Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Peelie

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:48

Lisette, trek het je niet te persoonlijk aan. Dat is mijn tip. En gewoon weer opzoek naar een niet paard. Investeer in les en geef aan bij de eigenaar dat je graag wilt leren.

De meid die er bij mij nu mee stopt is 17. De meiden zo over haar zouden roddelen ook. Ik heb in het begin al aangegeven dat ze zich lekker bezig moet houden met het paard en vooral niet te veel met de meiden op stal. Er zitten nogal types tussen.

Dus eigenlijk heb ik liever dat de volgende meer mijn leeftijd heeft (25) of juist veel jonger 12 oid. Dan zijn ze ook niet interessant om over te roddelen.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:48

Peelie schreef:
Lisette, trek het je niet te persoonlijk aan. Dat is mijn tip. En gewoon weer opzoek naar een niet paard. Investeer in les en geef aan bij de eigenaar dat je graag wilt leren.

De meid die er bij mij nu mee stopt is 17. De meiden zo over haar zouden roddelen ook. Ik heb in het begin al aangegeven dat ze zich lekker bezig moet houden met het paard en vooral niet te veel met de meiden op stal. Er zitten nogal types tussen.

Dus eigenlijk heb ik liever dat de volgende meer mijn leeftijd heeft (25) of juist veel jonger 12 oid. Dan zijn ze ook niet interessant om over te roddelen.

Okee dankje, ik hoop dan dat ik snel een nieuw paardje vind, had vorige keer 4maanden moeten wachten

If there aren't any bad moments in your life, there won't be any good ones.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:28

Mmz, de type paarden die jij omschrijft (behalve de eerste dan) klinken als paarden waarvoor men toch wel een zeer ervaren ruiter zoekt. Ik kan me voorstellen dat dat met alleen manege ervaring en je jonge leeftijd te hoog gegrepen is, jammer want dat is geen leuke ervaring. Wat belangrijk is, is dat je zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je wel en niet kan. Dat maakt de kans op een passende en langdurige match een stuk groter. De paarden die jij omschrijft (jong, sportgericht) moeten niet enkel gereden worden maar ook echt getraind, verbeterd. Misschien zit jij nog in de fase waarbij je vooral zelf leert en het paard daarvoor geschikt moet zijn. Daarover mag je best duidelijk zijn zodat een eigenaar geen dingen van je verwacht die je niet waar kan maken. Als je daarnaast bereid bent te investeren in jezelf en je rijden (dmv les bijvoorbeeld) heb je vaak ook al een streepje voor. Soms is het ook de moeite om een stapje lager te beginnen. Door bijvoorbeeld op een stal te gaan helpen en te laten zien dat je gemotiveerd bent. Vaak ontstaan er dan op termijn ook wel mogelijkheden om te rijden als ze zien dat je echt gemotiveerd en betrouwbaar bent en bereid ervoor te werken.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:28

joyce B schreef:
Ik kan ook weer om me heen kijken voor een bijrijder voor mijn paard.

Het had het meisje die 1x per week kwam gevraagd hoe het nou zou komen met die 2e keer rijden en of ze had overlegd over de lessen omdat ik er de afgelopen 2 maanden niets meer over gehoord had en het zo te vrijblijvend vond terwijl mijn paard juist meer kan en had verwacht dat ze nu wel fanatieker zou worden.

Ik heb aangegeven wat de kosten per les waren bij 1 van de instructrices waar ik aan huis hulp van krijg (25,- per les van 45 minuten) en wat ik vroeg als vergoeding als ik haar moest helpen (tot nu toe hielp ik af en toe zo tussendoor, maar structureel helpen elke keer vind ik ander verhaal, dus vroeg 10,- per keer "les" ) omdat ik haar anders qua tijd net zo goed zelf kan rijden.

Gevraagd van wie ze dan les zou willen en hoevaak ze wilde lessen per maand als ze wilde lessen.

Blijkbaar was dat te veel druk want ik kreeg bericht dat ze het te druk had om vaker te komen en te weinig geld had om te lessen en dus besloten had dat ze beter kon stoppen.

Het andere meisje die kwam proefrijden kwam 25 minuten te laat zonder waarschuwing, en wilde ook maar 1x per maand lessen terwijl ik vooral in het begin vaak les wel nodig vond n.a.v. hoe het rijden ging.

