[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

RianneH
Hoofdmoderator Kantine

Re: [CENTRAAL] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:53

Ik vind het vanavond al een stuk warmer dan gisteravond, maar heb zelf nog niet afgebouwd. Gelukkig lieve stalgenoten die hopelijk de onderdeken wanneer de temperatuur op loopt willen verwijderen. Rond 10u zou het al rond de 7 moeten liggen, in tegenstelling tot de 3 graden van vandaag. Maar dat is de voorspelling, eens zien wat het weer echt doet..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:54

Veulen84 schreef:
Jij bouwt nu af? Ik heb er juist gisteren een laag bij gegooid.
De ene nu onder 500 en de andere onder 700.

De temp gaat morgen omhoog, vanaf net boven 0 vandaag naar 8 graden morgen, dan ga ik er niet bij gooien...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:01

500 en 700 gram?! Een oprechte vraag Veulen84: wat zou je doen als het -10 wordt?

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:22

Hoi! Ik heb al een beetje rondgezocht op internet en ook op bokt, maar wil graag toch even m'n vraag stellen en ervaringen horen (als die er zijn haha) :D

Mijn shet van zo'n 80/85cm heb ik 's winters geschoren en dus dekens op. Momenteel heb ik m'n dekens van NikaHorseproducts, waar ik tevreden mee ben, ze passen haar goed :j 1 deken heb ik van een ander merk, en die is na dit seizoen echt wel aan vervanging toe haha (of ik vervang hem dit seizoen nog, maar dat moet ik even kijken)

Nu hoor ik altijd super goede verhalen over Horseware/Amigo/Bucas dekens. Is er nog meer? geen verstand van die merken :+ :')
Luna heeft maat 115 onderlengte, in Nika is dat 118. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zulke kleine maatjes van die merken en die ook weten óf en wáár deze dekens te koop zijn? Mochten deze dekens er namelijk in verschillende diktes zijn, ga ik misschien volgende winter/uiteindelijk alles vervangen als dat er is en goed bevalt. Als er bijv. alleen een 0grams in die maat is van dat merk, vind ik het niet zo nodig omdat Nika verder ook prima bevalt en wat goedkoper is haha. Ook zou ik voor een dikkere winterdeken er graag een (afneembare) hals aan willen hebben.

Dus, lang verhaal weer, maar zijn er mensen die hun ervaringen hiermee kunnen delen of evt. andere merken van kleine maten dekens kunnen aanbevelen? :D O:)

EDIT: Ik hoor altijd over dat linersysteem (?), is dat er ook voor die kleine maatjes? :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:47

Wijslander schreef:
500 en 700 gram?! Een oprechte vraag Veulen84: wat zou je doen als het -10 wordt?

Hier ook 600 hoor... meer gaat er niet op en ze stond er vandaag helemaal niets te warm onder.

Maar even realistisch... wanneer is het hier in Nederland overdag nou -10 graden?

[o]

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 20:56

Realistisch. Paar jaar geleden nog. Dus waarom zou dat niet kunnen?
Ok opgezocht. Het was -5 en -20 in de nacht.

Hier staat ze met 200 grams
Gelukkig heb ik geen koukleum

Animals can't talk. If they say they can, they are lying!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:07

Hier ook geen koukleum maar ze heeft het snel op der spieren. In de zomer krijgt ze met regendagen ook een deken op. Ze had zelfs met 18 graden en regen fluffie vacht...

[o]

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 00:18

Wijslander schreef:

Dekentje erbij? Beetje kijken naar me paarden. Die jongste heb ik nog niet hoger gehad dan dit. Kan best zijn dat het wel eens voor gaat komen.
De oudste kan dan nog een hals van 200 gram er aan krijgen. Eventueel kan ik nog een combi maken van 800 of 900. Ik mix en match gewoon alle varianten van dekens.
Die oudste zegt het ook wel als het nodig is. Die lees ik als een boekje. Vandaag was het precies goed, ze was vrolijk en ze liep goed mee met de rest van de paarden. Als ze het koud heeft doet ze dat niet. Als ze te warm is komt ze constant schuren. Dus dit was okee. Morgenochtend/middag zie ik wel weer wat ze dan wil.

