Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:45

Citaat:
Bovenlijnsyndroom en problemen met het tongbeen zijn rijtechnisch problemen en daar dient de oplossing zich op te richten, anders doe je slechts aan symptoombestrijding.

...dit is mij net iets te kort door een bocht mbt het bovenlijnsyndroom.

Het is mogelijk dat een dier compleet groen uit de opfok komt met een bovenlijnsyndroom. (Wellicht is het dier bij een 'play-fight' achterover geklapt...?)
En het kan ontstaan door rijtechnisch gekluns. En soms is goed rijden voldoende om het op te lossen, soms niet.

Tongbeen - tja.
Wat ik er van weet is het tongbeen nooit 'het' probleem, wel is het een waardevolle indicator.
Bij de mens hangt het tongbeen aan (ik zeg even uit mijn hoofd) 8 kleine spiertjes, die informatie mbt lichaamspositie ed. geven aan het centrale zenuwstelsel.
Mijn osteo voelt het als eerste en roept dan 'rechts is haar stijve kant...?'(...of links, komt ook voor.)

Citaat:
maar als de ruiter niet beter leert rijden en/of zijn harnachement aanpast (verkeerde bitten en aansnoerneusriemen kunnen ervoor zorgen dat het tongbeen scheef gaat staan) zal het paard er niet structureel beter van worden.

Klopt.
(Een tongbeen kan scheef hangen als 1 of meer van die 8 spiertjes verkrampt zijn omdat het dier pijn probeert te vermijden of te verbijten. En doorgaans verkrampen ook elders in het lijf allerlei spieren.

Citaat:
Als de therapeut op regelmatige basis moet terugkomen is dat toch een teken dat er iets niet goed gaat.

Klopt ook, maar OF dat 'iets' rijtechnisch is, of ongunstige bouw, of 'ruin voelt zich hengst en kent zijn grenzen niet...' kan nog verschillen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 13:05

Citaat:
Het is mogelijk dat een dier compleet groen uit de opfok komt met een bovenlijnsyndroom. (Wellicht is het dier bij een 'play-fight' achterover geklapt...?)
En het kan ontstaan door rijtechnisch gekluns. En soms is goed rijden voldoende om het op te lossen, soms niet.

Bovenlijnsyndroom wordt in 9 van de 10 gevallen veroorzaakt door slecht rijden, evt. in combinatie met een slecht passend zadel.
Een paard kan ook door een gebrekkige conformatie, door gezondheidsproblemen, kreupelheid of een andere blessure of door een aangeboren afwijking van de wervelkolom een zeer slecht ontwikkelde bovenlijnbespiering hebben, tot atrofie aan toe. Maar verreweg in de meeste gevallen gaat het om ernstige overbelasting door slecht rijden en een niet passend zadel. Dan is er niet alleen sprake van atrofie, maar vaak ook van pijnlijke verhardingen en verklevingen.

Ter illustratie: veel manegepaarden lijden in een bepaalde mate aan bovenlijnsyndroom.

Goed rijden is de oplossing, maar als het paard echt pijnlijk in de rugspieren is, zal het eerst behandeld moeten worden door een goede dierfysio en onbelast getraind moeten worden, bijv. met lange lijnen, en pas weer onder het zadel als de rug niet meer pijnlijk is en er weer wat rugbespiering terug begint te komen.

Cranio sacraal therapie als hulpmiddel bij herstel van bovenlijnsyndroom heeft m.i. geen zin, een spierprobleem moet opgelost worden met een therapie die zich op de spieren richt: verbeteren van de doorbloeding, zorgen voor afvoer van afvalstoffen, voorzichtig masseren van verhardingen, revalidatietraining. Bij spierproblemen wordt het skelet (in het geval van het bovenlijnsyndroom: de wervelkolom) door verschillen in spierlengte en spierspanning uit balans getrokken. Die balans kan pas weer herstellen als de spieren weer normaal kunnen functioneren.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 15:44

Janneke2 schreef:
Tongbeen - tja.
Wat ik er van weet is het tongbeen nooit 'het' probleem, wel is het een waardevolle indicator.
Bij de mens hangt het tongbeen aan (ik zeg even uit mijn hoofd) 8 kleine spiertjes, die informatie mbt lichaamspositie ed. geven aan het centrale zenuwstelsel.
Mijn osteo voelt het als eerste en roept dan 'rechts is haar stijve kant...?'(...of links, komt ook voor.)

