Bokt's keukenprinsessen!

Moderators: MirandaT, Duhelo, Essie73, Muiz, Ods, NadjaNadja

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:05

Citaat:
Ik bak ook graag brood

Heb je een fijn recept? Ik wil al heel lang zelf brood bakken (in de oven) maar er zijn zoveel recepten en mogelijkheden dat ik het nog nooit heb gedaan. :P

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 12:06

Dani schreef:
Citaat:
Ik bak ook graag brood

Heb je een fijn recept? Ik wil al heel lang zelf brood bakken (in de oven) maar er zijn zoveel recepten en mogelijkheden dat ik het nog nooit heb gedaan. :P

Eens!

Eigenwijs is ook wijs.

Emmaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:07

Ik kom ook meepraten! Ben echt dol op in de keuken staan. M'n vriend en ik hebben zo goed als zeker een nieuw huisje waar we ook echt een prachtige keuken in hebben zitten en ik kan niet wachten om daar weer aan de gang te gaan :):)

Don't look back in anger.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:12

Dani schreef:
Citaat:
Ik bak ook graag brood

Ik wil ook graag een recept! Mijn broden zijn tot nu toe best wel vast geworden.. Niet zo heel lekker.

Verder wil ik me ook graag aanmelden :D ik bak en kook graag zelf.

Laatst achtergekomen dat in lage glazen schaaltjes (uit de supermarkt waar een dessert in zat) heel goed cheesecakejes kunnen, en dat je die perfect kunt invriezen en dan kunt uithalen als je bezoek krijgt. Die zijn net zo lekker als wanneer je ze na een dag eet :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:14

ooooowww leuk !!! meldt zich !!

Ik ben echt fan van speciale dingen maken voor groepen mensen.
Op stal hebben we een fantastische keuken waar niet of nauwelijks wat mee gedaan wordt. Alleen met wedstrijden /evenementen is de kantine open dus ben ik sinds kort ongeveer elke 2 maanden een avond aan het organiseren waarbij er maximaal 35 mensen zich kunnen opgeven.

de eerste keer was een stamppot avond, hadden we zuurkool en boerenkool als stamppot en spekjes, worst, jus etc er los bij. We hadden tapas vooraf en ijs toe.

De 2e keer had ik een Italiaanse avond gedaan.
Vooraf had ik runder carpaccio gemaakt (voor de vega's had ik bietencarpaccio) en als hoofdgerecht had in een shaving dish met spagetti en een pan bolognese saus. Voor de vega's had ik vegetarische lasagna gemaakt. Toetjes was Tiramisu ( wel gekocht niet zelf gemaakt)

En nu ???? Morgen hebben we een Spaanse avond en maak ik voor 35 personen spaanse paella !!!!
Dus morgen vroeg boodschapjes doen en dan aan de slag.
Ik zal foto's maken en plaatsen
Het wordt een Paella Mixta met kippedijfilet, chorizo, zeevruchten ( octopus, inktvis, garnalen), mosselen in de schelp erbij, grote gamba's en paprika, doperwtjes, ui knoflook, saffraan etc etc....

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:19

borstnoot schreef:
Celiien schreef:
Soto is vrij simpel, als je maar de tijd hebt en even weet hoe/wat :j Vooral de tijd hebben is wel een dingetje :')

Ik zie bij het zoeken naar recepten (door alle kruiden) door de bomen het bos niet meer. Ik heb een stuk of 40 kruiden schat ik, maar Aziatische kruiden moet ik echt even in gaan investeren.

Gewoon boemboe/kruidenmengsels bij de toko halen :+

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

Britt

Re: Bokt's keukenprinsessen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:24

Leuk topic! Ik hou van koken, maar het uitgebreid koken/experimenteren schiet er toch een beetje bij in, sinds mijn zoontje is geboren.

Mijn specialiteit is momenteel een doritos ovenschotel Haha

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 12:30

Leuk, ik meld me ook! Gek op koken én op eten :D Ik eet al sinds mijn jeugd vegetarisch, dus aan vlees bereiden waag ik me niet. Dat verpest ik geheid. Verder vind ik eigenlijk alles leuk om te maken. Mijn vriend en ik gaan regelmatig eten met een bevriend stel: de ene keer koken zij, de andere keer koken wij. Aanstaande zaterdag zijn wij aan de beurt, dus misschien doe ik hier nog wat inspiratie op voor leuke gerechten.

