Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Nynkster

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:06

Amado voor de wagen, wat leuk!!!!

KM : Dat wordt wassen!!

Elina : Bartele en Pier zijn echt plaatjes!!! Jammer van de wedstrijd maar misschien kun je daar volgend jaar wel aan meedoen??

Sbravour : Klinkt super!!! hopen dat het goed doorzet en dat je mag starten!

Over het trailerladen en rijden. Lina staat ook wel alleen maar die kan heel goed alleen staan. Mijn ervaring is wel als je gewoon gaat rijden dat ze hun aandacht wel bij het evenwicht moeten houden. Caia deed ook in t begin iets wild en tegen de wanden rammen, even wat harder over een heuveltje en we hebben haar niet meer gehoord :+ Als je ook te voorzichtig bent hebben ze alle tijd om andere dingen te doen natuurlijk. Zou gewoon laden en sedatie meenemen die snel werkt, mocht het echt niet gaan

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Lina, Caia ,Hayden & Liv <3

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-18 11:16

Ja misschien maak ik het ook groter als dat het is hoor. En het gaat waarschijnlijk ook gewoon hartstikke goed. Wat jullie zeggen is natuurlijk waar, zodra je gaat rijden moeten ze opletten en evenwicht bewaren. Over het laden zelf maak ik me dan weer helemaal niet druk haha. Even lijntje erachter en de meeste staan er zo op.

Kensi B3 (v.All At Once x v.Jester)

Odenxia (v.Goodwill x v.Balder) Voor altijd in mijn hart 12/04/1996 - 19/12/2016

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:20

Gewoon hooinetje ophangen en goed vastzetten (ik doe het meestal met van die trailerelastieken)
En het is wel gewoon goede oefening natuurlijk :)

[VOLG] Welsh topper verwacht in 2019! https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=238&t=1947734

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 11:22

Ik zou het paard nóóit verdoven op de trailer. Je wilt toch dat ze wat leren? En niet tot zijn 25e blijven verdoven?
Ik zou mij niet te druk maken. Gewoon laden en rijden. Als die druk en vervelend gaat slaan/schrapen gewoon iets harder over de heuveltjes/bochtjes. Dan houden ze hun aandacht wel bij hun evenwicht ipv vervelend doen.
Niet druk maken! Gewoon gaan :D

Nynke vast wel! Dit jaar is het voor het eerst dat ze het organiseren.

Odenxia ja klopt! Haha alweer :P

Sbravour dankje! Zijn zeker knappe friezen. Hoop het ook!
Super dat de osteo is geweest. Knappen ze vaak van op :j

Amado spannend!

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-18 11:39

Verdoven bij jonge beesten gebeurd hier heel veel hoor, om ze gewoon een goede ervaring mee te geven. Uiteraard blijven we ze niet verdoven tot hun 25e maar voor de eerste keer is het echt niet zo gek als het klinkt.

Dit is wel de eerste keer dat ze alleen op de trailer gaat. Hiervoor 1x in een 2 paards vrachtwagentje gestaan met een pony ernaast, dus is echt wel even anders voor dr.

Maar denk inderdaad dat ze met rijden best wel alert op zich zelf zal zijn om haar evenwicht te bewaren.

Kensi B3 (v.All At Once x v.Jester)

Odenxia (v.Goodwill x v.Balder) Voor altijd in mijn hart 12/04/1996 - 19/12/2016

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:11

Wij hebben mijn paard ook licht verdoofd toen we hem gingen ophalen toen we hem hadden gekocht. Beestje had nog nooit op een trailer gestaan en had een rit van 2 uur voor de boeg, dus het is dan wel prettig als ze ontspannen op de trailer komen en niet al helemaal gespannen op de wagen staan en dan misschien ook nog meer spanning gaan opbouwen. Een heel groot deel was ook snelweg, dus dan worden ze ook niet echt afgeleid om zichzelf in evenwicht te houden.
Daarna zijn we veel grondwerk gaan doen en daarbij hebben we ook het trailerladen geoefend. Daarna is hij ook nooit meer met verdoving op de trailer geweest, maar was voor toen wel even prettig.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 12:29

De eerste keer hadden we Zimba ook iets van tranquigel gegeven, dat was toen met het afspenen en verhuizen naar de opfok.
Daarnaar is hij nog twee keer verhuisd dat ging redelijk. 15 min dan stond hij er wel op. Vandaag had ik een 2 paard vrachtwagentje en hij ging er niet op. Of nouja op wel maar ook meteen weer af. Hij dacht dat ie de draai niet kon maken en te groot was ofzo...
Morgen nog een poging met een gewone trailer. Zo jammer... ik wilde ze graag tegelijkertijd verhuizen, maar Cherie hebben we nu alvast mee genomen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 15:25

