Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

mavantos

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:27

Ik vind het nieet goed passen, zou ruilen voor een andere :=

Kilimanjaro (v. Dark Pleasure)
Lovely (v. Guardian S)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:40

mavantos schreef:

Zou je ook kunnen uitleggen waarom? Hier heb ik vrij weinig aan haha.

Carlos <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:15

Ik denk dat mavantos ook ivm de bakstukken dat zegt.

Zou een maat groter beter liggen? Weet niet of dat mogelijk is. Maar op internet zie ik dat de bakstukken niet boven het jukbeen liggen maar er onder, OP de kaak dus ipv er net boven.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony
Adopt to give an animal new chances

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:45

Ik denk dat een langere frontriem ook zorg dat de bakstukken beter op hun plek liggen. Maar als vervolgens het bovenste stuk van de neusriem te kort is, zit het nog verkeerd (hoewel ik in dit geval niet denk dat dat het euvel is).

Oy with the poodles, already

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:50

Hilary schreef:
Ik denk dat een langere frontriem ook zorg dat de bakstukken beter op hun plek liggen. Maar als vervolgens het bovenste stuk van de neusriem te kort is, zit het nog verkeerd (hoewel ik in dit geval niet denk dat dat het euvel is).

Ik denk dat jij gelijk hebt. De frontriem (nu ik er op let) lijkt te kort waardoor de bakstukken naar boven getrokken worden.

Vind de bakstukken mooier liggen op dit voorbeeld, maar de frontriem weer te veel tegen de oren liggen.

Afbeelding

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 20:36

Whow hier wordt wel meer gepraat dan in het 2017 topic haha,

Thanks voor de complimenten. Hij is vorige week gecastreerd en een chipje weg laten halen dus hij heeft nog tot volgende week even bosrust.

Hij is inderdaad op die foto erg af. Nu is die beetje verbouwd maar verder is hij ook echt wel groot dus geef hem lekker de tijd om goed in verhouding te komen.

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:44

Ik heb niet heel veel ervaring met bitloze optomingn, ga daarom ook geen advies geven.

Mijn monster is vandaag in de groep gegaan, ik begreep niet helemaal vlekkeloos. Hij schijnt behoorlijk baldadig geweest te zijn o weg naar het land, en eenmaal erin heeft ie alle draden kapot getrokken. Stalhouder boos natuurlijk. Eenmaal in de groep werd zijn dominantie gelukkig niet geaccepteerd en schijnt ie op zijn plek gezet te zijn. Nu maar hopen dat hij zich blijft gedragen...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:12

BrechtCarlos schreef:
mavantos schreef:

Zou je ook kunnen uitleggen waarom? Hier heb ik vrij weinig aan haha.

Frontriem lijkt te krap, strak achter de oren en bakstuk haast in het oog. Beetje wat de rest ook zegt.

Edit: aardiger gemaakt
Laatst bijgewerkt door mavantos op 13-01-18 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kilimanjaro (v. Dark Pleasure)
Lovely (v. Guardian S)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:15

Nou nou.. Ff wat aardiger mag ook hoor :=

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:29

Ik zou gewoon een grotere frontriem pakken. Verder lijkt hij wel goed namelijk. Dat probleem had ik ook met mijn menhoofdstel. Met er grotere frontriem was het opgelost :)

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:31

Kleinvosje hopelijk geen draadwonden dan, stond er geen stroom op? Of misschien niet genoeg.
Limo is bij de vorige eigenaar ook door de draden gerend maar dat was omdat het andere paard naar hem toe kwam. Bij mij is hij ook geregeld door de draden gerend omdat 6volt blijkbaar niet genoeg was.
Op stal heeft hij het de eerste dag geprobeerd maar 12 volt heeft hij toen.duidelijk gevoeld. Sindsdien heeft hij respect voor de draden. (De keer bij de castratie is onbewust hij was niet "wakker" toen)