Onzin. Het tongbeen heeft niets met evenwichtsgevoel of proprioceptie te maken.
Het tongbeen is een onderdeel van het hyoid apparaat, en dat dient vooral om voedsel van de keel naar de slokdarm te brengen, en slikbewegingen mogelijk te maken. Slikken is mechanisch een redelijk ingewikkelde beweging, vandaar dat er verschillende spieren nodig zijn om dat mogelijk te maken. Dat het bij de mens om acht spieren/spiertjes gaat wist ik niet, maar dat heb jij netjes gegoogeld.

Een paard heeft maar twee kanten. Als je osteopaat links of rechts roept heeft ie sowieso al 50% kans op succes, en aangezien 75% van de paarden rechts stijver is, kan iedereen wel zo'n diagnose stellen.

En neen, op de stand van de ogen heeft het tongbeen geen enkele invloed.

il faut d'abord durer

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:07

BigBen schreef:
Janneke2 schreef:
Tongbeen - tja.

Het tongbeen is een onderdeel van het hyoid apparaat, en dat dient vooral om voedsel van de keel naar de slokdarm te brengen, en slikbewegingen mogelijk te maken. Slikken is mechanisch een redelijk ingewikkelde beweging, vandaar dat er verschillende spieren nodig zijn om dat mogelijk te maken. Dat het bij de mens om acht spieren/spiertjes gaat wist ik niet, maar dat heb jij netjes gegoogeld.

Een paard heeft maar twee kanten. Als je osteopaat links of rechts roept heeft ie sowieso al 50% kans op succes, en aangezien 75% van de paarden rechts stijver is, kan iedereen wel zo'n diagnose stellen.

En neen, op de stand van de ogen heeft het tongbeen geen enkele invloed.

De tong ligt gedeeltelijk tussen de
onderkaakbeenderen (de lagen van de
mond) en gedeeltelijk boven die
beenderen in de mond. Een aantal
tongspieren is verbonden met een kleine
hoeveelheid botjes in de keel, ( tongbeentjes).
Vanuit die tongbeentjes lopen twee
belangrijke halsspieren: de één loopt naar
het borstbeen en de andere loopt naar de
binnenkant van de schouder. Er bestaat
dus een directe verbinding van de tong
naar het borstbeen en de schouder. Als er
derhalve spanning bestaat in de tong, dan
heb je ook spanning die helemaal
doorloopt naar het borstbeen en de
schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven.
Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spierketting gebruiken die de hals met de staart verbindt en die via de buik van het paard weer terugloopt naar de hals.
Een paar zeer belangrijke details: er bestaan kleine spiertjes die de tongbeentjes verbinden met het kaakgewricht en met het gebied rond de nek, waar het hoofd aan de hals verbonden is. Het kaakgewricht is feitelijk een belangrijk centrum voor de zenuwen die zorgen voor balans en proprioceptie. Proprioceptie is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel van
het paard, waardoor het weet waar zijn voeten zich bevinden zonder ernaar te kijken en maakt derhalve ook deel uit van het coördinatiesysteem van het paard. Ook de zenuwen van de onbewuste registratie (proprioceptie) van de voorbenen van het paard liggen in het gebied van de tongbeentjes.
De nek is belangrijk omdat het kopstuk van het hoofdstel daarop druk kan uitoefenen en er een nauwe relatie bestaat tussen de spiertjes van de tweede halswervel, het tongbeen, het kaakgewricht, het hoofd en de nek.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:37

Klopt.