Over het trailerladen: Onverhoopt moesten wij na 2 weken weer verhuizen met Fien terwijl ze net de eerste verhuizing dus achter te rug had nadat wij haar hadden gekocht. Wij hebben het als volgt aangepakt, eerst gewoon rustig snuffelen om de trailer heen etc en na een paar minuten vast beraden er op stappen. Halverwege stoppen ze dan vaak weer, gewoon nog een paar keer opnieuw. Dan Kun je nog als hulp 2 mensen met een lijn in het verlengde van de trailer laten staan zodat het een soort ingang wordt. Let op, dit is een snelle oplossing voor een nodige verhuizen/vervoer niet voor daarna. Ga vervolgens aan de slag met grondwerk en rust trailerladen maar heel soms zit er een ‘moeten’ achter. Maar verdoven zou ik niet zo snel doen. Dat is maar een tijdelijke oplossing. Eveneens met de hoefsmid, dat moet ook zonder sedatie gaan. Echter heeft ze er geen trauma aan overgehouden, laatst wilde ze er zelf al op stappen toen ik langs een trailer liep :p Binnenkort gaan we verder oefenen.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 16:30

Murosch: Wat een supermama ben je, de lievelingspony van je dochter nog een goede thuis geven op haar oude dag!

Pattypaard: Knap dier heb je onder jou zitten en dat weet je precies ook wel hihi

Nynsker: Hopelijk is Lina drachtig!

Kabayo: Plannen gewijzigd dus, maar alsnog leuke plannen! :P

k_m: Oh een landgenoot, hier is (helaas) niets gevallen van regen.. Callista lijkt het wel leuk te vinden haha

Hiernet meneer aan de longe gehad. Ik had enkele dagen geleden 2 flexibeams besteld en vandaag maar eens uitgetest, zo ervaar hij dat hij tussen iets zit er iets zit te bengelen naast/bij hem. Hij gaf zoals ik verwachte, helemaal geen kik..dus dat zal vast goedkomen de 7e juli. Pas de 7e juli wordt hij voor het eerst ingespannen, namelijk om de (HCA) sulky af te stellen op mij en hem.

Vandaag ook voor het eerst galop gevraagd, ondanks hij het commando galop niet kent, deed hij het wel gelijk braaf!
Afbeelding

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:50

Wat een water KM! Zo te zien vond ie het heerlijk haha

Kabayo hopen dat zilver snel drachtig wordt! Wedstrijden komen er idd wel weer!

Amado straks lekker voor de kar!

Sbravour fijn dat er weinig geks uit kwam! Altijd wel even prettig zo'n check up.
Duimen dat jullie snel weer aan de gang kunnen!

Odenxia niet gek toch dat je daar wat onzeker over bent. Toen we Ken opgehaald hebben na de keuring is ze ook heel iets verdoofd bij de da. Was voor haar toen de eerste keer op de trailer en dik uur uur rijden. Puur om inderdaad net even de scherpe randjes eraf te halen. Niet zo verdoven dat ze helemaal suf zijn. Zeiltje hadden we dicht.
Laatste keer toen ik haar erop heb gezet was ze eerst wat onrustig maar toen we begonnen rijden was het goed

Jolynne wat fijn dat ie zo braaf was!

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+16
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+9
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden

Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:54

Wij hebben de 2 jarige gewoon de trailer ingezet en zijn gaan rijden. Wel zeiltje dicht!

https://stal-de-kreekweg.jimdosite.com/
2 super mooie pony's te koop en 3 lieve merries drachtig.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 20:48

zeiltje raad ik ook aan. Heb ooit een zich zien omdraaien. Niet leuk :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:00

Maar als t 30 graden is zou ik hem niet dicht doen om eerlijk te zijn

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:10

Ik vond dat ook moeilijk met warmte laatst. Toch gekozen om dicht te doen. En ze zweette niet zo gek eigenlijk. Zeiltje sluit ook niet alle lucht af en was toch bang dat ze het eng zou vinden om achter haar echt dingen te zien!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:15

Jonge onervaren paarden zou ik altijd zeiltje dicht doen. Hoe heet ook. Al dat gtoot verkeer achter ze kunnen ze volledig in paniek raken.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 21:16

Die van mij kan toch niet over de klep kijken 8)7

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 22:47

Ik vind dat ook lastig ook want de eerste keren wil je sowieso zeiltje dicht, maae na een stuk of 10x rijden komt er een twijfel moment.
Gelukkig kon ik op een gegeven momemt een trailer huren waarbij het zeiltje ook de mogelijkheid had om voor de helft hor te maken dat er wel lucht doorheen kon. En op de keuring heeft hij toen we daar aangekomen waren een paar uur met zeiltje open gestaan voor het eerst.
De eerste rit zonder zeiltje was er 1 van 5 minuten en sindsien rijden we zonder, maar ik snap de twijfel!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:09

Ik vind het goed dat je er zo overna denkt. Zo kan je veel problemen en ongelukken voorkomen :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:10