Dat is waarschijnlijk ook niet wat ik zoek voor mijn paard.

Bij beide meiden liep ze af en toe wat onregelmatig bij spanning, te hoog tempo, onbalans of te strakke hand. Dan merk je dat correct, in balans, naar ontspanning rijden en rechtrichten toch nog wel erg belangrijke voorwaarden is.

Dan gaat het toch al snel om een vrij ervaren dressuur rijdende ruiter die goede dressuurlessen heeft gehad...

Ik zoek liefst iemand die er gelijk netjes mee weg kan rijden, echt wil investeren in lessen (minimaal om de week les hier aan huis of ze moeten al echt goed rijden) en daarnaast zich ook mede-verantwoordelijk voelt voor het paard, de gezamenlijke verzorging er om heen en ook wat wil bijdragen in het verbruik van vliegenspray/Anti-Klit/snoepjes, wortels etc.

En anders maar niet, tot ik haar door wil laten trainen voor hoger niveau. Dan betaal ik wel...

Tsja ik denk dat hier maar weinig van zijn hoor! Toen ik zelf nog bijrijder was nam ik wel veel lessen, maar ook omdat ik het zelf super leuk vond om meer te leren. Maar niet iedereen is helaas zo. Maar mijn vergoeding was toen ook niet zo hoog zeg maar. Daarvoor reed ik een paard en betaalde ik 140 euro, daarnaast kon ik dan niet meer lessen. Daar was dan geen geld meer voor over.. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel diegene moet bijdrage.. Want als je en bijvoorbeeld 80 euro moet bijdrage voor als vergoeding en daarnaast nog moet lessen, dan zou dat voor mij ook een drempel zijn..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:16

Mag ik iemand hier om een mening vragen via pb?

Strooigoed

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:18

Ik snap je wel hoor Joyce, maar aangezien je ivm de revalidatie van je paard een bepaald plaatje zoekt in een bijrijder zou ik ergens voor jezelf een keuze maken. Wil je iemand die je paard vooruit kan helpen? Dan moet je idd in de buidel tasten. Of Wil je een hulp op stal zodat je zelf eens een dagje vrij bent en een bijrijder die haar beweging geeft? Je zult misschien ergens consessies in moeten doen. Ik zelf vind lessen erg belangrijk, misschien is het idd een idee om een bijdrage te vragen en dat jij daaruit de lessen betaald. Dan heb je dat in eigen hand en is het duidelijk voor beide partijen. Om dan ook nog te verwachten dat ze meebetalen aan wortels en vliegenspray? Als je geen bijrijder hebt heb je die kosten als eigenaar toch ook?

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

Lisette1205

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:13

0000 schreef:
Mmz, de type paarden die jij omschrijft (behalve de eerste dan) klinken als paarden waarvoor men toch wel een zeer ervaren ruiter zoekt. Ik kan me voorstellen dat dat met alleen manege ervaring en je jonge leeftijd te hoog gegrepen is, jammer want dat is geen leuke ervaring. Wat belangrijk is, is dat je zo duidelijk mogelijk aangeeft wat je wel en niet kan. Dat maakt de kans op een passende en langdurige match een stuk groter. De paarden die jij omschrijft (jong, sportgericht) moeten niet enkel gereden worden maar ook echt getraind, verbeterd. Misschien zit jij nog in de fase waarbij je vooral zelf leert en het paard daarvoor geschikt moet zijn. Daarover mag je best duidelijk zijn zodat een eigenaar geen dingen van je verwacht die je niet waar kan maken. Als je daarnaast bereid bent te investeren in jezelf en je rijden (dmv les bijvoorbeeld) heb je vaak ook al een streepje voor. Soms is het ook de moeite om een stapje lager te beginnen. Door bijvoorbeeld op een stal te gaan helpen en te laten zien dat je gemotiveerd bent. Vaak ontstaan er dan op termijn ook wel mogelijkheden om te rijden als ze zien dat je echt gemotiveerd en betrouwbaar bent en bereid ervoor te werken.

