Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 12:51

Grrrr hele bijleespost getikt... En weg.... -:(- -:(-

Even een korte dan maar, Solly -O-

KM, hier ook geen fan van de longeer hulp. Zie te vaak paarden die erin gaan hangen of juist totaal achter het bit gaan lopen. Maar ieder zijn keuze natuurlijk.

Kabayo, Nog even geduld dus. Mooi beest zeg, wow.

Murosch, Aaahh is ook wel logisch dat dat hard aankomt. Is allemaal niet niks hoor. Nogmaals sterkte :(:)
Fijn dat je nieuwe werk je goed bevalt, de juiste keuze geweest dan!
Lekker dat je even op Veroon hebt gezeten, al was het alleen maar stappen. Je moet toch weer ergens beginnen en goed afgesloten met ontspanning.

Nynkster, En daar is knappe Lina weer. Leuk he foto`s maken van je eigen beest? Ik doe het eigenlijk te weinig. Binnen kort ook maar eens vragen of stalgenootje haar even wilt vast houden zodat ik wat mooie platen kan schieten :~

Gisteren voor het eerst sinds de verhuizing op Kensi gezeten. Eerst wel even een beetje moe gemaakt aan de longe en daarna met behulp van m`n instructie erop. Ze was echt super braaf. Ik had zelf wel een beetje zenuwen voor ik erop ging, maar die verdwenen al snel. :D Nog wel alleen in de paddock gebleven, maar van de week gaan we de rijbaan opzoeken. Alles op zn tijd.

Afbeelding

Kensi B3 (v.All At Once x v.Jester) L1+2

Odenxia (v.Goodwill x v.Balder) Voor altijd in mijn hart 12/04/1996 - 19/12/2016

Nynkster

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 12:54

Ja ik vind fotos maken van eigen dieren echt super, heb alleen nooit echt tijd ervoor haha.
Fijn dat het rijden goed ging! Is het een optie om haar wat lager proberen te laten lopen? het ziet er wat gedwongen en gespannen uit zo. En hangt er nou een slofteugel of adnere hulp aan het bit? Die zou ik lekker weglaten. Wat is je gedachtegang daarachter?

Welsh Mountain pony's <3

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 13:01

Nynkster, Ja klopt er hangt een slofteugel aan inderdaad en er zijn er op bokt heel wat tegen, maar ik wil daar hier geen discussie over gaan maken. Het is een bewuste keuze om deze eraan te hebben.

Ze moet inderdaad zakken met haar hoofd en hals houding en daardoor wat meer gaan ontspannen. Maar dit is iets wat ze gewoon nog niet goed snapt, wat natuurlijk logisch is. Ze is immers nog maar net zadel mak. Uiteraard werken we hier aan. Maar voor nu was ik allang blij dat ze gewoon braaf was met de eerste keer erop.

Odenxia (v.Goodwill x v.Balder) Voor altijd in mijn hart 12/04/1996 - 19/12/2016

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:04

Ik was ook niet van plan om een discussie te starten. Ben gewoon benieuwd naar de beweegredenen voor het gebruik bij zon jong dier. Niet omdat bokt er op tegen is. Ik denk als je haar wat meer tijd geeft dat ze vanzelf wel zakt, ze moet ook eerst genoeg tijd hebben om evenwicht te vinden. Valt niet heel veel aan te snappen denk ik, ze moet gewoon wennen aan het gewicht wat ze nu moet tillen en daarin haar evenwicht vinden.

Welsh Mountain pony's <3

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 13:13

Hier nogal wat radiostilte :P Pa en ma zijn op vakantie, dus deze week enkel longeren. Gebeurt weinig interessants.

Ik gebruik met longeren overigens ook die longeerhulp. Mijn paarden komen er fijn mee over de rug en de meeste andere zijn te kort voor mijn reus. Ik heb hem ook wel zo lang zitten dat wanneer ze een juiste hoofd-hals houding hebben, het touw in een boogje komt en ze dus niet in de mond worden getrokken.
Met andere bijzetten heb je ook vaak het probleem dat je niet makkelijk laag kunt vastmaken. Met touwtjes gebruik de ringetjes op de longeersingel al niet omdat ze te hoog zitten, maar wurm in het touwtje om de singel heen.