@Kabayo; Super mooie foto’s zijn er uit je shoot gekomen zeg. :j En ook lekker gezwommen. Wat tof.Spannend, Zilver naar de hengst.. :):)
@Jolyne; Welkom! Prachtige pony heb je. Ik heb mijn mini in 2016 zelf beleerd voor de sulky. Met een beetje braaf karakter kan dat prima met die kleintjes. Ik heb jouw foto ook op de Shetlander pagina op Facebook langs zien komen :D
@Amado; Ah wauw wat leuk :D
@k-m; Welkom terug :D Fijn dat je het headshaken iets onder controle hebt. Frustrerend he.. Als ze zo jong al iets mankeren. Lars is trouwens heel makkelijk met wassen maar ik heb dat wel veel geoefend vanaf dat hij een veulen was.
De straal op zijn hoofd was wel de grootste uitdaging maar indmiddels gaat dat ook prima.

Sielugh :')

Afbeelding

Enne over dat shaken nog he.. Mijn vorige merrie had een stro
/hooi/stof allergie, heb jij daar ook wel eens overna gedacht?
@Murosch; Ik had al gereageerd in je topic maar echt super leuk joh jullie nieuwe aanwinst. <3 En veel succes met je nieuwe baan. +:)+
@Pattypaard; Ziet er super netjes uit zeg! Fijn dat je weer wat vertrouwen kan krijgen zo.
@Odenxia; Welkom terug! Fijn dat het zo goed gaat met inrijden. En lekker dat ze weer naar huis komt. Kun je mooi zelf verder met haar aan de slag.
@Nynkster; Hopen dat Lina lekker naar huis kan komen. +:)+
@Melissa93; Lekker dat je tandarts geweest is. :(:)

Over het trailerladen. Ik vind persoonlijk dat dat hoort bij de opleiding van je paard. Waarin je dus tijd steekt in oefenen en het paard de tijd krijgt om eraan te wennen, vertrouwen op te bouwen.
Ik heb met Lars ook veel geoefend en al kleine ritjes gemaakt. Hij vindt het nog spannend maar het gaat wel goed. In jouw geval zou ik denk ik wel iets rustgevends geven maar dan thuis wel ermee aan de slag gaan. Het zijl heb ik altijd open. Al mijn pony’s zijn gewend aan (groot) verkeer en staan rustig op de trailer. Het wordt echt heel warm in de trailer met het zijl dicht, dat doe ik ze niet aan.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 07:15

Hier met de warmte niet zoveel gedaan. Lars is gisteravond weer gereden.
Het ging echt goed. Hij pakt alles zo snel op, ben super trots op hem. Ze gaat hem nog
3x rijden (vrijdag nog 1 keer dan daarna ga ik een weekje op vakantie, dan pakt ze hem nog 2x) en dan ga ik er zelf weer op. Dan gaat ze ons begeleiden vanaf de grond.

Ik had ook een afspraak met de zadelmaker maar die zegde onze afspraak een uur van tevoren af.. :(
Had er een dag voor vrij gezet (heb eigen bedrijfje) dus nu moet ik echt lang wachten tot ze weer komt -O-

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3
♥ Lars (Gio x Zortin) ♥ Rissa (Almglimt x Brijol) ♥ Volg hier mijn pony brigade!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:44

Xapple balen zeg dat je zadelmaker afbeld!! Super dat hij alles goed oppakt.
Dankjee! Jaa super spannend

Wij hebben geen zeil maar een kap (westfalia trailer met zon groot voorraam). Eerst inderdaad ook dicht gehad. Nu altijd open.

Haha inderdaad jolynne!
Wat ziet dat er grappig uit. Ken ik helemaal niet joh!

Zilver is vandaag gedekt *\o/*

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 20:09

Je kunt het zeiltje aan een kant wel iets loshouden voor de frisse lucht en raampje open zetten

Xapple lars doet dus goed zijn best, leuk!
Lekker een weekje op vakantie. Waar gaat het naar toe?
Wat balen dat je zadelmaker op het laatst heeft afgezegd..

Kabayo duimen dat Zilver drachtig is!!

Ken nog even lekker vrij gehad. Even relaxt aan de hand gras eten en poetsen enzo :')
Vanmiddag de hoefsmid gehad, deed ze braaf :)
Morgen mag ze denk ik weer even wat doen.

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+16
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+9
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden

Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:55

Ik kom even binnen vallen, Lina is drachtig gescand!!!
Ben zoooooo ontzettend blij! Nu aan het regelen dat ik haar hopelijk morgen of zondag op kan halen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:29

*\o/*

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:50

Nynkster schreef:
Ik kom even binnen vallen, Lina is drachtig gescand!!!
Ben zoooooo ontzettend blij! Nu aan het regelen dat ik haar hopelijk morgen of zondag op kan halen!

Ah wat snel ! *\o/* Super fijn zeg. Gefeliciteerd.

♥ Mini Shetty Gaya ZZ+3