Overigens is niet alle kou het zelfde. Op stal en in de paddocks is het nu gewoon koud, geen zon veel wind. Maar als de zon schijnt is het weer anders.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 11:42

kirsten4 schreef:
Hoi! Ik heb al een beetje rondgezocht op internet en ook op bokt, maar wil graag toch even m'n vraag stellen en ervaringen horen (als die er zijn haha) :D

Mijn shet van zo'n 80/85cm heb ik 's winters geschoren en dus dekens op. Momenteel heb ik m'n dekens van NikaHorseproducts, waar ik tevreden mee ben, ze passen haar goed :j 1 deken heb ik van een ander merk, en die is na dit seizoen echt wel aan vervanging toe haha (of ik vervang hem dit seizoen nog, maar dat moet ik even kijken)

Nu hoor ik altijd super goede verhalen over Horseware/Amigo/Bucas dekens. Is er nog meer? geen verstand van die merken :+ :')
Luna heeft maat 115 onderlengte, in Nika is dat 118. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zulke kleine maatjes van die merken en die ook weten óf en wáár deze dekens te koop zijn? Mochten deze dekens er namelijk in verschillende diktes zijn, ga ik misschien volgende winter/uiteindelijk alles vervangen als dat er is en goed bevalt. Als er bijv. alleen een 0grams in die maat is van dat merk, vind ik het niet zo nodig omdat Nika verder ook prima bevalt en wat goedkoper is haha. Ook zou ik voor een dikkere winterdeken er graag een (afneembare) hals aan willen hebben.

Dus, lang verhaal weer, maar zijn er mensen die hun ervaringen hiermee kunnen delen of evt. andere merken van kleine maten dekens kunnen aanbevelen? :D O:)

EDIT: Ik hoor altijd over dat linersysteem (?), is dat er ook voor die kleine maatjes? :)

Mijn shet (onderlengte ergens tussen de 135 en 145) heeft een deken van Nika en eentje van Horseware (Rhino), en Horseware liners. Ik ben met allemaal heel blij. De Rhino (die onderlengte 130 is, te klein gekocht :7 ) is net ietsjes warmer en steviger (dikkere stof, dus geschikter bij veel wind) dan de Nika regendeken. De Nika is wel mooi licht, die kan ze dus ook in de zomer dragen. Maar het nadeel van de lichtere/dunnere stof is dat ze het er eerder koud onder heeft. Dat houdt dus in dat mijn pony bij veel wind de Rhino draagt, en in de zomer de Nika. Tenzij de deken echt doorweekt is, dan leg ik de andere op. De Nika draagt ze overigens in de winter ook veel, maar als het waait liever de Rhino.

Beide dekens zijn 0 grams. Ik ben niet zo heel tevreden over de vulling van Nika. Ik gebruik voor mijn pony Horseware liners, en die zijn echt super! Ik heb eentje in 100 en eentje in 200 grams, beide onderlengte 135. Ook heb ik nog een wollen deken (vervaardigd door mijzelf, het was vroeger een deken die bij iemand op bed heeft gelegen) voor als ze in de winter toch per ongeluk nat wordt en dan onder een deken moet. Een liner vind ik daarvoor niet geschikt. Ook gebruik ik die deken wel eens als het koud is en de liners nat zijn maar een wollen deken heeft het nadeel dat hij trekt op de schouders.

Ponydekens hebben geen ringetjes aan de voorkant voor de liners, ik doe de liners er dus los onder. Natuurlijk maak ik wel de clipjes aan de achterkant vast. Dat blijft prima zitten, en ik vind het een geweldig goed en flexibel systeem. Ze kunnen ook makkelijk tussendoor even in de was.

Toen ik een paar jaar geleden de Rhino kocht (bij de Paardendrogist) hadden ze daar nog een pony-Rhino in 200 grams, met vaste 0-grams hals. Die hebben ze nu niet meer, en in de praktijk heeft mijn pony dat ook niet nodig. Ik denk dat ze vorig jaar alles bij elkaar 10 dagen onder 200 gram heeft gestaan (toen het -9 was). In de praktijk kan ze bijna de hele winter met de 100 grams liner toe, deze winter heeft ze tot nu toe 2 nachten onder 200 grams gestaan. Mijn pony is niet geschoren maar ze is oud en heeft weinig weerstand. Er bestaan geen Horsewaredekens voor kleine ponies in 100 gram.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:49

Hier wel een koukleum maar 300 gr ongeschoren.
Half geschoren 200 gr.
Voelen er goed onder

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 12:54

Hier 400 met 150 hals. Volledig geschoren, voelt er lekker onder

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 13:39

Capriootje schreef:

Hier net zo

[o]

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:36

Wie heeft zijn paard momenteel onder de Bucas select 300 Grams Stay Dry versie staan?