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:42

Lina is vandaag echt een super pony geweest! We gingen even droogmennen bij een zandpad in de buurt. Er was verder niemand om te helpen dus voor het eerst alleen. Normaal deed ik droogmennen met normaal hoofdstel en trens. Maar vandaah voor het eerst met menhoofdstel met kleppen en menbit. Eerst beetje stressig omdat ze me natuurlijk niet meer zag. Maar ze was ontzettend braaf! Heel rustig reageren en toen ging ze als een tierelier :D
Ben super trots op mijn stoere dame <3

Ik heb expres een extra lijn zodat als ze in paniek raakt dat ze niet naar achter getrokken wordt door de leidsels.
Afbeelding

Ik heb nog geen passende frontriem, wordt aan gewerkt :=
Afbeelding

En erna toen ze hoorde hoe braaf ze wel niet was
Afbeelding

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:56

Ahh super schattig!! Wat goed +:)+ +:)+

Waarom begin je met oogklepjes en een menbit als ik vragen mag? Enkel interesse hoor. :o

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:04

Ik heb het eerst met normaal hoofdstel en trens gedaan een aantal keer. Maar aangezien ze toch met menhoofdstel en menbit voor de wagen moet vind ik her wel zo eerlijk om dat bij het droogmennen al te introduceren. Als dat straks voor de wagen nog moet vind ik dat te laat. Nu went ze eraan.

Vind mennen met trens toch minder fijn.. als je echt een keer hard moet remmen of als ze op hol gaan dan trek je toch wel aan de teugels. En dan heb ik liever een recht bit dat ze terug getrokken wordt dan een trens dat haar mond bijeen getrokken wordt.

Lang verhaal maar hoop dat het een beetje te begrijpen is :’)

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:58

Bedankt, mensen die aardig wat fijne tips hebben gegeven! Ik ga morgen nog eens passen en prutsen!

Carlos <3

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:24

Nynkster, ik begrijp het verschil niet tussen een.menbit en een gewoon trensje. Beide werken in op de mond dus als je trekt trek je toch net zo goed in de mond?
Ben echt een leek wat mennen betreft :+
Er is ook amper een instructeur te vinden in mijn omgeving. Dat vind ik best jammer. Vind een Sulky namelijk wel een tof karretje.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 05:16

Art, voor zover ik weet geen verwondingen, heb daar niks over gehoord. Weet ook niet of er (genoeg) power op stond. Staleigenaar was iig goed pissig en als meneer zich niet wat fatsoenlijker gaat gedragen moet hij daar weg. En van hieruit is dat lastig te regelen...

Nynkster, ik geef je groot gelijk om al met het menhoofdstel te oefenen. Wat een leuk koppie heeft ze zo!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:46

Art : ik neem aan dat je het verschil in werking tussen een gebroken bit en een ongebroken bit (stang) wel ongeveer weet? De stang kan ook nog een hefboomwerking hebben maar dat is af te stellen of je hem door de bril (ronde gedeelte) of door de sleuven (onderste gedeelte) doet

Dit is mijn menbit
Afbeelding

En dit is het normale bit (trens)
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 09:51

Ik begrijp dat wel van je stalbaas.
Maar aan de andere kant begrijp ik knox ook. Heeft al die tijd in doe stal gestaan, mag plots buiten en heeft waarschijnlijk een overvloed aan energie.
Is idd lastig om iets re regelen vanaf een enorme afstand.

Nynkster, ja dat verschil ken ik maar menbitten heb je ook gebroken. En een gewoon trens ook ongebroken. Vandaar dat ik het niet begreep.

Merho, Golden oldie
Ranger, Droompony

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:02

Nynkster schreef:
Ik heb het eerst met normaal hoofdstel en trens gedaan een aantal keer. Maar aangezien ze toch met menhoofdstel en menbit voor de wagen moet vind ik her wel zo eerlijk om dat bij het droogmennen al te introduceren. Als dat straks voor de wagen nog moet vind ik dat te laat. Nu went ze eraan.

Vind mennen met trens toch minder fijn.. als je echt een keer hard moet remmen of als ze op hol gaan dan trek je toch wel aan de teugels. En dan heb ik liever een recht bit dat ze terug getrokken wordt dan een trens dat haar mond bijeen getrokken wordt.