Over brood bakken gesproken: ik ga in september een tweedaagse cursus Brood volgen bij Robèrt van Beckhoven (die van Heel Holland Bakt) dus ik hoop dan de fijne kneepjes van het broodbakken te leren!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-18 12:44

Britt schreef:
Leuk topic! Ik hou van koken, maar het uitgebreid koken/experimenteren schiet er toch een beetje bij in, sinds mijn zoontje is geboren.

Mijn specialiteit is momenteel een doritos ovenschotel Haha

Klinkt lekker hoor!

Celiien, aaahhh zo. Ja dat is inderdaad ook een oplossing!

Many, als je een gouden tip hebt, laat je hem dan weten? :)

Vanavond krijgen we pasta met kip te eten. Bijna iedereen lust hem en super simpel:

Kipfilet schoonmaken, reepjes snijden van ongeveer een vinger dik, even marineren in olie, peper, gerookt paprikapoeder (TIP!!), normaal paprikapoeder, knoflookpoeder en nog wat ander spul wat me lekker lijkt). Daarna de oven voorverwarmen op 200 graden.
Uitje en knoflook fruiten, flinke scheut droge witte wijn erbij (2-3 dl schat ik). Dan een bakje kruiden roomkaas en overgebleven creme fraiche/slagroom oid. Even proeven en als de saus te dik is wat boullion erbij. (moet echt wel een dunne saus zijn). Soms doe ik er ook een bakje fijn gesneden zongedroogde tomaten bij.
Ondertussen de kip (kort!!) braden en schelpjes koken. Een andere pasta zal ook wel kunnen maar omdat de saus dun is gaat die lekker in de schelpjes zitten. Dan roer ik de saus door de pasta, en maak ik in een ovenschaal een laagje pasta, laagje kip, laagje pasta, laagje kip etc.
Flink wat parmezaan over de pasta heen raspen en de oven in voor 15-20 minuten. Eventueel even de grill aan zodat de parmezaan mooi bruin wordt. Ook gaat er een schaaltje met cherry tomaatjes met olijfolie peper en zout in de oven, soms gaan die hard dus meestal zet ik ze er na 5 minuten bij.

Groenten zullen er ook wel doorheen kunnen maar ik vind het lekker om groene asperges of sugarsnaps erbij te doen uit de oven. Vanavond worden het sugar snaps: goed schoonmaken, olijfolie peper en zout er overheen. Goed husselen en verdelen op de bakplaat. Tegelijk met de cherrytomaten de oven in. Ik hussel ze halverwege ook altijd even om.

Eigenwijs is ook wijs.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:09

ElCamino schreef:
En nu ???? Morgen hebben we een Spaanse avond en maak ik voor 35 personen spaanse paella !!!!
Dus morgen vroeg boodschapjes doen en dan aan de slag.
Ik zal foto's maken en plaatsen
Het wordt een Paella Mixta met kippedijfilet, chorizo, zeevruchten ( octopus, inktvis, garnalen), mosselen in de schelp erbij, grote gamba's en paprika, doperwtjes, ui knoflook, saffraan etc etc....

Lijkt een beetje op de Valenciaanse paella, Alleen zit daar ipv zeevruchten konijnenpootjes bij.

[o] Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:44

Keukenprinses mwahhhh..... kan mij wel redelijk redden in de keuken.

Qua broodje vindt ik onderstaand heel lekker:
- Bruin pistolet
- ijsbergsla
- komkommer
- mayo
- peper
- chilipoeder
- paprikapoeder
- kipfilet (in repen gesneden)

Kipfilet marineren met de kruiden naar smaak, zelf hou ik van pittig dus er komt aardig wat chili doorheen. Dit mooi bruin bakken.
Broodje open snijden, mayo erop smeren, komkommer in plakjes erop en de ijsbergsla en daarna de warme kipfilet erop.

Qua avondeten makkelijk:
- pasta
- spinazie
- paturain
- kipfilet

Pasta koken, kipfilet bakken samen met spinazie en daarna een heel bakje paturain erdoorheen. Dit daarna met de pasta mengen en eetsmakelijk.

