Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

HopeMyDay

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:36

Nog een vraagje die ik er even ingooi omdat ik merk dat veel mensen om me heen het doen.
Wie beleerd er ohz bitloos?
Ik iig niet, ik beleer op een dubbelgebroken watertrens. Mijn paardje loopt heel goed op stang voor de wagen (en op de trens ook bij longeren en lange lijnen).

Ik beleer eigenlijk alles op watertrensjes maar wat is jullie reden om dat niet te doen?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:44

Nou ik dus :D En ik heb er voor gekozen omdat ik toch van mening ben dat het fijner is voor het paard (als je met een stille hand rijd en er geen kilos metaal in hangt kan het natuurlijk ook geen kwaad), als je je paard dit al vanaf jongs af aan aanleert reageert het paard hier zeer goed op en kan je ook hogere dressuur rijden zonder bit (of zelfs met alleen neckrope, zoek maar eens Alizee Froment op) en daarbij zal een paard als hij echt bang is/weg wilt even makkelijk door een trensje heen lopen als door bitloos. En daarbij zie ik zelf geen nadelen aan bitloos dus waarom niet :o

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:52

De reden dat ik het niet doe is trouwens omdat je dus geen menpaard bitloos wil beleren :')
Mijn ervaring is dat ze bitloos wel gemakkelijker door je hand heen komen (en dan zeker de oudere paarden die altijd met bit zijn gereden).
Ik heb bijvoorbeeld (en daar is ie weer) mijn 14 jarige die als ik hem op een anatomisch gevormd bit zet keihard doorloopt terwijl als ik hem op zn gewone bitje rij (een niet anatomische) of op een stang voor de kar zet hij gewoon wel een rem heeft.

Ik ben overigens totaal niet van mening dat het fijner is voor het paard (nou ben ik wel van het simpele watertrensje en stille hand rijden). Maarja ieder zn eigen mening en daarom vraag ik er juist naar :j

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:55

Ik ook, omdat het bitloos prima gaat, dus waarom zou je er dan een bit in doen? Ik ben er niet principieel op tegen hoor, mijn shetlander wordt met bit gereden, maar estrella is zo gevoelig voor druk dat ze heel licht te rijden is op eem sidepull en blokkeert met bit. Bit erbij pakken kan altijd nog, maar waarom al doen als het niet nodig is omdag het bitloos goed gaat?

Carlos <3

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:58

Er zijn zelfs mensen die bitloos mennen :') Maar dat zou ik nou ook weer niet doen...

En precies zo heeft iedereen zn eigen meningen daarover en zo heerlijk dat het allemaal naar voren komt in deze groep hier zonder dat er ruzie ontstaat! Ik zit zelfs in een fb groep waar er ruzie ontstaat over een foto naast het verhaal waarbij in het hoekje te zien is dat het paard een bitje in heeft, de extremistische nh'ers hahah, ik ben zelf meer een gematigde nh'er (zo veel mogelijk natuurlijk met een goede dosis gezond verstand erbij)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:02

Cera_D schreef:
Er zijn zelfs mensen die bitloos mennen :') Maar dat zou ik nou ook weer niet doen...

En precies zo heeft iedereen zn eigen meningen daarover en zo heerlijk dat het allemaal naar voren komt in deze groep hier zonder dat er ruzie ontstaat! Ik zit zelfs in een fb groep waar er ruzie ontstaat over een foto naast het verhaal waarbij in het hoekje te zien is dat het paard een bitje in heeft, de extremistische nh'ers hahah, ik ben zelf meer een gematigde nh'er (zo veel mogelijk natuurlijk met een goede dosis gezond verstand erbij)

Haha het is ook mijn bedoeling om de meningen van iedereen te horen, we kunnen allemaal van elkaar leren. Je hoeft niks aan te passen maar als iemand goede argumenten heeft kan je er overna gaan denken en dat vind ik heel leerzaam.
Dat eeuwige gezeur van de extreme NH'ers die altijd overal uit de hoek komen word ik ook wel zat hoor :')
Gematigde nh'ers heb ik dan wel weer respect voor maar het soort dat bij iedere bitring roept "SIELUGH" kan ik echt niet aan :')
Zolang er argumenten zijn waar iemand wat mee kan is het goed :j

Bitloos mennen is wat mij betreft je eigen graf graven, net als oogkleploos mennen. Oogkleploos kan echt alleen als je paarden super opgeleid zijn en ze bekend zijn met de kar/het werk en totaal nergens van onder de indruk zijn.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:07