Lang verhaal maar hoop dat het een beetje te begrijpen is :’)

Ik heb ook oogkleppen geprobeerd en een menbitje maar mijn pony vond het vreselijk. Die werd heel zenuwachtig van die grotere druk in haar mond en wilde totaal niet meer ontspannen. Heb dubbel gebroken en ongebroken geprobeerd maar beide geen succes. En die oogkleppen vond ik zelf niet nodig. Jij schrijft dat het moet, maar dat is dan zeker voor je eigen idee toch? Want het ‘moet’ van niemand :D

Ik zie op wedstrijden ook bijn niemand zonder oogkleppen en een gewoon trensje. In de menwereld wordt er wel wat harder gereden met die bitten vind ik. Vreselijk gezicht, dus ik wilde het zelf eerst zo proberen. (Dit slaat allemaal niet op jou natuurlijk maar ik ben gewoon benieuwd waarom bijna iedereen met deze spullen rijdt :D Dus geen commentaar ofzo hoor).

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:16

Jaaaa het “moet” van mezelf hoor Hahaha. Zijn natuurlijk geen regels die tegen jou zeggen dat jij je pony met een stang voor de wagen moet binden.
Als jouw pony dat vreselijk vindt is dat natuurlijk geen beginnen aan.
Maar aangezien het toch eigenlijk voornamelijk in de sport veel wordt gedaan vind ik het wel goed om het sowieso te proberen. Maar ook voor eigen veiligheid dat als ze op hok gaat dat ik net wat meer grip heb (denk ik). Tenminste dat was bij de aanspanningen die ik gereden heb het geval.

Lina is een kijkerige pony dus vandaar de keuze om in ieder geval de kleppen te proberen. Het gaat best goed als ze maar wel weet waar ik ben. Er is ook standaard 1 oor fel op mij gericht. Ik wil nog wel halve kleppen proberen dat ze niet naar achter kan kijken maar wel opzij. Dan kan ze niet gaan spoken als ze de wagen ziet :j

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 10:43

Oké duidelijk :D

Ik zie vooral bij marathons zoveel leed door die bitten. Vreselijk. Bekkies wijd open door alle druk en getrek. Paarden zijn ook druk maar ik vind dat er daarop ook beoordeeld zou moeten worden.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:00

ja klopt! Maar ik denk dat dat met een trensje net zo zou zijn... Als je daarbij hard genoeg trekt trek je dat hele bit door de mond heen.. Maar met veel oefening lijkt me dat ook wel een beetje te voorkomen. Maar als je ene pony hebt die geen idee heeft waar hij heen gaat dan is dat wel lastig... Ik wil ook voornamelijk gewoon wedstrijden rijden voor de lol. Heb geen intenties om ontzettend hoog in de sport te rijden maar het lijkt me wel ontzettend leuk.

Maar kijk maar eens naar dressuurwedstrijden op trensjes en stang en trens. Dan zie je ook genoeg die de mond open trekken..
Edit ; over springen nog niet gesproken :')
Laatst bijgewerkt door Nynkster op 14-01-18 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:03

Ja dressuurwedstrijden ohz zijn ook een kwelling om naar te kijken meestal. Maar bij het mennen vind ik het hier nog wel iets erger. Zeker bij marathons. Want ohz zie ik geen open monden (omdat de jury dan waarschijnlijk zou ingrijpen).

Nouja ik hoop dat er in de toekomst wat meer aandacht voor komt.

Ik vind je pony trouwens ontzettend knap. Zal vast prachtig staan voor de wagen.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 11:07

Ik ben zelf niet zo van het trekken. Dus oefen ook sturen met hele losse teugels in het begin. Ze heeft van zichzelf een prima houding als ze ontspannen is. Dus daar wil ik niet teveel aan verprutsen.
Als er ook maar iets druk op eht bit komt gooit ze met gemak haar dikke tong erover dus dan merk je het direct :D

Dankjewel! Ik ben zelf erg benieuwd hoe het staat :o Vind haar ook erg gaaf met haar eigenwijze snoet