Ja dat denk ik ook, want aangezien ik nu 4 a 5 jaar op een manege rij, en je daar toch minder van leert dan van een verzorgpaard, kan ik de basis dingen natuurlijk wel, maar niet dat ik ze echt kan trainen zoals de eigenaar dat wil. Het eerste verzorgpaard was wel echt perfect, want zij had heel hoog dressuur gereden, maar was met actief pensioen. Dus leerde de eigenaaresse mij wat van die dressuur oefeningen, zoals traffaire Of schouder binnenwaarts etc. Zodat ik Diemer haar kon doen, waarvan ik zelf natuurlijk alleen maar leerde. Terwijl dat paard niet meer hoefde te leren, maar omdat ze kreupel werd (omdat ze 20 was en al die tijd zz dressuur heeft gereden en ook nog een tinker was) moest ik daar ook stoppen.

If there aren't any bad moments in your life, there won't be any good ones.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:33

joyce B schreef:
Jong volwassen

Darkadia, daarom overweeg ik bijdrage vooraf te vragen en daaruit de les te betalen. Geen les kost dan toch geld. En dat geld is dan voor het paard... Wel les, dan gaat vrijwel hele bedrag daaraan op.

Ik twijfel of ik mijn paard al aan ga bieden of eerst nog even zelf doorrijd ivm haar revalidatie.

En als ik haar aanbied of ik dat eerst via mijn eigen paardenkennissen probeer via mijn eigen Facebook pagina of dat ik het openbaar aan zal bieden via een facebookgroep.

Het heeft geen haast maar wat extra hulp in de training en op stal is wel fijn.

Heb de dierenarts een filmpje van de training gestuurd zodat hij aan kan geven of hij tevreden is over hoe ze nu loopt en hoe verder.

Krijg nu steeds meer vertrouwen dat het echt goed komt en ze misschien van het najaar al wel terug de sport in kan. Die onzekerheid of dat zou lukken hield me ook wat tegen. Je wilt niet iemand zoeken en dat je na een paar keer of paar weken moet zeggen: helaas, paard weer "stuk".
En ik wil haar ook graag heel houden. Dus met beleid trainen.

Maar goed, ik val in herhaling :D
Kom er nog niet uit, dus maar even rustig aankijken...

Balen Peelie! Sfeer maakt wel uit voor die meiden. Zo ben ik vroeger ook eens een hele serieuze meid kwijt geraakt toen ik van stal verhuisde

Snap ik, heb ik inderdaad ook overwogen... en zit beetje in zelfde schuitje met heropbouw na revalidatie.
Hoeft zeker geen topruiter te zijn maar wel beetje netjes kunnen rondrijden.

@peelie Ow dat id wel vervelend ja!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:41

Jup. Ze reageerd nu ook helemaal niet meer op mij app.

Ik wil namelijk graag weten wat er nou precies aan de hand is. Als ze namelijk echt weggepest is door andere meiden op stal dan ga ik dat wel bespreken met mn staleigenaar. Het moet natuurlijk niet de bedoeling dat iemand die mijn paard rijd vertrekt omdat ze weggepest wordt.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:04

Das vrees ik toch iets wat altijd gaat terugkomen in de paarden wereld :(.
Ik heb op diverse stallen gereden (bijrijdpaarden) maar ik was altijd 'minder' en hoorde er voor het grootste deel niet bij omdat ik me geen eigen paard kon veroorloven. Niet alleen ik overigens maar bijrijders verzorgers in het algemeen. Behalve als ze heel jong waren dat viel toch wel op. Meisjes van 12 of 13 die langs kwamen die waren altijd 'schattig met veel potentie als je op die leeftijd een verzorgpony hebt dan kom je er wel'

:')

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:41

Wat een gedoe hier allemaal... Balen zeg. Ik zou graag mijn bijrijdpaard meer willen rijden dan 2 keer per week, maar dat zit er helaas niet in.

Nalonyda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:27

Veel gedoe hier inderdaad! Voor een bijrijder is het inderdaad erg fijn als je op stal tenminste fijn kan voelen.. Jammer dat ze niet meer reageert Peelie! Ik had het toen wel vermeld aan de eigenaresse en die had het toen gemeld aan de stalgenoten. Heb daarna nooit meer problemen gehad. Weet nog dat ik zo in paniek was toen ik wat opmerkingen hoorde (stond bij de kasten wat ze niet wisten) en bang was dat de eigenaresse slecht over mij ging denken.