Iets meer werk, gevulde courgette:
- bol of gewone courgette
- gehakt
- ui
- paprika
- prei

Courgette uithollen en de binnenkant in kleine blokjes snijden. Gehakt samen met kruiden naar keuze bakken, daarbij de paprika, courgette en prei in kleine stukjes toevoegen. Dit vervolgens in de courgette stoppen (goed aandrukken) en aftoppen met ringen van de ui. Beetje olijfolie eroverheen en in een ovenschaal met een bodempje water 20 minuten in de oven op 180 graden.

En als laatste het recept waar iedereen mij mee voor gek verklaarde maar uiteindelijk heel lekker vonden. (zelfs degenen die geen spruiten lusten).
- kip
- prei
- spruiten

Prei in ringen en spruiten koken, kip in blokjes snijden en lekker pittig kruiden. Als alles gaar is samenvoegen in een wokpan en nog 2 minutjes samen door wokken. en klaar. Voor de liefhebber kan je er krieltjes of rijst bij doen.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:06

Ik lees ook graag mee :D Momenteel wat te druk om echt dingen uit te proberen. Ik wil heel graag nog een mooie zware vijzel zodat ik zelf boemboe's kan maken :j

Voor vega(n) curry's zou ik vooral zoeken naar Indonesische. Dhal is erg lekker en daarvan zijn genoeg recepten online te vinden :) (hoewel dat meer een soort dikke soep is dan een curry). Oh en Biryani! Dat is dan weer geen curry maar een rijstgerecht, maar daar kun je eindeloos mee varieren!

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 15:01

M_D_H konijnenpootjes ???? lijkt me ook lekker.... ga ik eerst thuis wel testen....

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:26

Dani schreef:
Citaat:
Ik bak ook graag brood

Ik heb een tijdje lang ook regelmatig brood gebakken, vond dit een erg fijn recept en fijne bron van inspiratie in het algemeen: http://uitdekeukenvanarden.blogspot.com ... brood.html

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 16:54

Leuk, ik ga in September weer studeren facilitair medewerker en wil van daaruit de catering in gaan. Liep eerst richting koksopleiding maar dat is me een beetje te hoog gegrepen.
Ik lees lekker mee :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 17:14

Oeh, ik kom hier voor de inspiratie.
Niet zo'n super keuken wonder, maar als happy single is het soms moeilijk te verzinnen wat we nu weer gaan eten. Zonder dat het een boterham pindakaas wordt....

Favoriete eten is Roti. Die maak ik zelf vanaf 0 inclusief de platen. Heb overigens helemaal Nederlandse roots, dus of hij 100% correct is? Hij is wel lekker!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 18:44

Ik zet ook een krabbel hier geniet graag mee

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:08

Leuk topic! Ik lees & klets ook graag mee. Tijdens de studie bijbaantjes gehad in de horeca en in een delicatessenzaak en nu gewoon een enthousiaste thuis-hobbykok :D

Annet_Dottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:18

Voor de taart liefhebbers deel ik gelijk even een recept, gezien ik gisteren jarig was en deze taart heeel goed in de smaak viel :P

Voor springvorm ong. 20 cm ;
400 gr. (2,5 pak) oreo koekjes
100 gr. boter
400 gr. roomkaas (ik gebruik van de Aldi)
350 ml. slagroom
350 gr. poedersuiker

Eerst verkruimel je ong. 3 kwart van 1 pakje oreo's, en smelt je de 100 gr. boter in een pannetje. Dit meng je, druk je in de springvorm en is je bodem.

Dan doe je de 350 gr. poedersuiker in een kom, met de roomkaas erbij dit mix je even.

In een aparte kom klop je de slagroom + 2 eetl. poedersuiker stijf.
Dit meng je door de roomkaas.

De rest van de oreo's (op ong. 5 na) verkruimel je ook (ik doe het in een food processor of de blender) en mix je door het roomkaas + slagroom "mengsel". Dit doe je ook in de springvorm op de bodem uiteraard :') en dan verkruimel je de laatste 5 oreo's ook nog en die verdeel je bovenop.

En dan komt het leukste, dan zet je hem in de vriezer.
Het hoeft niet maar de roomkaas van de Aldi blijft voor een normale oreo cheesecake niet stevig genoeg kwamen we achter met een vriendin haar verjaardag, zodoende deden we hem in de vriezer en ik kan echt zeggen dat hij uit de vriezer als ijstaart het lekkerste is.
Wel een calorie bommetje :P

Edit ; nog even een fotootje erbij :D

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annet_Dottie op 27-06-18 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:31

Leuk topic. Ik vind koken ook leuk. Maar ben vooral van lekker en snel klaar. Of recepten wat aanpassen die ik online vind. Ik geef er vaak wel een eigen draai aan.

