten is altijd mis :Y)

They don't judge, gossip or lie. Horses, our true friends. He might only be here for a part of your life, but for him you are his whole life :+:

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:44

Ik probeer zo goed mogelijk bij te lezen en reageren. Sorry als ik ergens iets vergeet.
Ik begin van de laatste post zo naar de vorige pagina.

_zoe, knap paardje, fijn dat hij zo stil blijft staan.
Toen ik op limo kroop in de stal kreeg ik zowel positieve als negatieve reacties. Stalbaas vond het ook best gevaarlijk, dus doe ik het niet meer.
Dat sjouwen doet limo ook vaak. Vooral als hij net de paddock op mag. Hij leeft zich dan helemaal uit. :D

Anetteflame, revalidatie? Heb ik dan toch iets gemist?

Nynkster, klinkt alsof de spanning nergens voor nodig was :). Fijn dat het zo goed verlopen is.
De doppen zien er best scherp uit.

Brechtcarlos, leuke foto. Ik heb limo nog nooit liggend aangetroffen. Mijn stalgenoten en mijn zus wel al :')
Fijn dat hij zo duidelijk aangaf welk hoofdstel goed zit.

Kent iemand nog een betrouwbare manier om de schofthoogte te meten?
Limo spant zich op zodra de stokmeter naast hem staat. Dit beïnvloedt natuurlijk het uiteindelijke resultaat. :\
Maar aangezien de kont wat hoger staat verwacht ik nog een groeischeutje.

https://amicigraphy.webnode.be/
Fotografie voor iedereen

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:56

_Zoe schreef:
Nynkster schreef:

Zit hier helaas 250km vandaan :') maar alsnog berichtje gestuurd of die niet meer klanten hier in buurt heeft waar hij zo nu en dan eens naartoe komt, niet geschoten is altijd mis :Y)

Je kan het altijd proberen!

Art : misschien oefenen met de meetstok? Op een gegeven moment zal hij het toch niet meer eng vinden

Zoe : stoere bok heb jij zeg!!!!!

Annette : fijn dat het daarna goed ging! niks aan als ze zo wild doen..

Lina net weer los gehaald, ze mocht de eerste anderhalf/2 uur niet eten. Nu staat ze er weer lekker fit bij. Na een paar keer de mond open en dicht doen is ze lekker gaan eten :)

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:11

@Nynkster, dat ken ik van dat zenuwachtiger zijn dan ons paardjes hihi. Zo fijn dat het een goede ervaring was met de tandarts, klinkt echt als een hele lieve jongeman!

Leuk zoe!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:40

Artficious inderdaad gewoon blijven oefenen, veulen van dit jaar vond het in begin ook verschrikkelijk eng maar gewoon elke dag even stok erbij gehaald mee geaaid etc, op het laatst kon je gewoon los meten bleef ze perfect stil staan :) overigens meet je schoft niet op de rug maar net erboven dus ook al spant hij zn rug aan zou dat niet echt moeten uitmaken :)

En ja klopt kan ook misgaan natuurlijk, maar heb zelf aantal jaren pony’s en paarden zadelmak gemaakt dus opzich wel de nodige ervaring om in te schatten of het kan of niet. Misgaan kan het altijd ook met in de bak beleren of een ouder paard.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:43

Of brokjes geven als je de meetstok pakt, dat helpt hier wel.
Rustig tegen ze praten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:42

Misschien meet ik ook altijd fout ja.
Ik begin namelijk te meten waar de manen eindigen, maar dat is te laag denk ik?

Oranje is waar ik meet
Roze streep waar mijn zus het me zei. Scheelt toch een cm of 2 denk ik?

Afbeelding

Fotografie voor iedereen

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:52

Ja volgens mij moet je OP de schoft meten. Dus dat zal zijn rond de plek waar je zus het zei

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:01

Haha oeps vandaar kwam ik dus steeds 146/147 uit terwijl hij volgens de stalbaas sowieso groter is dan dat.
Ik schatte hem wel steeds rond 148cm dus zit er aardig in de buurt qua schatting. :')

Fotografie voor iedereen

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:03

Ja dat roze is inderdaad waar ik ook meet :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:39

Dat roze is de schoft. En de schoft eindigt waar de rug begint..niet waar de manen stoppen :') dan heeft een schurend paard geen schoft :+

Marijke oog afdekken . Ziet ie t niet. Mooie fotos van Limo. Ben get wel met Nynke eens. Ik zie liever wat meer vlees op Limo.

Hihi nynke zenuwachtig zijn had ik met eerste paar keer bekappen! Ging natuurlijk goed.
Fijn dat lina het zo braaf deed!! Die grote topper <3 mooi dat ze van die doppen af is. Zilver mag over een maandje!

Thanks zoe! Ik ook! Gewéldige foto's <3 en wat is ie braaf!

