[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Imre
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:36

Pff slechte start van het seizoen zo voor veel DBT2019-ers. :(:)

Ik sprak vandaag de hengstenhouder op een wedstrijd en we hebben onze combinatie uitgebreid besproken. Mijn merrie is zo anders dan de andere twee die er de laatste weken hebben gestaan... Die konden geen genoeg van hem krijgen, de mijne laat zich af en toe dekken, maar wijst hem meestal af.

Begin van de avond was ik er toevallig zelf bij dat ie er na een klein rondje samen rennen bovenop mocht, maar voordat ie echt wat kon doen had ze zich weer bedacht... :roll:

We hebben afgesproken dat we 6 juni gaan scannen. Rekenen jullie 18 dagen na de laatste dekking?

Woogy

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 19:52

Ik tel altijd 18 dagen na de laatste dag hengstigheid. Sommige merries dek je op de 5de dag en dan heb je er 1 over

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Imre
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:03

Ze is woensdag voor het eerst gedekt, dus zou vandaag dag 5 zijn. Is krap dan, op 6 juni scannen. Dat is vandaag over 17 dagen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:07

Cheyenne, wat balen zeg!!

De Gribaldi zou theoretisch gezien altijd een shabrack moeten geven, de hengst is homozygoot :) Mijn zus heeft dit jaar 1 van hem uit haar Fries;
Afbeelding

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:14

Wat balen Cheyenne.

Knap ding, die van je zus Vulina. Een gribaldi x fries dus?

Die van mij wordt gescand op dag 17 na insemineren, dag 15 na het laatst gesprongen ei

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:14

Balen zeg cheyenne

Noisy pfff vervelend dat ze eigenlijk kort drachtig is geweest en haar cyclus niet mooi op gang komt.

Speciaal jaar precies of denk ik dit nu?

Wij rekenen altijd 15 dagen na ovulatie.

Speciale combi vulina Fries en appie

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:25

Jeetje Cheyenne dat is balen zeg! Helemaal als het vruchtje er zo mooi uit zag.

Ik heb net toch nog de DA op stal gehad. Tijdens het voeren merrie even getemperatuurd, eigenlijk gewoon voor de zekerheid, en toch 39.1. Daar schrok ik zelf van, want ze toonde eigenlijk niet anders dan anders. Dus toch de DA gebeld, die haar voor de zekerheid opgevoeld heeft. Er is gelukkig niks echt stuk, er zit waarschijnlijk alleen ergens een oppervlakkig wondje van binnen, dat bloedde nog wel wat, maar de DA zegt dat het niks ernstigs is, dat het gewoon wat meer tijd nodig heeft om te helen.
De merrie schijnt aan het begin nogal wat plooien te hebben (wat de oudere merries dus inderdaad niet (meer) hebben), en de DA verwacht dat de hengst daar als het ware achter is blijven 'hangen' en toen doorgeduwd heeft, waardoor er een wondje is ontstaan.
Voor de zekerheid hebben we haar wel direct op de antibiotica gezet, omdat het dekken natuurlijk toch ook viezigheid met zich mee brengt.

Goodbyes are not forever, goodbyes are not the end. They simply mean I'll miss you until we meet again..
AZ Rahnanah Bint Aziza 14-02-2010 - 28-01-2012
Chantal's Aziza 21-02-1997 - 15-11-2018

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:31

Roma: dus toch terechte zorgen! Is er een reden dat ze zo snel koorts krijgen? Of heb je daar net als ik niet aan gedacht om te vragen??

Imre: eerder scannen kan ook hoor, dan zie je ook al wel een baby :)

Oh those blue eyes,

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:37

Pfff wat is dat toch merries die niet willen. Hopelijk met het mooie weer wat eraan komt dat ze wel hengstig willen worden.

