Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Resistance

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:49

Ik kreeg van iemand een reactie die een Z paard heeft. Op zich dichtbij genoeg, maar ik vind mezelf er niet ervaren genoeg voor. Ze zei dat dat geen probleem is, maar toch ben ik huiverig. Angst dat ik iets helemaal verknal ofzo; ik vind dat ik nog veel beter moet leren zitten, en dat het van achter naar voren rijden nog niet goed genoeg gaat. En zo nog een hele waslijst; ik vind mezelf met mijn vooral manege ervaring (dit heb ik er ook bijgezegd) gewoon nog lang niet goed genoeg.

Moet ik het nou wel of niet doen?

http://www.sodrahalla.nl Apartementen in een Zweeds landhuis!

[o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:52

Ik kan zelf helemaal niet overweg met Z paarden, ben daarin echt een springruiter en vind al die knopjes maar verwarrend :')
Maar als je eerlijk geweest bent en de eigenaar wil je nog steeds langs laten komen, wat laat je dan om het niet gewoon te proberen? :)

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:53

Ik denk dat je het juist moet doen! als een eigenaar bij je komt, en je heel eerlijk je ervaring hebt verteld, het juist vertrouwd is om er eens op te stappen. het lijkt mij in elk geval een hele mooie kans!

GPG adapters te koop!
Interesse? Stuur gerust een PB.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:53

Ik zou gewoon gaan kennismaken. Je bent eerlijk over wat je wel/niet kunt en het is een mooie kans! Het is aan haar wie ze wel/niet op haar paard wil. Maar alleen als het je ook leuk lijkt natuurlijk. :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:54

Het ene Z paard is het andere niet, zijn niet allemaal sensibele paarden.

Als je daarbij veel les neemt (in het begin) kan je er toch heel veel van leren?

[o]

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:57

Volgens mij heb ik hier ook al vaker gelezen dat mensen liever iemand op hun z paard hebben die rustig rijden en weinig van het paard vragen dan mensen die denken alle z oefeningen met het paard te gaan doen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:00

Lijkt mij juist een mooie kans Resistance. Kun je veel van leren! De eigenaresse weet al dat je geen Z ruiter bent, dus dat is in ieder geval fijn. Je kunt de eigenaresse ook vragen om tips, of les nemen. Ik zou gewoon gaan. Vooral niet onzeker over zijn, je bent eerlijk geweest in je kunnen, dus daar kan ze weinig van vinden lijkt me (tenzij je rijstijl absoluut niet bij haar past).

Als ik zelf een paard zou hebben (duurt nog wel een paar jaar, haha!), zou ik liever iemand hebben met iets minder ervaring die veel kan en wil leren van mijn paard en er eerlijk mee om gaat, dan iemand die z rijdt maar er een hele andere rijstijl/omgang op nahoudt dan ikzelf en maar even alle oefeningen eruit wil slingeren.

Het lijkt me super om iemand een mooie kans te bieden die zelf niet de middelen heeft om een paard te houden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:04

Er rijdt een 10 jarige 1 keer in de week op mijn M paard, om de week les. Die leert genoeg en verpest er niets aan.

Net zoals het ene paard het andere niet is, is dat ook met ruiters het geval.

Genoeg manegeruiters die wel al Z oefeningen willen proberen te rijden op “manege manier” en genoeg die braaf bij de basis blijven zolang ze die nog niet genoeg beheersen.

[o]

Selina
ReBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:12

Resistance schreef:
Ik kreeg van iemand een reactie die een Z paard heeft. Op zich dichtbij genoeg, maar ik vind mezelf er niet ervaren genoeg voor. Ze zei dat dat geen probleem is, maar toch ben ik huiverig. Angst dat ik iets helemaal verknal ofzo; ik vind dat ik nog veel beter moet leren zitten, en dat het van achter naar voren rijden nog niet goed genoeg gaat. En zo nog een hele waslijst; ik vind mezelf met mijn vooral manege ervaring (dit heb ik er ook bijgezegd) gewoon nog lang niet goed genoeg.