My horse makes me happy, not money

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:42

Geschoren 24/7 buiten en 350 grams heeft ze nu op :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:47

M'n shet is volledig geschoren, van licht tot donker buiten, 's nachts op stal en staat nu met 300gram + hals op, meer heeft ze echt niet nodig, maar veel minder nu ook niet :)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:53

Koper schreef:
kirsten4 schreef:

Mijn shet (onderlengte ergens tussen de 135 en 145) heeft een deken van Nika en eentje van Horseware (Rhino), en Horseware liners. Ik ben met allemaal heel blij. De Rhino (die onderlengte 130 is, te klein gekocht :7 ) is net ietsjes warmer en steviger (dikkere stof, dus geschikter bij veel wind) dan de Nika regendeken. De Nika is wel mooi licht, die kan ze dus ook in de zomer dragen. Maar het nadeel van de lichtere/dunnere stof is dat ze het er eerder koud onder heeft. Dat houdt dus in dat mijn pony bij veel wind de Rhino draagt, en in de zomer de Nika. Tenzij de deken echt doorweekt is, dan leg ik de andere op. De Nika draagt ze overigens in de winter ook veel, maar als het waait liever de Rhino.

Beide dekens zijn 0 grams. Ik ben niet zo heel tevreden over de vulling van Nika. Ik gebruik voor mijn pony Horseware liners, en die zijn echt super! Ik heb eentje in 100 en eentje in 200 grams, beide onderlengte 135. Ook heb ik nog een wollen deken (vervaardigd door mijzelf, het was vroeger een deken die bij iemand op bed heeft gelegen) voor als ze in de winter toch per ongeluk nat wordt en dan onder een deken moet. Een liner vind ik daarvoor niet geschikt. Ook gebruik ik die deken wel eens als het koud is en de liners nat zijn maar een wollen deken heeft het nadeel dat hij trekt op de schouders.

Ponydekens hebben geen ringetjes aan de voorkant voor de liners, ik doe de liners er dus los onder. Natuurlijk maak ik wel de clipjes aan de achterkant vast. Dat blijft prima zitten, en ik vind het een geweldig goed en flexibel systeem. Ze kunnen ook makkelijk tussendoor even in de was.

Toen ik een paar jaar geleden de Rhino kocht (bij de Paardendrogist) hadden ze daar nog een pony-Rhino in 200 grams, met vaste 0-grams hals. Die hebben ze nu niet meer, en in de praktijk heeft mijn pony dat ook niet nodig. Ik denk dat ze vorig jaar alles bij elkaar 10 dagen onder 200 gram heeft gestaan (toen het -9 was). In de praktijk kan ze bijna de hele winter met de 100 grams liner toe, deze winter heeft ze tot nu toe 2 nachten onder 200 grams gestaan. Mijn pony is niet geschoren maar ze is oud en heeft weinig weerstand. Er bestaan geen Horsewaredekens voor kleine ponies in 100 gram.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Dankjewel voor je uitgebreide reactie, super fijn!! :D Dus heel tevreden met Horseware dekens zo te lezen.. Maarja ik heb dus idd het probleem dat die van mij zo klein is.. Ze staat veel buiten en als ze dan volledig geschoren is, krijgt ze het helaas wel echt koud zonder een hals om. Ander paard op stal is ook geschoren maar redt het prima zonder hals, maar mijn koukleumpje niet haha :P
Ik zal sowieso even bij de Paardendrogist kijken :j Maar ik zou het wel handig vinden, als ik dan Horseware dekens aan ga schaffen, dat ik dus én eentje met hals heb én dus meerdere diktes.
Bijv. als er een 0grams regendeken van Horseware in haar maat is, is dat wel leuk, maar zo'n deken heeft ze nauwelijks op. Die gaat altijd maar heel eventjes op en dan wordt ze geschoren en heeft ze echt wat warmers nodig.. :j

Maar bedankt in ieder geval voor je antwoord! :D

Mochten er nog andere mensen zijn die verder nog tips oid hebben, welk merk dekens dan ook, graag! :))