Precies! Zolang je maar kijkt naar wat je paardje nodig heeft en aankan en wat werkt voor jullie beide kan het nooit echt fout gaan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:12

@Kabayo; Whaa respect _O- Zonder zadel draven op een Fries door die bak.. Ik was er in 5 minuten waarschijnlijk 20x afgevallen. Snap dat je blij bent :D

@Cera-D; Mooi hooi dat hoofdstel. Staat goed.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:12

:wave:

Ik had me hier al eens voorgesteld, ik ben inmiddels ook bezig met het beleren van mijn paard. Ze is inmiddels officieel van mij, en heet nu Phoebe (ipv Candy). Na een traject van 4 maanden mak maken op de grond (ze kon nog niet eens gehalsterd, niet meelopen, wel meesleuren :P ),

- zat ik 10 december er voor het eerst op, gewoon even tijdens het poetsen. Dat een paar keer herhaald, beetje klieren met rondje om de wereld, via de kont eraf, in mn handen klappen, benen bewegen, etc. Stukje stappen zonder zadel terwijl vriendin haar bij het halster had. Ondertussen zadelmak gemaakt, gewoon simpelweg opzadelen, stukje stappen, weer afzadelen, keer erop gaan zitten.

- 26 december kon ik zonder zadel los een stukje stappen over onze verharding van 5x20 meter.

- 7 januari voor het eerst met zadel erop in de bak. Uiteraard ook gewoon los, aangezien ik al wist dat ze niet zou ontploffen, en zowel, zou een longeerlijn in haar geval alleen maar kwaad doen. Maar ging super. Waar ik tegenaan liep, is dat ze niet voorwaarts wil op been. Ze snapt het wel, maar na 1 - 2 passen vindt ze het weer tijd stil te staan voor een beloning. Als ik dat negeer en voorwaarts vraag, durft ze te dreigen. Ik negeer dit, of verhef me stem, en beloon nadrukkelijk als ze wel voorwaarts gaat.

- 8 januari komt een vriendin en gaan we buiten wandelen. Paardlief opgezadeld mee, als ze op een rustig pad ontspannen is, stap ik op en lift ik ca 15min op haar rug mee terwijl vriendin haar aan het touw heeft.

- 15 januari denk ik wel even heldhaftig alleen in de bak te gaan "rijden". Opstappen, check. Beetje stappen, check. Maar blijf tegen dat stakerige en dreigende op het been aanlopen. Wilde maar even doorpakken, duidelijk geen angst bij paard, ook geen onbegrip, maar gewoon kwaad zijn dat ik niet elke twee passen meer beloon. Paardlief wordt hierop nog een tikje kwader en komt met voorbenen van de grond. Ik brul een keer en ze gaat braaf voorwaarts. Paar rondjes later heeft ze een nieuwe tacktiek, willen gaan liggen. Ik schrik me een hoedje en geef flink been. Paard flink kwaad en steigert herhaaldelijk hoog. Ik heb een vriendin gebeld die gelijk is gekomen om te helpen. Met loswerktouw in het midden is gaan staan en voorwaarts drijven wanneer nodig. Een keer door moeten pakken en tik met touw op dr kont om steigeren te voorkomen. Paard schiet van schrik er vandoor, maar is keurig (!) terug te nemen en daarna is het klaar en is ze braaf voorwaarts op been.

- 20 januari weer erop in de bak. Verstandig als ik ben :Y) nu weer met vriendin erbij. Ging super, geen gedreig meer op mn been, maar gewoon voorwaarts met losse oortjes etc. Voor het eerst wat stukjes draf mee gepakt, ging ook heerlijk. Sturen gaat steeds beter, de ho werkt echt fantastisch. Ook nu weer even een keer een beetje weg schieten (en een bokje) bij een van de eerste keren aandraven, maar dat geeft niet. De lijn tussen onzekerheid en dominantie is bij dit paard zo klein, maar haar werklust zo groot, zolang ik de rust bewaar en duidelijk ben, komt alles goed. Voor het eerst zweepje in de hand, dit vind ze spannend, maar accepteert ze.