Om even in te breken.
M’n eerste bijrijdpaard na de manege was een Z-paard. Later een ander Z-paard mogen rijden. Juist een mooie kans. Die paarden waren al wat ouder en gewoon fijne leerpaarden.

Realistische tekeningen in opdracht
Website Instagram Etsy shop

WillemijnvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 10:17

Resistance schreef:

Ik zou zeggen; ga gewoon een keer langs om kennis te maken. Zelf zou ik ook huiverig zijn bij een Z paard, maar het zou zonde zijn als dat je tegenhoudt. Je kan een enorme klik hebben met dat paard en de eigenaar, en als jullie allebei tevreden zijn zou het niveau geen obstakel moeten zijn lijkt me

“I solemnly swear that I am up to no good.”

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 11:05

Ik zou me echt geen zorgen maken om een Z paard. Om een of andere rede is dat een magische grens voor veel mensen.

Toch is het ene Z paard het andere niet. Mijn merrie is ook tot Z afgericht, maar suuuuuper braaf. Zelfs kleintjes kunnen daar op rijden. Terwijl mijn ruin, waar ik zelf Z mee start, zou ik nooit iemand anders op zetten. Die is veel te gestoord. Maar dat was hij ook toen hij in d e B liep...

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:48

Ik gebruik mijn semi-gepensioneerde Z paard juist voor mensen die ik eerst wat bij wil spijkeren voor ik ze ergens anders opzet en/of bij proefritten. Hij is bomproef, super super braaf en keihard als iemand fouten maakt haha. Nooit gemeen maar hij doet het gewoon niet. Vrijwel niemand rijd er zo mee weg, meestal omdat ze simpelweg teveel gaan doen en prutsen en dan doet ie t niet...selecteert ook gelijk lekker uit want degene die niet willen werken of zichzelf willen verbeteren zijn daar heel gauw klaar mee. Naarmate men beter gaat rijden gaat hij meer meedoen en dan is het ook weer handig om iemand bijvoorbeeld een oefening te leren aanvoelen.

Ik ben van mening dat je een goed opgeleid paard niet verpest. Juist een jonger, nog niet volledig bevestigd en nog niet volledig in balans paard maak je snel wat scheef of in de war. Een verder opgeleid paard (mits goed opgeleid) daar maak je echt niet zomaar wat stuk aan en zeker niet als je niet de enige bent die erop rijd en gewoon begeleid word. Het is natuurlijk niet reëel om hem op Z niveau te willen trainen want inderdaad, dat het paard het kan betekent niet dat jij het dan ook van de ene op de andere dag kan. Maar ik ga er eigenlijk ook niet vanuit dat ze dat van je verwachten.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:24

Misschien zoekt ze iemand die er juist wat rustig en ontspannen mee gaat omtutten, gtondwerk doen, longeren en buitenritjes rijden? Of is het een braaf leerpaard?

Gewoon proberen en netjes rijden. Dus niet gaan trekken, zagen of schoppen. Dan hoor je vanzelf of iets anders moet of dat het wel of niet goed genoeg is.

Ik heb het geprobeerd met mijn revaliderende Z-paard met manege/verzorgpony ervaring meisjes. Dat ging niet goed. Daar kreeg ze gelijk last van omdat ze haar lijf niet goed gebruikt. Maar ze krijgt er ook last van als ik haar een week niet train. Dan moet ik de eerste paar keer weer flinke stappen terug voor lief nemen.

Mijn vorige Z1 merrie kon ik kinderen op laten rijden als ze maar een beetje stil in balans konden zitten en netjes lichtrijden. Die was ook buiten in het bos erg braaf.

Omdat ik mijn wedstrijdtrainingspaardje niet op wil geven (afgelopen zondag bij M1 debuut 2x tweede met 190 en 183 punten) wilde ik er wel graag 1 a 2 x per week hulp bij hebben om de druk eerst af te halen voor mijzelf en te zorgen voor meer continuïteit in haar training.

Gisteravond is het Z2 rijdende clubgenoot je geweest en gelukkig ging dat wel netjes. Dus dat gaan we nu eerst een paar weken proberen of het klikt van alle kanten.