Annetteflame jaa zilver doet hard haar best! Longeren ziet er netjes uit. Fijn dat hij het snel oppakt. Wat gaat ie daar precies doen/leren? Waarom moet hij los rondjes rennen?

Hihi xapple valt mee hoor!

Dankje murosch! Ja zeker , makkelijk is dat je het zelf kan zien voordat t te laat is hihi. Klopt dat ik met friezen werk. En dan vooral jonge friezen die 3 jaar geen mens hebben gezien en alleen gras _O-

Brechtcarlos leuke foto! Erg lief. Heb zilver nog nooit zien liggen.

Wát een wind zeg! Jullie geen schade ? Bij mijn ouders is de schoorsteen weggewaaid :')

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:51

Ik zit mij al te verbazen dat jullie allemaal aan het werk konden met de paarden :D Hier windkracht 10, Kun je dus zelf niet eens blijven staan :o

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:23

Nou hij heeft drie maanden boxrust gehad omdat hij een wond had op een plek dat als hij ging bewegen er wildvlees groei ontstond en de wond niet heelde. Dus hij heeft 3 maanden boxrust gehad. En om daarna een paard in een keer weer los te gooien is niet zo verstandig omdat hij zichzelf kapot rent, en daarnaast was ik bang dat hij met zoveel energie weer de draad door ging.

Dus logeert hij tijdelijk bij mijn instructrice om het naar buiten gaan rustig op te bouwen, want explosies en energie had hij genoeg ging, maar de bedoeling is dat om in veilige banen te leiden, zowel voor hem als voor ons.

Morgen gaat hij dus voor het eerst los in de binnenbak (als voorbereiding op weer naar buiten gaan) en als dat goed gaat, blijft ie nog een paar dagen en dan kan hij weer naar huis, om dan naar buiten te gaan met vriendjes, maar dan is de explosie er iig al vanaf en kan hij gewoon rustig naar buiten

Heb ik t nu een beetje duidelijk uitgelegd? :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:58

Sbravour ik was werken heb vandaag dus niets met limo gedaan. Hoewel wij op stal weinig last hebben van de wind, hooguit wat gekraak en rammelende deuren, maar een binnenbak is wel handig in zulke weersomstandigheden. :)

Anetteflame, ok nu snap ik het :)

Fotografie voor iedereen

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 22:19

Heerlijk, wij hebben helaas geen binnenbaan !

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 08:58

Hier ook geen binnenbaan hoor, we moeten het maar doen met ons zwembad euh buitenbak.. :)

Gisteren voor de verandering een staldag voor de paarden. Met al die bomen om ons erf was het mij te link om ze buiten te zetten, dus ze zullen straks wel heel blij zijn dat ze weer mogen zwemmen euh.. los lopen buiten.

Fijn dat het zo goed ging met de tandarts Nynkster! Pony zal wel opgelucht zijn nu. Veronia heeft haar voortand eruit! Het kreng zat haar al een paar dagen te dwarsbomen, want ze at moeilijk, dus ook voor haar opluchting nu.

Art inmiddels weet je al waar je de schoft moet opmeten. Scheelt je dus meteen een paar cm haha :)

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 09:03

Wij hebben zelf thuis geen binnenbak maar wel een super goed gedraineerde buitenbak die wel nat wordt maar na een halve droge dag is de bak ook weer droog en hij wordt nooit helemaal nat, 1 hoek blijft altijd droog :D dus ik kan wel altijd longeren oid. We zijn ook lid bij de vereniging hier om de hoek dus we gaan ook gemiddeld 1x per week daarheen. Daar zijn 2 binnenbakken, 1 gewone afmeting en 1 dubbele afmeting.

Hier ook méga wind maar gelukkig niks kapot gewaaid. Ook de paardjes buiten maar die staan altijd buiten.

Leuke he Murosch dat ze de tandjes kwijtraken, ik vind het zo schattig :D

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+2

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 10:45

Murosch schreef:
Gisteren voor de verandering een staldag voor de paarden. Met al die bomen om ons erf was het mij te link om ze buiten te zetten, dus ze zullen straks wel heel blij zijn dat ze weer mogen zwemmen euh.. los lopen buiten.

Hier net zo -O- -O- Maar caia wil altijd zo graag naar buiten... Dus laat de deur gewoon open staan. Lina blijft vast binnen maar caia mag graag even rondspringen :')

Ik heb ook geen binnenbak of uberhaubt een bak... de manege zit 6km hier vandaan en bij gebrek aan BE rijbewijs en trailer (auto+trekhaak) heb ik gewoon bijna geen mogelijkheid om echt te trainen. Alles moet langs de weg.. Dus aankomend jaar ga ik toch maar iets regelen zodat ik met die pony op weg kan...