(foto 07/01)
Afbeelding

Phoebe is een Tinkermerrie van bijna 5 jaar. Ze is in Nederland geboren en bij de vorige eigenaar kunnen weg komen met dominant gedrag, tot het buitensporige aan toe. Van het goede veulen abc wat ze bij de fokker heeft gehad, bleef weinig over. Vertrouwen in mensen is flink beschaamd helaas, halster/hoofdstel om doen blijft een drempel(tje), net als alles wat nieuw is. Daarom doen wij sommige dingen net even anders dan meestal. Ik heb zelf al veel paarden/Tinkers mak gemaakt, daarom durf ik deze uitdaging aan (itt meerdere trainers; de eerste maanden viel ze nog wel eens aan uit angst :o ). Ik ben ervan overtuigd dat er geen enkel kwaad in dit dier zit, ze is pienter en vlug, maar wil zo graag geliefd zijn en haar best doen. Echter heeft ze ook een sterk, dominant, karakter, dat moet je weten te leiden en positief te bekrachten. Dit paard dwingen heeft geen zin, dan wordt ze bloedlink. Uiteindelijk wil ik vooral buiten met haar gaan rijden, endurance gericht. In de bak -over een paar jaar- western (m.n. trail & reining).

Hier momenteel ook bitloos, eigenlijk vooral om het simpel te houden, omdat de druk met ho dan, net als met halster, gewoon op de neus is. Op den duur wil ik dat ze alles kan, maar voor nu is dit prima. Ik vind licht op de hulpen erg belangrijk, dus dingen als bit wil ik niet nodig hoeven hebben in de eerste periode. Daarbij is de tandarts nog niet geweest, ik vermoed wel eea aan onderhoud nodig. Ik besef me dat ook met bitloos dit voelbaar blijft voor haar, maar het bit kan niet achter een haak blijven haken oid. Als ze op druk van het hoofdstel lelijk zou gaan doen, zou ik ook hiermee wachten totdat de tandarts is geweest (begin feb), maar dat is niet het geval.
Laatst bijgewerkt door Caily op 20-01-18 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:13

Lars ook zijn (beleer) zadel op gehad. Hij vond het natuurlijk weer helemaal best.

Afbeelding

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:16

Cera_D schreef:
Precies! Zolang je maar kijkt naar wat je paardje nodig heeft en aankan en wat werkt voor jullie beide kan het nooit echt fout gaan.

Precies, als het paard maar op nummer 1 staat.
Dat is ook nog een puntje wat ik heel naar vind, mensen zetten heel gauw zichzelf op 1.
Uit overtuiging je paard geen ijzers geven (of wat voor beslag/hoefschoenen dan ook) terwijl je paard zijn hoeven veel te hard slijten en iedereen dat ziet vind ik ook te ver gaan.

Ik zei ooit tegen een iemand die ontzettend fan is van natuurlijk bekappen "als de hoef harder slijt dan dat het aangroeit, dan moet daar toch wat aan gedaan worden?" ze reageerde met een "nee dat hoeft niet want.." :') dat gaat me te ver (en t vrouwtje reed nog 2x per dag ook uit overtuiging, paard had vrij duidelijk pijn).

Maarja de dierenarts heeft ook nooit gelijk bij dat soort mensen, nog zoiets :')

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:20

Wat sneu... Ik snap wel wat ze wilde zeggen. Dat als een hoef te hard slijt, er een signaal af wordt gegeven in de straal waardoor de hoef ook harder zal gaan groeien, en hoe harder de hoef groeit, des te harder het materiaal is wat de hoef maakt. Op den duur lost het probleem zich dus idd vanzelf op. Maar dan moet je je paard wel die tijd gunnen :+ en dat is wel maanden tot een jaar om de balans te vinden.

Ik ben ook van het natuurlijke in de basis, maar als ik van de zomer meer rij dan de hoef groeit, komt er gewoon een ijzer onder. En aangezien mijn paard heel natuurlijk :+ buiten staat zonder schuilstal, staat ze, heel onnatuurlijk :Y) nu lekker met een dekentje. Waarvan je je dan weer af kan vragen in wiens belang dat is :P

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:33

@Caily welkom! Leuk nog een bonte pony erbij, ziet er naar uit dat je al lekker onderweg bent.