Bij het paard is het tongbeen middels twee spieren (sternohyoideus en sternothyroideus) met het borstbeen verbonden. Die kunnen in de verdrukking komen als het paard met veel onderhalsspanning loopt (de grote onderhalsspier gaat bij een verkeerde houding overcompenseren). Het tongbeen is met een piepklein gewrichtje opgehangen aan het achterhoofdsbeen, vlak achter het kaakgewricht. Het is een zeer fragiele constructie van kleine botjes, ik heb er zelf wel eens eentje vastgehouden. Het is dus goed voor te stellen dat het bij spanning in de omliggende structuren gemakkelijk scheefgetrokken wordt.

Spanning in het algemeen belemmert het lichaamsbewustzijn, en dus ook de proprioceptie, doordat de grote spiergroepen bij spanning te veel en te ongenuanceerd aanspannen en daarmee het functioneren van de kleine spiergroepen, belangrijk voor coördinatie en finetuning, belemmeren.

Stal Skýjafar, Tölt in Balans Tölt- en Centered Riding lessen op goed getrainde IJslandse paarden
Meer weten over mijn visie op rijden en trainen? Bezoek mijn vernieuwde site http://www.stalskyjafar.nl
Always learning

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:10

BigBen schreef:

Naar aanleiding van jullie opmerkingen. Zo is het beter.

il faut d'abord durer

Janneke2

Re: Ervaringen met Cranio Sacraal therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:16

Sorry BigBen.
Had a rotten day in the office...?
Of een andere reden om je hier af te reageren...?

[o]

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:17

Tongbeen - tja.

[/quote]

En neen, op de stand van de ogen heeft het tongbeen geen enkele invloed.[/quote]

De tong ligt gedeeltelijk tussen de
onderkaakbeenderen (de lagen van de
mond) en gedeeltelijk boven die
beenderen in de mond. Een aantal
tongspieren is verbonden met een kleine
hoeveelheid botjes in de keel, ( tongbeentjes).
Vanuit die tongbeentjes lopen twee
belangrijke halsspieren: de één loopt naar
het borstbeen en de andere loopt naar de
binnenkant van de schouder. Er bestaat
dus een directe verbinding van de tong
naar het borstbeen en de schouder. Als er
derhalve spanning bestaat in de tong, dan
heb je ook spanning die helemaal
doorloopt naar het borstbeen en de
schouder via de halswervel waar je juist wilt dat daar kan worden nagegeven.
Heb je eenmaal spanning in het borstbeen, dan kan het paard onmogelijk zijn rug welven en de spierketting gebruiken die de hals met de staart verbindt en die via de buik van het paard weer terugloopt naar de hals.
Een paar zeer belangrijke details: er bestaan kleine spiertjes die de tongbeentjes verbinden met het kaakgewricht en met het gebied rond de nek, waar het hoofd aan de hals verbonden is. Het kaakgewricht is feitelijk een belangrijk centrum voor de zenuwen die zorgen voor balans en proprioceptie. Proprioceptie is een onderdeel van het centrale zenuwstelsel van
het paard, waardoor het weet waar zijn voeten zich bevinden zonder ernaar te kijken en maakt derhalve ook deel uit van het coördinatiesysteem van het paard. Ook de zenuwen van de onbewuste registratie (proprioceptie) van de voorbenen van het paard liggen in het gebied van de tongbeentjes.
De nek is belangrijk omdat het kopstuk van het hoofdstel daarop druk kan uitoefenen en er een nauwe relatie bestaat tussen de spiertjes van de tweede halswervel, het tongbeen, het kaakgewricht, het hoofd en de nek.[/quote]

Dan ben ik nu wel heel benieuwd wat voor therapie hier het beste bij past,als je paard hier last van heeft.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:24

Nu ja - als het om het tongbeen gaat: bij mijn weten houden vooral (...alleen?) osteopaten en cranio sacraal therapeuten zich hier mee bezig.

Maar als gezegd: het tongbeen kan een waardevolle indicator zijn - zelden of nooit 'heeft het dier last van zijn tongbeen'. Wel veel paarden hebben er last van dat ze de spierketting mbt schoftlift en bekken kanteling niet kunnen gebruiken.

[o]

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:37

Janneke2 schreef:
Sorry BigBen.
Had a rotten day in the office...?
Of een andere reden om je hier af te reageren...?