Ik zie dat jullie paarden en pony's het allemaal goed doen!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 14:48

Nynkster, Eens met wat je aangeeft mbt balans.
Het slofje heb ik eraan puur voor een stukje begeleiding. Ik doe het liever zo dan dat ik echt in dr mond moet gaan zitten. Nu loopt ze er een beetje tegenaan en zakt daarna vanzelf weer en zo kan ik haar beetje bij beetje wat meer uitleggen in dr hals. Zonder getrek en gepluk. Op dit moment heeft ze meer balans als haar hoofd hals houding wat hoger is. Ze moet dus leren balans houden als ze meer erin gaat zakken. Dat bedoelde ik eigenlijk met dat ze het nog niet snapt. Ze moet haar balans daarin zien te vinden. En dat heeft gewoon wat tijd nodig. Ik vind het een prettig idee om bij een jonkie een slofje er om te hebben, mocht ze het een keer op een lopen zetten (wat ze echt nog wel eens doet), wil ik er niet aan hoeven te hangen en te wurgen. Juist met een slofje kan ik dr dan weer in laten zakken zonder grof te worden in mn hand. Dit werkt voor mij fijn, maar er zijn natuurlijk genoeg wegen die naar Rome leiden. Dus ieder zijn ding.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 14:55

Duidelijk, iedereen natuurlijk zijn eigen manier. En daar ben je ook vrij in. Ben eigenlijk wel benieuwd naar beeldmateriaal als in film. Het lijkt op de foto's alsof ze haar hele rug weg drukt en meer omhoog komt dan vooruit :o

Op den duur zal ze vanzelf zakken als ze de ruimte heeft, dan kan ze ook op eigen benen gaan lopen

Welsh Mountain pony's <3

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 15:19

Hihi nou ze is juist heel erg vooruit en word dan wat over ijverig. Hier moet ik haar dus ook een beetje in remmen zodat ze wel met takt en regelmaat blijft lopen. Foto`s is natuurlijk ook maar moment opname. Ik wilde hier alleen maar laten zien dat ik trots was dat we er voor het eerst op zaten na de verhuizing en dat ik zo blij was dat ze braaf was.
We hebben thuis professionele begeleiding dus ben er zeker van dat we het goed doen.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:06

Fijn dat ze braaf was zo de eerste keer :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:14

Odenxia super is dat dat ze zo braaf was!

Hier er morgen weer op. Heb gevraagd of er gefilmd kan worden.

TE KOOP: Perfect Fit MT, zwart hengstveulen dressuur sportstam

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 18:08

SBravour ja was er zo blij mee. Toch altijd even spannend er voor het eerst op.

MirjamAlvaro spannend. Filmen is altijd goed. Kan je zelf terug kijken en geeft weer hele andere inzichten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:33

Odenxia ik vind het super stoer dat je op je puppy paard stapt en ben oprecht blij voor je! Alleen ik word niet blij van de foto's. Strak paard. Strakke slof. Strakke ruiter. Een brok spanning. Zo jammer. Ik ben niet tegen de slof , juist op sommige momenten een fijn hulpmiddel , maar ik zou hem nog 3 jaar in de kast hangen. Dit dier moet nog leren... Ik vind je reden niet geheel logisch, paardje moet het nog allemaal snappen. Nageeflijkheid komt pas later.. dan moet hij geheel ontspannen lopen en naar je hand toe komen , en dan hang je er geen slof aan zodat "als hij er tegenaan loopt vanzelf zakt". Maar zoals je zegt, het zijn moment opnames! Heb je ook een fototje dat ie lekker ontspannen de hand opzoekt en de slof in een boogje hangt?
Zilver heeft ook echt moeite met balans maar daar ga ik haar niet mee helpen. Los in de hand en niet aan de hoofdhouding werken. Zij moet op 4 benen lopen en haar eigen balans zoeken
Ik wil niet rot overkomen hoor! Geen kritiek. Iedereen moet doen wat ie zelf wil en dat respecteer ik :j Ik probeer er ook van te leren.

Mirjam leuk!!

Ziet er goed uit nynke! Mooie bruine kleur nu.