Ben helaas sinds mei van 2 verzorgpaarden naar 1 gegaan. Mijn verzorgpaard die ik 4 jaar lang deed heb ik afscheid van moeten nemen. Ze is ingeslapen in Utrecht. 2x per week reed ik naar Utrecht aangezien mijn gevoel al zei dat het misschien de laatste keren waren. Helaas was dat ook zo.

De eigenaresse van mijn huidige bijrijdpaard/verzorgpaard heeft mij een voorstel gedaan om mede eigenaar te worden *\o/* Vanaf vandaag gaat hij in en zal ik der 5 dagen in de week doen en de eigeanresse 2 dagen. Kijk uit naar deze ervaring. Toch een soort van eigen paardje, maar mag nog leren onder de vleugels van de eigenaresse :j Heb sowieso het geld nog niet voor een eigen paard in deze regio .. Dus dit is een hele fijne oplossing! :o

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:53

Wat ontzettend leuk!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 19:51

@Pallatin en Gizeppie, het gaat dan om een bijdrage van ongeveer 75,-in de maand inclusief kosten voor les. Dus als ze om de week lessen blijft er de ene maand niets over en de andere maand 25,- waar dan iets voor het paard voor gekocht kan worden.

Verbruik van vliegenspray/glansspray, wortels of snoepjes gaat omhoog met het aantal keer rijden. Als ik niet rijd gebruik ik het ook niet. En als ik wel rijd ook niet zo vaak/veel (weet hoe duur zo'n fles is dus doe zuinig)

Dus 2/3x per week of 5/6x per week maakt wel uit. Ook in snoepjes/wortels voor na het rijden.

Als mensen dat van mij gebruiken en niet aanvullen voelt dat niet goed. Als dat van de bijdrage kan zou dat mooi zijn.

Betaald iemand geen bijdrage dan kun je toch op zijn minst gewoon zelf ook eens iets meenemen voor het paard? Of aanvullen wat je verbruikt?

Ik nam altijd een worteltje of appeltje mee, al kregen de paarden gewoon brok/muesli na het rijden of standaard in de ochtend/avond van de eigenaar.

Zo heb ik wel eens de biotex aangevuld en de elastiekjes toen ik wedstrijden ging rijden met bijrijdpaard en met vorige bijrijdpaarden moest ik altijd mijn eigen spullen regelen. Daar stond echt geen vliegenspray in de kast voor algemeen gebruik want dan was het zo op met al die paarden!

De eigenaresse waar ik nu het paard voor train zag mij ook steeds een appeltje of worteltje meenemen en die heeft nu altijd iets klaar staan. Maar dat is echt een uitzondering. Ik heb de kosten van de lessen en wedstrijden en het vervoer, mijn eigen zadel omdat zijn oude zadel niet meer paste. Zij heeft de onderhoudskosten van het paard.

Ik heb haar paard weer terug in conditie getraind, rijd haar paard naar hogere wedstrijdklassering en doe dat op vrijwillige basis en eigen kosten. Toch neem ik regelmatig iets lekkers of leuks voor haar of het paard mee.

Dat heeft te maken met "attent zijn" en betrokken voelen bij het paard en de eigenaar.

En dat mis ik
Als je mag verzorgen en rijden op een bepaalde dag kun je toch ook een beetje doen wat je voor een eigen paard zou doen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 20:04

Nalonyda, wat leuk! Gefeliciteerd met je promotie tot mede-eigenaar!

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 21:50

Ik heb alle spullen voor mijn bijrijdpaard zelf, van dekjes tot zadel en hoofdstel. Alleen de borstels, dekens en het paard zelf deel ik met de eigenaresse.

Als er gebruik gemaakt wordt van je spullen zou ik het toch op z'n minst wel normaal vinden als daar eens in de zoveel tijd iets aangevuld wordt oid.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 22:11

joyce B schreef:
Dat heeft te maken met "attent zijn" en betrokken voelen bij het paard en de eigenaar.

Precies dat!