Lieve Chevke, we zullen je nooit vergeten. Veel te jong. Nog zoveel plannen. GMPTK zal nooit meer hetzelfde zijn. Voor altijd in ons hart.
En toen stond Kit in onze wei <3
R.i.p mijn lieve Spetter 25-05-2012 [IM] Dag lieve Spet, bedankt voor alle mooie jaren....

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:48

Ik kook ook heel graag, kijk er nooit tegenop. Mijn vriend is gelukkig ook heel makkelijk. Van huis uit zijn wij beide gewend om nieuwe dingen te proberen. Vooral mijn moeder zoekt elke week weer nieuwe recepten uit.
Zelf ben ik altijd eigenwijs met recepten, ik gebruik ze meestal als inspiratie, maar voeg vaak wat toe of laat wat weg.
Doordeweeks kook ik vegetarisch en ook steeds vaker veganistisch. Ik heb sinds kort het kookboek: the green kitchen at home
Daarnaast vind ik de delicious kookboeken prachtig, maar vaak zijn de recepten minder gezond, vaak voeg ik hier extra groenten aan toe.
Uit 5 ingrediënts van Jamie Olivier heb ik ook ak veel inspiratie uit opgedaan. Welke kookboeken gebruiken jullie graag?

[o]

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 07:22

jorika1986 schreef:
Favoriete eten is Roti. Die maak ik zelf vanaf 0 inclusief de platen. Heb overigens helemaal Nederlandse roots, dus of hij 100% correct is? Hij is wel lekker!

Receptje? :D

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:19

ArankaM schreef:
Ik kook ook heel graag, kijk er nooit tegenop. Mijn vriend is gelukkig ook heel makkelijk. Van huis uit zijn wij beide gewend om nieuwe dingen te proberen. Vooral mijn moeder zoekt elke week weer nieuwe recepten uit.
Zelf ben ik altijd eigenwijs met recepten, ik gebruik ze meestal als inspiratie, maar voeg vaak wat toe of laat wat weg.
Doordeweeks kook ik vegetarisch en ook steeds vaker veganistisch. Ik heb sinds kort het kookboek: the green kitchen at home
Daarnaast vind ik de delicious kookboeken prachtig, maar vaak zijn de recepten minder gezond, vaak voeg ik hier extra groenten aan toe.
Uit 5 ingrediënts van Jamie Olivier heb ik ook ak veel inspiratie uit opgedaan. Welke kookboeken gebruiken jullie graag?

Het AH basiskookboek is mijn 'bijbel', simpel, duidelijk uitgelegd, mooie foto's en makkelijk af te nemen papier.
Kostte me toen iets van €15,- en ik heb hem al 12 jaar ofzo.

Overigens volg ik bij nieuwe gerechten de eerste keer het recept volledig, daarna ga ik naar smaak dingen veranderen (meer/minder kruiden, andere groenten/vlees etc).

[o]
6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:27

Citaat:
Welke kookboeken gebruiken jullie graag?

Die van Heston Blumenthal maar dan wel 2 keer per jaar, of zo. :+ Wegens vrij ingewikkeld.
Ik heb best een paar mooie kookboeken staan maar ik vergeet ze vaak te gebruiken. Eigenlijk zou ik gewoon elke zaterdag een recept uit zo'n kookboek moeten maken, maar dat schiet er vaak toch bij in. Recepten van Masterchef Australia gebruik ik ook wel eens (of één onderdeel uit een groter recept), daar staan ook veel lekkere dingen tussen.

Ik had gister nog een simpel maar lekker groentegerechtje trouwens: fijngesneden prei kort gebakken in boter, ruim peper en zout en 'n beetje tijm, en dan reepjes zongedroogde tomaat erbij.

En een tip: een beetje pure chocolade bij de chili con carne. Dat maakt de smaak wat voller/dieper. :j

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:29

Ik heb alleen maar vega kookboeken die momenteel opgeborgen liggen. Ga ze er eens bijplakken voor eten voor vanavond en morgenavond. (Kook voor 2 dagen dan)

Volg mijn fotografie @MarlindeMeijerFotografie