Nogmaals sterkte Claudia :(
Brave veroon. Is ook eng dat de mestbult weg is haha

Km haha nahja ik vind de longeerhulp niks :P

My dear... If pretty is all you have , ugly is all you are
[KS-MK] Zilver word voor de tweede keer mama!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:40

Toen ik nog volop paarde beleerde (rij niet meer), wou ik juist dat de vooruitknop erop zat en ze op eigen benen leerden lopen. Als ze dit hadden, dan pas kunnen ze je hand opzoeken. Ben dus niet zo zeer tegen slofgebruik, maar zorg eerst dat de vooruitknop en balans erop zit, heb je later veel meer profijt van. Maar ieder heeft zo zijn eigen manier. :)

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:45

Jolynne schreef:
Toen ik nog volop paarde beleerde (rij niet meer), wou ik juist dat de vooruitknop erop zat en ze op eigen benen leerden lopen. Als ze dit hadden, dan pas kunnen ze je hand opzoeken. Ben dus niet zo zeer tegen slofgebruik, maar zorg eerst dat de vooruitknop en balans erop zit, heb je later veel meer profijt van. Maar ieder heeft zo zijn eigen manier. :)

Voorwaarts is inderdaad punt 1
Nageeflijkheid krijg je cadeau he daar heb je geen slof voor nodig :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:54

Misschien is het leuker als men iets minder kritisch reageert op de geposte filmpjes/foto's. Misschien ben ik de enige maar heb het idee dat er direct op de "fouten" gedoken worden zodra er hier iemand blij en enthousiast iets neerzet. Op zich niet verkeerd hoor, maar daar postten de mensen volgens mij niet hun foto's/filmpjes voor en gaat de lol er snel van af. :o :o

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:59

mirjamalvaro schreef:
Misschien is het leuker als men iets minder kritisch reageert op de geposte filmpjes/foto's. Misschien ben ik de enige maar heb het idee dat er direct op de "fouten" gedoken worden zodra er hier iemand blij en enthousiast iets neerzet. Op zich niet verkeerd hoor, maar daar postten de mensen volgens mij niet hun foto's/filmpjes voor en gaat de lol er snel van af. :o :o

Ben ik het niet mee eens. Iedereen wil toch zn dier zo goed mogelijk opleiden? Het is gewoon zonde als je je dier tekort doet toch? Ik zou het fijn vinden als ik commentaar kreeg op dingen die misschien anders/beter kunnen. Dat hoort er toch bij? We willen ook van elkaar leren lijkt me

Welsh Mountain pony's <3

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:24

Meiden, een volgtopic als dit, ìs in het leven geroepen om elkaar te helpen. De hoofdlijn is dus kritiek en tips. Als men dat niet fijn vind, is dit niet je juiste plek, dan is wellicht een ITP topic beter, maar ook daar zul je commentaar krijgen. Misschien is een heel ander platform dan beter. Als men hier geen tips of commentaar meer mag geven zie ik er de lol en leerzaamheid niet meer van in!
Ik ben het volledig eens met Kabayo haar standpunt. Eerst vooruit, nageeflijkheid is een kado. Dus, slofje in de kast. Maargoed, ik heb wijselijk mijn mond gehouden omdat ik eigenlijk geen zin had weer een bak kritiek over mij heen te krijgen, nu heb ik dus toch weer mijn mening verkondigd :+ Oeps. Maar leef en laten leven. Ieder doet waarvan je zelf denkt dat het het beste is, maar dat betekend niet dat er commentaar en tips gegeven mogen worden.
Misschien een idee de ontvangers op het hart te drukken dat ze niet verplicht zijn iets te doen met de reacties, maar wel mogen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:55

Misschien moet ik dan inderdaad dit topic maar ontstippen. Merk namelijk dat het mij steeds meer irriteert dat er voornamelijk harde kritiek en negatieve punten benoemd worden, en dan gaat het geen eens over mij. Het irriteren is natuurlijk zonde van mijn toch al kostbare energie. :)

Succes allemaal met de paardjes verder.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:59

Jammer mirjam, ik vond het altijd leuk je te volgen. Misschien is de rest van het topic het niet eens met mij eerdere reactie, dat weet ik niet. Mocht dat zo zijn, dán is het aan mij om mee te vormen :) We wachten het even af.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:06

mirjamalvaro schreef:
Misschien moet ik dan inderdaad dit topic maar ontstippen. Merk namelijk dat het mij steeds meer irriteert dat er voornamelijk harde kritiek en negatieve punten benoemd worden, en dan gaat het geen eens over mij. Het irriteren is natuurlijk zonde van mijn toch al kostbare energie. :)

Succes allemaal met de paardjes verder.