Wat bedoel je met afreageren ?
Ik had het fout. Simpel.
Dat kan gebeuren...

il faut d'abord durer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:34

Okee.

Sportief van je! :) +:)+

[o]

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 09:15

Elco, ik denk dat er geen therapie is die rechtstreeks invloed uit kan oefenen op het tongbeen, in de zin van rechtzetten als het scheef staat.
Daarvoor is het te fragiel geheel en is de verbinding met omliggende structuren te ingewikkeld.
Bovendien is het tongbeen van buitenaf niet palpeerbaar. Vaststellen dat het scheef staat is dus vanaf de buitenkant niet mogelijk, je kunt hooguit stellen dat dit mogelijk het geval is als het paard erg veel protest heeft tegen druk op de tong via het bit, bijv. veel spert, tong over het bit gooit of tong uit de mond laat hangen. Zeker als daarbij de structuren rond de ophanging van het tongbeen (nek-en kaakregio) erg gevoelig zijn.

Je moet het tongbeen zien als een klein schakeltje in een groter geheel. Je zult aan dat geheel moeten werken om de balans te herstellen.
Osteopaten en cranio sacraal therapeuten menen dat te kunnen, maar ik denk ten eerste dat zij niet meer invloed kunnen uitoefenen dan een fysiotherapeut of masseur, en ten tweede dat het effect beperkt is en van tijdelijke aard. Dat maakt een behandeling niet compleet overbodig, het kan een duwtje geven in de goede richting, maar het effect moet niet overdreven worden. En waardoor het eventueel effect heeft, is in het geval van osteopathie en cranio sacraal hoe je het ook wendt of keert minder goed te onderbouwen en te doorgronden dan igv fysio/masseur.

M.i. bestaat de beste therapie om de balans in het lichaam te herstellen uit beweging, in de vorm van (revalidatie)training; een correct, uitgebalanceerd lichaamsgebruik stimuleren.

Lokale behandeling, bijv. zachte massage- of manipulatietechnieken, kunnen de bewegingstherapie (om het maar even zo te noemen) enigszins ondersteunen. Denk aan het voorzichtig masseren van de kleine spieren in de nek die het achterhoofd verbinden met de eerste twee halswervels. Of van de spiertjes tussen de kaaktakken, die kunnen ook erg gevoelig zijn bij (vermoede) problemen met het tongbeen.

Uiteraard moet naast behandelen vooral gekeken worden naar de oorzaak, en die is meestal van rijtechnisch aard.

Always learning

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:23

@Aksja bedankt voor je uitvoerige antwoord..Mijn paard heeft gelukkig geen problemen daar mee. Ik vind het alleen interesant om te weten mochten daar problemen uit voort vloeien, wat dan de beste therapie zou kunnen zijn. Je weet nooit of het in de toekomst ooit nodig zou kunnen zijn.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:55

Dat dacht ik ook niet n.a.v. je post, maar ik vond het een interessante vraag om eens over na te denken ;)

Always learning

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:45

...ik denk zelfs dat 'het tongbeen rechtzetten als het scheef "staat"' niet kan.
Het tongbeen is zo'n uitzondering: het is een botje dat met nul andere botten (direct) contact maakt. Het tongbeen hangt aan 8 andere spiertjes.
Scheefhangen wil dan zeggen dat deze spieren (eentje, alle 8 of iets daar tussen in) te gespannen zijn.

Uiteraard zou je die spieren kunnen masseren (je kunt stommere dingen doen) maar liefst wel 'dat verhaal met kop en en staart' (rijkunst, past het zadel, goed op de hoeven, scheefstand bekken/ wervelkolom etc.etc.)