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:57

Ik ben vandaag weer terug gegaan naar 0 grams deken. Warm ineens in vergelijking met gisteren.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:34

kirsten4 schreef:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, super fijn!! :D Dus heel tevreden met Horseware dekens zo te lezen.. Maarja ik heb dus idd het probleem dat die van mij zo klein is.. Ze staat veel buiten en als ze dan volledig geschoren is, krijgt ze het helaas wel echt koud zonder een hals om. Ander paard op stal is ook geschoren maar redt het prima zonder hals, maar mijn koukleumpje niet haha :P
Ik zal sowieso even bij de Paardendrogist kijken :j Maar ik zou het wel handig vinden, als ik dan Horseware dekens aan ga schaffen, dat ik dus én eentje met hals heb én dus meerdere diktes.
Bijv. als er een 0grams regendeken van Horseware in haar maat is, is dat wel leuk, maar zo'n deken heeft ze nauwelijks op. Die gaat altijd maar heel eventjes op en dan wordt ze geschoren en heeft ze echt wat warmers nodig.. :j

Maar bedankt in ieder geval voor je antwoord! :D

Mochten er nog andere mensen zijn die verder nog tips oid hebben, welk merk dekens dan ook, graag! :))

Ook even inhaken. Zelf ook tevreden gebruiker van Horseware dekens voor mijn shetlander, gebruik voornamelijk de verschillende Rhino dekens en ook de liners.
De liners gaan klein genoeg tot maatje 115cm, hier heb je een 100gram en 200gram in.
Je hebt van Horseware de Petite collectie welke zelfs nog veel kleiner gaat dan 115cm. En de gewone Horseware Pony collectie is 115cm de kleinste maat.

Voor dekens met hals heb je voor in de pony collectie, naast Rhino ook de Amigo Bravo of Hero, de Plus versies zijn met afneembare hals en verkrijgbaar in 0 gram, 200 of 250 gram en 400gram. Liners erbij en dan kun je heel wat kanten op.

Paardendrogist heeft zeer weinig keus in de kleine maatjes van Horseware. Met bestellen loont het zeker de moeite op internet rond te shoppen. Zit soms best veel verschil qua prijzen tussen.

/3 <:) Strooigoed <:) /3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:20

Dat laatste is helemaal waar shetlandfan :)

Kirsten je kunt toch met liners werken? Dekens met hals in shetlandmaten ben ik niet tegengekomen van Horseware. Dan zou je kunnen kiezen voor bijv. Nika met hals en dan Horseware liners eronder. Ik heb voor mijn shet een Rhino halsdeel (kleinste maat) verknutseld naar een passend iets, en ik kan 'm op de Rhino wug bevestigen. Maar ideaal is het niet. Ik gebruik 'm alleen als het écht heel koud is, en dan met een wollen halsdeel (door mij gemaakt) aan de liner vast, en dan de waterdichte hals eroverheen.

Ik heb ze allebei nu onder 0 grams regendekens staan. Het is helemaal niet koud. Vanavond laat ga ik nog wel even voelen, het wordt mistig en dan hebben ze er denk ik niet genoeg aan. Allebei ongeschoren 24/7 buiten.

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:35

Dekens met hals van Horseware bestaan zoals ik vermelde. Diverse soorten zelfs. Je moet er alleen even voor rondzoeken op internet. En soms als ze niet een webshop staan loont het de moeite een mailtje te sturen of ze het wel kunnen bestellen voor je.

Pas geleden nog een Amigo Hero 6 Medium plus met hals dus in handen gehad, gewoon bij de EJ vandaan.
Ter voorbeeld bij de Hypostore hebben ze zo goed als alle versies Horseware ponydekens, ook de moeite eens bij Agradi te zoeken, die heeft veel horseware pony dekens.

/3 <:) Strooigoed <:) /3

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:42

Ondanks dat paard heerlijk warm, buiten, stond onder 600 gram wel terug gegaan naar 400+ mesh deken gezien op stal snachts wel warmer is

[o]

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:50

Hier eentje 200 en eentje 250

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:09

Capriootje schreef:

Hier ook net zo.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:13

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:15

Dankjulliewel shetlandfan & Koper! :D Had even niet begrepen dat de liners er wel zijn in die maten :')
Maar dan ga ik er binnenkort gewoon even voor zitten, goed rondzoeken op het internet en even bedenken wat handig is en wat ik ga doen. Ze zijn natuurlijk wel wat duurder dan Nika dekens (tenminste, wat ik tot nu toe heb gezien wel haha), maar dat krijg je er qua kwaliteit etc. wel voor terug als ik dat zo allemaal hoor. Dan denk ik dat ik lekker ga sparen en voor volgend seizoen dan misschien over ga op Horseware dekens, maar dat ga ik dus allemaal even uitzoeken :j

Thanks ! :D