Ja dat soort mensen snap ik ook echt niet hoor! Ik heb gewoon geluk dat mijn paardje perfect past bij de manier hoe ik hem het liefste wil houden, kei harde hoeven, een mega vacht (hij had het niet eens koud tijdens die sneeuwstorm van december en hij maakte niet eens gebruik van de schuilstal) en hij is zeer gevoelig op de hulpen dus bitloos werkt perfect bij hem. Maar als je paard niet past bij je wensen die je daarvoor hebt zul je toch echt je wensen aan moeten passen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:39

Ik kom mij ook even melden hier. Heb een leuke fjordenruin die in mei 4 wordt. Ben in voorjaar 2017 begonnen met enkele lessen vrijheidsdressuur. Dat pikte hij heel snel op. Daarna keertje bit in, longeren en dubbele lijnen. Niet heel intensief, meer ff proberen. Ook dat pikte hij super op. In zomer een licht meisje erop laten zitten; ook prima. Herfst en winter niets anders gedaan dan paar keer wandelen buiten met halster en verder wei. Langzaam wordt hij wat breder. Ga in het voorjaar longeren en dubbele lijnen oppakken. Eerst ff tandarts. Bit vond hij niet echt prettig. Misschien begin ik ook wel bitloos.
In de zomer wil ik iemand zoeken die hem onder het zadel beetje oppakt. Ben op zoek naar niet al te zware ruiter met zachte hand en ervaring met jonge paarden. Liefst iemand die mij later kan begeleiden met rijden. Omgeving Brabant, tips welkom

Palm, als 1 jarige en 3 jarige <3

Afbeelding

Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:52

Welkom!

Maar hij is geen volle fjord zeker? Of heeft hij een andere stamboeknaam?

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 21:55

Welkom nieuwelingen! Leuke paardjes hebben jullie!

Caily, jeetje zeg, wat klinkt jouw verhaal hetzelfde als het mijne. Ook hier een goed veulen abc, maar daarna in de opfok toch eea goed fout gegaan. Helaas. Nu eenzelfde schrikkerig paard maar toch ook domninant. Ook het dreigen herken ik.

Bitloos, ik zie heel veel bitloos gereden paarden hier. Veel mensen denken dat bitloos zoveel vriendelijker is dan met bit, maar als je voor een verkeerde soort bitloos kiest of gewoon totaal niet weet hoe het te gebruiken, is het juist slechter dan met bit. Ik had laatst een ruiter in een clinic die uit overtuiging bitloos reed. Ze reed kaakgekruist, en de boel stond onder zo veel spanning, was gewoon sneu voor het dier. Maar hee, bitloos, DUS beter en paardvriendelijker 8)7 . Zelf rijd ik momenteel niets bitloos, maar longeer wel met cavesson of Micklem. En grondwerk gewoon met touwhalster. Werkt prima!

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:13

@Paardenfan25 Welkom, wat heeft je fjord een leuk kleurtje zeg!

Jaa tuurlijk, zo heb je bij elke 'stroming' mensen die het compleet fout doen en beter helemaal niet op hun paard kunnen stappen... En ja in dat geval kan je er dan wel beter een normaal trensje bij pakken, dat is dan wel eindeloos veel paardvriendelijker, gewoon kijken wat per koppel het beste communicatie middel is. Zo heb ik toen ik 12 was zelf mijn verzorgpony ingereden (niet al te veel commentaar daar op, ik weet ondertussen ook beter ;) ) en elke keer dat ik er op probeerde te stappen met bit werd hij gek, net zo lang en hoog stijgeren tot ik er via de kont weer af gleed. Vervolgens bitloos geprobeerd en met een half jaartje reden we zo saampjes door de wei:
Afbeelding
(zonder cap alleen voor de foto)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:15

Nou de overtuiging deel ik ook niet. Vergelijkbaar verhaal, meisje reed met hackamore, zelfs lederen bitje zou zielig zijn. En vervolgens hele tijd hackamore op spanning...

Touwhalsters gruwel ik dan weer van, als ze dan vast komen te zitten, los komen en er vandoor gaan en onderweg iets gebeurd heb je serieuze wonden. Kan dan zelf ook niet meer halster beet pakken als paard te druk is (dan pak ik wel eens halster en elleboog klem voor de schouder). Ik heb wel een Monty Roberts halster. Rijden nu dus met multi bridle, die lag er al. Is voor mij vorige paard speciaal gemaakt, maar paard overleed voordat ze 3 werd, dus heeft hem heel weinig gedragen. Bit kent mijn paard ook wel, met wandelen en als handpaard. Maar ondanks dat ze hem keurig aan nam, zat er een snelle dalende lijn in het gemak waarmee ik haar kon halsteren, dus ergens toch iets onprettig. Eerst maar even gelaten, voordat ik de hele halstertraining weer overnieuw kon doen.