[o]

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 16:58

Ik ga toch eens aan mijn osteo en CS vragen hoe zij het tongbeen dan kunnen voelen. Aangezien hier wordt aangegeven dat je die niet van buitenaf kan voelen. Zij geven beiden aan dat ze die wel kunnen voelen. Onderaan de kaak. Ze geven dan aan of hij recht zit, of scheef (naar links of rechts). De keren dat ze aangaven dat hij scheef zat, was ook toen mijn paard erg last had van schedeldruk, schudden met hoofd en veel knipperen met zijn ogen en moeite met de balans.
Weet het precieze er niet vanaf, maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.
Leuk al die uitleg hier over dit onderwerp! En leuk hoe (bijna) iedereen gezellig meedoet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 18:05

Mja, misschien klopt het dat je een deel van het tongbeen inderdaad zou moeten kunnen voelen tussen de kaaktakken in, maar het probleem lijkt me dan direct dat je daarbij toch wat druk uit moet oefenen om het te lokaliseren (het gaat om kleine botjes) en als het scheef zit lijkt me dat niet prettig voor het paard, zeker niet op die plek. Dus ik ben persoonlijk ook wel nieuwsgierig hoe ze dat doen, en hoe ze een scheef tongbeen behandelen.

Always learning

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 20:06

orion456 schreef:
Ik ga toch eens aan mijn osteo en CS vragen hoe zij het tongbeen dan kunnen voelen. Aangezien hier wordt aangegeven dat je die niet van buitenaf kan voelen. Zij geven beiden aan dat ze die wel kunnen voelen. Onderaan de kaak. Ze geven dan aan of hij recht zit, of scheef (naar links of rechts). De keren dat ze aangaven dat hij scheef zat, was ook toen mijn paard erg last had van schedeldruk, schudden met hoofd en veel knipperen met zijn ogen en moeite met de balans.
Weet het precieze er niet vanaf, maar ik ben nu wel nieuwsgierig geworden.
Leuk al die uitleg hier over dit onderwerp! En leuk hoe (bijna) iedereen gezellig meedoet.

Je kan hem vrij goed voelen hoor, vraag anders eens aan je CST of osteopaat of hij/zij het jou wil laten voelen.
Dan weet je precies waar je moet zijn.
Altijd interessant om niet alleen te kijken wat ze doen maar ook mee voelen..
Theoretische kennis van anatomie kan ook helpen om te lokaliseren.
Er zijn ook maar weinig mensen die precies weten waar alle “onderdelen” van hun lichaam zich bevinden, terwijl je er je hele leven zo dichtbij bent...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 22:13

Je kan de hyoid prima voelen van buiten. Dat kan de paardentandarts je ook laten voelen. In de cranio sacraal therapie is het juist de bedowling dat je geen grote druk uitoefent, maar juist zo licht mogelijk.

Het tongbeen van de mens en de ophanging is heel verschillend dan het tongbeen van het paard en de ophanging.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:35

Nou, ik heb vandaag ook zo'n oefenjufje op bezoek gehad en vond het toch wel interessant.

Had aangegeven dat ik geen rechtstreekse reden had om haar op bezoek te hebben, gewoon puur uit interesse, paard is in mijn ogen redelijk gezond. Wel hebben we eind februari een koetsongeluk gehad waar zij ook volledig mee plat is gegaan (hebben haar liggend uitgespannen) en ik en vriend beiden een onderdeel gebroken. Na het ongeluk hebben we haar dus pas na twee weken weer gezien. Heb haar zelf na het ongeluk vanuit het bos naar de boerderij gelopen en toen liep ze ook niet kreupel oid. In de twee weken dat ik haar niet gezien heb af en toe updates van de boer dat er ook niets fysiek te zien was. Wel is ondertussen haar haat/liefde weidemaatje verkocht, anderhalve week alleen gestaan, nieuw maatje maar dat klikt niet, dus ze staan overdag in de buurt maar gescheiden, 's nachts in aangrenzende stallen waar ze over de deur kunnen neuzen of kroelen als dat er in zou zitten. De keren dat ik op bezoek kan gaan is ze deels afstandelijk, deels heel aanhankelijk, merk dus wel dat ze wat mist.
Verder is ze van karakter altijd behoorlijk dominant, maar nooit problematisch (gillen, kont draaien, klaar), naar mensen is het geen probleem. Sinds onze verhuis naar de Utrechtse heuvelrug in september is ze naar andere paarden extreem dominant, ze gaat recht naar de top en wat onder haar staat is panisch voor haar. De haat/liefde relatie kroelde ze wel mee, maar als hij tussen jou en haar stond, ging hij los over je heen zodra zij nog maar keek, zelfs als ze 20m afstand had.