Blijkt tegenwoordig zeldzaam te zijn.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 06:12

Ik heb juist liever niet dat mijn bijrijder van alles meeneemt als in halster snoepjes enz enz.
Paard heeft haar eigen goed passende en kwalitatieve goede spullen dus dat zie ik niet zitten :o

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 06:20

little_birdy schreef:
Ik heb juist liever niet dat mijn bijrijder van alles meeneemt als in halster snoepjes enz enz.
Paard heeft haar eigen goed passende en kwalitatieve goede spullen dus dat zie ik niet zitten :o

Hoezo dan?
Qua snoepjes kan ik het nog wel ergens begrijpen dat je dat misschien liever niet hebt, maar waarom wil je niet dat ze een eigen halster gebruiken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 07:01

Hangt ook van de context af. Maar ik de bijrijder nou blij maar als ze een eigen halster mogen gebruiken ga ik ze dat pleziertje toch echt niet musgunnen :) We've all been there. Hoe geweldig was het als je eigenlijk eens iets kon uitzoeken als een halster en dat bij een paard om kon doen!

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who

Volg mijn pogingen tot schilderijtjes: :')
instagram.com/machteldswatercolours
https://www.facebook.com/machteldswatercolours/

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:05

Ik zou t ook erg kunnen waarderen als ik een verzorger had die een keer halster of klitspray uitzich zelf zou kopen..

Maar die zijn zeldzaam. Maar ligt ook aan de leeftijd een kind van 12 zou ik niet verwachten maar iemand met een baantje zou ik zeker waarderen. Maar niet dat ze t van me moeten kopen.

Maar op moment geen verzorger en miss jn de toekomst ook niet nodig.

Een vriendin van me die stan vroeger heeft verzorgd en nu soort van eigen paard heeft. Wil stan op de dagen dat ik niet kan hem wel z’n eten geven met z’n suplimenten.

Instructrice grondwerk (academische rijkunst, dressuurmatig trainen vanaf de grond.
Instagram: paard.dans.met.mij
http://www.paarddansmetmij.nl

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:21

Nou, dan ben ik ook zo’n uitzondering, ik koop alles wat ik denk nodig te hebben zelf. Toen er onlangs een nieuw/ander zadel moest komen, betaalde ik die ook. In het begin wilde de eigenaar mij geld terug geven als ik een nieuw halster, vliegenspray, antiklit of iets kocht. Langzaam snapt ze dat ik het echt niet erg vind om dingen zelf te kopen. Ik mag het paard zonder bijdrage of klusjes rijden en ik vind het echt niet erg om geld aan de benodigdheden uit te geven. Ik heb laatst voorgesteld dat ik de kosten voor ontwormingen en hoefsmid ook op mij ga nemen. Daar moet ze nog even over na denken...

Nou hoop ik dit paard ook te kopen als de tijd daar is dat de eigenaar er afstand van kan doen, maar ik deed het bij mijn vorige bijrijpaard ook.

Volg mijn paarden en katten:
Daphara’s Shire Horses op Bokt en op Instagram
Daphara’s Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:26

Het ligt aan de algemene vaste bijdrage per maand maar ik zou het juist leuk vinden om heel divoza door te kunnen spitten :')

Heb nu geen bijrijdpaard dus niks om het voor te kopen maar als ik die winkel binnenloop tussen de peesjes en halsters en al die leuke dekjes!! It's heaven hebben hebben hebben :')

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:38

Golden_Angel schreef:
Das vrees ik toch iets wat altijd gaat terugkomen in de paarden wereld :(.
Ik heb op diverse stallen gereden (bijrijdpaarden) maar ik was altijd 'minder' en hoorde er voor het grootste deel niet bij omdat ik me geen eigen paard kon veroorloven. Niet alleen ik overigens maar bijrijders verzorgers in het algemeen. Behalve als ze heel jong waren dat viel toch wel op. Meisjes van 12 of 13 die langs kwamen die waren altijd 'schattig met veel potentie als je op die leeftijd een verzorgpony hebt dan kom je er wel'

:')

Ik heb daar nooit echt last van gehad. Ik heb 10 jaar bij gereden. Ik denk dat dat per stal heel erg verschilt. Vooral de hogere rijkere stallen zal het wel voorkomen, maar op mijn recreatie stal was dit eigenlijk niet aan de orde..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis (upperville x zep) ~ <3

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:50

Dit was een grotere stal met vol pension en alle voorzieningen (behalve een binnenbak we hadden een all weather buitenbak) dus dat kan er inderdaad mee te maken hebben.