Ik merk aan mijn merrie dat het vruchtje eraf is. Mijn merrie sopt heel erg dr hooi in dr drinkbak en dat was tijdens de dracht een heel stuk minder. Nu sinds gisteren weer veel meer soppen geworden dus ik heb goede hoop voor woensdag.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 20:38

Nee, dat heb ik eigenlijk niet gevraagd.. Misschien omdat er toch al wat rommel bij zit?
Zolang ze gewoon zichzelf is en lekker hooi staat te eten (ik kan haar in de gaten houden op de camera), ga ik er vanuit dat het goed gaat. Morgenochtend dan weer temperaturen en kijken of de antibiotica zijn werk doet.

Qua scannen, als ik met insemineren bezig ben scan ik altijd op 17-18 dagen, zodat ik weet waar ik aan toe ben en de hengstenhouder alvast in kan lichten als dat nodig is. Nu heb ik bij Aziza gewoon afgewacht, omdat ik er geen vertrouwen in had haha, en pas op 26 dagen gescand toen de DA voor iets anders op stal moest zijn.

Goodbyes are not forever, goodbyes are not the end. They simply mean I'll miss you until we meet again..
AZ Rahnanah Bint Aziza 14-02-2010 - 28-01-2012
Chantal's Aziza 21-02-1997 - 15-11-2018

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 05:16

Wauw vulina, die is speciaal zeg!

Al zawraa, goed dat je naar je gevoel hebt geluisterd. Hopelijk valt het mee en heelt het snel.

Scannen werd bij mijn merrie als volgt berekend; 13 april in de ochtend gescand op ei, advies was die dag dekken ei van 4 cm. Omdat het 11 april 1,5 cm was en het dus snel groeide durfde ze niet een dag te wachten. Ze is toen eind van de middag gedekt. 15 april controle scan of ei weg was. Dus uitgegaan van 14 april als datum en daar 18 dagen bij op geteld.

Noisy wat lastig dat je merrie ontregeld is, ik heb daar nu ook angst voor.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 07:56

Vulina wat een super knap veulentje zeg <3

Angelpam wat grappig dat je merrie dat doet haha

Az best hoge koorts. Hopelijk is ze snel genezen.

Dit word inderdaad de eerste poging met de fries

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:10

Oh az, goed dat je da dan nog gebeld hebt. Brrr das altijd spannend maidens.

Angelspam jij kent je merrie best dus klinkt positief dan.

Net bericht gekregen van kliniek en ze hebben vers zaad besteld voor woensdag dus nu hopen dat ze de follikel ophoudt tot dan. :P

One life, live it.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 10:16

Fotsy schreef:
Net bericht gekregen van kliniek en ze hebben vers zaad besteld voor woensdag dus nu hopen dat ze de follikel ophoudt tot dan. :P

heb je je merrie duidelijke instructies gegeven tot woensdag? _O-

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:46

Wauw wat een knapperd zeg. Prachtig veulen heerlijk. Net bij mijn vriendinnen geweest daar is vannacht een Fries merrie veulen geboren. Echt heel knap dametje.

Over goed 3 week laat ik Fitany nog een keertje scannen of alles goed is. Ze zit dan op 50 dagen ongeveer.

Heeft hier iemand ervaring met een ei in een andere merrie plaatsje soort draag moeder idee. Is iets om over na te denken hoor maar ben eigenlijk wel benieuwd of dat eventueel kan.

Heb namelijk een hele talentvolle merrie staan. Groot lux maar is niet helemaal 100% betrouwbaar. En dacht ik als ik daar nou een ei van haar had met mijn droom hengst en die dan in mijn andere merriezou doen kan dat ook toch?
Toch iets van haar maar zonder haar in de problemen van een dracht te brengen

Farah Oet De Broekstreek & Fitany van de Dalgronden
Fanny Oet de broekstreek & Neriva van de Tolberg
Onze eigen fokkerij Haflingerstal van de Dalgronden

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 12:55

Ik doe dat ook Farahtjuh, embryo's overzetten in draag merries. Heb voor dit jaar sowieso 2 drachtig op die manier :)

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie-drachtigheids-veulen- begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
fokadvies voor dressuur paarden

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 14:07

Vulina schreef:
Ik doe dat ook Farahtjuh, embryo's overzetten in draag merries. Heb voor dit jaar sowieso 2 drachtig op die manier :)

Heb je even een pb gestuurd ben heel benieuwd hoe dat in zijn werk gaat

Farah Oet De Broekstreek & Fitany van de Dalgronden
Fanny Oet de broekstreek & Neriva van de Tolberg
Onze eigen fokkerij Haflingerstal van de Dalgronden

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:48

Fotsy: je moet je merrie met ductape tegen de muur vastzetten zodat het ei er niet afschud!