Owv dit verhaal ging zij focussen op haar hoofd (extreem dominant) en de achterhand (mogelijk blokkades door ongeluk). Er werden startfoto's (langs zijkant en frontaal van hoofd) en startfilmpjes gemaakt, filmpjes in stap op rechte lijn, achtjes en achteruit. Op de filmpjes zie je haar rechtsachter toch net wat korter stappen in de bochten, prima vloeiend, maar gewoon een tikkie korter. Is dit 'stijfheid' omdat ze nu ook al 5 weken niets doet, of door het ongeluk, who knows, komt zeker ook nog een DA aan te pas (ook omdat ik puur voor mijn eigen nieuwsgierigheid bloed wil laten afnemen).

Vervolgens de behandeling: inderdaad enkel zachte druk. Op bv het hoofd zag je haar heel erg ontspannen bij de handeling op haar voorhoofd (centenbakkie, kauwen, beetje met neusvleugels friemelen), aan de zijkant van het hoofd vond ze echt stront stront stront vervelend. Ze gebruikte duidelijk geen vervelende druk, maar toch was ze het hier echt niet mee eens. Zij heeft vaker de neiging om ook bij oefeningen aan de hand/onder zadel om eerst in discussie te gaan en daarna pas toe te geven. Ze is absoluut geen volger of één die makkelijk overgeeft. Dit merkte je ook bij deze handeling. Er waren momenten dat ze het duidelijk lekker vond (weer centenbakkie, etc etc) en dat wisselde soms heel snel met boosheid, naar voor denderen, happen, om weer naar ontspanning te gaan. Vond ik wel een frappant iets. Achter de oren was wel weer compleet ontspanning. Bij de borst ook deze reacties, heel wisselend, achterhand kon ze iets makkelijker toegeven. Ging lekker op rust staan en minder gedrentel.

Hierna weer foto's en filmpjes gemaakt: hoofd vergelijking zag ik zelf niet direct, zij wel, de filmpjes met achtjes zie je haar wel ruimer stappen. Wat ook weer frappant was dat op dat moment de boer even langs kwam en zij dat ze frisser uit haar ogen keek, wakkerder, vrolijker. Ze was op dat moment ook plots even een arabier (we hebben het hier over een broodnuchtere haflinger kruising, waar in het begin van de behandeling nog even een grote tankwagen zo naast parkeerde), heel fris en druk, oortjes er op.
Dat is weer zo'n frappant iets.

Toen 'k haar weer in de wei zette ging ze wel meteen plassen, dus nu vraag ik me natuurlijk af of ze plots zo druk was omdat ze moest plassen >;) :roll: Of dat het van de behandeling kwam (niet dat plassen natuurlijk).

Afgesproken dat zij 3 behandelingen zou krijgen, want ondanks dat ze dus 'zonder reden' behandeld werd, leek het toch wel wat te doen.

Ik ben vnl erg benieuwd of het dus een positieve invloed heeft op haar chagrijnigheid naar andere paarden. Naar mensen is het een prima braaf ding, beetje resting mare face, maar als je je daar niet aan stoort is ze doodbraaf en lief. En natuurlijk of we dat kortere pasje nog zien.
Voorlopig ben ik er positief verbaasd over! *D

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:41

Ben benieuwd naar het vervolg. Hoe ver is het "oefenjufje" in haar opleiding?
(Puur uit nieuwsgierigheid over welke handelingen ze kent en heeft toegepast)

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 18:52

Oh hoe ver ze was heeft ze wel gezegd, maar ben ik met m'n Alzheimer weer vergeten.
Was iets op facebook dat oefenpaarden zocht in regio utrecht
'k heb niet met elke handgreep (hoe noem je 't anders?) zitten vragen wat ze nu juist exact deed, aangezien ik eigenlijk vnl op mijn pony aan het letten was (en dus regelmatig verbaasd was).
Vraag het volgende dinsdag =)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:04

