[Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Daphara

Re: [Foto] Het Shire en Clydesdale topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 15:46

Hebben jullie ooit van Shire Oil gehoord? Stalhoudster, van waar het zusje van Pleun stond, zweert erbij. De eerste maand 1x per week over de onderbenen gieten en inmasseren, daarna 1-2x per maand bijhouden. Zij heeft geen last van mok of mijt bij al haar Shires. Paarden staan ‘s nachts in de winter wel op stal.

Ze hadden inderdaad allemaal prachtige sokken en ik heb nergens een wondje of iets aan de benen gezien.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 15:51

Jammer JewEmm, schrikken is idd niet een shire iets.

Tja uv netten, die van mij sloopt alles wat aan zijn halster hangt in de wei. Met rijden heb ik zomers wel een pollennetje (want hooikoorts).

Verbrande neus gebruik ik dagelijks factor 50 zonnebrandcreme voor kinderen. Anders idd. ook verbrand.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:04

Ik heb een gallon staan Daphara. Alleen nooit gebruikt. Gekocht en sindsdien nooit meer mijt :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-04-18 16:41

Selka schreef:
Ik heb een gallon staan Daphara. Alleen nooit gebruikt. Gekocht en sindsdien nooit meer mijt :')

_O-

Het is preventief bedoeld he, maar ik denk niet zo preventief dat het effect er al is als het in de kast staat. :D

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:01

Ja die Shire oil is hetzelfde als pig oil volgens mij, ik gebruik het nog maar pas met sulphur maar moet nog wat zoeken hoe ik het het beste aanbreng. In Engeland is het super bekend

Hier ook verbrande neus, vooral Dexter dan. Ik gebruik zonnebrand factor 50. Hij haat het maar is wel het beste. Ik wil ze nl niet met halsters in de wei, te veel voorbijgangers

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:04

Ik heb voor de zonnebrand een veiligheidshalster met XXL neuskap en dat werkt super! :) (halster springt snel kapot als hij zou blijven hangen)

Karin: er zit gewoon de normale omheining achter hoor :D die latjes zijn voor de sier!

En als ik beweeg, beweeg jij met me mee

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 21:47

Ja het is niet zo voor het vast komen zitten (ook natuurlijk) maar de wei ligt naast een fiets- en wandelroute en ik heb ooit onze shet uit de wei gehaald met vlechten ??? Dus ga ze geen halster om doen en het ze nog gemakkelijker maken op te vangen ofzo

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:31

Bedankt voor de leuke reacties! :)

Verbrande snoet heeft Dara gelukkig niet zo heel veel last van, maar ik rijd haar natuurlijk ook nog niet zo heel lang.
Ik ga toch maar eens kijken naar dat shire oil/pig oil. Is dat ook ergens in Nederland te krijgen?

Ponderosa Stable's Dara M1+8

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:41

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 16:54

Dankjewel!
Moet die poeder dan door de olie gemengd worden?
Ik heb op stal nog wel een emmer met speciale witte poeder voor shiresokken staan, zal dat hetzelfde zijn als die zwavelpoeder?

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:48

ja moet een beetje de substantie van een papje hebben, dat smeert gemakkelijker.
Die witte poeder is niet hetzelfde nee, zwavelpoeder is fel geel.
Ik vermoed dat die witte poeder talkpoeder is, dat is puur om de sokken witter te maken voor shows. Tenzij je soap flakes bedoelt maar dat denk ik niet

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:50

Afbeelding
lekker onder de modder

handig als 2 pretletters naast je lopen te draven

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:32

Haha bij mij is dat altijd de achterkant van mijn benen.
Dexter heeft dan modder in zijn sokken hangen en dan pletsj pletsj door die plassen en ik zit helemaal onder

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:40

Granoek schreef:
Haha bij mij is dat altijd de achterkant van mijn benen.
Dexter heeft dan modder in zijn sokken hangen en dan pletsj pletsj door die plassen en ik zit helemaal onder

+1 :')

Groetjes, Nadine, Pluis & Akkie!
[PP] [VOLG] Akkie & Pluis ♡

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:38

Hahaha heerlijk!
Witte poeder is geen talkpoeder, staat wel echt iets Shire achtigs op. Moet je volgens mij nat aanbrengen en laten opdrogen en eraf poetsen oid.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:40

Ja, jij bedoelt woodflower, word idd op de keuring gebruikt voor het mooi opdrogen van witte sokken ;)

Groetjes, Nadine, Pluis & Akkie!
[PP] [VOLG] Akkie & Pluis ♡

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:50

Het is een shire & clydesdale fototopic, dus hier een aantal oude foto's van onze dikbillen.

Dit is Metheringham Upton Elsa als jaarling, Emmy's eerste veulen. Elsa en Emmy waren onze eerste paarden. De vader is Dunmore George, ik heb geen oudere foto's maar ze is echt een kopietje van haar vader geworden. Maar wel met maanoog ;)
Afbeelding

Dit is Emmy met haar 2e veulen Evy (Daphnes Everything To Me). Vader: Metheringham Upton Baron
(paar uur oud geloof ik).
Afbeelding

Ongeveer 10 maand
Afbeelding

Als jaarling
Afbeelding

In de tijd met Evy, hadden we ook een prachtige schimmel ruin Sebastiaan.
vlnr: Evy, Emmy, Sebas
Afbeelding

Wat later kwam Ithersay Jewel er bij (ook al in m'n eerdere post)
M'n barbiepaardje :') Ik was hier 14 denk ik.
Afbeelding

Vervolgens kwam Famke er nog bij, Robin Hood Stables Famke Z, afstamming weet ik niet meer uit m'n hoofd.
Afbeelding

En als laatste Emmy's 3e veulen Hennicks Noble Nigel. Vader: Lancashire Fear None. Zou Emmy's kleur krijgen, maar is helaas een week of 2 na de keuring (waar hij 2e van de hengstveulens werd, hij zou bij iemand anders dekhengst worden) helaas is overleden...
Net geboren
Afbeelding

Een paar dagen oud, uitgeteld...
Afbeelding

Een paar maanden oud
Afbeelding

Het vierde veulen is helaas doodgeboren. Zou wederom weer een prachtige schimmel worden.
Maar als ik zo naar de foto's kijk is Emmy wel echt de kleinste shire die we (gehad) hebben.