Oh those blue eyes,

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:13

_/-\o_ gelukkig hebben ze nog diepvries liggen voor het geval de ductape niet helpt :')
Maar we moesten paar dagen op voorhand bestellen bij die Duitsers pffff

Geen idee van embryo maar lijkt me wel een oplossing en je moet met je merrie geen risico nemen.

One life, live it.

Diertjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:59

Duurt nog even om tot woensdag vast te moeten houden. Ik ga duimen voor je!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:25

Ik lees nog steeds wat op de achtergrond mee hier, omdat er nog weinig te melden is vanaf mijn kant. Veel merries niet meteen drachtig zeg! De mijne zag ik vandaag hengstig staan.. Hartstikke mooi, ware het niet dat ik vorige week mijn trailer heb verkocht en volgende week de nieuwe krijg en ik haar toch echt weg moet brengen. Dat wordt dus nog 3 weken wachten en dan maar hopen dat het in 1 ronde klaar is.

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

courtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:56

Voor mij gaan we hopelijk deze week beginnen... best spannend weer hoor!

Angelpam hopen dat het weer in 1x raak is. Na de ellende mag dat wel!

Vulina wat leuk dat je uit een Gribaldi een appaloosa gaat fokken!

Komt ook neer op mijn keuze om een Perlino op een UngaroxFerro te zetten! Spannend!

Veulen verwacht uit mijn power merrie ( Ungaro x Ferro ) van Cassanova du Bois!!!! 16 juni 2019

Speciaal combi = Speciale veulen + Speciaal kleurtje

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 06:30

Claudia dat is wel balen op dit moment. Zilver zou ik 9 juni weg brengen maar maart was gaar laatste hengstigheid. Echt lang geleden. Dus ik verwacht het echt elk moment :+

Spannend courtjuh!! Oeh gaaf. Perlino <3

Fotsy hopelijk luisterd ze naar je :P

Besef mij dat het al dinsdag is , morgen scannen *\o/*

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:12

Vooruit ik kom voorzichtig binnen piepen hier. Meestal wacht ik iets langer met posten.
Heb geen 53 pagina's doorgespit hoor, val vanaf hier binnen. Alleen vorige pagina even doorgelezen en zie al een hoop bekende namen. Ook een paar die dit jaar niet mee hebben gedaan met het DBT. Leuk! :wave:

Imre heb jij ook gedekt? Wat leuk!

Ik zit op dit moment te wachten op de DA om mijn merrie te scannen. Keek net op de camera en zag dit:
Afbeelding
<3 <3
Links is mijn merrie met haar 8 dagen oude veulen. Rechts merrie van degene bij wie ik op stal sta met haar jaarling (jaar + 18 dagen) in de inloopstal.

Ik dek nog een keer bij de vader van dit veulen. Is me erg goed bevallen en hij is nog maar beperkt beschikbaar.
Met die reden dek ik nu ook voor het eerst weer in de veulenhengstigheid (eigenlijk beviel het veulenen in mei wel :+ ). En voor het vierde jaar op rij vind ik het gewoon weer heel spannend! O:)

Oh en voor de mensen die mij/mijn pony's kennen. Nog een jaartje maar één veulen. Roos loopt sinds deze winter onder het zadel en heeft net haar wedstrijddebuut gemaakt. Zijn mag dit nog even blijven doen ;)

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

Imre
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 07:38

Ha Aniek! Ja de witte staat bij de hengst! Spannend!

Morena is weer supergoed gelukt, ik snap helemaal dat je weer voor die combinatie gaat dit jaar. Leuk dat Roos het zo goed doet onder het zadel. Ik weet nog zo goed dat je ze net had, als kleine guppies!