Ik heb dan wel niet de hulp op stal die ik er graag bij wilde hebben, maar in deze onzekere periode hoef ik dan ook niemand teleur te stellen mocht ze toch een terugval krijgen. En ik heb iemand die haar correct kan rijden op Z niveau. Vind dat maar eens...

Resistance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:47

Bedankt voor alle adviezen! :) Ik ga dan inderdaad maar gewoon eens kennis maken! :) Vind het ook wel een enorm leuke uitdaging, en waarschijnlijk ook heel leerzaam. :j

http://www.sodrahalla.nl Apartementen in een Zweeds landhuis!

[o]

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:00

Mijn eerste kennismaking ging goed!
Paardje staat aan huis, of e pony eigenlijk, Kent de basis tot de B, buitenbak aanwezig en optie tot lessen ook en geen maandelijkse bijdrage.

Heb wel ook de 2de die gister nog een berichtje deed even een berichtje terug gedaan, kennis maken kan nooit kwaad en dan kan ik zien waar ik het beste gevoel bij heb.

Die tweede is er een die 50 per maand vraagt maar waar volgens mij wel veel meer mogelijkheden gaan zijn.

Dus ik wil toch even kijken en kennismaken

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:15

Gewoon doen Resistance! Je kan er veel van leren en meestal 'straffen' die paarden foute hulpen snel af :') Ik heb een flink aantal keren travers gedaan terwijl ik in galop wilde aanspringen :+ Je leert er veel van en het ene Z paard is het andere niet. Op de één kun je zo wegrijden en de andere hoeft niet makkelijker te zijn dan een B paard die je nog naar je eigen hand kunt zetten. Die van mij is onder het zadel poeslief en daar kan ik aardig wat ruiters/amazones zo mee weg laten rijden, alleen in de omgang kan ze wat explosief en bijzonder zijn, dus dat geeft weer dat ik iemand nodig had die niet snel onder de indruk van haar is.

De klik met paard en eigenaar is gewoon heel belangrijk. Daarnaast moet je ook zaken los laten als eigenaar. Een ander kan ook prima voor je paard zorgen en paardje is net zo blij met een appel van mij als van iemand anders. :j

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 19:56

Geplaatst: 0 min geleden

Ook ik kan weer opzoek naar een bijrijdster/verzorgster... Helaas, mijn huidige die heeft toch de tijd niet. 't is erg lastig een leuke bijrijdster /verzorgster te vinden... Voor jullie lastig een paard/pony te vinden voor mij andersom :Y)

Siricj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:09

Is er toevallig iemand met een paardje in de Noord oost polder? :o :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:34

Beauty26 schreef:
Geplaatst: 0 min geleden

Ook ik kan weer opzoek naar een bijrijdster/verzorgster... Helaas, mijn huidige die heeft toch de tijd niet. 't is erg lastig een leuke bijrijdster /verzorgster te vinden... Voor jullie lastig een paard/pony te vinden voor mij andersom :Y)

Vervelend he... voor vele begint dat juist op moment dat het kouder word. Hoe zou dat toch komen?

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 20:37

Maureen, ja 't is erg vervelend vooral omdat ik zelf nu ook 15 weken zwanger ben, en bekkeninstabiliteit heb en dus ook niet zoveel kan. Maar goed, 't komt zoals 't komt.. Ik wacht wel af, en zo niet tja dan maar roeien met de riemen die ik heb

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:43

Mijn Zpaard kon prima een beginner op. Ze was niet sensibel.
Voor alles geldt, er moet een klik zijn. Dat is het belangrijkst.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:32

Bij mij komt vanavond in ieder geval iemand kennismaken en proefrijden :) En woensdag ook! Wil nog één iemand uitnodigen (ik zit inmiddels op meet dan 40 reacties... En vind 3 wel een mooi getal ;) ) maar twijfel nog tussen 3...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:37

Wauw 40??? Dat zijn er echt veel. Daar moet echt wel een geschikt iemand tussen zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:47

Zo, aan interesse geen gebrek lijkt het... Als de helft afvalt door niet op te komen dagen en dan de helft niet geschikt is houd je nog keus over :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:56

Ja als hier niemand tussen zit geef ik het echt op _O-