Mijn paard heeft helaas niet in de opfok gestaan, maar bij de vorige eigenaar achter het huis, met een merrie uit dezelfde kudde van de fokker, die was een jaar ouder. Toen ze daar kwamen was mijn paard net afgespeend, het andere paard 1,5 jaar. Dat paard was dus iets makker, en gemoedelijker van karakter. Maar ook die was 4 jaar later lastig te halsteren en wantrouwend, terwijl het bij de fokker de grootste kroel was en ze er al mee gewandeld hadden etc (ben bij de fokker geweest omdat ik alles wilde weten en ouders+oma van mijn paard graag wilde leren kennen). De mensen van wie mijn paard en die andere merrie waren, zijn niet kwaadwillend geweest. Gewoon alles flink onderschat en te naief met andere mensen meelopen. Zo zijn die twee als jonkies bekapt met slijptol, dat zou normaal zijn, alsdus de hoefsmid en dus ook eigenaar. Dat vond mijne eng, uiteraard, sindsdien alleen nog bekapt met DA verdoving, op karakter brak ze door spuit van welkoop heen. Ontwormen kwam mijne ook mee weg door "stout" te zijn, dus ontwormd met spuit door voer. Dat soort issues wil ik hier dus niet, maar mijn paard is zo enorm handig en snel in losrukken, zich niet laten pakken, etc etc. Als ik haar dan wel een keer heb is ze niet te beroerd om een keer te bijten of te trappen. Ook dat weet ik zeker van dat aangeleerd is, want zo is haar karakter niet.

Inmiddels zijn de meeste dingen er gelukkig uit en kan ze redelijk voor normaal paard door. Braaf bij de smid en normaal te ontwormen. Dekens vermoorden haar ook niet weet ze inmiddels. Alleen de antii-klit spray waarmee de vorige eigenaren ook geklooid hebben, heb ik nog niet helemaal opgelost, wel begonnen, dus weet hoe ik het moet doen, maar voor nu geen prioriteit.

Alleen dan vandaag, zadel ik gewoon los op terwijl ze hooi staat te eten, prima. Dan vervolgens hoofdstel, beseft ze ineens dat we iets gaan doen wat spanning kan opleveren of redelijk nieuw is, en dan mag ik er dus eerst een rondje achteraan. Of nou ja, zij meent weg te moet lopen, ik loop kalm achter haar aan, zeg letterlijk "doe eens normaal, samen dingen leren is leuk", en paard denkt, oja, is ook zo, met jou is het nog nooit een nachtmerrie geweest _O- En zich vervolgens hoofdstel om laat doen alsof er niks gebeurd is. Dat soort kleine dingen zij zo zonde.... Net als haar voernijd met krachtvoer, compleet onnodig om als ik de paarden weer bij elkaar zet (als ze beide bij hun bak zijn weg gelopen), toch nog even te snauwen. Gelukkig negeert andere paard het, of corrigeert haar, maar zo is ze niet geboren :n

@Cera_D , wat een geweldige foto!!

kleinvosje
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:22

Jeetje, bekappen met een slijptol, hemeltje lief, dat mensen nog niet weten wat gezond verstand is zeg, ongelooflijk.
De mijne heeft dus wel in de opfok gestaan, en ondanks dat ik erg tevreden was over de verzorging an sich, zou ik bij een volgend veulen toch eerst nog eens goed nadenken over wat ik zou gaan doen. Hier heb ik nog niet echte opfokbedrijven gezien, en ik ga sowieso nu niet fokken of een jonkie kopen, dus heb ook geen opfok nodig hihi!

Ik hoop dat Knox bijtrekt en kan laten zien dat hij zich weet te gedragen! Ik vind het erg jammer dat ik niet zelf met hem kan werken...

Een schip dat aan de horizon verdwijnt is niet weg, je ziet het alleen niet meer...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:40

xApple schreef:
Welkom!

Jawel hoor; Belgisch stamboek. Ik kocht ruim 2,5 jaar geleden een, toen, 7 jarige fjord. Dacht, ik koop er wel een shetje bij voor gezelschap. Vorige eigenaresse had nog 1 jarige hengst te koop. Deze heb ik maar meegenomen, onder het mom van; we zien wel...... :)

Tsja, en dan wordt het nu tijd om er iets mee te gaan doen. Hij is er wel steeds meer aan toe. Is echt dol op aandacht en gezelschap. Heb zelf helaas weinig tijd, maar nu goede bijrijdster voor mijn andere fjord gevonden.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:51

@Paardenfan: Waaauw, Palm is een mooi paardje!!! <3

@Cera: leuke foto!