@Hoppit. Eerlijk, ik snap mensen als jou niet. Je laat een paard dat volmaakt gezond is "behandelen" door in jouw ogen een therapeut, in mijn ogen een kwakzalver in opleiding. Er gebeurt helemaal niets, en prompt kom jij tot de conclusie "dat het toch wel iets leek te doen", en dat je er nog eens drie "behandelingen" tegen aan gooit. Ik bedoel, het is natuurlijk helemaal je eigen keuze, maar ik zie de logica niet.

il faut d'abord durer

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:14

Grin, dat kan dat je mij niet snapt. Ik kom namelijk uit het puur medische en vind het zelf een erg zweverig iets. Maar dat maakt niet dat ik het niet interessant vind en ik heb nu eenmaal een dier dat ik gewoon ongegeneerd als proefdier kan gebruiken.
Zullen veel mensen me ook weer voor afschieten, je eigen dieren als 'proefdier' gebruiken, maar dat is nu eenmaal mijn luxe en interesse.

Ik ken CS niet, ik begrijp het niet 100%, nou dan wil 'k het gewoon met eigen ogen zien.
Empirisch: ik zie iemand handopleggingen doen en een paard dat daar op verschillende manieren op reageert. Ik sta er 1.5u op te kijken, de boer die hier niet bij is geweest en geen idee heeft van wat ik aan het laten doen ben, die loopt langs en zegt 'goh, wat heb je gedaan, ze kijkt beter uit haar ogen'.

Dus kwakzalver in opleiding of niet, ik zie wat ik zie. De kortere pas was mij eerder ook al een keer eens opgevallen, maar dat is erg lastig te zien als je zelf het paard leidt en moet kijken. Dat ze 'm spotte vond ik positief! Op de filmpjes zie ik zelf ook verschil in paslengte.

Waarom ben je zo compleet tegen als je zelf vind het niets doet? Iets wat niets doet kan toch ook geen kwaad? In het ergste geval heb ik in totaal 4.5u van mijn leven verspild aan toekijken hoe iemand mijn paard knuffelt. Nou da's minder tijdsverspilling dan het gemiddelde familiefeest.
Al gooide ze er weiwater over heen om de boze geesten te verjagen, interesseert mij veel, daar smelt ze niet van :') Ik zie geen schadelijke handelingen uitgevoerd worden, dus leef je uit, ik kijk toe en denk er het mijne van, wat dus enigszins verbaasd is.

edit: lol ik heb zo'n collega, af en toe moet je die iets bepaald totaal onnuttig laten doen, maar daar wordt ze gelukkig van en hebben wij daar in de long run profijt/minder gezeik van :') Dat voor de rest niemand daar concreet nut van heeft, is dan ook weer de vraag waarom je dat in stand moet houden, maar ach. Scheelt een hoop gemauw.

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 19:30

BigBen schreef:
@Hoppit. Eerlijk, ik snap mensen als jou niet. Je laat een paard dat volmaakt gezond is "behandelen" door in jouw ogen een therapeut, in mijn ogen een kwakzalver in opleiding. Er gebeurt helemaal niets, en prompt kom jij tot de conclusie "dat het toch wel iets leek te doen", en dat je er nog eens drie "behandelingen" tegen aan gooit. Ik bedoel, het is natuurlijk helemaal je eigen keuze, maar ik zie de logica niet.

Ik volg dit topique nu vanaf het begin, en zie BigBen zijn/haar inbreng ook.

Een van mijn beste vriendinnen zit ook in deze hoek, al meerdere malen mijn paard behandeld( kosteloos).
Ik merkte totaal geen verschil.
Maar, ik ben niet zo heel gevoelig tov van dit soort praktijken...
Hoe graag ik het ook wíl geloven..

Ik ben iig blij met de rationele reacties van BB..

En wellicht bedoelt BB, als reactie op jouw relaas, dat je daar dan nog 3 behandelingen tegenaan gooit, dat je je geld mogelijk beter kan besteden, want we weten allemaal dat een paard geen goedkope hobby is...

Krijg wel eens het idee bij al dit soort peuten dat ze de toneelschool succesvol hebben afgerond....

Ik kom uit Ironië, dit ligt aan de Sarcastische zee.