Te koop Shire merrie - PB voor info
[FK] [FOTO] Another year in photos

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 01:16

Ahhh wat cute!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:53

Ahhh wat een knapperds <3 . De veulens hebben altijd zo'n lekker slungelige bouw.

@Granoek, tja die van mij loopt altijd schouder aan schouder, dus ik krijg de zijwaartse modder ook mee. En idd plassen, juist als het modderig is nemen we die met liefde. En als het mooi droog is en er ligt eens een plas gaat hij er met een boog omheen :+
Afbeelding
Mafketel

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:18

JewEmm, ik ben helemaal weg van jouw Famke.

Wat is nou het verschil met de (kwpn)rijpaarden? Ik heb bijvoorbeeld een lompe autist (super lief dier hoor, maar soms is het allemaal wel erg vermoeiend) en een barock pinto. Nog grotere schat van een dier. Kan me geen liever paard voorstellen, onwijs meewerkend karakter, maar ik mis die "lekker-relaxed-in-het-zadel-met-1-hand-aan-de-teugels-slenterend-door-de-verkaveling-rijden" knop.

En het verschil dat ik me kan voorstellen. Spullen zijn niet te vinden of 10 keer duurder. Of je kunt geen pensionstal vinden omdat de boxen te klein zijn. Niet elke smid wenst te bekappen. Zijn deze paarden ook gevoelig voor cpl of hoefzweer / straalkanker bijvoorbeeld?

Of moet ik deze vragen in een huiskamertopic / 1 van de volgtopics stellen?

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:35

Als ik met die van mij langs vlaggetjes loop zal die niet op of om kijken. Loop ik met een warmbloed, dan zijn dingen die er eerst niet waren nog al een reden om toch wat te schrikken.

Maar dat "lekker-relaxed-in-het-zadel-met-1-hand-aan-de-teugels-slenterend-door-de-verkaveling-rijden"knop, mist dit van mij ook wel eens. In stap lukt dat vaak nog wel, maar draf of galop :+. Ik rij ook alleen nog maar buiten met een menbit in. Misschien niet het ideaal beeld van een aantal bokkers, maar ik heb geen ruiterpaden en vindt ten alle tijden controle toch wel belangrijk.

Qua spullen heb ik denk ik mazzel vergeleken met misschien een paar anderen in het topic. Die van mij heeft gewoon full. Enige is dat een enkele keer de keelriem niet dicht kan.

Wij hebben in de omgeving een hoefsmid die een bekap box heeft, al wordt die van mij uit de hand bekapt. CPL is in ieder geval bij tinkers (waar die van mij ook wat bloed van heeft) wel een dingetje. Hoefzweer heeft hij nog nooit gehad, en hij staat altijd op gras. Rotstraal heeft hij gehad toen ik hem kocht. Maar nu al weer bijna 7 jaar vrij. Verder eigenlijk nooit problemen (heeft geen cpl of pssm) behalve wat mijt, maar nooit tot erg stampen toe.

Granoek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:39

Dexter is dan weer wel lekker relaxed in het zadel met 1 hand aan de teugels, die krijg je niet gek gemaakt. Zo gek van die knol, hij is zo gemakkelijk. Hij doet ook gewoon alles, je moet het gewoon juist vragen.

Grootste verschil zit denk ik idd in tuigage..
Karakters verschillen sowieso per paard

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:43

Granoek schreef:
Dexter is dan weer wel lekker relaxed in het zadel met 1 hand aan de teugels, die krijg je niet gek gemaakt. Zo gek van die knol, hij is zo gemakkelijk. Hij doet ook gewoon alles, je moet het gewoon juist vragen.

Dat laatste sowieso, maar kun je stellen dat de meeste Clydes/Shires gemiddeld genomen een relaxter karakter hebben dan de (kwpn)rijpaarden? Waarbij een gemiddelde uiteraard altijd tussen twee uitersten ligt.

Als er tegen je gezegd wordt dat het tussen je oren zit, wees dan maar blij!
Is het tenminste aangetoond dat er iets tussen die oren zit..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-04-18 12:54

Rocamor schreef:
Granoek schreef:

Dat laatste sowieso, maar kun je stellen dat de meeste Clydes/Shires gemiddeld genomen een relaxter karakter hebben dan de (kwpn)rijpaarden? Waarbij een gemiddelde uiteraard altijd tussen twee uitersten ligt.

In mijn ervaring wel, dat is ook de reden dat ik voor een Shire jaarling heb gekozen.
Ik ben net de 40 voorbij als ik er op kan rijden. Nu rij ik een super sensibel KWPN merrie. Ook leuk en leerzaam, maar op de langere termijn vind ik het idee van een koelbloedige Shire toch prettiger.