Hier ook bitloos, ik gebruik een nylon kaptoom met zacht onderlegde neusriem en 5 ringen (2 lagere ringen tov de standaard 3 ringen ook, beetje sidepullachtig, dus wel handig). Ik ben ook geen voorstander van de scherpere optomingen of touwhalster om te rijden, maar sowieso ligt het ad ruiter zelf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:53

Staat hij ergens in training kleinvosje? Die slijptol vonden ze ook gewoon normaal hoor, ze vonden het (toen 2-jarige) paard maar een rare dat ze zo panisch reageerde 8)7 Vast iets met het idee van de Tinker wat veel mensen hebben vs. de werkelijke Tinker

Ik ben geen voorstander van opfok. Mijn vorige paard is dus net geen 3 geworden, maar heb ik altijd gewoon thuis gehouden. Ze was zelf gefokt. Na afspenen heeft ze in gemengde kudde met een leeftijdsgenootje en paardje van een jaar ouder gelopen, vanaf dat ze 1,5 was met een volwassen ruin en merrie. Nooit het idee gehad dat ze wat tekort is gekomen, want die paarden deden echt wel mee als ze een gekke bui had. In het jaar dat ze 1 werd had haar moeder weer een veulen aan de voet, was echt haar partner in crime. En ondertussen heb ik haar mak gemaakt voor alles, wandelen, fietsen, grondwerk, vrijheidsdressuur. Ik deed niks belastend voor haar lichaam (oke, ze was zadelmak toen ze een paar weken oud was, kunststof zadeltje). Heb me vaak afgevraagd wat er van haar geworden zou zijn als ze minder of bij minder ervaren mensen in handen was geweest, aangezien ook zij erg dominant was (ze was dus die ruin en merrie en andere merries allemaal mooi de baas, alleen haar moeder stond boven haar) en ook wel durfde te steigeren etc aan de hand bij spanning. Denk dat het paard wat ik nu heb staan een vrij passend antwoord geeft van hoe ze geweest zou zijn. Kan mijn huidige paard vaak volgen qua gedachtengang omdat ik mijn oude paard zou kunnen voorspellen :o Los daarvan heb ik geen paard om elders neer te zetten, ik geniet graag elke dag van mn paard, welke leeftijd het dier ook heeft.

Palm is leuk! Welke kleur heeft hij?
Laatst bijgewerkt door Caily op 20-01-18 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:56

Paardenfan25 schreef:
xApple schreef:
Welkom!

Jawel hoor; Belgisch stamboek. Ik kocht ruim 2,5 jaar geleden een, toen, 7 jarige fjord. Dacht, ik koop er wel een shetje bij voor gezelschap. Vorige eigenaresse had nog 1 jarige hengst te koop. Deze heb ik maar meegenomen, onder het mom van; we zien wel...... :)

Tsja, en dan wordt het nu tijd om er iets mee te gaan doen. Hij is er wel steeds meer aan toe. Is echt dol op aandacht en gezelschap. Heb zelf helaas weinig tijd, maar nu goede bijrijdster voor mijn andere fjord gevonden.

Oh ja natuurlijk, dat kan ook nog :D
Ik vind hem super leuk.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:57

Caily schreef:
Wat sneu... Ik snap wel wat ze wilde zeggen. Dat als een hoef te hard slijt, er een signaal af wordt gegeven in de straal waardoor de hoef ook harder zal gaan groeien, en hoe harder de hoef groeit, des te harder het materiaal is wat de hoef maakt. Op den duur lost het probleem zich dus idd vanzelf op. Maar dan moet je je paard wel die tijd gunnen :+ en dat is wel maanden tot een jaar om de balans te vinden.

Ik ben ook van het natuurlijke in de basis, maar als ik van de zomer meer rij dan de hoef groeit, komt er gewoon een ijzer onder. En aangezien mijn paard heel natuurlijk :+ buiten staat zonder schuilstal, staat ze, heel onnatuurlijk :Y) nu lekker met een dekentje. Waarvan je je dan weer af kan vragen in wiens belang dat is :P

Dat wílde ze niet zeggen, het verhaal van haar was erg lang en kwam erop neer dat ik maar niks moest zeggen want ik wist er niks van.
Ik kan je verzekeren dat ze niet meer opleiding heeft dan ik in hoefbekappen maarja..

Welkom alle nieuwkomers!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 23:00

Haha, lekker dan, en dan moet je ook nog beleefd zijn en niet halverwege weglopen om de goede vrede te bewaren, anders heb jij het gedaan.

Ik ben inmiddels gestopt met me bezig houden met wat anderen met hun paard doen. Brengt een hoop rust kan ik je zeggen, maar ik heb makkelijk praten met plekje voor mezelf denk ik.