Waar zie jij die harde kritiek dan? Ik heb nog niemand gezien die niet eerst het goede beschreef.
Ik erger me persoonlijk meer aan mensen die alleen positief commentaar willen ontvangen. het gaat toch niet altijd goed? Ik heb ook wel eens slechte dagen en dan baal ik daar van. Dat weet je zelf dus dan is het ook niet erg dat er wat van gezegd wordt. En 90% van dit topic is altijd rozengeur en maneschijn dus het ''voornamelijk harde kritiek'' ken ik niet

Welsh Mountain pony's <3

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:07

Om maar weer verder te gaan waar t topic voor is.

Ik heb lina vandaag even op de kiek gezet! Wilde fotos voor mn boek over welsh ponys. En ze zijn nog goed gelukt ook! Even in de quick knot en madame stond er weer mooi bij! Ze is qua spieren niet wat ze was, meeste wat over is is onderhals maar na 6 week alleen maar eten had ik niet meer verwacht

Afbeelding
Afbeelding

Welsh Mountain pony's <3

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 22:15

Meiden, nu gaat het over foto's die ik plaats. Begrijp me niet verkeerd, ik kan heus tegen commentaar en vind dat ook echt niet erg. Maar ik plaats dit omdat ik wilde delen hoe trots ik was over dat ze braaf was. Niet omdat ik van jullie rijtechnisch commentaar wilde. Zoals ik al schreef ik heb proffesionele begeleiding en geloof niet dat iemand die in de top mee rijd mij mijn paard laat verpesten.
Laten we proberen het een beetje gezellig te houden en iedereen in zn waarden te laten. Iedereen is op zn eigen manier met zijn of haar paard bezig en doet dit op een manier die bij hem of haar past en waar hij of zij zich goed bij voelt. Laten we met een beetje respect op elkaar reageren en niet iedereen geheel de grond in stampen. Want dit gevoel krijg ik er nu wel bij. Sommige zien het allemaal wel heel zwart wit namelijk. Dit is het laatste wat ik er over wil en ga zeggen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:16

Dan verlaat ik het topic als er geen tips/discussie/vragen toegestaan is hier.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-18 22:18

Kabayo schreef:

Dat is niet wat ik zeg. Maar als je het zo opvat prima.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:35

Kabayo schreef:

Is dat echt nodig? Jij ontwijkt zelf ook de discussie over leeftijd dus kan toch dat iemand anders dit ook liever doet met een slof teugel..

Ik zou het jammer vinden dat het zo loopt in ieder geval. Ik vond de reacties op mijn hulp teugel wel interessant, de onderbouwde zeker daar heb ik weer wat van geleerd. Vind dan dat wel interessanter dan dat er gezegd wordt gewoon weggooien dat ding. Ik leer heel graag bij en denk dat iedereen dat wil.

Over de slof is ook een prima rustige discussie gehouden zonder aanvallend te zijn dus is ook gewoon de manier waarop je het brengt. Vragen staat vrij maar je hoeft daarom niet perce iemand te willen corrigeren, dan zouden we beter allemaal HAW topixs aanmaken en dat weten we ook hoe het er daar aan toe gaat.

Zo mijn mening!

Ik ben vandaag even gaan knuffelen bij callie. Ze schudde eerst niet maar dan beetje van opwinding denk ik. Zou zo graag nog eens met haar buiten gaan wandelen. Dat hebben we nog maar 1 keer gedaan, helaas ben ik bijna altijd alleen en vind dat toch wel eng dan. Moeten altijd een stukje de drukke weg over vind het wel aangenaam als iemand ff er paar meter langs loopt om afstand af te dwingen.

Afbeelding